Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:33
Ik woon in een appartementencomplex met +80 woningen. Verdeelt over 3 gebouwen + een gemeenschappelijke parkeergarage. De stroomkosten vind ik absurd hoog voor de gemeenschappelijke ruimtes, denk aan de lift, verlichting, ventilatie van garage. Zo'n €14k per jaar. Dit is blijkbaar een normaal verbruik voor de omvang van het complex. Maar komt toch op zo'n €160 stroomkosten per jaar per woning uit. De VVE zelf wil niet aan pv's omdat het niet rendabel is en omdat de dakbedekking over 7 jaar vervangen moet worden. En dan de panelen tijdelijk verwijderd dienen te worden, wat ook geld kost. Ik probeer ze op een ander idee te brengen d.m.v. dit topic met berekeningen van de opbrengst en wat de installatie eventueel zou kosten.

Het complex staat vrij, is 4 verdiepingen hoog en heeft geen last van schaduw. Het is een plat dak. De richting voor panelen kan dus vrij gekozen worden.
Even heel simpel gezegd, maar corrigeer me als ik het fout heb, is het denk ik het handigst om geen overschot te creëren om de investering het snelst terug te verdienen. Salderingsregeling wordt afgebouwd de komende jaren. Ik denk ook niet dat de VVE een te hoge investering voor panelen wil doen. Heel het dak vol is dus geen optie, houd hier even €10k als leidraad aan. Ook is het misschien handig om niet alles op zuid te leggen om zo geen overschot te creëren op de hoogste zonnestand van de dag in de zomermaanden. Maar als ik het fout heb, hoor ik het ook graag. Ik zie wel eens berekeningen/tools in andere topics die anders laten zien. De zomer duurt natuurlijk maar 3 maanden per jaar.
Schaduw
Geen, alleen in de winter als de zon in de middag op z'n laagst staat, staat er een even hoog appartementencomplex voor. Er zijn ook wat kleine obstakels op het dak aanwezig zoals ventilatieschachten.
Jaarverbruik
Normaalverbruik per maand: 2500 kWh
Dalverbruik per maand: 2500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik denk bijna zeker een 3 fase aansluiting omdat het een appartementencomplex betreft. En er 3 liften worden aangestuurd en de garage wordt belucht met meerdere ventilatoren.
Budget en doel
Nu even geen hard budget. Leidraad rond de € 10k. Kan ook lager uitvallen. Ligt aan de terugverdientijd.
Nu wordt er per maand zo'n 5000 kWh aan stroom verbruikt. Normaal- en dalurenverbruik is redelijk gelijk, dus 2500 kWh normaal, 2500 kWh dal. De stroomkosten worden per jaar begroot op ca. € 14000. In de maand juni is er bijvoorbeeld voor € 900 verbruikt exclusief netbeheerkosten. Het doel is om de stroomkosten te drukken. Het dak betreft een platdak waar niks mee gedaan wordt. Dus waarom dan geen panelen aanbrengen. Ja het is een wat grotere investering voor de VvE, maar € 14k aan stroomkosten per jaar is ook veel. Ik had zelf in gedachten om geen overschot te creëren i.v.m. de salderingsregeling die wordt afgebouwd. Puur stroomkosten een stuk verminderen ook met in het achterhoofd de stijgende energieprijzen de komende jaren. Ook al wordt er vaak gezegd dat stroom alleen maar goedkoper wordt, voorlopig is het in 4 jaar tijd met bijna 10 cent/kWh gestegen. En als heel het land moet elektrificeren gaat dat niet goedkoper worden denk ik zelf. De staat moet toch ergens geld casseren als er weinig/geen gas meer wordt afgenomen. Met 32 panelen van 375 WP wordt er ongeveer 10.200 kWh per jaar teruggeleverd (factor 0,85 WP/kWh gebruikt).
Wie gaat het project uitvoeren
We gaan niks zelf doen, een installateur zal alles moeten doen inclusief kabels van het dak naar de meterkast van het complex trekken. 4 verdiepingen + ondergrondse garage. Nieuwe groepen aanleggen etc.
Bijhouden van data
Niet zo heel belangrijk. Het is wel belangrijk om te zien wat er teruggeleverd wordt. De dagcurves zijn leuk maar niet noodzakelijk denk ik. Maar als er bijvoorbeeld iets niet goed zou zijn met de installatie, wordt dat niet opgemerkt en zou dat zonde zijn. Dus ik weet verder niet in hoeverre daar verschillen per aanbieder inzitten. Ook is er volgens mij geen internetverbinding in de gemeenschappelijke ruimte, dus dat wordt sowieso lastig. Kan dit ook direct van de omvormer uitgelezen worden met een laptop oid?
Offerte
Geen, ik heb wel op solar-bouwmarkt zelf wat samengesteld aan de hand van een zuid opstelling en een oost-west opstelling. 13 graden helling met het Solarstell montagemateriaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9u9j9x4nO4tmssnJfkp10_Vvno=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buwRxo7hUkqmcAhXirZ29vVY.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL0e_umEG1zJm-xwzAeKgn1kUqQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtL92yRzAU8KHtcN6ow9Q2BM.jpg?f=fotoalbum_small
Regio
Zuid Holland

Zoals op de foto's te zien is het een best groot dak alles bij elkaar opgeteld.
Komt uit Google Maps met het noorden boven.
Er ligt grind op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBhZOBFag1179ENrQ5GLldl220Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYFm5Lghd1bBlMOdzyTAkDBY.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz-f8qqCl_-OvlnvnYAVazPHkAs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSnthu3VQbbN9edNGCAr2BD7.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat zou de tvt zijn met een soortgelijke investering van €10k?
Is dit een goede set met een goede omvormer?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met solaredge komen er nog optimizers op.

