Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 14:37

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Mijn vraag
Op vakantie in de Alpen liep ik tegen de beperkingen van mijn 17-50 lens aan: ik heb behoefte aan (veel) meer groothoek om het landschap er mooi op te krijgen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Camera's:
Canon EOS 7D
Canon EOS 450D

Huidige lenzen in de tas:
-Tamron AF 17-50 mm 1:2.8 IF
-Canon EF 70-200mm 1:4 L USM
-Canon EF 35-70mm 1:3.5-4.5
-Canon EF 50mm 1:1.8 II

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb wat reviews van de Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM gelezen, dit lijkt een prima lens. Enige punt waar ik me zorgen over maak is in hoeverre deze in mindere weersomstandigheden heel blijft.

Een gebruikte Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM is misschien ook een optie.

Ik weet eigenlijk niet hoeveel groothoek ik "nodig" heb. De 17 mm die ik nu heb is niet genoeg, een 10 zal dan wel weer vertekening geven, wat is wijsheid? Ik zie bij Cameraland bijvoorbeeld ook de Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM voorbij komen, dat zal wel low budget zijn.

Slecht idee... Hoe laat?

Beste antwoord (via GSX-MAN op 09-08-2021 15:13)

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:32
Waarom maak je je specifiek zorgen over of de 10-18 heel blijft in slechte weersomstandigheden? Volgens mij zijn beide lenzen niet weather sealed en dat is volgens mij je 17-50 ook niet. Als je tot nu toe daar weinig problemen mee hebt gehad met de 17-50, zou ik me daar niet al te druk om maken.

De EF-M 15-45 lens kun je niet gebruiken op de camera's die je hebt. Die lens is voor de EF-M mount en je hebt voor jouw camera's EF(-S) nodig.

Als ik de reviews moet geloven dan zijn beide lenzen optisch prima en ontlopen ze elkaar weinig qua scherpte. De 10-22 heeft dan als voordeel dat hij iets lichtsterker is en aan de telekant iets meer bereik heeft. Daar tegenover heeft de 10-18 stabilisatie in de lens.

Als ik naar het prijsverschil kijk lijkt de 10-18 haast een no-brainer. Die is o.b.v. de reviews optisch net zo goed als de 10-22. Als het voornamelijk voor landschappen is zal je de lichtsterkte van de 10-22 ook minder gebruiken, omdat je toch vaak een kleiner diafragma zult gebruiken voor meer scherptediepte. Bovendien compenseert de 10-18 bij stilstaande onderwerpen de mindere lichtsterkte ook weer met zijn stabilisatie. Het grotere bereik van de 10-22 is een voordeel, maar je hebt het deel boven de 18mm ook al afgedekt met je 17-50.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin186 op 09-08-2021 12:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Erwin186
Waarom maak je je specifiek zorgen over of de 10-18 heel blijft in slechte weersomstandigheden? Volgens mij zijn beide lenzen niet weather sealed en dat is volgens mij je 17-50 ook niet. Als je tot nu toe daar weinig problemen mee hebt gehad met de 17-50, zou ik me daar niet al te druk om maken.

De EF-M 15-45 lens kun je niet gebruiken op de camera's die je hebt. Die lens is voor de EF-M mount en je hebt voor jouw camera's EF(-S) nodig.

Als ik de reviews moet geloven dan zijn beide lenzen optisch prima en ontlopen ze elkaar weinig qua scherpte. De 10-22 heeft dan als voordeel dat hij iets lichtsterker is en aan de telekant iets meer bereik heeft. Daar tegenover heeft de 10-18 stabilisatie in de lens.

Als ik naar het prijsverschil kijk lijkt de 10-18 haast een no-brainer. Die is o.b.v. de reviews optisch net zo goed als de 10-22. Als het voornamelijk voor landschappen is zal je de lichtsterkte van de 10-22 ook minder gebruiken, omdat je toch vaak een kleiner diafragma zult gebruiken voor meer scherptediepte. Bovendien compenseert de 10-18 bij stilstaande onderwerpen de mindere lichtsterkte ook weer met zijn stabilisatie. Het grotere bereik van de 10-22 is een voordeel, maar je hebt het deel boven de 18mm ook al afgedekt met je 17-50.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin186 op 09-08-2021 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Erwin186 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:43:
Ja, dat idee had ik dus ook in mijn achterhoofd. Die 17-50 heeft me tot nu toe nooit in de steek gelaten, ook niet in behoorlijk klereweer.
Ja, stom. Zag in de review ook dat ze 'm op een heel andere camera testten.

