Wat is er mis?

Pagina: 1
Acties:

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Hoi allen,

Ten eerste. Als je het een te lang verhaal vind of je de tijd er niet voor hebt/ neemt. gewoon niet lezen >:) ik wil niemand ergens toe dwingen :) (klinkt een beetje vaag maar u know what i mean :) ).

Ik zit echt met een probleem. En ik vind maar geen oplossing..

Dit is het verhaal:
Ik heb een P3 550 en die is vanaf dat ik hem heb rete traag qua video enzo. Nu had ik er altijd een Viper II :r inzitten onder winME. Nu haalde ik een 3dmark 2001 van amper 600 bij 800*600 op 16 bit. (met mijn nieuwe geforce overigens 1300.. maar dat probleem heb ik denk ik onder controle). Ook laad windows traag (seagate 8,2 gig). Nu vertekende die savage 2k chipset altijd het beeld (rooie, groene en gele stipjes). En aangezien ik wat sneller wilde besloot ik om het volgende in huis te halen:

Een PowerColor GeFORCE II GTS 64 mb tv-out en ik heb een deal met een maat gedaan: 128 mb en een soundblaster live erbij (er zat al een reep van 256 en 128 in maar mijn mainboard snapte die 256 niet en gaf daarom maar 128 aan.. in totaal 256mb geheugen wat het nu dus nogsteeds is).

Nu het volgende. Na mijn vorige format (+/- 2 weken geleden) kreeg ik een uitroepteken bij mijn pci naar isa bus. Dat vond ik wel heel vreemd want dat had ik dus voor de format met dezelfde o/s niet. maargoed.. nieuwe drivers geinstalleerd.. overnieuw opstarten. niet dus.. windows begon heel fout te laden en de hdd begon niet de normale opstart geluiden te maken maar hij laadde hele kleine stukjes tegelijk..

eindelijk na een half uur zat ik in het retetrage windows. Ik was het toen al goed zat en ik dacht dat ik er het beste aan dee om win2k maar te installeren. Goedzo, win2k cd erin. wilt u upgraden? Ja zeg ik.. alles gaat prima, alles word keurig voorbereid na de reboot ging het fout.. de installatie van win2k gaf aan dat er iets mis was met de bootsector.. damn naja.. ikke ros op de resetknop en start windows me op.. veilige modus.. windows me was nog ok.. win2k had immers nog niets gekopierd.. doordat ik veilige modus gebruikte kwam winME (jaja, >:) ) met het strakke plan om systeemherstel te gebruiken.

Nou dacht ik.. als je het toch aanbied zet ik het wel in.. systeemherstelpunt uitgekozen.. alles ging goed.. wilt u rebooten ja.. en toen was ik dus mijn complete bootsector kwijt |:( . Ik kon dus nog alleen kiezen uit de install van win2k.. naja.. winME opstart disk erin en het installatieherstel ongedaan maken.. en ja hoor.. winme kon weer gestart worden.. niet dus.. ik had mijn complete FAT partitie verracht. Hier te zien (dit is overigens op een andere winME pc waar ik mijn hdd had ingehangen).

toen ik zo aan het surfen was op mijn eigen schijf vielen de mappen een voor een weg.. hij delete zichzelf >:). gelukkig heb ik mijn u2 cd op mp3 weten te redden (die overigens zwaar beschadigd was wat later bleek). Naja format c: /q dan maar.. naja om al die tijd ook niet te steken in dit hele lange verhaal heb ik ook 4 keer de partitie verwijderd bla bla bla bla.. en ongeveer 25 keer geformatteerd.. naja.. mooi.. helemaal op nieuw beginnen dan maar.

