AANTALLEN.ALS geeft niet overal juiste uitkomst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halder
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-08-2021
Hallo allemaal,

Normaal is mijn niet heel uitgebreide excelkennis voldoende om de juiste gegevens op de juiste plek te krijgen maar in dit geval niet. Ik heb een aantallen.als formule die ik wil gebruiken om er achter te komen op welke tijdstippen op welke dagen een bepaald product gebruikt gaat worden. Bijvoorbeeld: audiotour op zaterdag om 15:00.

Hiervoor gebruik ik de formule: =AANTALLEN.ALS(Augustus!$AO$2:$AO$300;"*"&$A$53&"*";Augustus!$AS$2:$AS$300;B53;Augustus!$AR$2:$AR$300;Statistieken!$A$54)

AO= Kolom waarin product staat, A53 verwijst naar de productnaam
AS= Kolom met tijdstippen waarop de producten gebruikt worden, B53 is het tijdstip bovenaan de tabel
AR= Kolom met dagen waarop de producten gebruikt worden, A54 is de dagnaam in de eerste kolom

Trek ik de formule uit over de kolomen (per dagnaam dus) dan staat de juiste uitkomst in bepaalde kolommen, maar 13 van de 16 kolommen geven "0" terug terwijl er daadwerkelijk aan de 3 voorwaarden voldaan wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnGCqYx6RMEjMNV0ji-lBx_fkDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yPVLEl12eTuDZLZIoFuPWGB4.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand me een verklaring geven waarom de uitkomsten onder 10:30, 13:30, 15:00 en 00:00 wel goed zijn en de kolommen daartussen (waar dus alleen de verwijzing naar het tijdstip erboven wijzigt) niet?

Beste antwoord (via Halder op 09-08-2021 12:52)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:47
Halder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:53:
Toch zou een probleem met de notatie het meest logisch zijn gezien dat sommige kolommen wel de juiste uitkomsten geven.
Dat ben ik met je eens. Kopieer eens een kolomtitel uit je resultaattabel naar de kolom met bron-tijden. Dan weet je zeker dat ze identiek zijn. Als de formule opeens een ander resultaat geeft weet je het zeker.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:44

g0tanks

Moderator CSA
Halder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:38:
Hiervoor gebruik ik de formule: =AANTALLEN.ALS(Augustus!$AO$2:$AO$300;"*"&$A$53&"*";Augustus!$AS$2:$AS$300;B53;Augustus!$AR$2:$AR$300;Statistieken!$A$54)
In welke cel staat deze formule? Het valt me in ieder geval op dat alle verwijzingen zijn vastgezet met dollartekens. Ik zou denken dat je dat niet wil, omdat de criteria voor tijdstip en dag moeten meebewegen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Zoals @g0tanks al zegt zitten de $-tekens die naar B53 (daar heb je er géén gebruikt) en bij A54 (daar heb je er 2 gebruikt) niet helemaal correct. Volgens mij wil je bij A54 net de kolom A vastzetten dus $A54) en bij B53 de rij (dus B$53).

Ik zou vooral vermoeden dat er iets mis gaat bij de manieren waarop de tijden zijn opgeslagen. Is dit overal als tekst gedaan of zijn het echte Excel-tijden? Zet in zowel je tabel waar je de resultaten wilt zien en in je bron de celeigenschappen eens op getal. Zijn de getallen dan overal identiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halder
Hi g0tanks,

Deze formule staat in B54.
De dollartekens maakten het gemakkelijker om in eerste instantie verticaal uit te vullen (dus de dagen). Daarna de dollartekens rondom dagnaam toegevoegd en rond tijdstip weggehaald om per rij horizontaal alle tijdstippen te vullen.

Wellicht kan dit ook handiger en praktischer, maar zover ben ik niet gevorderd. Net alle dollartekens weggehaald maar dat past de uitkomst helaas niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Halder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:06:
Hi g0tanks,

Deze formule staat in B54.
De dollartekens maakten het gemakkelijker om in eerste instantie verticaal uit te vullen (dus de dagen). Daarna de dollartekens rondom dagnaam toegevoegd en rond tijdstip weggehaald om per rij horizontaal alle tijdstippen te vullen.

Wellicht kan dit ook handiger en praktischer, maar zover ben ik niet gevorderd. Net alle dollartekens weggehaald maar dat past de uitkomst helaas niet aan.
De plaats van de dollartekens bepaalt of de rijen, kolommen of beide behouden blijven.

A$1 => enkel de rij blijft behouden
$A1 => enkel de kolom blijft behouden
$A$1 => zowel de rij als de kolom blijft behouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Moet je bij COUNTIFS (sorry, ik kan niet wennen aan de Nldse vertaling) niet bij de conditie een "=" toevoegen? Dus bv ipv ;B53; zou ik ;"="&B53; verwachten...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halder
@Patrick_6369 Ha Patrick,

Je hebt gelijk, dan vul je ze makkelijker uit. Ik maakte het wat dat betreft te moeilijk.
Als ik de tijden bovenaan de tabel als getal ipv tijd zet en ook de tijden in de kolom aanpas zijn ze tot ver achter de komma gelijk aan elkaar. Zo is 13:00 0,5416666667 en dat getal klopt dan op beide plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 13:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

naitsoezn schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:16:
Moet je bij COUNTIFS (sorry, ik kan niet wennen aan de Nldse vertaling) niet bij de conditie een "=" toevoegen? Dus bv ipv ;B53; zou ik ;"="&B53; verwachten...
Nee dat hoeft niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halder
De verwijzingen van de cellen B54:Q60 kloppen allen. Welke formule ik ook bekijk, horizontaal en verticaal staan daar dan de bijbehorende tijd/dag weergegeven. Of ik de tijdstippen nu als tekst, aangepast of tijd neerzet het resultaat blijft gelijk.

Toch zou een probleem met de notatie het meest logisch zijn gezien dat sommige kolommen wel de juiste uitkomsten geven.

De formule (in B54) zoals nu gebruikt na aanpassingen op jullie aanwijzingen: =AANTALLEN.ALS(Augustus!$AO$2:$AO$300;"*"&$A$53&"*";Augustus!$AS$2:$AS$300;B$53;Augustus!$AR$2:$AR$300;$A54)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
Halder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:53:
Dat ben ik met je eens. Kopieer eens een kolomtitel uit je resultaattabel naar de kolom met bron-tijden. Dan weet je zeker dat ze identiek zijn. Als de formule opeens een ander resultaat geeft weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halder
@Patrick_6369 Dat werkt! Als ik bijv. 12:00 als kolomtitel kopieer en op een maandag met Basiliek Audiotour plak, dan komt hier het juiste resultaat in de tabel te staan.

De tijden in de kolom AS worden uit een datum/tijd notatie gehaald met =REST(AP17;1) kan dat er mee te maken hebben? Kortom het is geen hard cijfer maar komt voort uit: 1-8-2021 15:00:00 met bovenstaande formule komt daar 0-1-1900 15:00 uit voort die ik als tijdsnotatie weergeef.

Ligt hier de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halder
Halder schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:07:
@Patrick_6369 Dat werkt! Als ik bijv. 12:00 als kolomtitel kopieer en op een maandag met Basiliek Audiotour plak, dan komt hier het juiste resultaat in de tabel te staan.

De tijden in de kolom AS worden uit een datum/tijd notatie gehaald met =REST(AP17;1) kan dat er mee te maken hebben? Kortom het is geen hard cijfer maar komt voort uit: 1-8-2021 15:00:00 met bovenstaande formule komt daar 0-1-1900 15:00 uit voort die ik als tijdsnotatie weergeef.

Ligt hier de oplossing?
Oplossing gevonden door de formule: =REST(AP17;1) aan te passen naar =TEKST(REST(AP2;1); "hh:mm:ss") werd het een echte tijdsnotatie. Daarmee het probleem opgelost!

Dank voor alle input!
Pagina: 1