Toon posts:

Dos Commands Topic

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Whazzzzup! ! ? ? ! !

Nou, ik zelf weet er aardig wat, maar niet allemaal weet ik ze, dus de commando's van dos, als we nu eens allemaal functies zouden typen en erbij schrijven wat ze doen, zou dat denkelijk een stuk makkelijker zijn.

Weet iemand toevallig wat dit betekent?

Format c:/u/v:*NAAM* ????????

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:13
Geen idee, probeer het uit zou ik zeggen

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

format c: /u /v:*naam*

Dat betekent: Formatteer drive C:\ zonder unformat optie met als nieuwe label *naam*.

Lijkt mij duidelijk. Verder moet je maar eens kijken naar de progjes die in C:\WINDOWS\COMMAND staan. :) En dan executen met de /? switch. Dan krijg je wat info over het proggie. Overigens zijn de linux commando's veel leuker, kun je veel ingewikkeldere dingen mee dan die saai DOS dingen...
Geen idee, probeer het uit zou ik zeggen
En dat is niet lief. :) Zeg dan niets.
Whazzzzup! ! ? ? ! !
Die is eigenlijk ook niet nodig. (als ik dan toch MODje loop te spelen...)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan leuker aan de commands van linux?

Noem eens iets.

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

Op zondag 19 augustus 2001 00:27 schreef Nightbat het volgende:

Noem eens iets.
ps |grep netscape

Dit laat alle processen zien van netscape.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Dat je de output van de ene door naar het andere commando kan sturen, en daar dus eindeloos mee door kan gaan. Veel typen, en je moet ze ook uit je kop kennen (de componenten), maar dan kun je veel werk in een keer doen.

You can't have everything. Where would you put it?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Noem eens iets.
Dat je zulk soort dingen (en nog wel ingewikkeldere) kunt doen:

Aantal mhz van mijn cpu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
banner -w 17 `grep MHz /proc/cpuinfo | awk '{print $4}' | sed 's/\./ /' | awk '{print $1}'`

##
     ## #
    #  ##   # 
    ############

##
     ## #
    #  ##   # 
    ############

#
     ##  # ####
    #     ##   #
    ##   ###   #
     #####  ###

Alle .jpg files in de huidige dir omzetten naar 320x240 gifs:
code:
1
for I in *.jpg; do convert -geometry 320x240 $I `echo $I | sed 's/jpg/gif/'`; echo $I; done

Alle files in de huidige dir omzetten naar lowercase (README -> readme, tEsT -> test):
code:
1
rename 'y/A-Z/a-z/' *

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cd <dir> | zowel linux als DOS
cd..     | directory omhoog
edit     | gebruikt het progje edit.com, text editor
del | delete file
deltree  | verwijder dir en submappe
format   | formatere *duh*
extract  | M$ cab extratcor
type     | laat inhoud van een file zien
fdisk    | M$ partitie editor

wat moet je nog meer wete? ken er nog wel un paar maar dan moet je maar gewoon vrage en alle bestande is *.* 'del *.*' gaan alle bestande in de dir eraan, als je bv '*.mp3' doet gaan al je mp3tjes in de directory eraan :'( en als je bv del a*.* gaan alle bestande die beginne met a eraan in de dir zelfde geld voor de meeste andere commando's dus dat * een variable is verder kun je zoals iemand al zijn alle extra opties van progjes uitprobere met /? en an zegt DOS je fijn alle mogelijkhede, en trouwens veel van die commando's noem ik liever progjes, want anders zou je je eige commando's kunne make door in autoexec.bat aan te geve een dir in het geheuge te lade en als je dan een progje intypt dan start dit of eventueel een progje dat je zo gemaakt hebt dat ie iets uitvoert op een file ofzow. en verders zijn de drives gewoon aan gegeve als c: en a: etc ga je gewoon heen door cd c: en dan kom je dus in de root van de c drive dus c:\ :) simpel he?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

format c: /q \autotest

weet niet of de slashes goed staan, maar volgens mij wel.
Waarschuwing: probeer dit niet uit.

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

LAN: format c: /q \autotest

Ah, autoformat. Kewle feature indeed. |:(

Enneh, die 2e slash staat verkeerd om lijkt me.

:Y)

• LAN
  • Niet online

LAN

Op zondag 19 augustus 2001 15:20 schreef Tuinhark het volgende:

Only one way to find out (:<

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 00:19 schreef Nightbat het volgende:
Whazzzzup! ! ? ? ! !

Nou, ik zelf weet er aardig wat, maar niet allemaal weet ik ze, dus de commando's van dos, als we nu eens allemaal functies zouden typen en erbij schrijven wat ze doen, zou dat denkelijk een stuk makkelijker zijn.

Weet iemand toevallig wat dit betekent?

Format c:/u/v:*NAAM* ????????
Formatteer C:, Unformatteren kan niet, de nieuwe volumenaam wordt *NAAM* (niet letterlijk natuurlijk want een '*' is geen geldige filename onder DOS (en een volumenaam is ook gewoon een filename))
Dat je de output van de ene door naar het andere commando kan sturen, en daar dus eindeloos mee door kan gaan. Veel typen, en je moet ze ook uit je kop kennen (de componenten), maar dan kun je veel werk in een keer doen.
Onder DOS heb je ook gewoon pipes zoals STDIN en STDOUT. Een 'banner' commando dat ik net ergens in dit topic zag kan ook gewoon met dos (alleen moet je dan ff banner porten maar de pipes ed werken gewoon).

dir *.* | grep lal.lal >> prn

etc.