Ok, wat voor os gaan we draaien? WinME? winXP? of toch maar win2k proberen? ok ik begin met winXP (windows fan heej :) ). Halverwege de installatie: parse error in console.con. goed.. formatteren en win2k erop.. gaat allemaal lekker... totdat ie naar 30 (!) minuten erachter komt dat er een probleem is.. als dat lompe win2k nou meteen zegt dat ie geen schijf ken vinden |:( (ik had trouwens een foutje gemaakt met het terugzetten van de hdd. Had hem op de slave gezet ipv primary master :+ ). Maar win2k vond het blijkbaar makkelijker om een hele ingewikkelde fout aan te geven. naja.. gefixed.. nog maar eens.. format, win2k erop.. probleem met acpi ( :? ).. iig was het zoiets vaags.. ikke bios ongeveer 9 keer geflashed.. werkte ook allemaal niet.. mijn laatste optie: winME..

JAAAAAAAAAAAAAA, die ging wel in 1 keer.. dacht ik. ik zit nu achter deze ME versie.. en ik heb bij elke game dat ik start wel een fout.. operation flashpoint: blue screen, UT: blue screen.. Gp3 2000: geen reactie halverwege. en het zijn allemaal andere fouten.

nu heb ik weer dat uitroepteken bij mijn pci/ isa brug.. maar goed..

Ook is het systeem weer rete traag.

Wie kan mijn helpen met dit probleem?

Ik denk dat het misschien wel een brak mainboard is.

SPECS:
MS-6199VMS VIA apollo pro 133 mainboard
Intel pentium 3 550 proc met 512 kb cashe
PowerColor GeFORCE II GTS pro 64 mb tv-out
2x 128 mb geheugen 133 mhz
Sb live 1024
Pinnacle tv kaart

DISCLAIMER: >:)
Ja ik ben in het bezit van winXP, opf, gp3 2000 en de hele reutemeteut.. maar icq me er aub niet over..

Wie kan mij helpen?

bvd

// edit:

als het meer een software topic gaat worden stel ik het zeer op prijs als een van de mods de moeite zou willen nemen om hem te verplaatsen :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
IK denk... dat het een brakke geheugenmodule is...

ik weet niet hoe moederborden reageren op een chippie die eigenlijk te groot voor em is, en ik weet ook niet tot hoeveel meg dat moederbord kan cachen. Wat voor chipset is het? BX? heb ik geen verstand van.

maar experimenteer gewoon lekker met je hardware. beetje (PCI/geheugen) sloten schuiven kan altijd helpen.

Als ik met mijn K6-2 500 met via chipset meer dan 128 Meg erin douw haal ik nooit meer dan 20 FPS in UT, als er maar 128 inzit dan haal ik rond de 30!

Veel suc6 ermee!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik het goed begrijp zijn de problemen dus begonnen nadat je die nieuwe hardware erin had gezet.
Misschien is het dan een goed idee om die er eens uit te halen en te kijken of alles dan wel goed werkt.

Vooral met de SB1024 zijn veeel problemen bekent dat die je installatie omzeep kan helpen.

Probeer anders een installatie met zo min mogelijk hardware, dus geen extra pci kaarten alleen een hdd, een reepje geheugen, videokaart en instaleren.

Dat van Win2k kan liggen aan je eventuelen ATA66 controller, als je die hebt wil het nog wel eens zo zijn dat je bij de install op F6 moet drukken en het schijfje van je mobo fabrikant paraat moet houden.

Suc6

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik zat zelf ook te denken aan geheugen..

Geheugen dat op mainboard kan

ik zal die module er eens uit rossen.. Maar wat is acpi? of zoiets?

Verwijderd

hmm, flinke problemen heb je
je had nieuw mem zij je...
ik zou beginnen met het nieuwe spul eruit te halen, en opnieuw beginnen (dus in dit geval je mem)
uit ervaaring weet ik dat mem behoorlijk vage probs kan veroorzaken.
denk btw dat het niet aan win leg hoor , na 25x opnieuw een format en install. het zal hardware zijn, mb kan natuurlijk ook kaas zijn :'(
anyway suc6 ermee

"edit" ze waren me weer voor, happens all the time ;)

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 00:38 schreef Peewee het volgende:

Probeer anders een installatie met zo min mogelijk hardware, dus geen extra pci kaarten alleen een hdd, een reepje geheugen, videokaart en instaleren.
ff stukkie geknipt..