Ik zou gewoon voor SMA gaan.
Die hoeft ook niet aan internet maar heeft een eigen webinterface.
(Zend ook een wifi signaal uit)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2021 22:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:14
“Over 7 jaar” doet me denken aan ‘vroeger’, mijn ouders die wel zouden overstappen op kabelinternet zodra we gingen verhuizen ‘over een tijdje’ … achteraf bleek het zeker zo makkelijk om al direct kabel te nemen, scheelde veel kosten ivm inbellen, het duurde nog even voor we ergens anders heen gingen.

Je zal het in 7 jaar misschien niet helemaal terug verdienen, maar je begint al te profiteren vanaf het moment dat ze er liggen, mogelijk zou je ook de kosten van het tijdelijk verwijderen nog erbij kunnen berekenen? Al is dat zo’n periode dat ik me er echt nog geen zorgen over zou maken

[ Voor 34% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 08-08-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 21:12
Gebruik maken van de salderingsregeling kan alleen indien de netaansluiting kleiner of gelijk aan 3 X 80 A is.

Als elk gebouw een eigen netaansluiting heeft zit je daar denk ik wel onder. Nadeel is dan dat je meerdere PV sets moet leggen die precies het verbruik opwekken.

Als de gebouwen samen een netaansluiting hebben kan ik me voorstellen dat dat boven 3 X 80A is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Oke andere omvormers, van SMA.

Verwijderen van panelen, kost dat ongeveer even veel als het leggen er van?

Netaansluiting is 3 x 200A. Dus salderen zit er dan sowieso niet in. Dat wist ik nog niet. Terugleverprijs zal niet veel zijn, het betreft een grootverbruikcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je zelf de eigenaar van het pand was dan zou je kunnen proberen te meten of het in de praktijk ook werkt met 3 X 80 A.
Of kijken of er bij elk gebouw een 3x25A aansluiting bij kan komen voor alles behalve de liften.
Maar goed, dat lijkt me geen haalbare zaak.

Grootverbruikers gebruiken doorgaans een SDE++ subsidie, maar daarvoor lijken de daken en de ambities te klein. Veel projectontwikkelaars komen hun bed niet uit voor minder dan 10000 m2.

Was er geen opvolger van de postcoderoos regeling? Dat zou wel kunnen werken.
En anders iedere bewoner die er zelf voor wil betalen bijvoorbeeld 8 panelen op z'n eigen meterkast. Maar goed, ook dat kost vast teveel qua kabels...

Ik denk dat het lastig wordt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:52

ericplan

5180 Wp PV

Zo op het eerste gezicht lijkt het dak niet vrij, maar zitten er installaties voor luchtbehandeling op het dak. Heb je ook foto's vanaf het dak?

Tweede probleempunt is de VvE. Meestal staat in de statuten iets dat servicekosten alleen zijn voor onderhoud van het pand. Investeren voor iets dat geen onderhoud is vraagt soms een andere stemverhouding. Heb je ook als een paar leden de gemeenschappelijke tuin willen verfraaien met een vijver oid.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-05 16:28
OneTimer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:17:
Netaansluiting is 3 x 200A. Dus salderen zit er dan sowieso niet in. Dat wist ik nog niet. Terugleverprijs zal niet veel zijn, het betreft een grootverbruikcontract.
Bij de prijzen van grootverbruikcontracten zal de TVT van de zonnepanelen waarschijnlijk boven de 20 jaar liggen. Een commercieel bedrijf zal 3 tot 5 jaar TVT aanhouden, waardoor voor de meeste bedrijven het niet interessant is om zonnepanelen aan te schaffen (tenzij voor imago oppoetsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
il-Principe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Bij de prijzen van grootverbruikcontracten zal de TVT van de zonnepanelen waarschijnlijk boven de 20 jaar liggen. Een commercieel bedrijf zal 3 tot 5 jaar TVT aanhouden, waardoor voor de meeste bedrijven het niet interessant is om zonnepanelen aan te schaffen (tenzij voor imago oppoetsen).
Die doen het dmv SDE++ subsidie.
Maar vaak met grotere daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Alternatief valt er misschien op stroom te besparen door nog zuiniger lampen of 'snachts deel van de lampen uit icm met bewegingssensoren.
Wat nu zogenaamd normaal is voor een gebouw is nog lang niet hetzelfde als een ultrazuinig gebouw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:01
Als VVE bestuurslid zie ik een aantal dingen die ik wil aanstippen.
is het in 4 jaar tijd met bijna 10 cent/kWh gestegen.
het is ongeveer 10 PROcent, dat is heel wat minder dan de 10 eurocent die je stelt. Zorg dat bij een voorstel aan de ALV je feiten kloppen.
Netaansluiting is 3 x 200A
Wat is hier 't vastrecht voor? Heb je inzicht of die 3x200A ook echt gebruikt wordt, of is er met een grote vork gedimensioneerd.
omdat de dakbedekking over 7 jaar vervangen moet worden
Dat klinkt boekhoudkundig, maar wat is de leeftijd, de huidige staat en bovenal de isolatiewaarde van 't dak.
Vervroegd vervangen en verhogen van de isolatiewaarde maakt 't mogelijk om werk te combineren en dus kosten te verlagen. Tevens gaan de bewoners hier voordeel uit halen door lagere stookkosten.

