Reparateur heeft koelpasta verkeerd aangebracht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 00:13
Hallo,

Een aantal jaar geleden heb ik mijn Dell XPS15 L502x naar een reparateur gebracht. Hij heeft de koelpasta vervangen en ik dacht ook dat hij zei dat hij de GPU op soort van rubbertjes had gezet zodat hij beter zijn warmte kwijt kon. Nu ben ik me zelf aan het verdiepen in het vervangen van koelpasta en de laptop opengehaald om even grondig te reinigen, maar ik vraag me af of dit wel klopt. De koelpasta lijkt verkeerd te zijn aangebracht, ik stond er bij toen diegene dit heeft gedaan en zette al mijn vraagtekens bij de dikke klodder koelpasta die de beste man op mijn CPU en GPU smeerde. Hij zei dat dit in dit geval nodig was, omdat hij de GPU had verhoogd met bepaalde rubbertjes.

Nu heb ik Arctic Silver 5 koelpasta besteld en wil ik de koelpasta zelf gaan vervangen, maar nu ik de laptop open heb liggen vraag ik me af of dit wel klopt.....het verhogen van de GPU en de dikke klodders koelpasta, is dit wel goed? Of die rubbertjes er onderweghalen en gewoon een klein beetje koelpasta op de chips smeren?

Ik vraag dit even omdat ik met dezelfde persoon al eerder wat dubieuze dingen heb meegemaakt. Verdwenen componenten enz.

op het GPU koperleiding component zat ook dikke klodders koelpasta, dat is al verwijderd op de foto, en inmiddels ook al het pasta van de chips gehaald met puur alcohol.

De Laptop liep ook niet meer lekker.
Pics:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QE3h4eYwF6jaaiPeF6wTQkBq14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4iQXyE2trvWV3EAUizOIMkdz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnjQYunclIdTqZEp3Z_hx-9dBxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JAk1zEOXElB4luwWES2AHuZx.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door saken op 09-08-2021 12:36 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:57
De meeste koelpastas zijn niet elektrisch geleidend.
Als je teveel aanbrengt, wordt dat er tussenuit geperst (zoals duidelijk te zien op je foto), wat wel rommel geeft, maar niet noodzakelijkerwijs nadeling is voor de koelperformance.
Die rubbertjes (van je 1e foto), zijn geen rubbertjes, maar thermal adhesive pads.
Die geleiden wel warmte.
Al met al, ziet het er niet super netjes uit, maar het zal ongetwijfeld voldoende werken.
Voor een echte tweaker is dit natuurlijk volledig onacceptabel (die stelt immers hele hoge eisen), maar voor de gemiddelde leek, die merkt er waarschijnlijk niets van.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50

4POX

Everybody is wired

Te veel koelpaste kan problemen geven. Ik had iets te veel koelpasta met zilver gebruikt op mijn CPU. Mijn systeem was hierna onstabiel. Ik ging googelen en ik vond een reddit post waarin iemand uitlegde dat teveel metaal koelpasta naast de CPU op lijnen een capacitieve effect kon veroorzaken waardoor de machine onstabiel kan worden. De pasta opnieuw gedaan en de problemen waren weg.

Haal die rubbers weg. Dell heeft al de engineering gedaan. Breng een dun lage new pasta aan. Smeer het uit met een stukje karton. Ik gebruik vaak een visitekaartje.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
De rubbertjes, pads zullen precies op de geheugen modules rondom de grafische chip komen. Als het een aantal jaar goed gewerkt heeft zal het echt wel ok gezeten hebben, netjes niet dus voor jezelf koelpasta zoveel als een rijstkorrel per grote chip zou voldoende moeten zijn (met een stukje plastic zoals oude bankpas uitsmeren is ok aan te raden zodat je weet dat het overal zit) Een computer reparatuer die zijn koelpasta kent en weet dat geleiding geen probleem is zal de tijd van uitsmeren liever niet erin stoppen maar een wat grotere klodder erop doen en de druk het goed laten verspreiden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:55
De reparateur heeft de vram van de GPU voorzien van thermal adhesive pads. Dat hoeft geen slechte zaak te zijn en zou ik ook gewoon laten zitten zolang het koelblok daarmee nog steeds goed past op de GPU en CPU.

Iets minder minder koelpasta zou zeker goed zijn.

