Veranda fundering en vloer isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:13
Wij zijn momenteel bezig met de voorbereidingen voor onze veranda. Het is de bedoeling dat deze geisoleerd wordt, althans het linker woongedeelte. De rechterkant wordt een opslagruimte voor tuingereedschap en stellingen. Het wordt een thuiskantoor/mancave combi zullen we maar zeggen :)

Het dak, de poeren (zie tekening) en de zijkanten lijken niet zo'n probleem qua isolatie, maar we zitten nog aardig in onze maag met de fundering en de vloer. We hebben in principe al een terras er onder liggen (woongedeelte liggen al 60x60 betontegels, en rechts liggen 25x25 tegeltjes. Nu komt het wat minder nou met het rechtergedeelte, maar het woongedeelte moet natuurlijk niet vochtig worden. Nu zaten wij het volgende te denken:

- Op de betonnen tegels om de halve meter rubberen tegeldragers (evt. worteldoek eronder).
- Daar bovenop dampdoorlatende folie.
- Op de rubberen tegeldragers en vochtwerende folie vervolgens houten balken als zijnde fundering.
- Tussen deze houten fundering isolatiemateriaal (PIR-platen of rockwool).
- Vervolgens composiet vlonderplanken plaatsen op de houten fundering.

Wat ons betreft zijn hierbij de voordelen:

- Als het ontzettend zou regenen en het water kan niet weg via het grind om de veranda heen, dan is het geen probleem dat het deels onder de veranda komt, aangezien de vloer dus niet volledig op de beton ligt, maar een paar cm hoger ligt door de fundering op de tegeldragers.
- De rabat aan de zijkant kan in principe hierdoor ook een paar cm boven de grond zweven, minder houtrot dus (ik heb ook gehoord dat onderbalken weinig helpen tegen rot van de onderste plank).
- De betonnen tegels hoeven niet weggehaald te worden.
- Aangezien de kozijnen toch op een dorpel komen te staan, is het niet zo erg, dat de vloer ook iets hoger ligt (10-15 cm vanaf de grond).

Voor het geval de afmetingen interessant zijn, hierbij een voorstelling van hoe het gaat worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YH2t-voKEK_PYzOO-YS301Wi_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RCzta8v40WlPlhxGnMIfRpW5.png?f=fotoalbum_large

Ik zou graag jullie mening hierover willen horen, of dat er nog betere alternatieven zijn. Afwatering is een probleempje aangezien we hier geen aansluiting op de riolering hebben, en dat mag geloof ik ook niet zomaar. De grind om de veranda heen moet dit dus zoveel mogelijk afvangen, en we zitten zelfs te denken over het ingraven van hydroblokken, maar we vinden het lastig om te zeggen of dit echt noodzakelijk is met deze grootte. Wat denken jullie van dit alles? Kan dit, of zijn er betere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Niemand? :'(

[ Voor 4% gewijzigd door za3redrum op 11-08-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-06 11:13
Je wilt een stuk van 3x7m2 aan je huis knutselen. Een deel woninguitbreiding, een deel schuur. Je noemt het een veranda, maar volgens mij dekt uitbouw beter de lading.

Tot zover niet bijzonder. Maar de constructie die je noemt wijkt nogal af van hoe we "normaal" bouwen. Geen idee waar je huis staat en hoe de grond daar is. Ik zou voor een serieuze uitbouw, die ook serieus geld gaat kosten toch overwegen om een deugdelijke fundering toe te passen. En niet iets met blokjes hout op rubber tegeldragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Tenzij hij eigenlijk gewoon een tuinhuis bedoelt?
Staat namelijk niet dat het vast aan het huis komt met doorgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
MeTooPV schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:12:
Je wilt een stuk van 3x7m2 aan je huis knutselen. Een deel woninguitbreiding, een deel schuur. Je noemt het een veranda, maar volgens mij dekt uitbouw beter de lading.

Tot zover niet bijzonder. Maar de constructie die je noemt wijkt nogal af van hoe we "normaal" bouwen. Geen idee waar je huis staat en hoe de grond daar is. Ik zou voor een serieuze uitbouw, die ook serieus geld gaat kosten toch overwegen om een deugdelijke fundering toe te passen. En niet iets met blokjes hout op rubber tegeldragers.
Nee, het wordt echt een veranda, stand-alone, geen aanbouw oid. Of terwijl: 8 palen op betonpoeren, daarop een dak etc.
Het wordt dus geen deel aan het huis oid, maar een veranda op de huidige betonbestrating. Voor onze aanbouw hebben we fundering gestort, maar om dat nou voor een losstaande veranda te doen leek ons wat overkill (aangezien deze geen muren etc. hoeft te dragen). Vandaar dus mijn vraag of dit een mogelijkheid is.

[ Voor 13% gewijzigd door blatenja op 11-08-2021 17:49 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-06 11:13
Een echte veranda zit aan een huis vast. Maar ik zie dat veel blokhut bouwers de term ook hebben geclaimd.

Als je op Douglas zoekt kun je een hoop van dit soort projecten vinden in dit forum. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 19:54
Verwarrende openingspost
Wij zijn momenteel bezig met de voorbereidingen voor onze veranda
ve·ran·da (de; v(m); meervoud: veranda's; verkleinwoord: verandaatje) 1open of met glas gesloten uitbouw aan een woning
Het wordt dus geen deel aan het huis oid
Voor onze aanbouw hebben we fundering gestort, maar om dat nou voor een losstaande veranda te doen leek ons wat overkill (aangezien deze geen muren etc. hoeft te dragen)
Het is de bedoeling dat deze geïsoleerd wordt, althans het linker woongedeelte
Dus, je gaat een veranda maken maar ook weer niet. Hij krijgt geen muren maar toch weer wel want gaat er een geïsoleerd woongedeelte in maken :P

Is een paar van die schroefpalen als fundering een idee? Minder gedoe dan beton storten.