Subsidie is al genoemd. SDE++ is al genoemd. Dat kan je als VVE ook gewoon aanvragen voor zover ik weet. Mogelijk dat je de combinatie zonnepanelen + dakisolatie bij de gemeente ook subsidie kan krijgen. (2 verbeterpunten van de woning).
er 3 liften worden aangestuurd en de garage wordt belucht met meerdere ventilatoren
De liften zijn je grootste boosdoener voor vastrecht. Zeer waarschijnlijk hebben deze een hoge startstroom en rekening gehouden met 't feit dat drie liften tegelijk kunnen starten zit je dus al aan minimaal 3x die startstroom voor je aansluitwaarde.
Ik ga 't hier niet helemaal uitwerken, maar hier een stukje leesstof waar je er meer over kan vinden.
Betere aansturing, begrenzing startstroom (iets tragere lift), en in 't geval van een zeer oude lift, renovatie van 't systeem naar een "gearless" tractiesysteem.
De VVE zelf wil niet aan pv's
Wie bedoel je met de VVE. Want de VVE ben je zelf. Is het 't bestuur dat niet mee wil? Of is er over vergaderd door de ALV.

En nu we 't over de VVE hebben, wat is de samenstelling van eigenaren? Zijn er (veel) verhuurders?
Helaas sturen veel eigenaren die verhuren op korte termijn rendement door te sturen op kosten reducties. En niet in verbeteringen die de waarde van de woningen verhogen, want dat kost initieel geld.

Je openingspost bevat veel grove schattingen en aannames.
Begin met onderdelen inzichtelijk te maken. Wat zijn de vermogenseisen, wat is het verbruik per onderdeel.
Dan kan je kijken waar er ruimte is om te besparen/verbeteren op de installatie.
quickwin Als dat nu nog Tl-verlichting is, kijk voor ledverlichting in de gemeenschappelijke ruimte.

Het zelfde doe je voor de kosten van de installatie opgesplitst in aanschaf, installatie, en als aparte post, het tijdelijk ontmantelen van de installatie voor een dakrenovatie. Ik denk dat die laatste wel in de buurt zit van de installatiekosten. En vergeet de (brand)verzekering niet.

En voor de opbrengsten d.w.z. subsidie, prijs per kWh, geschat opgewekt vermogen etc.

Met deze informatie kom je tot twee belangrijke punten, de initiële investering en een concrete terugverdientijd.
Neem tot slot een reële levensduur van de installatie. Mits deze ruim voorbij de terugverdientijd gaat, en dat is zo, en je zal zien dat je dan niet uitsluitend praat over kosten, maar over de hoogte van een positief rendement.

Eventueel kan je nog een energielening meenemen in je berekening. Je verliest van rendement aan rentebetalingen, maar heeft wel tot gevolg dat er nul euro uit de pot reservefonds van de VVE geïnvesteerd hoeft te worden.

Tot slot, je doet dit niet alleen. Je bent lid van een vereniging, dus je zult medestanders moeten zoeken.
80 woningen is 80 meningen en 80 motieven om iets wel of niet te doen.

Iemand die de woning ziet als een opstapje naar een eengezinswoning binnen een paar jaar, is niet geïnteresseerd in rendement dat zich pas uitbetaald over 10+ jaar. vertaal 't naar X euro per maand minder servicekosten per jaar. En een potentieel hogere verkoopprijs.

In mijn ervaring lukt je dat niet op een ALV. Het warm maken van mensen begint al ruim voor die vergadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Opslag is te duur.

Of de 3x200A overkill is weet ik niet, maar zoals hier wordt aangegeven zal het met de liften te maken hebben. Ook is het mogelijk om een laadpaal aan te vragen in de garage, daar is ook rekening mee gehouden in de netaansluiting. Er zijn nu echter geen laadpalen, alleen de voorbereidende werkzaamheden zijn verricht.

Complex is uit 2010 dus redelijk goed geisoleerd, label A. Dakisolatie zal niet verbeterd hoeven te worden.

Er wordt wel geinvesteerd in de toekomst. Een paar jaar terug zijn er kabels gelegd voor elektrische laadpalen in de garage. Dus de servicekosten worden niet alleen voor onderhoud gebruikt. Het dak is inderdaad niet helemaal vrij van obstakels, er zijn wat ventilatieschachten aanwezig. Fotos heb ik daar echter niet van. Op maps is het wel te zien.

Lampen zijn pas vervangen voor dimmende LED balken met bewegingssensoren, daar valt ook niks meer te halen. De ventilatie in de garage slaat af als het niet nodig is.

@PROnline De particulieren stroomprijs is wel degelijk met 10 cent gestegen in een korte tijd. Het grootverbruik kan ik niet zeggen, dat is nu iig 18 ct/kWh. Wat het de voorgaande jaren was weet ik niet. In het MJOP is de planning over 7 jaar vervangen. Dak is nu 11 jaar oud, wat de staat is weer ik niet. Met de VVE bedoel ik het bestuur en VVE beheerder. Er is al eerder naar pv gekeken maar ook toen was het blijkbaar niet rendabel. Nu is al helemaal niet rendabel omdat het dak over 7 jaar vernieuwd wordt. Er is een woningmaatschappij die ~ 15 woningen bezit en deze verhuurd aan onder andere expats. Er woont een mix van gepensioneerden en gezinnen zonder kinderen in het complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:57

_Apache_

For life.

Wij hebben in vergelijkbare situatie gezeten. Wel was ons dak een stuk kleiner.

Uiteindelijk zijn we ene iets andere richting in geslagen. Er stond constant verlichting aan, in de hallen en op de parkeerplekken.
Vervangen met timers, en met led verlichting. Dat laatste was wel een investering want er kwamen ook armaturen bij kijken.
Scheelde ook de paar rondjes per jaar aan lampen vervangen, led spul gaat veel langer mee. Plus dat men ook waarde hechtte aan het aangezien van het appartement, ziet er slordig uit als je vanaf het nabij gelegen grasveld al diverse kapotte lampen kan zien.

