Red Bull Mini Koelkast maakt wat lawaai.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-08-2021
Goedenavond allemaal,

Ik heb dus 2 dagen geleden via Marktplaats een (nieuwe) Redbull mini koelkastje gekocht voor op mijn slaapkamer.

Nou vond ik dus dat hij best wel wat meer lawaai maakt dan ik verwacht had.Ik heb dus even gekeken en het gaat om het ventilatortje aan de achterzijde die dus wat lawaaierig is. Heb dus al een beetje gekeken op internet wat het kan zijn alleen ik kom er niet uit, het ventilatortje zit vast met een stekkertje en zodra ik die eruit trek gaat het lawaai ook meteen weg. Alleen het lijkt mij dat die gewoon aan hoort te staan en heb hem dus weer terug aangezet….

Hoop dat iemand hier verstand van heeft en mij kan helpen ;)

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:12
Ik lees een constatering maar geen vraag. Waar wil je hulp bij?

Je kan de ventilator gewoon vervangen voor een stillere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
waar kan ik er zo eentje bestellen? En waar moet ik dan naar zoeken?

Heb hier totaal geen verstand van dus zou ik niet moeten weten naar wat ik op zoek zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38
RedHat schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:41:
Ik lees een constatering maar geen vraag. Waar wil je hulp bij?

Je kan de ventilator gewoon vervangen voor een stillere.
Moet wel ongeveer hetzelfde aan druk en verplaatsing leveren

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-07 19:24
en hetzelfde voltage hebben is ook wel een leuke ijs,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
Kan het misschien ook zijn dat de thermostaat kapot is? Dat die ventilator daarom de hele tijd blijft draaien…

[ Voor 14% gewijzigd door Hemdek op 08-08-2021 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Meestal zijn dat soort koelkastjes voorzien van een peltier element.
Aan de warme kant zit dan een (pc) fannetje. Die kan vuil worden, of verslijten. Je kan hem niet weg laten. Wat staat er op?

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 08-08-2021 23:59 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:14
De koelkast is nieuw, dus waarom niet terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7ksMRQIRRzLgrQ0wTt0St6yyIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KioaEYrlwWiPUgmerSRrayBI.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om dit ventilatortje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
NotSoSteady schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:01:
De koelkast is nieuw, dus waarom niet terugsturen?
Geen garantie helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Idd, lijkt erop, maar overigens zo door TS te vinden door '12 volt 1watt fan' te Googlen.. O-)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
Wat schiet ik er nou mee op als ik exact dezelfde fan ervoor terug koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zo te zien nog compressor koelkastje ook. :Y

Nou, is de fan lawaaiig? (Met een defect?) dan zou een verse minder herrie maken.
Als de fan goed is, dan is een andere/stillere zonder obstructie wellicht een oplossing.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
Hemdek schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:06:
Wat schiet ik er nou mee op als ik exact dezelfde fan ervoor terug koop?
Omdat je misschien een slechte fan hebt? Dat komt geregeld voor, ook bij nieuwe producten. Daarnaast weet je nu de specificaties en kun je zoeken naar een andere soortgelijke fan.

[ Voor 13% gewijzigd door NotSoSteady op 09-08-2021 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
Maar is het normaal dat zo’n fan constant blijft draaien? Zoja weet ik zeker dat het daar aan ligt en niet aan iets anders..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
Hemdek schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:09:
Maar is het normaal dat zo’n fan constant blijft draaien? Zoja weet ik zeker dat het daar aan ligt en niet aan iets anders..
Geen idee, heeft die koelkast geen modelnummer dan kun je misschien wat reviews zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
NotSoSteady schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:10:
[...]

Geen idee, heeft die koelkast geen modelnummer dan kun je misschien wat reviews zoeken.
heb ik al geprobeerd maar niks gevonden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Hemdek schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:11:
[...]

heb ik al geprobeerd maar niks gevonden helaas.
Wat is het modelnummer en plaats eens een foto van het complete ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
Het modelnummer is : 5703540143286

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcDodhlnWtwT_a20hj553HiJqls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZChmJcPjiH4rF0pLKriB8rc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Is dit jouw eigen foto? En zo ja, heb je die koelkast volgestouwd met warme blikjes of reeds gekoeld?