[ Voor 5% gewijzigd door leecher op 12-08-2021 18:49 ]

• blatenja
Ok, wellicht ben ik niet duidelijk genoeg :)
Het gaat om een losstaande veranda zoals beneden de foto's. Een buitenverblijf. Velen noemen het alsnog een veranda, maar wellicht is 'buitenverblijf' een betere omschrijving.

De wanden worden dus van rabat (aan de binnenkant isoleren). De 15x15cm palen worden op betonpoeren gezet. Schroefpalen als fundering heb ik nog nooit naar gekeken, maar dat zijn dus schroeven die je in de ondergrond schroeft begrijp ik? Werkt dat 'n beetje met betonnen tegels als ondergrond dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SYOEtIZkv0niel_OsJkPJl-F7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCoEFkvvhkTAFudFZPz82LXl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2FV4q7qFaxLBXQW-NMVG_BCawM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oKDAqUmxCfo4nKymQa8Ef3f2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EstherRik
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05-2022
Het ziet er mooi uit wat jullie voor ogen hebben!

Zelf hebben wij ook een veranda geplaatst, die ook los staat van ons huis. Alleen wij hebben geen dichte ruimte in onze veranda, het is allemaal open.
Wij hebben eerst de betonpoeren gezet en later pas de bestrating gelegd. En ook palen op de betonpoeren gezet. Daarna zijn we bezig gegaan met het opbouwen van het frame, de wanden enzo. Eerst de buitenwanden, dan de isolering en dan de binnenwanden.

Vrienden van ons hebben het meer een beetje zoals jullie hebben, maar zij hebben het laten doen. Zij hadden bij Blokhutwinkel gekeken, misschien kan je hier ook wat inspiratie op doen.

Als je nog vragen hebt over hoe wij het hebben gedaan laat dan maar weten!

[ Voor 13% gewijzigd door EstherRik op 24-08-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
EstherRik schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:54:
Het ziet er mooi uit wat jullie voor ogen hebben!

Zelf hebben wij ook een veranda geplaatst, die ook los staat van ons huis. Alleen wij hebben geen dichte ruimte in onze veranda, het is allemaal open.
Wij hebben eerst de betonpoeren gezet en later pas de bestrating gelegd. En ook palen op de betonpoeren gezet. Daarna zijn we bezig gegaan met het opbouwen van het frame, de wanden enzo. Eerst de buitenwanden, dan de isolering en dan de binnenwanden.

Vrienden van ons hebben het meer een beetje zoals jullie hebben, maar zij hebben het laten doen. Zij hadden bij Blokhutwinkel gekeken, misschien kan je hier ook wat inspiratie op doen.

Als je nog vragen hebt over hoe wij het hebben gedaan laat dan maar weten!
Thanks voor de feedback. Extra info is altijd welkom. Wij plaatsen de poeren ook in de grond door een tegel weg te halen waar de poer komt (60x60 betontegels). De poeren willen we dan net boven de bestrating uit laten komen (5 cm ongeveer). Hoe hebben jullie de binnenkant geisoleerd? Wij zaten te denken aan rabat (op het regelwerk), vervolgens aan de binnenkant dampwerende folie, en daar tegen isolatie met gisplaten aan. Hetzelfde geldt in feite voor de vloer: Rubbertegels, daar bovenop dampwerende folie, dan de balken voor de vlonder en de vlonder op de balken schroeven. Is dat wat denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05-2022
blatenja schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:28:
[...]

Thanks voor de feedback. Extra info is altijd welkom. Wij plaatsen de poeren ook in de grond door een tegel weg te halen waar de poer komt (60x60 betontegels). De poeren willen we dan net boven de bestrating uit laten komen (5 cm ongeveer). Hoe hebben jullie de binnenkant geisoleerd? Wij zaten te denken aan rabat (op het regelwerk), vervolgens aan de binnenkant dampwerende folie, en daar tegen isolatie met gisplaten aan. Hetzelfde geldt in feite voor de vloer: Rubbertegels, daar bovenop dampwerende folie, dan de balken voor de vlonder en de vlonder op de balken schroeven. Is dat wat denk je?
Sorry voor de late reactie. Ik ben heerlijk op vakantie geweest 8) dus ik had nog niet eerder de tijd gehad te reageren.

Wij hadden aan de buitenkant ook Zweeds rabat en vervolgens hebben we de binnenkant opgevuld met geluidsisolatie en daar vervolgens weer op veer en groef douglas planken.
Over de vlonder kan ik niets zeggen want wij hebben de vloer betegeld met keramische tegels.

Wat jullie hebben klinkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
De poeren zijn inmiddels geplaatst. Nu bezig om rondom de poeren grind te plaatsen voor de afwatering. Tussen de poeren leggen we waarschijnlijk opsluitbandjes zodat de rabat niet in het zand ligt (we leggen de bandjes gewoon plat zodat ze precies er tussen komen te liggen (15cm). We hebben besloten dat we waarschijnlijk de vlonder gewoon op de funderingsplanken zullen leggen en die liggen weer op de betonnen tegels die er al liggen. Tussen het regelwerk van de vlonder leggen we dan vervolgens wat isolatiemateriaal en dampwerende folie. Ik denk dat dat wel genoeg moet zijn. Hopelijk is er later dit jaar wat meer progressie :)
Pagina: 1