Overigens is het argument 'kost geld om te herplaatsen bij onderhoud' echt kul. Tuurlijk het kost wat, maar die installatie is zo weer up en running. Die kosten Stan echt in het niet met je besparing. De gemiddelde leeftijd van je de mensen in het complex is zeker 70+??

Na een jaar later was ons oude maandverbruik, ons nieuwe jaarverbruik. :)

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 09-08-2021 12:45 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
_Apache_ schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:33:
Wij hebben in vergelijkbare situatie gezeten. Wel was ons dak een stuk kleiner.

Uiteindelijk zijn we ene iets andere richting in geslagen. Er stond constant verlichting aan, in de hallen en op de parkeerplekken.
Vervangen met timers, en met led verlichting. Dat laatste was wel een investering want er kwamen ook armaturen bij kijken.
Scheelde ook de paar rondjes per jaar aan lampen vervangen, led spul gaat veel langer mee. Plus dat men ook waarde hechtte aan het aangezien van het appartement, ziet er slordig uit als je vanaf het nabij gelegen grasveld al diverse kapotte lampen kan zien.

Overigens is het argument 'kost geld om te herplaatsen bij onderhoud' echt kul. Tuurlijk het kost wat, maar die installatie is zo weer up en running. Die kosten Stan echt in het niet met je besparing. De gemiddelde leeftijd van je de mensen in het complex is zeker 70+??

Na een jaar later was ons oude maandverbruik, ons nieuwe jaarverbruik. :)
De lampen zijn al LED, dat is allemaal al vervangen. In de garage wordt het licht gedimt als er niemand is. Er zijn wat 70 plussers maar ook 40-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En een dak uit 2010 is nog echt niet aan vervanging toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:01
OK, door de 3x200A een beetje op 't verkeerde been gezet. Dit zag je vroeger veel vaker. Nu wordt 't meer in segmenten opgesplitst. Het is dus een voorbereiding op de toekomst en niemand die er nu gebruik van maakt.
Dus ruimte om te besparen op 't vastrecht.
Mocht er behoefte komen voor laadpalen, dan is het vanuit de VVE niet te verantwoorden om alle bewoners op te laten draaien voor extra vastrecht om een paar bewoners die als eerste overgaan op elektrisch rijden. Dat is ook tegen 't doel van een VVE om gemeenschappelijke kosten en belangen samen te regelen. in 2030 verwacht men pas 1 op de 5 auto elektrisch te zijn. Dus er gaan nog wel tientallen jaren overheen voordat er sprake is van een gemeenschappelijk belang. En misschien zijn er tegen die tijd weer hele andere oplossingen.
In 2021 ligt de prijs per kWh stroom tussen de €0,20 en €0,23 afhankelijk van uw energieleverancier
bron

Dan zou omgekeerd evenredig de prijs van een kWhvier jaar terug op € 0,10 tot € 0,13 zitten volgen jou? Dat is een prijsstijging van 100% in vier jaar. Als dat echt zo was, dan hadden we nu grote(re) economische problemen.
Maar maakt verder ook niet uit. Je moet rekenen met de prijs van nu en de prognose van de toekomst. Wat geweest is, is geweest. En een verdere prijsstijging in de toekomst zal alleen maar positief uitvallen voor je terugverdientijd.

18j voor een bitumen dak is wel erg kort. Mits goed onderhouden door met jaarlijkse controle problemen in een vroeg stadium aan te pakken moet dat veel langer mee kunnen. Een MJOP is een globale (financiële) prognose, maar de feitelijke staat van het dak zal bepalend zijn of je over 7 jaar of 17 jaar het dak moet vervangen. Puur vervangen omdat 't in het MJOP staat is kapitaalvernietiging.
Met de VVE bedoel ik het bestuur en VVE beheerder
Hier was ik al bang voor. Het bestuur en de VVE beheerder zijn er voor de uitvoer, de administratie en eventueel technisch beheer als je dat wil uitbesteden. Maar het beslissen dat doet de ALV. Dat zijn alle leden die samen komen op de jaarvergadering ('t mag overigens vaker dan 1x per jaar). Het bestuur dient te regelen en uit te voeren wat de ALV beslist. (wat beheer van het gebouw betreft).

't zal me niks verbazen als de beheerder ook nog eens door de woningmaatschappij is aangedragen.
Er is al eerder naar pv gekeken maar ook toen was het blijkbaar niet rendabel. Nu is al helemaal niet rendabel omdat het dak over 7 jaar vernieuwd wordt.
Als 't al eerder is onderzocht, dan moeten er cijfers zijn. Of zijn er al eerder aannames en meningen gevormd?

Kom ik nog even terug op de ALV en bestuur. tussen de regels door krijg ik 't idee dat 't bestuur er niet warm voor loopt. Dat kan komen door gebrek aan kennis, tijd, of hun eigen onderbuikgevoel. Die gaan 't dus ook niet verder voor je uitzoeken. Wat je wel kan doen is wat ik al eerder zei. Zoek medestanders en stel voor op de ALV in de vorm van een commissie de feiten op tafel te krijgen.
En die presenteer je vervolgens weer aan de ALV.

Dit inclusief het herplaatsen over 7 ~17 jaar.
Dat herplaatsen zal de terugverdientijd misschien iets langer maken, maar dan nog, totale levensduur minus terugverdientijd = pure winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:07
Ook onze VVE liep aan tegen hoge kosten voor elektriciteit, door verlichting die 24/7 aan staat, liften en ventilatie voor de garage. De verlichting is in de loop van een aantal jaar aangepast. Ongeveer tien jaar geleden hebben we ook zonnepanelen overwogen. Omdat het in meerdere rondes niet lukte om subsidie te krijgen zijn er toen geen panelen gelegd. Destijds was subsidie nodig om het binnen de verwachte levensduur van de panelen rendabel te maken.

Tegenwoordig is dat een heel ander verhaal. De VVE laat nu wel zonnepanelen leggen, zonder subsidie en met een verwachte terugverdientijd van 6 tot 7 jaar. Verdere details over de berekening heb ik helaas niet omdat ik niet meer in het appartement woon.

Over het genoemde budget wil ik opmerken dat je daar niet ver mee gaat komen, de investering zal enkele tienduizenden zijn. Voor een VVE van 80 woningen hoeft dat financieel geen probleem te zijn. Dit valt te berekenen o.b.v. het MJOP, een liquiditeitsbegroting en de investeringsbegroting voor de PV installatie.

[ Voor 0% gewijzigd door antidote op 09-08-2021 18:04 . Reden: correctie van de TVT ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Er is een enquete geweest met de vraag wie er over een bepaalde periode elektrisch denkt te rijden. Het grote deel had nee ingevuld, maar toch is voorbereiding voor palen uitgevoerd. De beheerder wordt elke 2 jaar beoordeeld en eventueel vernieuwd. Kosten spelen daar een rol in. De woningmaatschappij heeft niet zoveel stemrecht om dat alleen te bepalen, ze stellen zich zelf zelfs redelijk neutraal op als het om stemmen gaat in de ALV (ze stemmen vaak met de meerderheid mee).

Dat over het dak zal ik eens navragen, ik weet niet wat een normale levensduur voor een bitumendak met grind er op is.

Cijfers over de vorige keer dat er naar pv werd gekeken heb ik niet, er werd toen alleen gezegd dat het niet rendabel was en klaar.

Is het nu handig om wel een overschot te creeren en veel panelen neer te leggen of zoals ik in de OP had voorgesteld geen of iig zo weinig mogelijk overschot te creeren? Ook zal ik voor het energiecontract navragen wat een terug geleverde kWh oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zomaar panelen op een grootverbruikers aansluiting aansluiten lijkt me niet verstandig.

Heb je gezocht naar de opvolger van de postcode roos regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
busscherski schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:32:
Zomaar panelen op een grootverbruikers aansluiting aansluiten lijkt me niet verstandig.

Heb je gezocht naar de opvolger van de postcode roos regeling?
Ik heb het een ander opgezocht. https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sce

Dan wordt er een basisbedrag per kWh betaald als subsidie over 15 jaar. Dat is misschien ook een optie. Ik zal het voorleggen aan de beheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vond het idee van @busscherski om het systeem te splitsen per appartement eigenlijk heel goed. Invoeden op de privé aansluitingen levert een hoop meer op. Bij hele grote systemen worden toch ook al heel veel strings gelegd omdat een enkele string ook op hele leuke omvormers maar zo en zo lang kan zijn.

Lijkt me zeker een te onderzoeken optie. Dan hoeft wellicht ook niet elk lid mee te doen, wat mogelijk de goedkeuring door de ALV makkelijker maakt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
@Ronald dat is ook een idee, maar daarmee pak je de kosten voor de gezamenlijke ruimtes (parkeergarage, verlichting en liften) niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@antidote dat klopt... maar domweg meer voordeel voor de leden die wel mee willen doen aan de investering. Terugverdienen van een PV systeem op een kleine aansluiting gaat gewoon heel veel sneller, en het gaat uiteindelijk om geld. Als dat aan de bron, of secundaire gewonnen wordt maakt niet uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Een optie om voor de woningen pv's neer te leggen is ook een goede. Of het überhaupt wordt geaccepteerd moet ik afwachten. Ook dit kan ik aan kaarten. Alleen is er denk ik niet genoeg ruimte om voor iedereen bijvoorbeeld 2 panelen neer te leggen op het dak. Maar een enquete de deur uit voor geïnteresseerden is een goed idee. Als het aan de vve ligt komt er nu niks. Dus elke verandering is er een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Na hoeveel jaar heb je PV dan terugverdient bij een >3×80A aansluiting. Op 3×25A zit je al op minder dan 3 jaar namelijk 8)7

@OneTimer
Voor € 14.000 euro per jaar voor de komende 25 jaar wil ik wel gratis wat zonnepanelen op jullie dak komen leggen. Geen investering nodig voor jullie ;) (dus dat is een bullshit argument van de VVE)

Probleem is vaak dat er conservatieve mensen mee mogen beslissen in de VVE. Angst voor vernieuwing en vinden het oude wel best.

Of een verbruik van 14.000 euro (hoeveel kWh?) normaal is weet ik niet. En wat is de definitie van "normaal", met een technisch achterlopende bejaarde VVE :X . Met tussenmeters kan je inzichtelijk maken hoe die 14.000 euro opgebouwd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 09-08-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

En 3×200A. Dan moet je 140 kW verbruiken gedurende een kwartier. Ik ben benieuwd naar de uitdraai van de slimmemeter kwartierwaarden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
@Dre Per maand ongeveer 5000 kWh verbruik. Dit is alleen voor de gezamenlijke ruimtes + garage.
Er zijn 3 liften, hydrofoor pompen, vloerverwarming in de garage helling die aan gaat als het koud is of vriest, licht is LED en de ventilatoren in de garage staan wel bijna heel de dag aan.
Volgens de VVE beheerder is dit ook het verbruik bij andere VVE's met liften. 1 lift verbruikt ongeveer 2000 - 2500 euro per jaar.

Het nadeel is dus dat er geen salderingsregeling is voor deze grote aansluiting. Dan wordt het interessanter om individueel te gaan kijken om woningen van panelen te voorzien. Voor degene die daar interesse in hebben en daar zelf voor willen betalen. Ook bij het vernieuwen van het dak worden de kosten dan verhaald op de eigenaren van de panelen om het te verwijderen.