Helder, de 10-18 is dus prima voor wat ik wil. En nog goed te betalen ook. Thanks!

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
@GSX-MAN
Ik denk dat de 10-18 een prima lens is om mee te starten. Goedkoop, licht en scherp, dus daar ben je eigenlijk nooit aan bekocht denk ik. Het is wel een beetje plastic-fantastic volgens mij. De 10-22 scoort daarin misschien nog wel iets beter, maar dat mag gezien het prijsverschil ook wel. En de 10-22 zal nog steeds geen L-lens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
@Erwin186
Ja, je hebt ongetwijfeld gelijk. En hoewel ik echt supertevreden ben over mijn 70-200 L-lens, is het voor een amateur als ik niet te verantwoorden voor elke toepassing L te kopen. Die EF 11-24mm f/4.0L USM lijkt me super, maar dik 2.500 euro is wat teveel van het goede.

En die 50 mm die ik heb is ook enorm plastic fantastic. Maakt wel hele mooie foto's.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker ook 2e hands gaan zoeken, ben zelf dan voor Nikon aan het zoeken. Maar simpel gezegd voor het gebruik heb ik er zeker de nieuwprijs niet voor over. Zeker voor landschappen is het allemaal wel scherp zeker als je een beetje diafragmeerd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:58

JTfoto

Work hard

Erwin186 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:03:
@GSX-MAN
Ik denk dat de 10-18 een prima lens is om mee te starten. Goedkoop, licht en scherp, dus daar ben je eigenlijk nooit aan bekocht denk ik. Het is wel een beetje plastic-fantastic volgens mij. De 10-22 scoort daarin misschien nog wel iets beter, maar dat mag gezien het prijsverschil ook wel. En de 10-22 zal nog steeds geen L-lens zijn.
Ik heb zelf de 10-18 gehad en het is echt een prima lens. Geen problemen mee gehad in minder weer en optisch gewoon prima. Lekker lichtgewicht en super stil met focussen. Je kan altijd kijken of je bij een winkel de lens mag testen. Ik weet niet in hoeverre dat nu met covid mogelijk is, maar ik neem aan dat dat op afspraak wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
@JTfoto Thanks! Als ik op Flickr naar voorbeeldfoto's van deze lens kijk, word ik wel blij. Enorme hoek en het ziet er gewoon goed uit. Die lens moet er voor een volgende vakantie denk ik maar bij komen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:14
Hier ook de 10-18 en zeer tevreden over (de beperkte keren dat ik hem gebruikt heb toch).

Moest je hem eventueel 2dehands willen overkopen voor een prijsje, stuur maar een DM dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
GSX-MAN schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:11:
@Erwin186
Ja, je hebt ongetwijfeld gelijk. En hoewel ik echt supertevreden ben over mijn 70-200 L-lens, is het voor een amateur als ik niet te verantwoorden voor elke toepassing L te kopen. Die EF 11-24mm f/4.0L USM lijkt me super, maar dik 2.500 euro is wat teveel van het goede.

En die 50 mm die ik heb is ook enorm plastic fantastic. Maakt wel hele mooie foto's.
Helemaal mee eens. Als het je dagelijkse werk is snap ik dat je meer betaalt voor dat soort lenzen, maar dan is de toepassing ook heel anders. Als hobbyist kan de bouwkwaliteit dan ook een stuk minder zijn. Voor het prijsverschil kun je ook nog een paar keer een nieuwe kopen :P

Ik vind lenzen als de welbekende nifty fifthy en ook deze 10-18 juist altijd ideaal. Het is misschien plastic, maar je krijgt voor weinig wel heel veel lens. Meer waar voor je geld is er haast niet te vinden op lenzen gebied.
Pagina: 1