Overigens: Waren de koelprestaties slecht, want daar draait het om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
let op, ik vind ze eruit zien als geheugen pads, waarschijnlijk vervanging van eerdere pads, je wilt die geheugen chips hun warmte kwijt laten raken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50

4POX

Everybody is wired

Silent7 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

let op, ik vind ze eruit zien als geheugen pads, waarschijnlijk vervanging van eerdere pads, je wilt die geheugen chips hun warmte kwijt laten raken
Dat maakt sense. Koeling van het geheugen. Misschien heeft de service manual meer informatie hierover.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Thanks voor de info allen, Dus gewoon de pads laten zitten en een rijstkorrel arctic silver uitsmeren op de gpu en cpu :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:11

Klippy

Still Game

Normaal smeer je niet zelf uit, maar wordt de koelpasta uitgesmeerd (geplet) door de druk van de heatsink op de CPU of GPU.
Waarschijnlijk drukt dit nu niet hard genoeg door die extra thermal pads (of bestaat die kans in elk geval), dat is denk ik de reden waarom de vorige reparateur zei dat een extra laag nodig was. Maar aan je foto's te zien werd het goed genoeg aangedrukt, de CPU misschien iets minder. Er lijkt daar een iets dikkere laag te zitten dan normaal.

Ik zou twee rijstkorrels doen, een wat meer naar links, een wat meer naar rechts. Je moet het zelf een beetje zien en voelen, vaak merk je wel of het contact maakt en zie je de pasta zich goed verdelen. Dan is het prima. Het hoeft niet 100% van het keramische CPU oppervlak te bedekken.

In dit geval zou ik zeggen beter iets te veel dan te weinig, maar zoals op de foto is wel heel veel (en dat heeft ook goed gewerkt, dus zo nauw komt het niet).

[ Voor 9% gewijzigd door Klippy op 09-08-2021 21:51 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Klippy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:49:
Normaal smeer je niet zelf uit, maar wordt de koelpasta uitgesmeerd (geplet) door de druk van de heatsink op de CPU of GPU.
Waarschijnlijk drukt dit nu niet hard genoeg door die extra thermal pads (of bestaat die kans in elk geval), dat is denk ik de reden waarom de vorige reparateur zei dat een extra laag nodig was. Maar aan je foto's te zien werd het goed genoeg aangedrukt, de CPU misschien iets minder. Er lijkt daar een iets dikkere laag te zitten dan normaal.

Ik zou twee rijstkorrels doen, een wat meer naar links, een wat meer naar rechts. Je moet het zelf een beetje zien en voelen, vaak merk je wel of het contact maakt en zie je de pasta zich goed verdelen. Dan is het prima. Het hoeft niet 100% van het keramische CPU oppervlak te bedekken.

In dit geval zou ik zeggen beter iets te veel dan te weinig, maar zoals op de foto is wel heel veel (en dat heeft ook goed gewerkt, dus zo nauw komt het niet).
Thanks! Dus gewoon 2 rijstkorrels pletten zonder uit te smeren? Of wel eerst uitsmeren. En geldt dit voor zwel de CPU als GPU ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 00:11

Klippy

Still Game

Ik vind die benamingen van een rijstkorrel of erwt altijd wat nietszeggend, het is een goede richtlijn, maar een erwt is toch veel groter dan een rijstkorrel en het wordt nooit een mooie bol, meer een vogelpoepje, dus lastig in te schatten.

Maar om in die terminologie te blijven:
CPU twee rijstkorrels, wat die is vrij breed.
GPU een erwt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:57
Als je niet goed weet hoeveel pasta je moet gebruiken...
Doe eerst een beetje.
Druk de koeler goed aan (volledig monteren).
Daarna haal je de koeler weer los.
Nu moet de pasta de volledige IHS en/of die van je CPU danwel GPU bedekt hebben.
Zo niet? Dan gebruik je niet genoeg.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
GarBaGe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:17:
Doe eerst een beetje.
Nu moet de pasta de volledige IHS en/of die van je CPU danwel GPU bedekt hebben.
Ter aanvulling en wellicht al duidelijk. Maar ongeacht het resultaat.. maak het schoon en doe de gewenste koelpasta er opnieuw op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:42

NSG

Je weet niks!

Die termal pads zitten er al fabriek al op, dat is niet het werk van de reparateur geweest.

*heeft ook een L502x gehad*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Voor direct op de die (zonder ihs) is het makkelijker om van die 0.5mm thermal pads te gebruiken.
pricewatch: Gelid Solutions Extreme Thermal Pad 0.5mm

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 10-08-2021 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:19
GarBaGe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:17:
Doe eerst een beetje.
Het beste is om gewoon een dikke rijstkorrel qua grootte erop te leggen. De cpu/gpu moet een paar uren/dagen draaien om de pasta op een optimum te brengen.
Je ziet aan de temperatuur van de cpu daarna of alles goed werkt. Steeds de koeler erop en af, steeds pasta er weer af en op, daar wordt het niet beter van.

Een dikke rijstkorrel lukt niemand exact en dat hoeft ook niet. Een halve rijstkorrel of drie korrels, het werkt prima. Dus als je alleen al probeert om een rijstkorrel te doen, dan zit je altijd ruim binnen de marges. (Een erwt voor de gpu trouwens.)

Er zijn genoeg tests op YouTube te vinden waarin ze op de meest gekke manieren de pasta toevoegen. Van veel te veel, tot een kruis, tot een stip. Allen koelden precies hetzelfde. Wat je niet wil, is opgesloten lucht in het midden of zoveel dat het over de rand loopt. Dat blijkt een rijstkorrel in het midden te zijn.

YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop
Op 7:52 zie je een overzicht. Conclusie: alles werkt exact hetzelfde, alleen bij veel te weinig pasta wordt de chip duidelijk warmer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:07
Zolang de thermal paste niet geleidend is , maakt het geen drol uit hoeveel of op welke manier je het erop doet. zolang er maar wat tussen zit .

YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity

Het lijkt me vrij duidelijk dat de magische rijstkorrel of erwt of schildpaddendrolletje hiermee voldoende ontkracht is.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Je wilt inderdaad niet veel te veel, en niet veel te weinig. Maak je er niet te druk om, zeker met te veel zal je het gelijk zien na het vastdraaien van je koeler. De druk smeert het zelf uit, en bij te veel dus ook langs de zijkanten. Volgens mij is de consensus dus ook liever ietsje pietsje meer dan minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 20:52
Ik smeer het altijd uit met een kaart (dekkend), maar dat is een dingetje die ik van vroeger heb meegekregen door i486 tijdperk.

Toen moest je ook beter opletten met het aanbrengen van de CPU en bijbehorende koelblokken. Toen kon het weleens gebeuren dat je het koelblok schreef erop schoefde/klikte. Alles zat wat minder mooi in elkaar. Daarom smeerde je dat voor de zekerheid wat meer uit.

Nu is het minder noodzakelijk, omdat de koelblokken een hinge systeem hebben. Dus zijn wat dotjes al voldoende.

Witte thermalpads is voor het geheugen. Gewoon erop laten.

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeydancer op 10-08-2021 13:06 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:24
Monkeydancer schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:05:
Ik smeer het altijd uit met een kaart (dekkend), maar dat is een dingetje die ik van vroeger heb meegekregen door i486 tijdperk.

Toen moest je ook beter opletten met het aanbrengen van de CPU en bijbehorende koelblokken. Toen kon het weleens gebeuren dat je het koelblok schreef erop schoefde/klikte. Alles zat wat minder mooi in elkaar. Daarom smeerde je dat voor de zekerheid wat meer uit.

Nu is het minder noodzakelijk, omdat de koelblokken een hinge systeem hebben. Dus zijn wat dotjes al voldoende.

Witte thermalpads is voor het geheugen. Gewoon erop laten.
Ik heb altijd geleerd een rijstkorrel size is voldoende :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Visgek82 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:59:
Zolang de thermal paste niet geleidend is , maakt het geen drol uit hoeveel of op welke manier je het erop doet. zolang er maar wat tussen zit .

YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity

Het lijkt me vrij duidelijk dat de magische rijstkorrel of erwt of schildpaddendrolletje hiermee voldoende ontkracht is.
Ik blijf me verbazen dat mensen deze link blijven aanhalen. Dat is het resultaat van een premium koelpasta die enorm goed de warmte geleid. En er is ook maar 1 soort pasta gebruikt.

Die resultaten zeggen helemaal niets behalve iets over de gebruikte pasta, maar dus niet over koelpasta in zn algemeen.