Heeft er iemand ervaring met bedrijven die dit soort constructies uitvoeren? Dus dat iedere woning een aantal eigen panelen op het dak krijgt en ook in de meterkast worden aangesloten van de betreffende woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:44
Hoe aantrekkelijk ook qua salderingsregeling, denk ik dat het in ieders belang is om de administratie zo eenvoudig mogelijk te houden. Als je zonnepanelen aansluit op huizen, kunnen waarschijnlijk alleen mensen op de bovenste verdieping mee doen. Daar moet je vervolgens contracten mee afsluiten. Wie is de eigenaar? Wie is verantwoordelijk voor verzekeren? Wat als de bewoners gaan verhuizen, en de nieuwe willen het niet? En als ze niet willen betalen wanneer onderhoud van het dak noodzakelijk is? Ik vermoed niet dat een VVE, of een gebouwbeheerder, zo'n constructie ziet zitten.

Maar een relatief grote installatie met minimaal €8 ct / kWh, dat moet toch wel uit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Ronald schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:47:
@antidote dat klopt... maar domweg meer voordeel voor de leden die wel mee willen doen aan de investering. Terugverdienen van een PV systeem op een kleine aansluiting gaat gewoon heel veel sneller, en het gaat uiteindelijk om geld. Als dat aan de bron, of secundaire gewonnen wordt maakt niet uit.
Bij mijn vroegere appartementencomplex is de verwachting dat de zonnepanelen voor de VVE binnen zeven jaar zijn terugverdiend, dat valt toch wel mee? Dit zal te maken hebben met het volgende:
busscherski schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:48:
Gebruik maken van de salderingsregeling kan alleen indien de netaansluiting kleiner of gelijk aan 3 X 80 A is.

Als elk gebouw een eigen netaansluiting heeft zit je daar denk ik wel onder. Nadeel is dan dat je meerdere PV sets moet leggen die precies het verbruik opwekken.
Er zijn daar inderdaad meerdere aansluitingen voor de trappenhuizen/liften en de parkeerkelder, en er kan voorlopig nog gebruikt worden gemaakt van de salderingsregeling.

Als dat niet het geval is wordt het een ander verhaal. Toch kunnen zonnepanelen dan nog steeds financieel interessant zijn voor een VVE. Van de bijdragen van de leden (servicekosten) die maandelijks binnenkomen wordt een groot gedeelte weggezet in onderhoudsreserveringen. Dit geld moet beschikbaar zijn tegen de tijd dat het onderhoud moet worden uitgevoerd, maar in de tussentijd staat het op een bankrekening waar het niks oplevert, of waarvoor zelfs rente betaald moet worden. Het rendement op zonnepanelen, ook met een lange terugverdientijd, is dan altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:03
Ik weet dat mijn oud-huisgenoot ook meewerkte in een bedrijfje dat een zonnestroom verdeler maakt. Het idee was dat deze van een volledige pv-installatie de stroom evenredig aan de huismeters verdeelt. Ik weet niet in hoeverre dat een optie is om een aantal mensen mee te krijgen binnen een ALV. https://lens-energie.nl/k...n-de-zonnestroomverdeler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Qaatloz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:14:
Ik weet dat mijn oud-huisgenoot ook meewerkte in een bedrijfje dat een zonnestroom verdeler maakt. Het idee was dat deze van een volledige pv-installatie de stroom evenredig aan de huismeters verdeelt. Ik weet niet in hoeverre dat een optie is om een aantal mensen mee te krijgen binnen een ALV. https://lens-energie.nl/k...n-de-zonnestroomverdeler/
Ik vind Herman de zonnestroomverdeler best elegant zolang de salderingsregeling er nog 100% is. 1x per dag schakelen is dan prima.

Maar als je de omvormer bijvoorbeeld maar eens per 5 dagen hebt zal het direct eigen verbruik een stuk minder zijn dan wanneer ieder z'n eigen omvormer heeft.

Alsnog beter dan niets doen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
OneTimer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:00:
[...]

Ik heb het een ander opgezocht. https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sce

Dan wordt er een basisbedrag per kWh betaald als subsidie over 15 jaar. Dat is misschien ook een optie. Ik zal het voorleggen aan de beheerder.
Ik denk dat dit de enige haalbare optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Het nadeel is dus dat er geen salderingsregeling is voor deze grote aansluiting. Dan wordt het interessanter om individueel te gaan kijken om woningen van panelen te voorzien. Voor degene die daar interesse in hebben en daar zelf voor willen betalen. Ook bij het vernieuwen van het dak worden de kosten dan verhaald op de eigenaren van de panelen om het te verwijderen.
Ik denk dat deze constructie niet mogelijk is. Wat je vergeet is dat het gebouw eigendom is van de VVE, bewoners zijn eigenaar van het appartementsrecht.

Dus als je panelen wilt toewijzen aan individuele bewoners, voor het plaatsen op het dak heb je nog steeds toestemming nodig van de VVE.

Je zal eerst op de politieke toer moeten en medestanders verzamelen onder de bewoners, pas als er kans is op een meerderheid onder de stemmers van de VVE heeft het zin om plannen te gaan uitwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

OneTimer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:27:
@Dre Per maand ongeveer 5000 kWh verbruik. Dit is alleen voor de gezamenlijke ruimtes + garage.
Er zijn 3 liften, hydrofoor pompen, vloerverwarming in de garage helling die aan gaat als het koud is of vriest, licht is LED en de ventilatoren in de garage staan wel bijna heel de dag aan.
Volgens de VVE beheerder is dit ook het verbruik bij andere VVE's met liften. 1 lift verbruikt ongeveer 2000 - 2500 euro per jaar.