Als dat warme blikjes zijn geweest heeft de koelkast natuurlijk wel even tijd nodig op vol vermogen om de boel koud te krijgen. Ergo: herrie....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
Ik had hem als eerst even een paar uur rechtop laten staan, vervolgens heb ik hem aan gezet en even op temperatuur laten komen en daarna heb ik blikjes erin gezet,maar dat was wel al 1.5 dag geleden dus denk dat het niet daaraan ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in AZ, dus even een tikje daar naar toe.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:14
Wij hebben op 't werk ook een tijdje zo'n ding gehad en die ventilator draait nagenoeg, zo niet de gehele tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Stil Noctua fannetje erin schroeven ofzo. Die heb je in all maten zo'n beetje.
Eurootje of 15 en zelf een beetje klooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:08

rdejongjr

Gnome

Gezien de richting van de ventilator en het kapje eromheen dient deze voor een klein beetje circulatie als deze strak is ingebouwd in een barbeubel van een drukje warme kroeg.

Aangezien hij bij jou helemaal vrij staat kan je rustig uitproberen om de fan los te laten.

Vervangen door een 20cm exemplaar die je direct op de condenser achterop vastmaakt kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:14

sapphire

Die-hard pruts0r

EU_RAZER schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:06:
Succes met een 70mm Noctua fan vinden ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 16:53
Dit lijkt me wel een koelkast die nu niet naar de hoogste comfort standaarden is gebouwd. Zoals @rdejongjr zegt.
Laat de fan gewoon eruit kijk of hij het nog doet. Aangezien je hem niet helemaal hebt ingebouwd, is er allicht nog gewoon genoeg airflow.

Optie twee is zo'n RPM verlagend kabeltje er tussen te hangen. Noctua levert deze vaak standaard mee met zijn ventilatoren. En is niet meer dan een weerstandje in de kabel. Zij noemen het een low noise adapter. Zijn vast meer van te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
Maar is het echt de ventilator die je hoort, of de compressor?

Die ventilatoren maken (meestal) toch niet zoveel herrie...?

Anders zou ik inderdaad gewoon een nieuw ventilator-tje erin zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 09-08-2021 09:26 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
sapphire schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:08:
[...]

Succes met een 70mm Noctua fan vinden ;)
Anders een adapter gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/19588465/r/il/46400f/1921622636/il_570xN.1921622636_l9kw.jpg

Deze kwam als hit bij "fan 70mm 100mm adapter" naar voren op Etsy, maar vast meer te vinden. Voordeel is dat hij voor dezelfde flow nog langzamer zou moeten kunnen draaien volgens mij.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:06
Lijkt me toch eerder deze 50mm fan ipv de 70mm variant(10mm dik) https://www.pchub.com/jam...-fan-kf0510s1mr-r-p208474

Ik zou inderdaad de fan vervangen, indien mogelijk met adapter bijvoorbeeld een 60mm noctua fan (+ low noise adapter) erop, of een goedkopere variant hiervan. Zoniet stiller 50mm exemplaar zoeken.

En aansluiten via een tijdsklok zodat deze uitschakelt 's nachts, of dmv afstandsbediening schakelaar (aan het stopcontact) is uit schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door TiezZ_BE op 09-08-2021 10:09 ]

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Maar je zegt dat je zo'n koelkastje hebt voor op je slaapkamer, maar volgens mij maken die dingen altijd lawaai. Daarom wil je doorgaans geen koelkast op je slaapkamer of je neemt een koelkast speciaal daarvoor ontworpen met een laag geluidsniveau. Wat jij een luid geluid vind, is misschien gewoon hoe die koelkast hoort te functioneren. Primair is het marketing, niet om stil te zijn. Die hotel koelkastjes zijn o.a. ook zo aan de prijs omdat ze stil moeten zijn. Het is voor ons niet mogelijk om te zeggen of dit zo hoort, omdat je alleen zegt dat het luid is, maar er is geen referentiekader.

Maar er is ook genoeg over op internet te vinden trouwens:
https://www.google.com/se...7sIHYCvDykQ_AUoAHoECAEQAA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Die zijn niet bedoeld voor in je slaapkamer en inderdaad, die fan draait altijd en maakt lawaai, want normaal staat hij in de bar op de sportclub etc, daar maakt herrie niet uit.

Je bent het makkelijkste af met een 70mm naar 100mm adapter en een stille 100mm fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Zou het naast dat de fan vervangen een goed idee is, ook niet zo kunnen zijn dat de fan op het metaal trilt en dat dat geluid veroorzaakt. Je zou eens kunnen kijken of je wat depend materiaal er tussen kan doen / een rubberen ringetje tussen de schroeven die de fan met de koelkast verbinden.