Dat heb ik al geprobeerd.. alleen geheugen nog niet.. dat ga ik er nu ff uithalen..

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 00:29 schreef bolk het volgende:
Hoi allen,

[

Ik zit echt met een
DISCLAIMER: >:)
Ja ik ben in het bezit van winXP, opf, gp3 2000 en de hele reutemeteut.. maar icq me er aub niet over..

Wie kan mij helpen?

bvd

// edit:

als het meer een software topic gaat worden stel ik het zeer op prijs als een van de mods de moeite zou willen nemen om hem te verplaatsen :)
het probleem met geheugen is bekent had ik ook met mijn bx bord dat moet je omruilen
het andere lijkt sterk op een irq conflikt ken het denk dat je de handleiding van je moederbord er bij moet pakken en kijken waar en welke pcislot je de kaart moet plaatsen dan ken je in je bios ook nog force escd doen maar kijk eerst in je hand boek ,ik had geen geluid zoeken en zoeken savondwakker geworden stommerd er was toch iets met die pcipoorten probleem opgelost .
ik hoop dat je er wat aan hebt
succes
gerrit

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
ok na een heel korte test lijkt het goed te gaan. hij swapt wel erg..

Maar dit verklaart nog niet waarom win2k niet wilde installeren..

overigens is die reep 128 die eruit heb gehaald single sided.. maar dat hoeft niet uit te maken neem ik aan...

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 00:53 schreef bolk het volgende:
ok na een heel korte test lijkt het goed te gaan. hij swapt wel erg..

Maar dit verklaart nog niet waarom win2k niet wilde installeren..

overigens is die reep 128 die eruit heb gehaald single sided.. maar dat hoeft niet uit te maken neem ik aan...
ik kwoot mezelf...

ik ben bang dat het probleem nog steeds bestaat :'(

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hmm, zeker weten de nieuwe d'r uithalen.

Vervolgens proberen helemaal opnieuw te partitioneren, zodat Win2k helemaal opnieuw kan beginnen, anders kan die gaan zeiken dat er al een install is geweest oid.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 02:39 schreef Aikeleer het volgende:
Hmm, zeker weten de nieuwe d'r uithalen.

Vervolgens proberen helemaal opnieuw te partitioneren, zodat Win2k helemaal opnieuw kan beginnen, anders kan die gaan zeiken dat er al een install is geweest oid.
heb ik minstens al 5 keer gedaan.. werkt niet..

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Harddisk gaar ? :?

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 02:51 schreef TimMer het volgende:
Harddisk gaar ? :?
geen beschadigde sectoren iig.. maar je weet maar nooit

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
blauw scherm:

VMM(0) fout :?

of was het nou VMM(1)?? kweet niet meer.. ff afwachten tot de volgende >:)

Verwijderd

hmm, ik zou sowieso een bois update toepassen om je geheugen goed te laten herkennen. Hiernaanst zou je harde schijf en je geheugen (waar het volgens mij aan moet liggen) in een computer van iemand anders laten draaien. dan weet je meteen waar het wel en niet aan ligt.

succes.

Verwijderd

Zo zou ik het doen:

• HD + CDrom jumpers checken,
• IDE kabels checken,
• CMOS resetten,
• CMOS controleren (alle instellingen, zet 'power managment' oid. naar 'disabled')
• vanaf de win98 CD (dat kan) booten met alleen mobo+CDRom+hd+geheugen (128Mb)
• in bootmenu optie 'rescue' kiezen
• fdisk /MBR
• fdisk --> alles weg
• fdisk --> nieuwe partities
• fdisk --> boot partitie active
• reboot (van CD, optie 'rescue')
• format c:
• reboot (van CD, windows install)

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
ik denk dat het of het mainboard is (voornamelijk de bios), de hdd of het geheugen waarvan het laaste mij bijna onmogelijk lijkt omdat die module er al erg lang inzit..

Verwijderd

2 woorden:

start spinrite 5.0!!!

bukken!

