Beschikbare (dak)ruimte
Aan de oost kant is het circa 4,5m bij 5,5m. Dit is gemeten vanaf boven de dakkapel. Zoals te zien op de foto is er wel een schoorsteen, maar deze kan ik eventueel verwijderen. Aan de west kant heb ik twee vrije vlakken van ongeveer 4m bij 1,5m. De hoek van het dak is ~45 graden.:strip_exif()/f/image/jJK2ZQ6Gg2rge9jOMnV2JFTe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pqj4f4LOr44NTgn9CO0BpzFg.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Er is geen schaduwval op het dak van objecten in de omgeving.Jaarverbruik
Jaarverbruik nu zit op circa 3000-3500 Watt op basis van een schatting. We wonen hier pas net, dus historisch verbruik heb ik niet.Huidige elektriciteitsaansluiting
Huidige elektriciteitsaansluiting is een enkelfase aansluiting afgezekerd op 35A.Budget en doel
Met name een stap richting zelfvoorziening zetten en zoveel mogelijk stroom die ik zelf verbruik op kunnen wekken. Wat terug geleverd kan worden is leuk, maar is niet de hoofdreden. Budget maakt eigenlijk niet zoveel uit, geheel afhankelijk ook van het rendement/terugverdientijd. Materiaalkosten rond de 2-2,5k exc. btw lijkt me haalbaar.Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil de installatie van de zonnepanelen zelf doen. Dit vanwege een drastisch verminderde terugverdientijd en dat het dak aan de oostkant goed bereikbaar is. Voor de westzijde zal ik een steiger moeten huren, dus wellicht dat installatie in twee stappen gedaan wordt.Bijhouden van data
Ik minimaal de opgewekte energie inzichtelijk willen hebben in mijn Homeassistant. Verder geen specifieke wensen.Regio
GelderlandReeds verkregen offertes
Ik heb twee situaties, die mij het meest optimaal lijken obv de offertes welke ik heb ontvangen. Na mijn eigen berekeningen kom ik erop uit dat een oost/west opstelling het meest optimaal zou moeten zijn. Ik ben echter benieuwd naar jullie mening hierover. Indien het een oost/west opstelling zou worden, zou ik dit graag in twee etappes installeren ivm eerdergenoemde steigerhuur. Ik zal hieronder mijn situatie toelichten en mijn vragen/twijfelpunten opnoemen. In de berekeningen ben ik uitgegaan van 385 Wp panelen.Oost opstelling
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IsAeNYP9DM7VuLYCjeEhcUVS.jpg?f=user_large)
Bij een opstelling enkel op oost, zal het waarschijnlijk neerkomen op 9 panelen. Volgens berekeningen die ik heb gemaakt met deze link, kom ik uit op de volgende schattingen:
Max vermogen: 2855
Opbrengst: 2992
Omvormer: Growatt 3000s
Investering: ca. 1875
Oost-west opstelling
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dJVBgLFsxtDztsJ2xOAKhqPF.jpg?f=user_large)
Ik ga hier trouwens wel uit van een opstelling 8 om 4. Dit omdat ik mijn aansluiting graag via een PV verdeler wil laten lopen en ik begreep dat het maximum aantal panelen 12 is (/3500 Watt) op een dergelijke aansluiting. Op de tekening staat dus 1 paneel teveel.
Met deze berekeningen kom ik uit op de volgende schattingen:
Max vermogen: 3303
Opbrengst: 3652
Omvormer: Growatt MIN 3600TL-XE (mag dit?)
Investering: ca. 2215
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar een oost/west opstelling ook met het oog op wijzigingen van de salderingsregeling. Er komt namelijk tot een later tijdstip stroom binnen die ik zelf kan verbruiken in plaats van terugleveren. Anyway, hierbij nog mijn twijfels/vragen:
- Klopt mijn beredenering/berekening?
- Wat is in jullie ogen de beste oplossing qua opstelling?
- Is het mogelijk om later een string toe te voegen voor de west kant?
- Zijn 4 panelen op de westkant voldoende om de omvormer aan te houden?
- Mag deze 3600 watt omvormer achter een PV verdeler? Zo nee, wat is een goed alternatief?
- Hebben jullie ervaring met deze omvormers? Het viel me op dat ik in elke offerte Growatt aangeboden heb gekregen, maar er zijn natuurlijk meerdere merken beschikbaar.
[ Voor 38% gewijzigd door ran-dy op 27-11-2021 12:19 ]