Daarnaast kun je waarschijnlijk op het midden van de fan zien welk formaat de fan is. 50mm, 70mm enz. Als je dan even een Google zoektocht doet op "silent xxMM fan", die besteld, en wat dempend materiaal er tussen doet zal het geluid een stuk minder zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Tim.k op 09-08-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:48
Ondanks wat iedereen hier zegt kan het prima om een minikoelkast op je kamer te hebben. Ja hij maakt wat herrie, maar daar kan je tegen of juist niet. Uiteraard is het beste om deze in te bouwen in een kast zoals ze dat in hotels ook doen ( daar hoor je hem ook niet zoemen )

Ik ga er vanuit dat je dit model gekozen hebt omdat het er leuk uit ziet ( snap ik ) nadeel is gewoon dat deze veel geluid maakt. Je komt veel makkelijker weg met een tafelmodel ( echte ) koelkast met een db van <37

Als eerste fix kan je natuurlijk wel de fan vervangen, mocht dat dus niet werken zet de koelkast in een ombouw ( zonder deur ) en als het dna nog teveel geluid maakt zou ik een deurtje erbij zetten ( maar dan zie je niets meer van de koelkast :P )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:51
Het plastiek stuk achter de fan zou je er best afslopen als je minder geluid wil. Nu blaas je die lucht recht tegen dat plastiek plaatje aan wat ook nadelig is voor zowel het geluid als de airflow. Ik denk dat dit er op gezet wordt zodat je de ijskast niet volledig tegen de muur kan zetten om airflow te garanderen.

Wie weet is het dan al wat stiller, gewoon zien dat je ze niet tot tegen de muur duwt.

[ Voor 12% gewijzigd door FragileM64 op 09-08-2021 10:28 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Tim.k schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:18:
...

Daarnaast kun je waarschijnlijk op het midden van de fan zien welk formaat de fan is. 50mm, 70mm enz. Als je dan even een Google zoektocht doet op "silent xxMM fan", die besteld, en wat dempend materiaal er tussen doet zal het geluid een stuk minder zijn.
Als je inzoomt op de geposte foto zie je dat het een 50mm exemplaar (adv modelnr) betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Het is (online) algemeen bekend dat deze koelkasten lawaai maken. In de basis geen handige keuze als je een stille koelkast wil.

Dit zijn eigenlijk horeca koelkasten (voor clubs e.d.)

[ Voor 20% gewijzigd door LocK_Out op 09-08-2021 10:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
hollandnick schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:18:
Ondanks wat iedereen hier zegt kan het prima om een minikoelkast op je kamer te hebben. Ja hij maakt wat herrie, maar daar kan je tegen of juist niet.
[..]
Een constant geluid heeft wel effect op je, ik weet natuurlijk niet om hoe luid het nu gaat, maar er zijn onderzoeken die uitwijzen dat constant geluid (met name gericht op stadslawaai) slecht voor je is:
https://www.brainfacts.or...ad-for-your-health-062718

Ik merkte het zelf ook in kantoorpanden als ik daar langer zat (laat in de avond) dat op een gegeven moment de airco uit ging - de rust die dan in één keer neer daalde. Je hoeft het niet eens echt te merken - maar je merkt pas hoe vervelend het is als het weg is en je échte 'rust' ervaart.

Maar los daarvan zou het zeker prima moeten kunnen. Wellicht kan je deze koelkast ook zo modden dat hij wél stil genoeg is. Maar mijn punt was vooral dat dit type koelkasten niet zijn gemaakt om naast je bed te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
Wat ik mij afvraag is wat de functie is van die ventilator?

Mocht ik dat plastic dingetje wat ervoor zit eraf schroeven staat het regelrecht tegen de muur gericht…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hemdek schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:08:
Wat ik mij afvraag is wat de functie is van die ventilator?
Hetzelfde als elke andere ventilator. Een luchtstroom forceren waardoor je warme lucht afvoert en koude lucht aanvoert. En in een verwarming is het precies andersom.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
SmurfLink schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Hetzelfde als elke andere ventilator. Een luchtstroom forceren waardoor je warme lucht afvoert en koude lucht aanvoert. En in een verwarming is het precies andersom.
Zou kunnen proberen dat plastic dingetje eraf te halen..