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 13:36

Sideburnn

I just "poked" salad

Wat je ook nog kan proberen is om een bijl te pakken en het hele zooitje in de puin te hakken.
Wat een flipproblemen man....
Bak leeghalen behalve mem,hd en vid.kaart,bios helemaal default,anders lijkt het inderdaad op een mainboard defect mits je er zeker van bent dat het niet aan het geheugen of de hd ligt.
Heb je gelijk een goed excuus om de 24 of 25 naar de rai te gaan voor de pc dump(kan ik je aan raden,beter dan hcc,zorg dan dat je er om 10 uur bent ivm leuke koopjes,2maander geleden heb ik er een seagate baracuda ata2 30gig 7200 toeren gekocht voor 200 piek nieuw met gerantie enz. dusss)

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 19:44

Whuzz

Dodgeball!

Er zit in iedergeval IETS aan brakke hardware in. Dat wordt dus elimineren totdat je vindt wat het is. Dus proberen met andere geheugen, andere HD, enz enz. En maar hopen dat het niet je mainboard is >:)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik heb dat nieuwe geheugen er gister uitgehaald.. en nu heb ik dus het geheugen dat er al inzat er uitgehaald en dat "nieuwe" teruggestopt.. als het niet lukt dan is het iig geen geheugenprobleem.. maar ik doe zowiezo een reinstall winME

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Het probleem bestaat nog steeds.. het is dus _NIET_ het geheugen.. tijdens het starten van gp3 zei windows: Onbekend apparaat gevonden.. het was dus de monitor..

VMM(01) is het blauwe scherm..

ik vind het vaag.. heel vaag

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Reinstall windows heeft niet geholpen.. Wel is mijn cd speler een beetje kaas aan het doen.. zou mijn cdspeler (die op primary slave hangt naast de hdd) voor problemen kunnen zorgen?

Zou het dan toch de GeFORCE zijn?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
ik dacht dat je al eens alles eruit had gehaald en opnieuw geinstalleerd? blijkt niet dus....

doe dat gewoon ff

alleen vid-kaart geheugen mobo hd en cdrom

en probeer ook gewoon eens wat dingen te verwisselen (andere cd-rom bv)

misschien ligt het aan IRQs...? zet dan de compoorten uit bijvoorbeeld...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 16:44 schreef Tampie2000 het volgende:
ik dacht dat je al eens alles eruit had gehaald en opnieuw geinstalleerd? blijkt niet dus....

doe dat gewoon ff

alleen vid-kaart geheugen mobo hd en cdrom

en probeer ook gewoon eens wat dingen te verwisselen (andere cd-rom bv)

misschien ligt het aan IRQs...? zet dan de compoorten uit bijvoorbeeld...
dat clean installen heb ik ook al 3 keer gedaan.. helpt nix...

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

haal je pc los en ga bij een vriend of kennis alle onderdelen een voor een testen. gebruik bv google om een memtester te vinden etc. Als er dan niks kapot blijkt te zijn is het waarschijnlijk je moederbord dat gaar is. Probeer iig het volgende: Haal alle pci kaarten eruit die je niet nodig hebt (netwerk, geluid, etc.) en doe dan een format. Daarna moet je even kijken of je je geheugen wat langzamer kan zetten (bv cas3/3/3 ipv 2/2/2 of 100mhz ipv 133). Zet vervolgens meteen je processor wat lager. Nu weet je iig zeker dat je geheugen niet te snel loopt en je processor geen rekenfouten maakt. Probeer dan opnieuw te instaleren. Als alles gelukt is, een voor een de kaarten terugstoppen. Als dan nog steeds alles stabiel is kan je het geheugen/processor weer normaal zetten. Veel succes.

