Hallo medetweakers,
Ik heb een probleem met een PC die ik wil bouwen voor m'n zwager. Hier worden wat onderdelen in hergebruikt, maar die deden het voorheen wel gewoon goed in een ander systeem.
Het probleem is dat heel vaak de pc simpelweg niet wil booten. De leds springen aan en de fans gaan draaien, maar hij sluit zich vrijwel direct weer af. Soms wil de PC wel booten en draait daarna verder prima. Geen instabiliteit. Met Furmark en OCCT kunnen stressen en geen problemen.
Zonder RAM boot de pc wel.
Originele specs
Vervangende onderdelen
Wat heb ik al geprobeerd?
Het is namelijk zo dat de 6700k, vengeance ram en de maximus hero viii vanuit Canada hier naar toe waren gestuurd. De Maximus hero bootte zelfs helemaal niet (geen usb/fans/leds die oplichten).
Ik zou graag horen wat mijn medetweakers denken. Hopelijk hebben jullie een idee
.
Ik heb een probleem met een PC die ik wil bouwen voor m'n zwager. Hier worden wat onderdelen in hergebruikt, maar die deden het voorheen wel gewoon goed in een ander systeem.
Het probleem is dat heel vaak de pc simpelweg niet wil booten. De leds springen aan en de fans gaan draaien, maar hij sluit zich vrijwel direct weer af. Soms wil de PC wel booten en draait daarna verder prima. Geen instabiliteit. Met Furmark en OCCT kunnen stressen en geen problemen.
Zonder RAM boot de pc wel.
Originele specs
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASUS Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 71,90 | € 71,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic M12II 620W | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 156,80 | ||
Vervangende onderdelen
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K6 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Predator HX430C15PB3/16 | € 83,42 | € 83,42 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 83,42 | ||
Wat heb ik al geprobeerd?
- Moederbord vervangen want het vorige moederbord (=maximus hero viii) bootte helemaal niet, geen usb's, leds of fans (die heeft waarschijnlijk de transport niet overleefd).
- Nou wil de pc soms wel booten wanneer ik de RAM stikjes omwissel/er 1 uit haal, maar het probleem is niet consistent genoeg om het aan 1 ram stickje toe te wijzen. Het probleem doet zich voor bij beide stickjes individueel in zowel slot A1, A2, B1 en B2. Wel heb ik de indruk dat het probleem vaker voorkomt als er 2 stickjes gebruikt worden.
- Memtest86 laten draaien op beide stickjes (Apart en samen) en hier kwamen verder geen errors uit naar voren.
- CPU power cable omgewisseld van de 8-pin naar de 4+4 pin (uiteraard niet de PCI-E gebruikt), maar ook dit maakte geen verschil.
- Ram teruggeclockt naar 2133 mhz in de Bios, maar hielp ook niet.
- Andere RAM gehaald en een individueel stickje, maar meteen bij de eerste boot met de HyperX Predator hetzelfde probleem (deze staat op de lijst van compatible ram van de ASRock K6)
- Zonder GPU proberen te booten, maar haalde ook niks uit.
- Alles buiten de kast op de moederbord doos aangesloten en geprobeerd te booten.
- CPU koeler opnieuw gemonteerd met nieuwe koelpasta en niet strak aangedraaid.
Het is namelijk zo dat de 6700k, vengeance ram en de maximus hero viii vanuit Canada hier naar toe waren gestuurd. De Maximus hero bootte zelfs helemaal niet (geen usb/fans/leds die oplichten).
Ik zou graag horen wat mijn medetweakers denken. Hopelijk hebben jullie een idee