Vaak wil PC niet booten (sluit meteen af binnen 2 seconden)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Hallo medetweakers,

Ik heb een probleem met een PC die ik wil bouwen voor m'n zwager. Hier worden wat onderdelen in hergebruikt, maar die deden het voorheen wel gewoon goed in een ander systeem.

Het probleem is dat heel vaak de pc simpelweg niet wil booten. De leds springen aan en de fans gaan draaien, maar hij sluit zich vrijwel direct weer af. Soms wil de PC wel booten en draait daarna verder prima. Geen instabiliteit. Met Furmark en OCCT kunnen stressen en geen problemen.
Zonder RAM boot de pc wel.

Originele specs
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPalit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 71,90€ 71,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 84,90€ 84,90
1VoedingenSeasonic M12II 620W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,80

Vervangende onderdelen
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock Fatal1ty Z170 Gaming K6€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX430C15PB3/16€ 83,42€ 83,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 83,42

Wat heb ik al geprobeerd?
  • Moederbord vervangen want het vorige moederbord (=maximus hero viii) bootte helemaal niet, geen usb's, leds of fans (die heeft waarschijnlijk de transport niet overleefd).
  • Nou wil de pc soms wel booten wanneer ik de RAM stikjes omwissel/er 1 uit haal, maar het probleem is niet consistent genoeg om het aan 1 ram stickje toe te wijzen. Het probleem doet zich voor bij beide stickjes individueel in zowel slot A1, A2, B1 en B2. Wel heb ik de indruk dat het probleem vaker voorkomt als er 2 stickjes gebruikt worden.
  • Memtest86 laten draaien op beide stickjes (Apart en samen) en hier kwamen verder geen errors uit naar voren.
  • CPU power cable omgewisseld van de 8-pin naar de 4+4 pin (uiteraard niet de PCI-E gebruikt), maar ook dit maakte geen verschil.
  • Ram teruggeclockt naar 2133 mhz in de Bios, maar hielp ook niet.
  • Andere RAM gehaald en een individueel stickje, maar meteen bij de eerste boot met de HyperX Predator hetzelfde probleem (deze staat op de lijst van compatible ram van de ASRock K6)
  • Zonder GPU proberen te booten, maar haalde ook niks uit.
  • Alles buiten de kast op de moederbord doos aangesloten en geprobeerd te booten.
  • CPU koeler opnieuw gemonteerd met nieuwe koelpasta en niet strak aangedraaid.
Ik ben een beetje ten einde raad. Ik zou het zelf nu gaan zoeken bij de CPU en de voeding, maar ik sta zelf op het punt om het HyperX ram en moederbord te retourneren, mijn verlies te nemen en maar gewoon een heel nieuwe moederbord + cpu aan te schaffen...
Het is namelijk zo dat de 6700k, vengeance ram en de maximus hero viii vanuit Canada hier naar toe waren gestuurd. De Maximus hero bootte zelfs helemaal niet (geen usb/fans/leds die oplichten).

Ik zou graag horen wat mijn medetweakers denken. Hopelijk hebben jullie een idee _/-\o_ .

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als de PC meteen weer uitspringt, lijkt het de voeding te zijn. Kun je deze eens omwisselen met een andere?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Assix
PD2JK schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:38:
Als de PC meteen weer uitspringt, lijkt het de voeding te zijn. Kun je deze eens omwisselen met een andere?
Ook als hij soms wel opeens boot en daarna stabiel draait en stresstests en dergelijke aan kan? Want daardoor ging ik twijfelen. Ik heb helaas geen reserve voeding liggen, maar die ik kan uiteraard wel even bestellen om te proberen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
De pricewatch: Seasonic M12II 620W is zeer matig en oud. Kans bestaat zeker dat die einde latijn is. Neem een nieuwe. De pricewatch: Corsair RM650 (2019) is mooi geprijsd.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Assix schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:43:
[...]
Ook als hij soms wel opeens boot en daarna stabiel draait en stresstests en dergelijke aan kan?
Zeker. :) De M12II-lijn is niet het beste uit de geschiedenis van Seasonic.
Ik ga mee met het advies van @Djarune

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Zit nu alles in de/een kast? zo ja, haal alles eruit en test het dan eens. Misschien veroorzaakt iets in de kast een kortsluiting. En anders is het hoogst waarschijnlijk inderdaad de voeding, stof is dodelijk in het geval van computers.

• Assix
Djarune schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:44:
De pricewatch: Seasonic M12II 620W is zeer matig en oud. Kans bestaat zeker dat die einde latijn is. Neem een nieuwe. De pricewatch: Corsair RM650 (2019) is mooi geprijsd.
Aangezien jij en PD2JK dit allebei als eerste aangeven, meteen maar even de pricewatch: Corsair RM650 (2019) besteld. Inderdaad een mooie voeding voor de prijs, bedankt voor de tip allebei :) . Ik zal even terugkoppelen of de voeding de boosdoener was!

• Assix
Uzuhl schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:51:
Zit nu alles in de/een kast? zo ja, haal alles eruit en test het dan eens. Misschien veroorzaakt iets in de kast een kortsluiting. En anders is het hoogst waarschijnlijk inderdaad de voeding, stof is dodelijk in het geval van computers.
Ik heb zowel binnen als buiten de kast getest. Ik was dit vergeten er bij te zetten in de TS dus alsnog even toegevoegd!