Of evt dat stekkertje van die ventilator eruit trekken alleen ik heb echt geen idee of dat wel slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zonder een degelijke foto van de achterkant waar die fan op staat te blazen is het onmogelijk daar goed antwoord op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

Ik heb geen goede specs (debiet, statische druk) gevonden van deze fan, maar ik ga er vanuit dat deze fan is gekozen op kosten en niet op prestaties. Je kan hem vervangen door een andere 12v 50mm x 50mm x 10mm fan.

Bij voorbeeld deze (deze is de stilste uit de lijst hieronder):
https://nl.rs-online.com/web/p/axial-fans/1442049

Of voor een overzicht van alternatieven:
https://nl.rs-online.com/...oise%20Level&sortType=ASC

[ Voor 31% gewijzigd door Glewellyn op 09-08-2021 11:29 . Reden: Extra lijstje fans opgenomen ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hemdek schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Zou kunnen proberen dat plastic dingetje eraf te halen..

Of evt dat stekkertje van die ventilator eruit trekken alleen ik heb echt geen idee of dat wel slim is.
Of gewoon doen wat iedereen je hier aanraadt en de ventilator vervangen voor een stillere? Dat ding heeft die ventilator nodig, anders koelt ie niet meer (dan wordt ie zelf te warm waardoor het niet meer werkt). Net als een laptop, ga je zwaar gamen dan moeten de fans aan, anders schakelt hij zichzelf uit als de boel te warm wordt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
ViNyL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:27:
Zonder een degelijke foto van de achterkant waar die fan op staat te blazen is het onmogelijk daar goed antwoord op te geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2W_dtw739HHaNM68HM0oaFZ_-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo0g2OrZeJQKNJ5lqBBJVNup.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-07 08:01

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Met dat kapje erop lijkt het wel geforceerde luchtkoeling voor de radiator(?) naar boven toe. Maar lijkt mij alleen van toepassing bij inbouw. Ik zou zeggen die fan kan uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:26

MeltedForest

Lenny-t

Inderdaad, de fan forceert een beetje airflow over de radiator heen voor als je hem compleet ingebouwd hebt. Als je hem gewoon open hebt staan zoals nu is er genoeg frisse lucht om de warmte aan af te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:32
En mocht je alsnog extra koelcapaciteit hebben zou ik een 20cm fan vastmaken aan de grille achterop, met tie-wraps oid. En dan de luchtstroom naar achteren.

pricewatch: Noctua NF-A20-PWM, 200mm

[ Voor 12% gewijzigd door Marcusso op 09-08-2021 11:54 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:38

giu

het is de https://nl.aliexpress.com/item/4000067849861.html die er nu in zit.

typenr komt overeen met wat af te lezen is van je foto: KF0510S1MR-R

hier de specs: https://ae01.alicdn.com/k...43bebc1e3e901be09922U.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
Dan ga ik denk ik de fan uitzetten en dan aankijken hoe heet de radiator word…

Mocht de radiator heel heet worden kan ik hem altijd nog aanzetten en dan evt een wat stillere kopen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 13:51
JustFogMaxi schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:44:
Met dat kapje erop lijkt het wel geforceerde luchtkoeling voor de radiator(?) naar boven toe. Maar lijkt mij alleen van toepassing bij inbouw. Ik zou zeggen die fan kan uit.
en vergeet de compressor niet. die zal eerder last van de warmte gaan krijgen dan een radiator

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Hemdek schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:03:
Dan ga ik denk ik de fan uitzetten en dan aankijken hoe heet de radiator word…

Mocht de radiator heel heet worden kan ik hem altijd nog aanzetten en dan evt een wat stillere kopen..
Ik DENK dat de ventilator hier bedoeld is om de compressor te koelen, dus check die zeker ook als je de de ventilator uitzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-07 08:01

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Anoniem: 511810 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Ik DENK dat de ventilator hier bedoeld is om de compressor te koelen, dus check die zeker ook als je de de ventilator uitzet...
Ah dat ie naar binnen blaast. Dat zou heel goed kunnen inderdaad, klinkt logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
JustFogMaxi schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:48:
[...]

