Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• XchangeVisions
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 19:16

XchangeVisions

The World is "Open Source"

Topicstarter
Ik heb een offerte ontvangen voor plaatsen van 12, 14 of 16 panelen.
Bij 12 panelen kan het schijnbaar over de bestaande stroomaansluiting, vanaf 14 panelen moet het een 3-fase aansluiting. Ik heb bij de netbeheeerder al een aanvraag in behandeling voor meterkast ombouw naar 3 fase t.b.v. EV laadbox. Ook verwacht ik op de langere termijn dat we stroom gaan opslaan en heb ik liever een separate aansluiting. Ik heb dan ook de voorkeur voor het dak vol = 16 stuks.

We zijn net verhuisd en we hebben nu ook sinds een maand een auto aan de lader. Het verbruik van juli was 500+ kWh, ofwel 6000+ per jaar.

Ik wil alleen de betere kwaliteit panelen en de REC Alpha zijn aangeraden.
Ik heb een lichtelijke voorkeur voor de Pure Black 400 doordat die loodvrij zijn en ook is de prijs per WP wat lager.

5.920 WP / 4.308 kWh
16x panelen REC Alpha Black 370 (REC370AABlack)
1x Omvormer Solar Edge SE 6000H en 16 optimizers
16x montagesysteem Solarstell (plat gekoppeld) portrait (10gr.)
Ex BTW: € 8147,54
€ 1,37 per WP

6.400 WP / 4.657 kWh
16x panelen REC Alpha Pure Black 400 (REC400AAPureBlack)
1x Omvormer Solar Edge SE 6000H en 16 optimizers
16x montagesysteem Solarstell (plat gekoppeld) portrait (10gr.)
Ex BTW: € 8472,90
€ 1,33 per WP

Is dit een scherpe offerte of wordt ik potentieel een poot uitgedraaid? :)
Mogelijk andere tips/opmerkingen?

Foto van dak: 11x5 (biedt ruimte voor 4x4 panelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxUTxuV7uajlCKHJarekfA9ztxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDSHjHOjz4NvA2JZaewbdwd2.jpg?f=fotoalbum_large

Nb. Prijzen zijn inclusief installatie.

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
De omvormer is geen 3 fase dus daar gaat t al mis.

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Ik heb vorige week voor hetzelfde geld 20x 370 Wp laten installeren op een schuin bitumen dak. De aanbieding lijkt me dus redelijk aan de hoge kant.

Op een plat dak zou ik het overigens overwegen om het zelf te leggen. Het kost je een zaterdag, maar het is niet zo heel moeilijk.

• XchangeVisions

XchangeVisions

Topicstarter
lothar schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:41:
De omvormer is geen 3 fase dus daar gaat t al mis.
Scherp! Dit ga ik even een navragen.
marcunator schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:47:
Ik heb vorige week voor hetzelfde geld 20x 370 Wp laten installeren op een schuin bitumen dak. De aanbieding lijkt me dus redelijk aan de hoge kant.
Heb je dan ook de wat duurdere REC panelen met 25 jaar garantie?

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Ikzelf heb nu AEG 370Wp mono full black panelen. Die zijn volgens mij iets goedkoper, maar wel 25 jaar garantie.

Op 16 panelen zal de inkoopsprijs ~500 euro schelen. Vergeet ook niet dat de installatie op schuin bitumen wat duurder is.

[ Voor 17% gewijzigd door marcunator op 09-08-2021 14:00 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:15
Je hebt dus een plat dak pal op het zuiden? En zo te zien geen schaduw, behalve misschien van dat puntje schuin dak aan de westkant?

Dan is SolarEdge sowieso een slecht idee, veel te duur.

Een 3-fasen omvormer is ongeacht hoeveel panelen je legt wel een goed idee. Ten eerste heb je dan veel minder spanningsverhoging, ten tweede kun je mooi de BTW van het ombouwen van je meterkast aftrekken, wat flink scheelt als je dat toch al op de planning had staan voor de EV ;)

Wil je de installatie trouwens uitbesteden of zelf doen? Het dak lijkt me goed toegankelijk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Zie ik goed dat het dak zo goed als zuidgericht is? Wat is het legplan van die de aanbieders voorstellen? Alles zuid? Dan snap ik max 16.

Oost-west kun je afhankelijk van exacte paneel afmetingen 20 tot 24 panelen leggen. Per paneel geeft dat 90% van zuid, maar geen tussenruimte nodig dus meer opbrengst, en een fractie beter dagspreiding voor meer direct eigen verbruik (dat gaat na afbouw saldering dus nog iets schelen)

Je hebt je redenen om REC te kiezen... Prima, maar realiseer je dat het paneel merk qua opbrengst eigenlijk niet uitmaakt. Heb je ook de twinpeak 4 overwogen, die is geloof ik een stuk voordeliger ;)

Wel je per se Solaredge? Ook dat mag, maar meerkosten worden lang niet altijd terug gewonnen.

Zoals al genoemd: SE6000H is een 1 fase model, en zou volgens de richtlijnen eigenlijk nooit in Nederland gebruikt moeten worden. Zeker niet bij een driefasen aansluiting. Dit is wat mij betreft even een duidelijk technisch minpuntje voor deze installateurs.

Dit is ook een dak wat potentieel met betonvoeten gelegd kan worden: @AUijtdehaag heeft daar een ontzettend mooi voorbeeld van. Redelijk voordelig en makkelijk zelf te doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• XchangeVisions

XchangeVisions

Topicstarter
Yep, zit op het zuiden. Er staan aan de oostkant wel wat bomen maar daar verwacht ik niet veel schaduw van. Het puntje van het schuine dak aan de westkant is idd het enige wat wel wat invloed zal hebben.

Ik begreep dat als 1 paneel wat schaduw krijgt dat dan de opbrengst van alle panelen minder is, maar dat met de optimizers dit geen invloed heeft op alle panelen maar alleen dat ene paneel.
Ik zie dit dan ook als een feature wat idd wat duurder is, wat waarschijnlijk niet heel erg relevant is doordat het dak behoorlijk schaduwvrij is, maar waar ik waarschijnlijk toch wel wat profijt van heb.
Die optimizers kunnen natuurlijk ook weer stuk maar die zijn volgens mij niet heel duur (paar tientjes per stuk).

Het dak is inderdaad heel goed toegankelijk maar zelf doen vind ik toch wel wat spannend, ik kan wel wat klussen maar ben toch meer een toetsenbord man. ;)
Ik kan eens navragen aan wat familieleden die wel handig zijn..zal altijd goedkoper zijn dan het laten doen.
Legplan is idd alles zuid. Ik heb er nog niet bij nagedacht dat het ook anders kan zonder veel impact.

REC of iets anders maakt me niet zoveel uit. Wil gewoon de betere kwaliteit panelen (die uiteraard duurder zijn) en bij voorkeur lange garantie en hoog gegarandeerd vermogen na x jaren.

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zoals hierboven al gemeld, zou ik ook niet voor SolarEdge gaan, maar bijvoorbeeld voor een mooie SMA stringomvormer (bijv. de Sunny Tripower 6.0). Volgens mij past deze prima bij jouw aantallen panelen.

Solaredge is relatief duur. Voor dat geld kan je beter meer panelen neerleggen (als je ruimte hebt), of anders het geld in je zak houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Kets_One op 09-08-2021 15:04 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• mcDavid
XchangeVisions schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:42:

Ik begreep dat als 1 paneel wat schaduw krijgt dat dan de opbrengst van alle panelen minder is, maar dat met de optimizers dit geen invloed heeft op alle panelen maar alleen dat ene paneel.
Ik zie dit dan ook als een feature wat idd wat duurder is, wat waarschijnlijk niet heel erg relevant is doordat het dak behoorlijk schaduwvrij is, maar waar ik waarschijnlijk toch wel wat profijt van heb.
Die optimizers kunnen natuurlijk ook weer stuk maar die zijn volgens mij niet heel duur (paar tientjes per stuk).
Dit is pertinent niet waar. Zolang je een omvormer met schaduwmanagement hebt, heeft een enkel paneel met schaduw geen invloed op de rest van je systeem. Die wordt gewoon gebypassed dmv de diodes die erin zitten. Als je erg veel schaduw hebt kan het nuttig zijn optimisers of micro-ovormers te werken, want 3/4 van je panelen bypassen is natuurlijk ook geen oplossing. Maar voor systemen met weinig schaduw is een string-omvormer met schaduwmanagement eigenlijk altijd het beste antwoord.

Eén optimiser is idd niet zo duur maar bedenk dat je er evenveel nodig hebt als panelen en 16x een paar tientjes heb je het al snel over 1000 euro extra. (koop je al snel 6-7 panelen extra voor, dat levert echt vééééél meer stroom op dan die optimisers)
Het dak is inderdaad heel goed toegankelijk maar zelf doen vind ik toch wel wat spannend, ik kan wel wat klussen maar ben toch meer een toetsenbord man. ;)
Ik kan eens navragen aan wat familieleden die wel handig zijn..zal altijd goedkoper zijn dan het laten doen.
Moeilijk is het niet hoor. Als je je meterkast laat aanpassen, is het misschien zinvol de elektriciën te vragen een krachtgroep t.b.v. PV aan te leggen naar de plaats waar je de omvormer wilt hebben, dan heb je het "spannende" gedeelte al gehad. Voor de rest is het gewoon profielen neerleggen en stekkers in elkaar klikken.
Maar het is sowieso geen klus om alleen te doen, wat handige mensen erbij is wel aan te raden.

• Ronald
Mijn Jinko's waren redelijk onderkant markt prijs, maar komen met relatief hoge opbrengst en product garantie... Van dat paneel zouden er 24 moeten passen. Je kunt ook kijken naar panelen van richting 450W, die zijn ruim 2 meter, en dan kun je wellicht naar 20.

Aan een voordeligere string omvormer vallen panelen in de schaduw in 3 delen uit (via bypass diodes die het paneel tegen schade beschermen), en hinderen zo de rest niet. Met Solaredge blijft een paneel wel draaien, maar op een veel lager pitje, dus echt veel scheelt het niet. Meestal weegt dit niet op tegen de hogere kosten van een Solaredge systeem.

Grote panelen, minder legsysteem en optimizers, dus kan een goede oplossing zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je enkel dit dak of kan je nog meer kwijt op andere daken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• XchangeVisions

XchangeVisions

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:11:
Heb je enkel dit dak of kan je nog meer kwijt op andere daken?
Ik kan het ook kwijt op het puntdak van het huis (zit op oost /\ west) maar op het huis zelf wil ik ze liever niet.

• Ronald
XchangeVisions schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:17:
[...]

Ik kan het ook kwijt op het puntdak van het huis (zit op oost /\ west) maar op het huis zelf wil ik ze liever niet.
Zou ik toch even overwegen. Wat ga je in de toekomst doen met verwarming. Zit je op stadsverwarming of gas?

Ik heb een gigantisch overschot neergelegd (zie sig, verbruik op moment ~2500kWh)... En dat maakt het wel heel erg aanlokkelijk om de gaspijp eruit te trekken. Maar eerst isolatie en afgifte systeem op orde.

• XchangeVisions

XchangeVisions

Topicstarter
Kets_One schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:02:
Zoals hierboven al gemeld, zou ik ook niet voor SolarEdge gaan, maar bijvoorbeeld voor een mooie SMA stringomvormer (bijv. de Sunny Tripower 6.0). Volgens mij past deze prima bij jouw aantallen panelen.

Solaredge is relatief duur. Voor dat geld kan je beter meer panelen neerleggen (als je ruimte hebt), of anders het geld in je zak houden.
Ik zit eens te kijken op winkelman-zonnepanelen.nl.
Is het dan slim om een 8kW 3 fase omvormer te nemen of is een 6kW (wat ook geoffreerd is) ook goed bij 6400Wp?
Ik kan me zo voorstellen dat je niet een veel te 'grote' omvormer wil maar een krappe lijkt me al helemaal niet wenselijk.

• Ronald
Over het algemeen wordt een omvormer 20% te krap gehouden. Meer bij oost-west op plat dak... En op hele stijle oost west systemen (45°+) kun je nog veel verder gaan.

Ontwerp met Sunny design geeft je de informatie, en kun je zien wat de opbrengst schatting is bij diverse keuzes.

