Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-08-2021
Hallo iedereen,

ik probeer productfoto's te maken van sokken voor mijn webshop én catalogus.

Mijn doel is dat de kleuren die steeds terugkomen natuurlijk op elke foto krek gelijk zijn.

Elke sok heeft 4 kleuren waarvan minstens 1 kleur terugkomt in een andere sok. Maar er zijn dus overwegend donkere sokken, of overwegend lichte sokken. Ik geef dit mee omdat ik hierdoor problemen heb met de instelling van mijn camera.

Voor een sok met overwegend donkere kleuren lijkt het resultaat goed (achtergrond mooi wit, kleuren zien er op mijn computerscherm goed uit), maar met dezelfde instelling voor een sok met overwegend lichte kleuren kamp ik met overbelichting.

Ik heb een Sony A6100, standaard zoom lens E PZ 16-50 mm. Ik gebruik een statief voor mijn camera en een opnametent: Bresser BR-PHT160 Led fototent 120x80x160cm. Ik heb dan nog een statief met leds in een cirkel (waarschijnlijk een totale miskoop) die ik over mijn camera buig om de sok nog meer te belichten.

Ik wil natuurlijk graag de achtergrond mooi wit en dat lukt als ik een donkere sok fotografeer op iso 800, sluitertijd 1/60, f8.

Als er 'ruis' is door de hoge iso waarde dan zie ik dat eigenlijk niet. Voor de webshop zou dit lukken. Voor drukwerk vrees ik eigenlijk. Maar, met deze instelling is een sok met overwegend lichte kleuren overbelicht. En als ik een andere instelling probeer, iso waarde 125 bijvoorbeeld, dan is de achtergrond grauw. Ik heb dus al veel geprobeerd met verschillende sluitertijden, diafragma's, iso waarden, maar ik stoot elke keer weer op het probleem van de verschillende kleuren. Dus hetzelfde blauw ziet er anders uit, afhankelijk van de combinatie met andere kleuren.

Of ik nu RAW of jpeg kies, ik stoot op hetzelfde probleem.

Ik heb een beetje kennis van Gimp en Affinity Photo. De software die bij Sony hoort is niet compatibel met Mac mini. Ik heb overigens ook weinig kennis van fotografie.

Nu vraag ik mij af of ik geholpen zou zijn met betere belichting?
Indien wel, wat raden jullie mij dan aan?

Alvast heel erg bedankt om te willen meedenken.

groeten, nadia

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Waarom zou je op ISO 800 schieten? Je camera staat op een statief en die sokken lopen niet weg (tenzij je hele bijzondere sokken verkoopt ;-)). Dus ISO gewoon lekker op 100, dat geeft de beste resultaten. F8 en dan je sluiter op 1/8e of zo iets (kijken wat goed uitkomt). Wel even remote of 2-seconde timer gebruiken om beweging tegen te gaan.

Als je dan dezelfde belichting gebruikt, zou de achtergrond altijd even helder moeten zijn (ongeacht welke sokken er in beeld liggen). Let erop dat je dan dus wel de camera op volledig handmatig hebt staan.

Dat je kleuren steeds veranderen, komt doordat je de witbalans op auto hebt staan (denk ik). Als je hier ook een mooie waarde voor uitzoekt en deze vast zet, blijven je kleuren op alle foto's hetzelfde.

Of je betere belichting nodig hebt, is moeilijk te bepalen zonder voorbeeld-foto's. Maar ik zou eerst de dingen die ik hierboven noem eens proberen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ndl Gebruik je geen ColorChecker?

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 09-08-2021 13:06 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Ik zou qua witbalans een grijswaarden kaart gebruiken. Ik weet niet of je camera dat ondersteund dan kan je vanuit de camera een custom grijswaarde instellen of je kan de kaart gebruiken in je nabewerking.

Geen aandelen of belang, maar zie hier: https://www.kamera-express.nl/grijskaart

[ Voor 17% gewijzigd door Barrycade op 09-08-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-08-2021
@sys64738 ok, ik ga jouw opmerkingen opvolgen. Wat de witbalans betreft, die heb ik aangepast. Heb zo'n opplooibaar 'scherm', heb de witte kant gefotografeerd. Er is ook een grijze kant. Kan ik ook eens proberen. Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zowel wit als grijs bestaat. Kan dat wel eens opzoeken natuurlijk maar ben nu al effe groggy :p

@Greatsword nee dus. Wel wit/grijs scherm... heb net wat rond gekeken, lijkt me alweer een prijzig ding. Zijn er grote verschillen in kwaliteit? En is dit echt veel beter dan enkel witbalans of grijze kaart? Ik zou denken het zal wel, maar ja anderzijds is het misschien z'n geld toch niet waard?

@Barrycade merci, ga ik dus nu doen met de grijze kant.

Ik ga aan de slag, dikke merci alvast voor de snelle respons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Dat grijze scherm is waarschijnlijk precies hiervoor. Hiermee krijg je de belichting redelijk goed.
Dat is waarschijnlijk een 19% grijs scherm dat je kunt gebruiken om belichting en witbalans in te stellen.

Sowieso.
Je witbalans moet je op custom zetten, instellen op een wit vel papier en verder niet meer aan komen.
De ISO zet je op het beste dat je hebt. Laagste waarde dus.

Diafragma en sluitertijd stel je handmatig in. Deze moeten goed staan voor de sok en niet voor de witte achtergrond. Je zult overbelichten ten opzichte van wat de camera meet. De witte achtergrond wordt dus overbelicht en de sok wordt goed.

Stel eerst het diafragma in om je scherptediepte te bepalen. Als je alles scherp wilt hebben, dan rond de 7 tot 11.
Daarna bepaal je de hoeveelheid licht dmv de sluitertijd.
Dat geeft lange sluitertijden dus je zet een zelfontspanner van 2 of 10 seconden om camera-shake te voorkomen.

Je kunt hiervoor je grijze ding gebruiken: maak die beeldvullend en regel de belichting in. Hiermee zit je in de juiste 'ballpark'.

Als het nodig is kun je voor donkere sokken nog een of twee tikjes (stops) langere sluitertijd nemen om die lichter te maken. Of voor lichte sokken een of twee stops donkerder.

Kort: Alles handmatig. Belicht voor de sok, niet voor het hele plaatje. Scherptediepte houd je constant. Dus regel je belichting via de sluitertijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Tarquin op 10-08-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 22:07
Ik heb helaas geen inhoudelijk antwoord op je vraag maar wellicht wel oplossing vanuit een andere perspectief. Laat je product digitaal namaken door bedrijf als Polyvorm. Ik heb geen ervaring met dit bedrijf maar wel met de technologie erachter. Het is niet van echt te onderscheiden.

https://polyvorm.nl/
Pagina: 1