Ah dat ie naar binnen blaast. Dat zou heel goed kunnen inderdaad, klinkt logischer.
Je voelt wel echt dat de lucht zich naar boven verplaatst dus denk dat dit niet het geval is.. aangezien de compressor eronder zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Hemdek schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

Je voelt wel echt dat de lucht zich naar boven verplaatst dus denk dat dit niet het geval is.. aangezien de compressor eronder zit.
Geloof ik eigenlijk niet... De vrije convectie doet meer voor koeling van de radiator dan die fan ooit zou kunnen doen op die plek. Als de lucht naar buiten blaast koelt de fan nog steeds de compressor omdat koude lucht naar binnen gezogen wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EU_RAZER schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:06:
Of pricewatch: SilentiumPC Zephyr, 50mm

Fluid Bearing Fan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 13:51
Als jij denkt dat hij niet voor de compressor is, dan zou ik gewoon zonder ventilator draaien (alleen dan niet hier gaan lopen roepen dat het slecht advies was en hij nu kapot is :+ )

eerste wat je tegenkomt op google:
https://energydrinkfridge...ge-is-running-really-loud

Dus dat fan pas gaat draaien als compressor al even draait zal heel goed kunnen kloppen als hij voor de koeling van de compressor is.
Die zal namelijk pas na een tijdje warm worden en niet direct na het starten ervan.
dat jij de lucht naar boven voelt blazen klopt ook netjes met hoe alles zou moeten werken. als jij namelijk lucht naar de compressor zou blazen zou in dit geval van de mini koelkast de lucht "gevangen" worden onder de koelkast. Met als gevolg slechte luchtstroom die opwarmt en een compressor die ze warmte niet meer kwijt kan.

[ Voor 19% gewijzigd door madbwr op 09-08-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemdek
Als ik een nieuwe ventilator koop moet het dan exact hetzelfde aantal watt en volt zijn? Of mag dat wel iets verschillen…?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002

Bob Popcorn

Plop!

Hemdek schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:55:
Als ik een nieuwe ventilator koop moet het dan exact hetzelfde aantal watt en volt zijn? Of mag dat wel iets verschillen…?
Volt mag niet verschillen, vermogen zal verschillen maar zal geen drastisch verschil maken met welk ander fannetje.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:28

thof

FP ProMod
Is ie zo luid? YouTube: Red bull fridge noise
Volgens de reacties is het dan sowieso de fan.

Er zit trouwens aan de binnenkant ook een fan lijkt het als ik deze video zo bekijk:
YouTube: Mein eigener RED BULL KÜHLSCHRANK!

En van de hiervoor al aangehaalde link:
I would guess it would be a bad fan over the compressor. It is normal for the fridge to cycle on and off every 5 to 10 minutes. It does this to 1. control the temperature inside the fridge and 2. keep the compressor from overheating.

To diagnose the noise plug the fridge in and disconnect the fan that blows air over the compressor. If the noise goes away then you need a new fan. Don't leave the fan disconnected for more than a minute or two so you don't overheat the compressor.

There is also a fan inside the fridge cabinet which blows air over the cold condensor lines. If this fan is bad you will notice the noise gets much louder when you open the door.
Oftewel, tijd om voorzichtig te gaan troubleshooten of het echt de fan is door hem kort even los te koppelen. Verdwijnt het geluid, dan is het de fan en kunnen we dan verder kijken hoe en door wat te vervangen. Echt stil zal het natuurlijk niet worden want deze apparaten zijn hier gewoon niet voor ontworpen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemdek
thof schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:15:
Is ie zo luid? YouTube: Red bull fridge noise
Volgens de reacties is het dan sowieso de fan.

Er zit trouwens aan de binnenkant ook een fan lijkt het als ik deze video zo bekijk:
YouTube: Mein eigener RED BULL KÜHLSCHRANK!

En van de hiervoor al aangehaalde link:

[...]

Oftewel, tijd om voorzichtig te gaan troubleshooten of het echt de fan is door hem kort even los te koppelen. Verdwijnt het geluid, dan is het de fan en kunnen we
dan verder kijken hoe en door wat te vervangen. Echt stil zal het natuurlijk niet worden want deze apparaten zijn hier gewoon niet voor ontworpen.
Nee het is bij lange na niet zo hard hoor,heb de fan losgekoppeld en het was inderdaad de fan..heb hem nu er nog steeds uit want krijg morgen een nieuwe en hopelijk ook een stillere.

bedankt ook allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Goed. Ben benieuwd naar de vervanger en het resultaat

Pagina: 1