Ik woon in een appartementencomplex met +80 woningen. Verdeelt over 3 gebouwen + een gemeenschappelijke parkeergarage. De stroomkosten vind ik absurd hoog voor de gemeenschappelijke ruimtes, denk aan de lift, verlichting, ventilatie van garage. Zo'n €14k per jaar. Dit is blijkbaar een normaal verbruik voor de omvang van het complex. Maar komt toch op zo'n €160 stroomkosten per jaar per woning uit. De VVE zelf wil niet aan pv's omdat het niet rendabel is en omdat de dakbedekking over 7 jaar vervangen moet worden. En dan de panelen tijdelijk verwijderd dienen te worden, wat ook geld kost. Ik probeer ze op een ander idee te brengen d.m.v. dit topic met berekeningen van de opbrengst en wat de installatie eventueel zou kosten.
Het complex staat vrij, is 4 verdiepingen hoog en heeft geen last van schaduw. Het is een plat dak. De richting voor panelen kan dus vrij gekozen worden.
Even heel simpel gezegd, maar corrigeer me als ik het fout heb, is het denk ik het handigst om geen overschot te creëren om de investering het snelst terug te verdienen. Salderingsregeling wordt afgebouwd de komende jaren. Ik denk ook niet dat de VVE een te hoge investering voor panelen wil doen. Heel het dak vol is dus geen optie, houd hier even €10k als leidraad aan. Ook is het misschien handig om niet alles op zuid te leggen om zo geen overschot te creëren op de hoogste zonnestand van de dag in de zomermaanden. Maar als ik het fout heb, hoor ik het ook graag. Ik zie wel eens berekeningen/tools in andere topics die anders laten zien. De zomer duurt natuurlijk maar 3 maanden per jaar.
Dalverbruik per maand: 2500 kWh
Nu wordt er per maand zo'n 5000 kWh aan stroom verbruikt. Normaal- en dalurenverbruik is redelijk gelijk, dus 2500 kWh normaal, 2500 kWh dal. De stroomkosten worden per jaar begroot op ca. € 14000. In de maand juni is er bijvoorbeeld voor € 900 verbruikt exclusief netbeheerkosten. Het doel is om de stroomkosten te drukken. Het dak betreft een platdak waar niks mee gedaan wordt. Dus waarom dan geen panelen aanbrengen. Ja het is een wat grotere investering voor de VvE, maar € 14k aan stroomkosten per jaar is ook veel. Ik had zelf in gedachten om geen overschot te creëren i.v.m. de salderingsregeling die wordt afgebouwd. Puur stroomkosten een stuk verminderen ook met in het achterhoofd de stijgende energieprijzen de komende jaren. Ook al wordt er vaak gezegd dat stroom alleen maar goedkoper wordt, voorlopig is het in 4 jaar tijd met bijna 10 cent/kWh gestegen. En als heel het land moet elektrificeren gaat dat niet goedkoper worden denk ik zelf. De staat moet toch ergens geld casseren als er weinig/geen gas meer wordt afgenomen. Met 32 panelen van 375 WP wordt er ongeveer 10.200 kWh per jaar teruggeleverd (factor 0,85 WP/kWh gebruikt).
:strip_exif()/f/image/buwRxo7hUkqmcAhXirZ29vVY.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/TtL92yRzAU8KHtcN6ow9Q2BM.jpg?f=fotoalbum_small)
Zoals op de foto's te zien is het een best groot dak alles bij elkaar opgeteld.
Komt uit Google Maps met het noorden boven.
Er ligt grind op het dak.
:strip_exif()/f/image/YYFm5Lghd1bBlMOdzyTAkDBY.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/KSnthu3VQbbN9edNGCAr2BD7.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat zou de tvt zijn met een soortgelijke investering van €10k?
Is dit een goede set met een goede omvormer?
Het complex staat vrij, is 4 verdiepingen hoog en heeft geen last van schaduw. Het is een plat dak. De richting voor panelen kan dus vrij gekozen worden.