• Kets_One
  • Niet online
Volgens mij zit er tussen Tripower 6.0 en 8.0 niet zo veel verschil. Klopt dit @AUijtdehaag ?
Op een 6.0 kan je tot 9000 Wp (dc) aansluiten. Hij is echter gelimiteerd op 6000 W (ac).
Bij het gebruik van een 6.0 ga je ongetwijfeld situaties (lente) krijgen waarbij hij aftopt op 6000W.

Of je dat erg vindt hangt vooral van je persoonlijke voorkeur af :)
sommige mensen vinden dit niet erg, anderen wel.
Voor die 200 EUR verschil tussen een 6.0 en 8.0 zou ik een 8.0 ophangen.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• Ronald
@Kets_One dat kan, voor het kosten effectief is moet je over de leeftijd dus heel veel kWh extra uit het systeem persen. Bij een 6400Wp systeem gaat dat nooit lukken.

• Kets_One
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:56:
@Kets_One dat kan, voor het kosten effectief is moet je over de leeftijd dus heel veel kWh extra uit het systeem persen. Bij een 6400Wp systeem gaat dat nooit lukken.
Dat klopt. Maar zoals ik zei gaat het vaker over persoonlijke voorkeur.
Het maximale uit je systeem halen heeft wel wat :)

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• mcDavid
sterker nog bij een 6400 Wp systeem wekt de 6kW omvormer over zijn levensduur waarschijnlijk meer op :P Maar de verschillen zullen minimaal zijn.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Let er bij deze vermogens op dat je meterkast dit ook allemaal aan moet kunnen. Zeker als je ook nog nadenkt over zelf energieopslag toevoegen. Je wilt dan niet besparen door een verouderde meterkast te gebruiken en samen met opslag zal je er al op moeten letten dat alle componenten de som van de beschikbare vermogens (dus Net + PV + accu) aan kunnen. Meeste standaard installaties zijn gemaakt voor 40A maar daar zou je dan overheen kunnen gaan. Niet erg, maar vraagt wat van de installatie.

• malderhout
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:19
Toevallig heb ik ook wat offertes gekregen voor 16 panelen (ik heb een Oost-West opstelling)

Alt 1 Serie met 2 tracks 6800 incl. BTW incl. Installatie
Alt 2 Parallel micro 8200 incl. BTW incl. Installatie

Alleen deze panelen zitten dan meer in een wat "lager" segment dan de REC's

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Enkelfase met 6000 is inderdaad niet logisch in NL, 5000 is eigenlijk het maximale (in theorie) voor een 1x35A aansluiting. Verstandig dat je de meterkast om laat zetten naar 3-fasen, wel zo handig met EV laden en in de toekomst wellicht elektrisch gaat koken.

Mocht je overwegen op kortere termijn een accu te laten plaatsen, kun je naast 3-fase omvormer ook kijken voor een hybride variant. Die zijn qua prijs duurder dan de standaard, maar wel meteen klaar voor een batterij.

In jouw geval zou je met 16x400 (REC) prima uit de voeten kunnen met een driefase 6000. Ik vermoed dat ze voor SolarEdge hebben gekozen in de offerte vanwege het dak naast jouw platte dak, dat gaat in de namiddag (of ochtend) wel schaduw geven dus ik begrijp hun keuze voor SolarEdge wel.

Persoonlijk zou ik er echter een Growatt, SMA, GoodWe of iets dergelijks gebruiken en wellicht overwegen om alles Oost/West te plaatsen zodat je beide strings afzonderlijk van elkaar hebt. In dat geval kun je overigens ook prima met een 5000 omvormer uit de voeten.

Mocht dat dak van de (buren?) toch veel schaduw geven op een aantal panelen, dan kun je altijd nog overwegen om voor die panelen een TIGO of Honeybee optimizer te gebruiken.

Aantal van onze installaties:
Geen full black panelen, maar niet minder mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oShGi-q52PSECI2Xqt9N6ouuUDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0VYJMT6mO4nSbVIWrf3YZaM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfG-L-3oa6xdWC0ilc6RS3zX1Is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xcLVzGxmQqMSn3tsGoiXNZv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-topZ12c6exM70zaRvO5_VhVf3I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/F3O82H7NxblMaZlA1kxaPgOU.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMZKFm9vX4KqoGtYyYY3bZtOWuc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QodOlfvw4FaGKzc0N7WWmbwm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door HSA.Solar op 11-08-2021 02:54 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Pagina: 1