Allo BOSS Hi-Fi DAC geluid verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:30
Ik heb een Raspberry PI met Allo BOSS Hi-Fi DAC 1.2. Deze is met afgeschermde interlinks aangesloten op de AUX aansluiting van een Denon 1080R met B&W 603 S2 speakers. Ik heb ook een Denon 1460 CD-speler en ik hoor duidelijk verschillen tussen de DAC en de CD-speler.

Het viel mij op dat sommige muziek minder "vol" (bij gebrek aan een beter woord) klinkt dan ik gewend was van CD. Het viel mij vooral erg op bij Omen van The Prodigy. Daarin zit een achtergrond bass-loopje dat vrijwel onhoorbaar is via de DAC, maar in de CD-versie is deze veel duidelijker aanwezig.

Om zo veel mogelijk uit te sluiten heb ik de CD-geript met Exact Audio Copy naar WAV en deze op de Raspberry PI geplaatst. Er kan dus geen sprake meer zijn van verlies door compressie. Toch klinken ze niet hetzelfde.

Ik was er een beetje vanuit gegaan dat deze DAC, die toch best hoog staat aangeschreven, niet hoorbaar anders zou klinken dan een CD. (zie https://www.audiosciencer...ss-raspberry-pi-dac.4529/) Toch ben ik er van overtuigd dat ik in een blinde test deze DAC er uit kan halen.

Omdat de CD-speler "beter" klinkt in mijn oren ben ik geneigd die als uitgangspunt te nemen. Iemand suggesties om het geluid van de Raspberry PI te verbeteren?
Is de AUX aansluiting op mijn versterker bijvoorbeeld gelijkwaardig aan de CD-input?
Kan een lineaire voeding hoorbaar verschil maken of is dat voodoo? Hij is nu powered via een telefoon USB-C adapter rechtstreeks op de Allo DAC. Het power-circuit van de Raspberry PI wordt dus overgeslagen.
Zijn DACs in een CD-speler van dit kaliber gewoon beter dan een losse DAC en probeer ik met te goedkope spullen teveel te bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik ken die DAC niet maar als er staat:
Frequency response was flat from 20 Hz to 20 kHz so I am not going to show it.
Dan wordt de kans al groot dat het probleem elders zit.
Ik verwacht niet dat een voeding oorzaak is van het probleem.
Wat wel kan:
* Je rca bekabeling, wissel eens met andere kabels.
* Je aux input is raar, wissel eens met de cd input

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kan ook zijn dat er in je rPi nog iets van signaal processing aanstaat welke het laag eraf stript.

Sluit de DAC eens aan op een ander apparaat met een line ingang (voorbeeld: een geluidskaart met line ingang) en check of het probleem daar ook voorkomt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51

Jag

Een DAC doet alleen conversie van digitaal naar analoog. Waarom mensen daar magische eigenschappen aan toekennen is mij niet duidelijk. Maar dit proces verloopt zonder noemenswaardige error in de frequentie response, hooguit in het de HF door low pass filtering ter voorkoming van aliasing (vooral vroeger een issue). Er ontstaat wel een klein beetje ruis, meestal in de onhoorbare range (- heel veel dB). Kortom, als je bas loopje verdwijnt, is er iets anders aan de hand. Een level (volume) verschil, of andere settings per input, zoiets :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Juist omdat ik er geen magische eigenschappen aan wilde toekennen verbaasde mij het dat ik een verschil in geluid hoor. Dat had ik helemaal niet verwacht.

Kabels heb ik gewisseld, zonder resultaat. Hier had ik ook niets van verwacht.
Ik heb ook van input gewisseld, dus de Raspberry PI op de CD input, maar dat is zoveel gedoe en gepruts dat ik daar geen betrouwbaar meetresultaat uit haalde. In mijn beleving maakte dat geen verschil.

Wat ik wel fijn vind is dat jullie mijn vermoeden bevestigen dat ik het niet in de DAC moet zoeken, maar daaromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:57
Het kan natuurlijk ook zijn dat de pre-amp van de Denon het geluid wat opwarmt. Denon doet hier misschien een dsp of EQ trucje. Een kleine bassboost, dus. De ALLO lijkt me heel neutraal. Ik zou proberen of je met met EQ het subjectief "vollere" geluid van de Denon kunt nabootsen.

Misschien helpt dit je: https://www.audiosciencer...oss-raspberry-pi-dac.4529
De gemeten prestaties van die Allo zijn niet heel bijzonder, maar ze lijken iig goed genoeg.

[ Voor 30% gewijzigd door Negakinu op 09-08-2021 13:24 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hoe klinkt het als je de muziek via een andere bron door de versterker afspeelt, bijvoorbeeld met je telefoon of een losse mp3-speler?

[ Voor 46% gewijzigd door TBTL op 09-08-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:18
Nadeel van de rpi, hij heeft geen galvanische scheiding. De Allo USBridge is een rpi die wel een galvanische scheiding heeft en is een uitstekende streamer mits goed gevoedt. De voeding met name de dac voeding, is belangrijk. Gebruik hiervoor een lineaire powersupply.

Combineer de allo dac met de usbridge en voedt deze met een goede lps. Als je het niet gelooft, spullen kan je altijd bij winkels kosteloos beluisteren en terug sturen als je achteraf van mening bent dat het geen verschil maakt.