Verwijderd

help >:)
In de goed old dos days, kon je dan al per commando zien, wat het deed en wat de synstax was.
In windows zit dit commando er geloof ik niet meer bij, als ik me niet vergis althans.

Oh ja en wat dachten we van de switch /? ;)

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 15:51 schreef nelske het volgende:
help >:)
In de goed old dos days, kon je dan al per commando zien, wat het deed en wat de synstax was.
In windows zit dit commando er geloof ik niet meer bij, als ik me niet vergis althans.

Oh ja en wat dachten we van de switch /? ;)
Nope dat zit er idd niet meer bij. Ik heb op m'n 11e zo DOS geleerd, door 'help' in te typen, elk commando op te schrijven (how primitive ;) ) en dan elk commando een voor een intypen. Vooral defrag en edit waren kewl want die hadden kleurtjes! :9

Maar uhm, nu kun je dus 'dir c:\windows\command' intypen en achter elk commando '/?' plaatsen (if supported dan)

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 15:23 schreef LAN het volgende:

[..]

Only one way to find out (:<
format a: /autotest

?

• Dreamer
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

copy c:\windows\system\msconfig a:\
ook wel handig onder dos

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Hij bedankt voor jullie reacties, groetjes Nightbat.

Good Night.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

code:
1
FOR /F %%i IN (..\fileservers.ini) DO FOR /F "delims==" %%j IN ('dir \\%%i\users /b') DO echo %%i %%j && DIR "\\%%i\users\%%j" /b |grep -ico [a-Z0-9]

fileservers.ini is een bestandje met alle fileservers in ons domain, de output geeft het aantal subdirs onder iedere userdir op elk van die fileservers.
Door hierachter nog een pipe te geven (naar perl of awk) die de afwijkingen van het normale aantal geeft weet ik in 1 keer waar er per ongeluk subdirs staan die er niet horen.

Mijn grootste probleem tot dusver is de beperking van de inputfile/commando voor FOR. Normale files (fileservers.ini) of commando's ('net view') werken wel, maar bijvoorbeeld de naar grep gepipe-te output van cluster.exe ('cluster %1 resource /list |grep print') werkt helaas niet.

Mijn conclusie: cmd.exe zal het nooit halen bij de bash (of elke andere *nix) shell, maar met goed gebruik van alle tools die ook voor NT/2K beschikbaar zijn (cat head tail awk perl sort find grep uniq wc etc.) kom je een aardig eind.

Jammer dat niet alle tools gewoon input van en naar STDIN/STDOUT accepteren en produceren, dat zou het leven van de scriptende NT-admin een stuk makkelijker maken.

(note: bovenstaand voorbeeld van cluster.exe is uit het hoofd en niet perse kloppend, als iemand echt wil kan ik het preciese probleem ook wel posten.)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 14:08
Op zondag 19 augustus 2001 15:20 schreef Tuinhark het volgende:
LAN: format c: /q \autotest

Ah, autoformat. Kewle feature indeed. |:(

Als ik mij niet vergis moet dit idd een backslash wezen....

Advanced sheep-counting strategies

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Op zondag 19 augustus 2001 12:41 schreef DJ_PP het volgende:
wat moet je nog meer wete? ken er nog wel un paar maar dan moet je maar gewoon vrage en alle bestande is *.* 'del *.*' gaan alle bestande in de dir eraan, als je bv '*.mp3' doet gaan al je mp3tjes in de directory eraan :'( en als je bv del a*.* gaan alle bestande die beginne met a eraan in de dir zelfde geld voor de meeste andere commando's dus dat * een variable is verder kun je zoals iemand al zijn alle extra opties van progjes uitprobere met /? en an zegt DOS je fijn alle mogelijkhede, en trouwens veel van die commando's noem ik liever progjes, want anders zou je je eige commando's kunne make door in autoexec.bat aan te geve een dir in het geheuge te lade en als je dan een progje intypt dan start dit of eventueel een progje dat je zo gemaakt hebt dat ie iets uitvoert op een file ofzow. en verders zijn de drives gewoon aan gegeve als c: en a: etc ga je gewoon heen door cd c: en dan kom je dus in de root van de c drive dus c:\ :) simpel he?
Welkom in de wondere wereld van de interpunctie 8-)

Bloed, zweet & koffie

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 20 augustus 2001 12:01 schreef BrammeS het volgende:

[..]

Als ik mij niet vergis moet dit idd een backslash wezen....
Nee, het IS een backslash, en het moet een forward slash zijn.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03

Noem eens iets.
code:
1
find / -name "*sys*" -type f | grep -v "^d" | cut -d' ' -f1 | lp -dlaser

Wat zou daar uikomen?

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Op maandag 20 augustus 2001 21:38 schreef whoami het volgende:

[..]
code:
1

Wat zou daar uikomen?
niemand?

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 20 augustus 2001 21:38 schreef whoami het volgende:
code:
1

Wat zou daar uikomen?
vind alle bestanden op de HD met 'sys' in de bestandsnaam | filter alle bestandsnamen met '^d' (speciaal teken, kweet niet welk) eruit | kijk of er een spatie in de bestandsnaam zit, en zo ja, geef alleen het deel van de naam voor de spatie door | print naar de laserprinter

Dit commando zou dus de bestandsnamen (incl path) tot aan een eventuele spatie in de bestandsnaam van alle bestanden op je HD met 'sys' in de bestandsnaam, maar niet '^d' in de bestandsnaam naar de laserprinter printen.

• whoami
^d wil zeggen : beginnend met een d.

Pagina: 1