Heeft er iemand ervaring met bedrijven die dit soort constructies uitvoeren? Dus dat iedere woning een aantal eigen panelen op het dak krijgt en ook in de meterkast worden aangesloten van de betreffende woningen.
Salderen heb je toch niet nodig als je een heel hoog basisverbruik hebt? Wat is nu de terugverdientijd van een paar paneeltjes, dat heb ik nog niet teruggezien in dit topic.

Met 3×200A kan je 100.740 kWh per maand verbruiken. Jullie verbruiken maar 5.000 kWh per maand. Je aansluiting is dus een factor 20 te groot. (Grapje :P) . Maar ga eens meten of je echt aan de 140 kW komt gedurende een kwartier. Meten is weten en gissen is missen ;)

Je gemiddelde verbruik is nu 7 kW, terwijl je aansluiting 140 kW is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 09-08-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Dre schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:28:
[...]

Salderen heb je toch niet nodig als je een heel hoog basisverbruik hebt? Wat is nu de terugverdientijd van een paar paneeltjes, dat heb ik nog niet teruggezien in dit topic.

Met 3×200A kan je 100.740 kWh per maand verbruiken. Jullie verbruiken maar 5.000 kWh per maand. Je aansluiting is dus een factor 20 te groot. Note: Meten is weten en gissen is missen ;)
Ik weet dat je het grappig bedoeld maar voor een beginner kan het verwarrend zijn als je het zo schrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dre schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:58:

Probleem is vaak dat er conservatieve mensen mee mogen beslissen in de VVE.
kleine nuance..

Het probleem is natuurlijk nooit dat ze mee mogen beslissen, het probleem is dat "jij" ze niet kan overtuigen van de door jouw gewenste koers . ;)

Best dom ook, beetje anders denkende mee laten beslissen over hun "huis" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Er is toevallig een tijd terug een meting verricht van de hoofdzekering voor het voorbereiden van elektrisch laden (met Fluke apparatuur). De meting is over 11 dagen verricht.

De hoofdzekeringen die nu in de hoofdmeterkast zitten bedragen 3x200 Ampère (A). Er is gemeten dat het maximale verbruik gemiddeld op maximaal 3x18A ligt.(totaal 11% van de maximale waarde). Dit betekent dat er een overschot is van ruim 3x180A. De beschikbare vrije ruimte voor het opladen van elektrische auto’s bedraagt daarom ruim 3x180A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:56

timovd

Voorsprong door techniek

busscherski schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:26:
[...]

Ik vind Herman de zonnestroomverdeler best elegant zolang de salderingsregeling er nog 100% is. 1x per dag schakelen is dan prima.

Maar als je de omvormer bijvoorbeeld maar eens per 5 dagen hebt zal het direct eigen verbruik een stuk minder zijn dan wanneer ieder z'n eigen omvormer heeft.

Alsnog beter dan niets doen denk ik.
Het zou mooi zijn als MijnHerman daar in de toekomst rekening mee houdt. Dat moet toch niet heel ingewikkeld zijn. Nu is er meer vraag bij huisnummer 11, dus verdelen we meer stroom daar naartoe.

Het is toch zonde dat zulke grote daken die perfect zijn voor zonnepanelen, niet benut kunnen worden. Ondertussen worden weilanden opgeofferd voor zonneparken.

Is er in de 11 dagen tijd ook gebruik gemaakt van 3 liften tegelijkertijd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

OneTimer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:23:
Er is toevallig een tijd terug een meting verricht van de hoofdzekering voor het voorbereiden van elektrisch laden (met Fluke apparatuur). De meting is over 11 dagen verricht.

De hoofdzekeringen die nu in de hoofdmeterkast zitten bedragen 3x200 Ampère (A). Er is gemeten dat het maximale verbruik gemiddeld op maximaal 3x18A ligt.(totaal 11% van de maximale waarde). Dit betekent dat er een overschot is van ruim 3x180A. De beschikbare vrije ruimte voor het opladen van elektrische auto’s bedraagt daarom ruim 3x180A.
Kan je die meetdata en/of grafieken met ons delen? Fluke bestanden kan ik openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Dre schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:13:
[...]

Kan je die meetdata en/of grafieken met ons delen? Fluke bestanden kan ik openen.
Ik heb alleen de data uit de pdf. Geen verdere bestanden.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WFeb2LbZ8gHZRJ1-vqsQput8XM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pshTlYsEYQsLZgaUV5Shsy0G.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYRO32QC-h52_3uHsr6goHwwUFM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHAh0hqFimZ9rMcTFmAQVbjw.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KKdmKaWqK7805q6jlv7vlMjIsk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRIvAb9IzF2L8Iux9KGfzIi9.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBGBctx5M_79eRMHNX8Vdti9xlw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SOJm19G0w4uUUmGig8FcblW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCmzx63vhudQ4d85t9wt-srzdEQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8HpNVfwCerSHhmlD7iaFZvA.jpg?f=fotoalbum_small
timovd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:11:
[...]

Weet ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door OneTimer op 09-08-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
timovd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:11:
[...]

Het zou mooi zijn als MijnHerman daar in de toekomst rekening mee houdt. Dat moet toch niet heel ingewikkeld zijn. Nu is er meer vraag bij huisnummer 11, dus verdelen we meer stroom daar naartoe.

Het is toch zonde dat zulke grote daken die perfect zijn voor zonnepanelen, niet benut kunnen worden. Ondertussen worden weilanden opgeofferd voor zonneparken.

Nu schakelt hij op momenten dat de omvormer niet produceert.