MechWarrior || Monsters Game

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 16:54 schreef GambitRS het volgende:
haal je pc los en ga bij een vriend of kennis alle onderdelen een voor een testen. gebruik bv google om een memtester te vinden etc. Als er dan niks kapot blijkt te zijn is het waarschijnlijk je moederbord dat gaar is. Probeer iig het volgende: Haal alle pci kaarten eruit die je niet nodig hebt (netwerk, geluid, etc.) en doe dan een format. Daarna moet je even kijken of je je geheugen wat langzamer kan zetten (bv cas3/3/3 ipv 2/2/2 of 100mhz ipv 133). Zet vervolgens meteen je processor wat lager. Nu weet je iig zeker dat je geheugen niet te snel loopt en je processor geen rekenfouten maakt. Probeer dan opnieuw te instaleren. Als alles gelukt is, een voor een de kaarten terugstoppen. Als dan nog steeds alles stabiel is kan je het geheugen/processor weer normaal zetten. Veel succes.
geheugen loopt al op 100 mhz..

Ik krijg mijn processor niet onder of overgeclockt.. dat is heel weird.. ik heb geen jumpers.. en als ik de core omhoog of omlaag schroef blijft ie gewoon op 550 mhz lopen.. daar had ik voor BC3 nog een topic over geopend..

en met de huidige config heb ik nog nooit probs gehad.. het enige dat ik nu ga proberen is mijn Viper :r II terugzetten en kijken wat er dan gebeurt.. en een bios reset..

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

inderdaad heel raar. Test gewoon bij een vriend/kennis/pc winkel desnoods al je hardware, als mem/video/hdd gewoon goed zijn weet je zeker dat je moederbord niet goed is.

Hmz, heb je trouwens je voeding al gecontroleerd? Ik heb geloof ik ergens gelezen dat de performance van die dingen na verloop van tijd achteruit gaan en misschien levert ie nu je die geforce hebt niet genoeg power. Is maar een wilde gok.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Sorry heb niet de tijd gehad om de Antwoorden van anderen te lezen...

Maar lijkt mij wel een brakke HardDisk... kan je onder Dos complete scandisk uitvoeren... dus ook de fysieke laag compleet laten testen???

Keep me poSted

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 13:40
moet ik dat allemaal lezen :?

Verwijderd

Als ik zo je probleem zie denk ik dat het of je mobo, voeding, mem of hdd is. Dus wat je het beste kan doen is simmtester en maxdiag downen en je mem en hdd testen. Als dat alles goed lijkt te zijn moet je alleen je mobo cpu(+cooler ;) ) mem, vga en hdd aansluiten. Ga dan dit alles opnieuw na. Vervang dan stuk voor stuk de componenten (lenen etc), begin dan met de voeding als je nix hiervoor hebben constateren, want die kunnen de raarste dingen veroorzaken. Oh ja het zou ook nog een van je ide-kabels kunnen zijn. Zet daar ook ff een hele nieuwe voor in de plaats.
Succes

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik heb zojuist een mem test progje gedownload.. en met een bootdisk starten in dos dus..

Hij test mijn eerste reep.. pats opeens reboot

zelfde verhaal met andere reep.. ik ga toch sterk denken aan een kapot mainboard of een hdd.. maar die had dus nix met die tests te maken...

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
na een lang gesprek met iemand heb ik waarschijnlijk door alles logisch op een rijtje te zetten de oorzaak gevonden..

en kapotte northbridge..

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zowiesow zou ik windows 98 gebruiken ipv me want de de drivers voor winme zyn verrot ik bedoel dat er meer weinig drivers voor zijn en sommige drivers die wel werken zij gewoon win98 drivers.

/edit

ff topic gelezen

ja ff al je hardware er uit halen (behalve het nodige om te starten dan (dus ook maar 1 reepje geh.) en da installeren en dan langzaam alles er weer indoen. zo ff testen wat de oorzaak is.

Verwijderd

Een PCI to ISA Bridge probleem duidt bijna zeker op een chipset probleem , aangezien je geen os stabiel krijgt zal het wel Hardware zijn. Je moederbord dus!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 23:45 schreef buitenpepers het volgende:
Een PCI to ISA Bridge probleem duidt bijna zeker op een chipset probleem , aangezien je geen os stabiel krijgt zal het wel Hardware zijn. Je moederbord dus!
zoals ik al zei ;)

//edit:
op dit gebied (stabiele os-en en kapotte northbridge) is winME echt Minder Ellende :)

Pagina: 1