• Uzuhl

Uzuhl

Assix schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:52:
[...]

Ik heb zowel binnen als buiten de kast getest. Ik was dit vergeten er bij te zetten in de TS dus alsnog even toegevoegd!
In dit geval > Je kan de PSU zelf ook relatief simpel testen

• Assix
Uzuhl schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

In dit geval > Je kan de PSU zelf ook relatief simpel testen
Met deze test boot de PSU wel zonder problemen, maar het lijkt me niet dat we daardoor de PSU uit kunnen sluiten, of wel?
Hij heeft namelijk wel een paar jaar stil gelegen. Ik heb wel eens eerder een lastig probleem met reboots onder load gehad met mijn vorige pc die toen veroorzaakt werd door instabiliteit van de PSU (dat was toen opgelost door de PSU te vervangen en de Seasonic te installeren).

[ Voor 21% gewijzigd door Assix op 09-08-2021 12:13 ]

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 19:51
Laatst soortgelijk probleem gehad. PC gaf meestal geen post, en als dat wel lukte dan onstabiel. Zaten 2 x 8GB bankjes in van merk x. Als er alleen geheugen zat in slot A1 dan werkte alles perfect en stabiel, maar zelfde of ander bankje in A2 geen post en beide slots bezet. Geheugen merk Y in beide bankjes 2 x 8GB en post en boot en stabiel

Geheugen zal je denken dan, maar nieuw geheugen van merk x gaf zelfde probleem.
Uiteindelijk MB vervangen door de fabrikant en alles werkt weer zoals het hoort.

Dit was spontaan ontstaan na een jaar.

15x330 SW38

• Assix
Centauriprime schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:16:
Laatst soortgelijk probleem gehad. PC gaf meestal geen post, en als dat wel lukte dan onstabiel. Zaten 2 x 8GB bankjes in van merk x. Als er alleen geheugen zat in slot A1 dan werkte alles perfect en stabiel, maar zelfde of ander bankje in A2 geen post en beide slots bezet. Geheugen merk Y in beide bankjes 2 x 8GB en post en boot en stabiel

Geheugen zal je denken dan, maar nieuw geheugen van merk x gaf zelfde probleem.
Uiteindelijk MB vervangen door de fabrikant en alles werkt weer zoals het hoort.

Dit was spontaan ontstaan na een jaar.
Het mobo is net nieuw, maar wel refurbished (van dealstunter.nl). Ik denk dat ik maar even contact met ze opneem. De PC start wel meteen zonder problemen zonder dat er RAM is aangesloten namelijk...

• Uzuhl

Uzuhl

Assix schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:11:
[...]

Met deze test boot de PSU wel zonder problemen, maar het lijkt me niet dat we daardoor de PSU uit kunnen sluiten, of wel?
Hij heeft namelijk wel een paar jaar stil gelegen. Ik heb wel eens eerder een lastig probleem met reboots onder load gehad met mijn vorige pc die toen veroorzaakt werd door instabiliteit van de PSU (dat was toen opgelost door de PSU te vervangen en de Seasonic te installeren).
Niet helemaal nee, volledige load zit er dan namelijk niet op.

• Assix
PD2JK schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:50:
[...]

Zeker. :) De M12II-lijn is niet het beste uit de geschiedenis van Seasonic.
Ik ga mee met het advies van @Djarune
Ik heb de andere voeding wel besteld, maar de PC boot wel altijd zonder de RAM stickjes er in (was ik vergeten toe te voegen in de TS). Hopelijk is het de voeding, maar ik ben toch bang dat misschien het refurbished moederbord een probleem heeft met de RAM slots en dat dit de oorzaak is.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Assix schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Ik heb de andere voeding wel besteld, maar de PC boot wel altijd zonder de RAM stickjes er in (was ik vergeten toe te voegen in de TS). Hopelijk is het de voeding, maar ik ben toch bang dat misschien het refurbished moederbord een probleem heeft met de RAM slots en dat dit de oorzaak is.
Niet werkende RAM sloten zijn vaak gerelateerd aan een te strak gemonteerde CPU koeler. Probeer die eens los te halen en opnieuw en niet strak te monteren. Gebruik hiervoor wel nieuwe koelpasta. Wel natuurlijk de oude pasta verwijderen.

• Assix
Djarune schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

Niet werkende RAM sloten zijn vaak gerelateerd aan een te strak gemonteerde CPU koeler. Probeer die eens los te halen en opnieuw en niet strak te monteren. Gebruik hiervoor wel nieuwe koelpasta. Wel natuurlijk de oude pasta verwijderen.
Hm zojuist CPU koeler opnieuw gemonteerd en minimaal noodzakelijk aangedraaid. Nieuwe RAM stickje in slot A1 gestoken en de PC bootte 5 keer succesvol achter elkaar. _/-\o_. Toen de "oude" corsair vengeance stickjes geprobeerd, 1 stickje boot ook wel, maar tweede erbij in B1 en meteen weer shutdown (zonder videokaart).

Goed, toen weer terug naar het nieuwe Hyperx stickje in A1. Stop ik de videokaart er weer bij in en krijg ik weer dat hij niet boot/shutdowns |:(.
Pagina: 1