Overdag wisselen van meterkast vereist denk ik heel andere relais die er tegen kunnen om bijvoorbeeld 10000 keer onder vollast te openen. En na het sluiten moet de omvormer dan weer opnieuw starten. Dat duurt afhankelijk van het merk soms meer dan enkele minuten
Daarnaast lijkt me dat de levensduur van de omvormer niet ten goede te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Kan je de geanonimiseerde energierekening eens delen. Ik ben wel nieuwsgierig wat je nu betaald en voor welke posten. 3×200A lijkt me vrij duur als je uit kunt met een 3×25A. Je kan bijna een snellaadstation voor elektrische auto's neer zetten :P Waarom zou iemand (vroeger) toch voor 3×200A gekozen hebben :+ (Onbewust onbekwaam?)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 10-08-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Volgens dat rapport kom je gedurende de meettijd inderdaad uit met 3x25A. Ik had meer verwacht, maar de liften zijn wellicht niet bijzonder groot of snel.

Een kleinere aansluiting zou dan wel kunnen. Bijvoorbeeld 3x80A zal denk ik al een flinke besparing opleveren en maakt gebruik van de salderingsregeling mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:38
Je kan het coöperatief doen, via de SCE subsidie. Niet SDE, maar SCE.
Feitelijk wordt je coöperatief energie producent. De coöperatie krijgt de belasting korting en in inkomsten uit de verkoop van de stroom. Dit verdeel je dan over de investeerders. (In een notendop, niet geheel feitelijk correct wat het terugverdienen betreft)
Vraagt wel een investering qua tijd/inzet om uit te zoeken hoe dit precies werkt. Maar ook daar zijn stichtingen/initiatieven voor die je hierbij ondersteunen.

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sce

[ Voor 5% gewijzigd door beerten op 10-08-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
En icm loadbalancing nog een flink aantal laadpalen. Ik denk dat het nog wel 15 jaar duurt voordat de 3x80A dan te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
@Dre
De rekening met alle kosten heb ik niet. Die is wel aangevraagd maar laat nog tot zeker einde van de maand op zich wachten ivm vakantie.
Of de 3x200A aansluiting al vanaf de bouw is weet ik niet zeker. Ik weet alleen dat er in 2019 het een ander is voorbereid voor elektrisch laden. Of toen ook 3x200A ia aangelegd durf ik niet te zeggen. Het kan nog geupgrade worden naar 3x250A voor een kleine bijdrage aan Stedin. Nu zijn er 0 laadpalen dus is het niet nodig om zoveel capaciteit te hebben blijkbaar. Ook niet voor de liften uit de gegevns van Fluke, correct? Loadbalancing is meegenomen in het onderzoek destijds, er zijn echter wel 86 parkeerplaatsen die misschien ooit allemaal elektrisch willen laden. Daar is dan weer een regel voor, als de capaciteit van 3x250A niet meer voldoet mogen er geen palen meer geplaatst worden. Om dan de capaciteit te verhogen gaat verschikkelijk veel kosten.

Is het mogelijk om te downgraden naar 3x80A zonder aanpassingen aan de meterkast? Dus dat Stedin een vinkje omzet en dat we dan onder 3x80A vallen? En dat het ook weer terug gezet kan worden naar 3x200A als er wel laadpalen komen. Misschien geen permanente oplossing icm salderen.

Edit: Nee dat kan dus niet, dan moet Stedin het een en ander aanpassen en kost ~ €3500.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sY-9r-g7gYCoJhtAIAOtH1qD1s4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WGhimpAomNrGvc6ah5H3Hjn.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 16% gewijzigd door OneTimer op 10-08-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@OneTimer
Stedin zal de zekeringen willen vervangen door 80A versies om te voorkomen dat jij toch stiekem meer dan 80A gaat verbruiken. Met een slimmemeter zou het administratief kunnen, maar dat doen ze helaas niet.

Wat gaat Stedin doen voor 3500 euro. Moet er een nieuwe meter in? Even bellen of dat echt nodig is. Je verbruikt nu toch al <80A. Een nieuwe zekering kost een paar euro en bij de juiste maatvoering 15 minuten werk inclusief bak koffie.

En wat gebeurt er met die oude 200A meter. Verkopen ze die aan een volgende klant voor minimaal € 1.550,- :) haha. Goedkoper lijkt me nog om een hele nieuwe aansluiting te realiseren (830 euro).

Waarom eigenlijk zet je de ooit toekomstige laadpalen achter je eigen hoofdzekering. Kan je hiervoor niet een nieuwe aansluiting realiseren bij de netbeheerder.

Al met al ben ik benieuwd naar de periodieke kosten van 200A naar een 80A of 25A aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Grootverbruiker aansluitingen hebben volgens mij meestal of altijd de hoofdzekering in het trafohuisje.
Kleinverbruikers hebben de hoofdzekering in de eigen meterkast. Misschien is dat het verschil.

Aanpassen naar 100 of 125A is misschien wel goedkoop maar dan kun je alsnog niet salderen. Alsnog prima voor de postcoderoos regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Voor de kosten moet ik nog tot eind augustus wachten ivm vakantie van de beheerder.
Dan kan ik daarna gaan rekenen of het misschien handig is om tijdelijk te downgraden naar een lagere capaciteit.

Er zijn opties genoeg uit jullie berichten te lezen, alleen moeten de bewoners er open voor staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:38
OneTimer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:00:
[...]

Er zijn overal in NL energie coöperaties die dit soort SCE (oude postcoderoos) projecten uitvoeren. (Burgerinitiatief, niet commercieel) Weliswaar net ietsje anders dan de constructie met een VVE. Er zal ook bij jou in de buurt vast zo'n coöperatie zijn. Informeer daar eens.
Pagina: 1