Even heel simpel gezegd, maar corrigeer me als ik het fout heb, is het denk ik het handigst om geen overschot te creëren om de investering het snelst terug te verdienen. Salderingsregeling wordt afgebouwd de komende jaren. Ik denk ook niet dat de VVE een te hoge investering voor panelen wil doen. Heel het dak vol is dus geen optie, houd hier even €10k als leidraad aan. Ook is het misschien handig om niet alles op zuid te leggen om zo geen overschot te creëren op de hoogste zonnestand van de dag in de zomermaanden. Maar als ik het fout heb, hoor ik het ook graag. Ik zie wel eens berekeningen/tools in andere topics die anders laten zien. De zomer duurt natuurlijk maar 3 maanden per jaar.
Schaduw
Geen, alleen in de winter als de zon in de middag op z'n laagst staat, staat er een even hoog appartementencomplex voor. Er zijn ook wat kleine obstakels op het dak aanwezig zoals ventilatieschachten.Jaarverbruik
Normaalverbruik per maand: 2500 kWhDalverbruik per maand: 2500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik denk bijna zeker een 3 fase aansluiting omdat het een appartementencomplex betreft. En er 3 liften worden aangestuurd en de garage wordt belucht met meerdere ventilatoren.Budget en doel
Nu even geen hard budget. Leidraad rond de € 10k. Kan ook lager uitvallen. Ligt aan de terugverdientijd.Nu wordt er per maand zo'n 5000 kWh aan stroom verbruikt. Normaal- en dalurenverbruik is redelijk gelijk, dus 2500 kWh normaal, 2500 kWh dal. De stroomkosten worden per jaar begroot op ca. € 14000. In de maand juni is er bijvoorbeeld voor € 900 verbruikt exclusief netbeheerkosten. Het doel is om de stroomkosten te drukken. Het dak betreft een platdak waar niks mee gedaan wordt. Dus waarom dan geen panelen aanbrengen. Ja het is een wat grotere investering voor de VvE, maar € 14k aan stroomkosten per jaar is ook veel. Ik had zelf in gedachten om geen overschot te creëren i.v.m. de salderingsregeling die wordt afgebouwd. Puur stroomkosten een stuk verminderen ook met in het achterhoofd de stijgende energieprijzen de komende jaren. Ook al wordt er vaak gezegd dat stroom alleen maar goedkoper wordt, voorlopig is het in 4 jaar tijd met bijna 10 cent/kWh gestegen. En als heel het land moet elektrificeren gaat dat niet goedkoper worden denk ik zelf. De staat moet toch ergens geld casseren als er weinig/geen gas meer wordt afgenomen. Met 32 panelen van 375 WP wordt er ongeveer 10.200 kWh per jaar teruggeleverd (factor 0,85 WP/kWh gebruikt).
Wie gaat het project uitvoeren
We gaan niks zelf doen, een installateur zal alles moeten doen inclusief kabels van het dak naar de meterkast van het complex trekken. 4 verdiepingen + ondergrondse garage. Nieuwe groepen aanleggen etc.Bijhouden van data
Niet zo heel belangrijk. Het is wel belangrijk om te zien wat er teruggeleverd wordt. De dagcurves zijn leuk maar niet noodzakelijk denk ik. Maar als er bijvoorbeeld iets niet goed zou zijn met de installatie, wordt dat niet opgemerkt en zou dat zonde zijn. Dus ik weet verder niet in hoeverre daar verschillen per aanbieder inzitten. Ook is er volgens mij geen internetverbinding in de gemeenschappelijke ruimte, dus dat wordt sowieso lastig. Kan dit ook direct van de omvormer uitgelezen worden met een laptop oid?Offerte
Geen, ik heb wel op solar-bouwmarkt zelf wat samengesteld aan de hand van een zuid opstelling en een oost-west opstelling. 13 graden helling met het Solarstell montagemateriaal.:strip_exif()/f/image/buwRxo7hUkqmcAhXirZ29vVY.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/TtL92yRzAU8KHtcN6ow9Q2BM.jpg?f=fotoalbum_small)
Regio
Zuid HollandZoals op de foto's te zien is het een best groot dak alles bij elkaar opgeteld.
Komt uit Google Maps met het noorden boven.
Er ligt grind op het dak.
:strip_exif()/f/image/YYFm5Lghd1bBlMOdzyTAkDBY.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/KSnthu3VQbbN9edNGCAr2BD7.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat zou de tvt zijn met een soortgelijke investering van €10k?
Is dit een goede set met een goede omvormer?
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |