OpenVPN op ASUS RT-AC66U kan apparaten niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dulox
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10-2024

dulox

Grz Dulox

Topicstarter
Hi allemaal,

Ik gebruikte altijd mijn airPort Time Capsule als smb server. Aangezien dit tegenwoordig best achterhaald is ben ik aan het proberen om de Time Capsule via een VPN verbinding te bereiken.
Nu heb ik een ASUS RT-AC66U waar je een VPN-server kunt instellen. Ik wil eigenlijk de asus verder niet als router gebruiken, omdat ik 2 superwifi units heb van KPN. Als ik 1 van deze achter de asus hang, dan is deze niet meer zichtbaar in de kpn thuis app. Om die reden heb ik nu de asus router aangesloten via de LAN-aansluiting in plaats van de WAN-aansluiting en staat de router in "Accespoint-modus". Als ik naar /Advanced_VPN_OpenVPN.asp ga kom ik op de VPN pagina en kan ik OpenVPN aanzetten. Hier kan ik helaas niet er voor kiezen om in hetzelfde subnet een VPN-IP te krijgen. Vandaar dat ik als ik met de vpn verbonden ben een ip-adres krijg in de range van 192.168.3.x.

Als ik gewoon thuis ben kan ik de airport Time Capsule bereiken door te verbinden met smb://192.168.2.250.
Wanneer ik ben verbonden met de vpn, is de time capsule niet te bereiken. Wel kan ik het internet gewoon bereiken.

Ik heb ook geprobeerd om de asus met WAN aan te sluiten en de time capsule op de asus router aan te sluiten. De asus met een dhcp-server van 192.168.1.x en dan de VPN-IP met 192.168.2.x in de hoop dat ik dan in dezelfde ip-range wel de TC kan bereiken. Maar helaas, ook dan is de TC niet bereikbaar. Wederom kan ik dan wel gebruik maken van internet.

Is er een tweaker die meer thuis is in vpn via de asus-router? Dit is voor mij de eerste keer dat ik een VPN probeer op te zetten.

Alvast bedankt voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wlde9t7LdW0xGyjhZI8AAoM2JiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNrSMoZxM2GVraJntUZ0jnfb.png?f=fotoalbum_large

If nothing goes right, go left

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dulox
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10-2024

dulox

Grz Dulox

Topicstarter
Ik heb het probleem (per ongeluk) weten op te lossen. Voor de geïnteresseerde volgt hier de manier waarop:

Asus Router (WAN) aangesloten op KPNmodem (LAN) Statisch IP-adres in het KPN-modem toegewezen aan de Asus Router van 192.168.2.249.
Vervolgens had ik in de airPort Time capsule een statisch ip-adres toegewezen van 192.168.2.250. Dit had ik voor de verandering uit gezet en door de DHCP-server laten toewijzen. Na opnieuw opstarten kreeg de TC een ip-adres van 192.168.2.15. 
Vervolgens verbonden met de vpn-server en geprobeerd om te verbinden met 192.168.2.15. (smb://192.168.2.15). Verbonden!! 
Het probleem zit dus ergens in het statisch ip toewijzen in de airport Time Capsule zelf. Wellicht omdat ik als dns-server 192.168.2.254 had ingevuld?
Ik heb nu in het KPN-modem mijn airPort Time Capsule een statisch ip-adres gegeven door middel van het MAC-adres op 192.168.2.250. 
Als ik nu via de vpn server verbinding wil maken met de TC gaat dat door smb://192.168.2.250 in te typen.

If nothing goes right, go left

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-08 21:52

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hint: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken ;)

Daarnaast, en uit mijn hoofd; er staat in je VPN-server opties de volgende mogelijk "Client will use VPN to access"; die moet je wel "goed" configureren om terug te mogen het interne netwerk op. Want anders zit je inderdaad in een "geisoleerd subnetje".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof