Te oude netwerk adapter of een ander probleem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iKS
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik ben verhuisd naar een nieuwe woning en heb de desktop computer zojuist aangesloten. Deze heeft de afgelopen 8 jaar altijd gebruik gemaakt van LAN, maar zal tot ik tijd heb om een kabel te trekken even op Wifi moeten zitten. Helaas haalt deze nu maar 3mbps terwijl ik op hetzelfde netwerk stuk hogere snelheden haal op bijvoorbeeld mijn mobiel (300mbps).

Ik heb onderdelen in mijn desktop over de jaren heen steeds vervangen, maar de netwerk adapter nooit aangezien ik altijd LAN gebruikte. Ik vermoed dat de netwerk adapter die in de desktop zit dus veel te oud is, maar voordat ik een nieuwe bestel zou ik dit toch even willen controleren bij de experts hier op Tweakers :)

Ik heb de volgende info in Windows kunnen vinden rondom de netwerk adapter:
Name: [00000008] Broadcom 802.11g Network Adapter
Adapter Type: Ethernet 802.3
Product Type: Broadcom 802.11g Network Adapter
Service Name: BCM43XX

Kunnen jullie mij vertellen of deze netwerk adapter inderdaad te oud (en dus traag) is en of ik hem dan beter kan vervangen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

54Mbit maximaal en dat is als je alle randfactoren van de WiFi SSID optimaal hebt ingesteld.

Geen idee welke router / bandbreedte / etc je hebt; ik zou adviseren een andere WLAN-kaart op de kop te tikken die minstens 802.11ac ondersteunt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Waar staat je Wifi access point en waar staat je pc? Wat zit er tussen?
Kans is namelijk dat de onderlinge afstand en objecten ertussen het probleem zijn.

Dus: als er veel tussen zit, verplaats ter test je pc eens, dichtbij je wifi access point en test of het dan sneller is. Dan weet je of het wel of niet aan die hardware ligt. Ik verwacht van niet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals @MAX3400 zegt, WiFi-g is uit stenen tijdperk. Ook relevant: WiFi-g zit vast in de in stedelijk gebied zeer drukke 2.4GHz-band. Jouw mobieltje heeft geheid een WiFi-ac adapter die 5GHz aan kan.

Om je een idee te geven, die "54Mbps" van WiFi-g is bruto bandbreedte bij perfect signaal ervan uitgaande dat je hele kanaal voor jezelf had. Netto blijft na foutcorrectie ongeveer 24Mbps over. Dat is wat je zou halen op 2 meter afstand van je AP in een bunker zonder buren. In 2.4GHz komt het al gauw voor dat 75% van zendtijd in gebruik is door andere devices, dus van die 24Mbps hou je dan maar 6Mbps over. Als je dan ook nog een zwakker signaal hebt waardoor je maar de helft van de bandbreedte haalt dat in jouw zendtijd mogelijk is, kom je op 3Mbps uit.

Vergelijk dat met een modern mobieltje. Die kan 866Mbps bruto aan, misschien 575Mbps netto. In de 5GHz is zelden meer dan 20% in gebruik, dus van die 575Mbps is 450Mbps haalbaar. Als je signaal dan zodanig is dat je 2/3 daarvan haalt, kom je op de 300Mbps uit.

Overigens wel een tip: bij WiFi op vaste PC altijd zorgen voor externe antenne op bovenkant of aan voorzijde PC. Achter de PC tussen kabels scheelt zo je halve bandbreedte. Maar goed, met WiFi-g is dat het verschil tussen 3Mbps en 6Mbps, word je alsnog niet erg blij van.

Laatste tip: nieuwe NIC kopen is een goed idee, maar als de huidige WiFi-g ondersteunt moet je goed kijken naar aansluiting. In WiFi-g tijdperk was mini-PCI gangbaar, daarna langere tijd (WiFi-n en vroege WiFi-ac) mini-PCIexpress, maar ondertussen is M.2 de meestgebruikte aansluiting. Als je computer een miniPCI-slot heeft en je probeert daar een M.2 kaart in te steken gaat dat uiteraard niet lukken.

Het kan ook zijn dat het een full PCI insteekkaart is. Ook daar oppassen, moderne NICs zijn geheid PCIe 1x. Als je geen PCIe 1x slot vrij hebt, gaat dat ook niet werken. Je kunt wel nog PCI NICs kopen vooral op AliExpress, en veel hoeven ze niet te kosten - maar moraal blijft: zoek exact uit wat in je PC kan voor je op "kopen" drukt.

Oslik blyat! Oslik!