[ Voor 40% gewijzigd door aljooge op 09-08-2021 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gezien je versterker ga ik er vanuit dat zowel je allo als je Cd speler analoog aangesloten zijn. Dan is mijn vermoeden dat je te maken hebt met een verschil in referentie volume, dwz, dikke kans dat het geluid van de pi iets zwakker naar je amp wordt gestuurd dan dat van de Cd speler.
Enige manier waarop je dat hard kunt maken is een DB meter.
Wat je ook zou kunnen doen is, als je die hebt, een receiver met mogelijkheid tot correctie van het referentie volume gebruiken ipv je huidige amp. Kijken of het dan wel te horen is.

Andere mogelijkheid tot uitsluiten: wat als ie beide bronnen direct op een hoofdtelefoon aansluit?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45
Als je cd speler een digitale uitgang heeft zou je die eens op de dac kunnen aansluiten. Dan heb je twee keer hetzeflde loopwerk maar twee verschillende dacs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
aljooge schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:57:
Nadeel van de rpi, hij heeft geen galvanische scheiding. De Allo USBridge is een rpi die wel een galvanische scheiding heeft en is een uitstekende streamer mits goed gevoedt. De voeding met name de dac voeding, is belangrijk. Gebruik hiervoor een lineaire powersupply.
Ik krijg daar een beetje audiofiele kriebels van. Ik vraag niet teveel als ik gewoon een reproductie van mijn CD wil, toch? Daar hoef ik die toeters en bellen toch niet voor te hebben? Toch?
The Eagle schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:06:
Gezien je versterker ga ik er vanuit dat zowel je allo als je Cd speler analoog aangesloten zijn. Dan is mijn vermoeden dat je te maken hebt met een verschil in referentie volume, dwz, dikke kans dat het geluid van de pi iets zwakker naar je amp wordt gestuurd dan dat van de Cd speler.

Andere mogelijkheid tot uitsluiten: wat als ie beide bronnen direct op een hoofdtelefoon aansluit?
Ja, analoog en ik geloof direct dat ik mijzelf voor de gek kan houden met input volume. Een betrouwbare DB meter heb ik helaas niet tot mijn beschikking, dus ik kan het niet uitsluiten. Ik vind dit het meest plausibel, of de voeding moet daadwerkelijk zoveel uitmaken?
Headphones op beide apparaten apart heb ik nog niet geprobeerd, maar ook daar gaat volume een rol spelen.

Vindt er in mijn CD-speler nog iets plaats dat iets doet aan post-processing (vervorming) van het signaal? Want ik veronderstelde dat ik die kon uitsluiten.
nineball schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:16:
Als je cd speler een digitale uitgang heeft zou je die eens op de dac kunnen aansluiten. Dan heb je twee keer hetzeflde loopwerk maar twee verschillende dacs.
De CD-speler heeft een digitale out, maar de DAC geen inputs.

In mijn beleving levert een CD-speler iets op dat zo dicht mogelijk de rip van Exact Audio Copy benadert en doet de CD-speler er eigenlijk niet toe, maar ik kan ernaast zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door SlaadjeBla op 09-08-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:18
SlaadjeBla schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:00:
[...]

In mijn beleving levert een CD-speler iets op dat zo dicht mogelijk de rip van Exact Audio Copy benadert en doet de CD-speler er eigenlijk niet toe, maar ik kan ernaast zitten.
Met exact audio copy heb je de cd bitje voor bitje precies op je harde schijf. Wat je doet: je koppelt eac aan een online bibliotheek. De cd wordt daarmee herkend en alle kleine foutjes zoals krasjes, vingerafdrukken, leesfouten worden overruled. Voorwaarde is wel dat de cd in de bibliotheek staat maar daar staan ze bijna allemaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13
SlaadjeBla schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:00:
Ik krijg daar een beetje audiofiele kriebels van. Ik vraag niet teveel als ik gewoon een reproductie van mijn CD wil, toch? Daar hoef ik die toeters en bellen toch niet voor te hebben? Toch?
Nee hoor, zou niet nodig moeten zijn.
Daar zal niet veel tussen zitten nee.

Kan je de analoge signalen van beide weer opnemen met een PC oid? Dan kan je die files analyseren en evt delen hier.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vwb die pi: dat ding kan zelf aangeven of ie (inclusief evt dac) voldoende peut heeft of niet. Zo niet komt er in het display (via HDMI op je TV) een bliksemschicht in beeld. En zie je volgens mij ook terug in de logs.

Long shot: het zou ook nog je software kunnen zijn. Pak een nieuw sd kaartje, knal er volumio op en speel dan af. Volumio ondersteunt iirc jouw dac out of the box, plus daar kun je ook tweaken aan het volume wat richting amp gestuurd wordt. Met het eerste sluit je de software uit, met het tweede kun je mogelijk alsnog je gewenste geluid bereiken.

En volumio is gewoon heel fijn spul en retestabiel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOK
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

DOK

Welke software draait er op de Pi? MoOde audio of Volumio zou je eens kunnen proberen. Maar volgens mij is de pi zelf elektrisch een nogal onrustig apparaat om echt goede analoge output te kunnen verwachten. Geen scheiding voeding etc.

Gebruik zelf ook een Allo, de DigiOne en dan met een losse (Rega) DAC erachter en MoOde audio + Tidal. Klinkt zelfs wat beter dan mijn Arcam cd-speler.

[ Voor 3% gewijzigd door DOK op 10-08-2021 11:07 ]

Dein Atem kalt, das Herz in Flammen

Pagina: 1