Het is even geleden. In 2012 heb ik mijn eerste en (tot nu toe) laatste pc in elkaar gezet. Ondertussen mag ik hem wel bestempelen als een goede investering; hij heeft zijn tijd gehad.
Tijd voor een nieuw systeem. Waarop ik voornamelijk creatieve hobby's kan uitoefenen, met als prioriteit het goed kunnen draaien van een DAW.
Zelf heb ik weinig verstand van de hardware die bij een pc komt kijken. Als leek ben ik een aantal weken geleden begonnen met het inlezen in de materie. Daar is een wenslijst uitgekomen (zie hieronder). Mijn vraag aan jullie is om deze wenslijst te voorzien van feedback, graag krijg ik tips voor verbeteringen of alternatieven. Zo kan ik een goede keuze maken voor het uiteindelijke systeem.
Alvast bedankt voor de tijd en hulp! Dat waardeer ik.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik vind het leuk om creatief te werken op de computer. Het voornaamste doel van het nieuwe systeem is om muziek te produceren. Als DAW gebruik ik daar Ableton live voor. Verder wil ik de optie openhouden voor videobewerking en gebruik ik sporadisch Photoshop.
Af en toe start ik nog wel eens een game op. Voor nu voldoet mijn oude (volgens mij inmiddels prehistorische) GPU. Wanneer de prijzen zakken ga ik eens kijken naar een voordelige optie. Voor nu is dit niet aan de orde.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is 1500 euro. Minder is beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit mijn oude systeem:
Videokaart: Geforce GTX 660 ti
Mogelijk 1 sata ssd. De HDD uit het oude systeem wil ik als backup gebruiken voor bestanden.
De behuizing staat ook al vast. Deze heb ik van de week via tweakers V&A overgenomen:
Cooler Master NR200P. Toegevoegd in de tabel hieronder.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. De Intel 11700 heb ik bijvoorbeeld ook overwogen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille pc. Mijn voorkeur gaat uit naar onderdelen met een laag geluidsniveau. Aangezien ik niet van plan ben om in de ruimte op te nemen is een beetje geluid niet erg. Anders was ik ook voor een andere kast gegaan dan de nr200.
Ga je overklokken?
Hier heb ik geen ervaring mee en ben ik niet van plan.
Tijd voor een nieuw systeem. Waarop ik voornamelijk creatieve hobby's kan uitoefenen, met als prioriteit het goed kunnen draaien van een DAW.
Zelf heb ik weinig verstand van de hardware die bij een pc komt kijken. Als leek ben ik een aantal weken geleden begonnen met het inlezen in de materie. Daar is een wenslijst uitgekomen (zie hieronder). Mijn vraag aan jullie is om deze wenslijst te voorzien van feedback, graag krijg ik tips voor verbeteringen of alternatieven. Zo kan ik een goede keuze maken voor het uiteindelijke systeem.
Alvast bedankt voor de tijd en hulp! Dat waardeer ik.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik vind het leuk om creatief te werken op de computer. Het voornaamste doel van het nieuwe systeem is om muziek te produceren. Als DAW gebruik ik daar Ableton live voor. Verder wil ik de optie openhouden voor videobewerking en gebruik ik sporadisch Photoshop.
Af en toe start ik nog wel eens een game op. Voor nu voldoet mijn oude (volgens mij inmiddels prehistorische) GPU. Wanneer de prijzen zakken ga ik eens kijken naar een voordelige optie. Voor nu is dit niet aan de orde.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is 1500 euro. Minder is beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit mijn oude systeem:
Videokaart: Geforce GTX 660 ti
Mogelijk 1 sata ssd. De HDD uit het oude systeem wil ik als backup gebruiken voor bestanden.
De behuizing staat ook al vast. Deze heb ik van de week via tweakers V&A overgenomen:
Cooler Master NR200P. Toegevoegd in de tabel hieronder.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 275,05 | € 275,05 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550I PRO AX | € 155,- | € 155,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR200P Zwart | € 54,50 | € 54,50 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev. B | € 44,95 | € 44,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 165,- | € 165,- |
| 1 | Voedingen | Corsair SF600 (2018) | € 125,95 | € 125,95 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB | € 111,- | € 111,- |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C) | € 214,90 | € 214,90 |
| Totaal | € 1.146,35 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. De Intel 11700 heb ik bijvoorbeeld ook overwogen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille pc. Mijn voorkeur gaat uit naar onderdelen met een laag geluidsniveau. Aangezien ik niet van plan ben om in de ruimte op te nemen is een beetje geluid niet erg. Anders was ik ook voor een andere kast gegaan dan de nr200.
Ga je overklokken?
Hier heb ik geen ervaring mee en ben ik niet van plan.