Less is more, tenzij je premium pasta’s gebruikt die warmte enorm goed doorvoeren. Dan kun je teveel gebruiken zonder nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45

DataGhost

iPL dev

Alleen zitten koelblokken dermate strak vastgeschroefd dat alle te veel pasta gewoon naar buiten gedrukt wordt. Je zit dus altijd met een behoorlijk dun laagje wat precies de oneffenheden tussen beide oppervlakken opvult. Tenzij het echt dikke stugge klei is, maar dat is geen enkele pasta. Heel druk hoef je je er dus niet om te maken. Sterker: als je te weinig gebruikt is de geleiding in ieder geval minder omdat bepaalde delen gewoon helemaal geen contact hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 10-08-2021 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik zou die thermal pads ook vervangen. Zorg ervoor dat je een exemplaar bent van 0,5mm dik. Die maak je net zo groot als de geheugenchips en plak je daar op.

Ook pads verliezen na een aantal jaren hun geleidingscapaciteit. Daarom kan vervangen geen kwaad.

In het verleden veel videokaarten van iMacs gedaan waarbij ook dit soort pads gebruikt werden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:07
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

Ik blijf me verbazen dat mensen deze link blijven aanhalen. Dat is het resultaat van een premium koelpasta die enorm goed de warmte geleid. En er is ook maar 1 soort pasta gebruikt.

Die resultaten zeggen helemaal niets behalve iets over de gebruikte pasta, maar dus niet over koelpasta in zn algemeen.

Less is more, tenzij je premium pasta’s gebruikt die warmte enorm goed doorvoeren. Dan kun je teveel gebruiken zonder nadelen.
ik blijf me verbazen dat mensen denken dat een bepaalde paste vreselijk veel beter is dan anderen. het scheelt hooguit 1 tot 2 graden ,en doet dus helemaal niets af aan het filmpje. het verschil tussen verschillende koelpasta zijn al vaak genoeg verfilmd op YouTube. hint : het is nihil.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Visgek82 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:06:
[...]

ik blijf me verbazen dat mensen denken dat een bepaalde paste vreselijk veel beter is dan anderen. het scheelt hooguit 1 tot 2 graden ,en doet dus helemaal niets af aan het filmpje. het verschil tussen verschillende koelpasta zijn al vaak genoeg verfilmd op YouTube. hint : het is nihil.
Mocht je nog ooit een wetenschappelijk getest artikel/video tegenkomen die wel compleet en niet vertekend is hou ik me aanbevolen. Tot nu toe ben ik er nog geen tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:08:
[...]

Mocht je nog ooit een wetenschappelijk getest artikel/video tegenkomen die wel compleet en niet vertekend is hou ik me aanbevolen. Tot nu toe ben ik er nog geen tegengekomen.
Check dit filmpje maar eens dan: YouTube: What's The BEST Thermal Paste in 2019....? (Ft. GD900) Ik koop altijd GD900 thermal paste van AliExpress. Kost geen drol en het werkt perfect.

In het bovenstaande filmpje wordt GD900 ook getest, samen met koelpasta van 12 en 16 dollar. Bekijk het filmpje en trek je conclusie of dure premium koelpasta het geld waard is.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Maak een kruis met koelpasta, 'ruim' binnen het oppervlak

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VLv60CR/cpu-thermal-paste-9-1.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Saeverix schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:16:
[...]

Check dit filmpje maar eens dan: YouTube: What's The BEST Thermal Paste in 2019....? (Ft. GD900) Ik koop altijd GD900 thermal paste van AliExpress. Kost geen drol en het werkt perfect.

In het bovenstaande filmpje wordt GD900 ook getest, samen met koelpasta van 12 en 16 dollar. Bekijk het filmpje en trek je conclusie of dure premium koelpasta het geld waard is.
Wederom incompleet. Men test telkens of A of B, maar ik heb niemand beide zien testen. Meerdere types koelpastas over meerdere soorten chips over meerdere diktes. De wetten van de natuurkunde blijven immers aangeven dat koelpasta alleen is om de miniscule putjes te dichten, niet als volledige tussenlaag wat je nu voornamelijk ziet. Als de pasta zelf net zo goed geleid als de chips/koeler zelf dan is het geen probleem. Met premium doel ik niet op de prijs maar op de gebruikte materialen van de pasta en de warmteoverdracht.

Maar goed, ik stel voor eerder een nieuw topic aan te maken gezien we hier nogal offtopic gaan inmiddels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:44:
[...]

Wederom incompleet. Men test telkens of A of B, maar ik heb niemand beide zien testen. Meerdere types koelpastas over meerdere soorten chips over meerdere diktes. De wetten van de natuurkunde blijven immers aangeven dat koelpasta alleen is om de miniscule putjes te dichten, niet als volledige tussenlaag wat je nu voornamelijk ziet. Als de pasta zelf net zo goed geleid als de chips/koeler zelf dan is het geen probleem. Met premium doel ik niet op de prijs maar op de gebruikte materialen van de pasta en de warmteoverdracht.

Maar goed, ik stel voor eerder een nieuw topic aan te maken gezien we hier nogal offtopic gaan inmiddels.
Wederom klopt je voorstelling volgens mij niet. De "volledige tussenlaag" is geen centimeters dikke plamuurlaag en de viscositeit van de koelpasta gecombineerd met de uitgeoefende hoeveelheid druk door de montage van het koelblok zorgt ervoor dat het laagje automatisch al enorm dun wordt tot het punt waar het inderdaad vrijwel alleen maar alle putjes dicht. Dat kan je ook zien in de foto in de TS, ondanks dat het lijkt alsof er heel veel pasta gebruikt is, zijn de dies prima zichtbaar. De laag op de dies zelf is enorm dun dus, vrijwel transparant. Tot op het punt dat het nauwelijks meer uitmaakt waar de koelpasta precies van gemaakt is.

Als GN een koelpasta met gemiddelde viscositeit test kan je daar prima voor andere pasta's uit extrapoleren wat de resultaten min of meer gaan zijn (insignificant verschil). Als een ander een test doet tussen verschillende pasta's volgens dezelfde methode aangebracht, en daar zijn ook maar marginaal interessante resultaten zichtbaar, kan je toch wel zonder de hele onderzoeksmatrix die je voorstelt extrapoleren dat het ook bij andere pasta's weinig gaat uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hackus schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:20:
Maak een kruis met koelpasta, 'ruim' binnen het oppervlak

[Afbeelding]
En dan uitsmeren ? Lijkt me wel meer dan 2 rijstkorrels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
Wel knap als je die lijntjes zo dun kan krijgen.
saken schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:58:
[...]

De cooler doet het uitspreiden wel. Niet letten op die foto, dat is een desktop cpu met heatspreader. Geen kleine kale silicon chip zoals jij nu ziet.

[ Voor 80% gewijzigd door Xfade op 10-08-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

De pasta's die echt veel beter geleiden zijn de liquid metal pasta's. En drie keer raden welke pasta je nou net niet teveel moet gebruiken, de liquid metals :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

de enige functie van koelpasta is helpen te verbinden tussen CPU en heat spreader.
daar kan je niet heel erg fout mee gaan tenzij er lucht ontstaat in de verbinding door dikke geheugen-pads die opgevuld moet worden met extra koelpasta. Daar is het niet voor gemaakt en zal problemen geven als de vloeistof indikt/uithard.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

saken schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:58:
[...]

Nee, dat uitsmeren hoeft niet. door de druk van het deel wat er bovenop komt, zal de pasta goed verspreiden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xfade schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:01:
Wel knap als je die lijntjes zo dun kan krijgen.

[...]

De cooler doet het uitspreiden wel. Niet letten op die foto, dat is een desktop cpu met heatspreader. Geen kleine kale silicon chip zoals jij nu ziet.
Het gaat er om als voorbeeld hoe ver je de pasta binnen het oppervlak houd, niet de dikte die hier is gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:50
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:08:
[...]

een wetenschappelijke test die aantoont dat dure pasta beter is dan goedkope heb ik ook nooit gezien.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
Ik heb inmiddels de koelpasta vervangen, de laptop helemaal gereinigd en hij is weer als nieuw :-) 2,5 rijstkorrels op de cpu en een erwt op de GPU, vervolgens aangedrukt.
Aangezien we toch een beetje offtopic zijn gegaan, even een korte andere vraag:
Zou een van deze kits werken in de XPS 15 L502x? Ik ben wel toe aan wat meer geheugen (zit nu 8gb in)
https://www.amazon.com/PC...600MHz-Tech/dp/B00C53CFLM
https://www.bol.com/nl/nl...d7-49bd-b28b-edee9e2fc4f3
Pagina: 1