Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob v Delden
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
Ha mensen, ik heb een probleempje met een Nexus 5x.

Een paar weken terug was ik gewoon ermee "aan het werk". Ik wou even een screenshot over whatsapp doorsturen. Bij het croppen van de afb. liep de telefoon vast. (Nu gebeurt dat wel vaker, immers dit ding komt uit 2015 en ik heb hem heel goedkoop en bovendien al 2.75 jaar.) Toen ik een paar keren op de virtuele thuisknop drukte om hem wakker te schudden ging het scherm helemaal op zwart, en even later startte hij opnieuw op. Hierbij werd niet het witte vak met "Uitschakelen..." getoond. Een freeze met daarbij opnieuw opstarten had ik nog niet meegemaakt.

Bij het opnieuw opstarten was er denk ik sprake van een bootloop (ook dit nog niet eerder gehad), want er verschenen steeds de kleurrijke puntjes die dan de letters van "Google worden", waarna het scherm weer op zwart ging en de cyclus zich herhaalde. Na een paar herhalingen drukte ik tijdens het booten lang op de powerknop en toen ging het scherm halverwege de animatie op zwart. Ik wachtte even om daarna te proberen hem weer aan te zetten, maar het ding reageerde niet. Alleen het scherm van de opladende batterij was in beeld.

Later is hij nog 1x door de bootloop heengekomen, toen ik voor de zoveelste keer probeerde opnieuw op te starten, maar toen ik omhoogswipede om mijn patroon in te voeren (wel toen de schermachtergrond in beeld was, niet zegmaar met de zwarte achtergrond) crashte hij weer, scherm op zwart, en nu is 'ie overleden.

Huidige symptomen:
- Scherm op zwart.
- Als hij aan de lader gaat, geen batterij-opladen-icoon in beeld
- Start niet op, heb powerknop t.n.t. geprobeerd tot ong. 25 sec. (wat is de limiet?)
- Geen knipperend rood lampje in de onderste speaker, normaal zou deze afgaan bij een lege batterij o.i.d.
- Geen recovery mode gezien t.n.t., heb het alleen geprobeerd met power+volume up+volume dn voor ~15 sec.
- Geen trilfunctie

Ik heb hem toen maar een dag aan de meegeleverde lader gehangen, om te kijken of er met de batterij iets was. De batterij was versleten, dus misschien is het een zgn. dendriet. Maarrr... de batterij was stabiel (d.w.z. geen scherpe daling in de prestaties de laatste paar weken), niet warmer dan normaal en het is denk ik te toevallig dat als het lijkt dat de foon niet meer boot door een freeze/crash, dat het dan de batterij is. Een maat van me heeft hem even uit elkaar getrokken en de batterij gecontroleerd en er leek niks aan de hand.

Het scherm zou ook gefaald kunnen hebben maar daar zijn ook geen aanwijzingen voor. Deed het nog prima.

Eigenlijk was het toch al een barrel, maar zou ik de data er nog af kunnen halen? Mijn whatsapp-backup op de Google cloud was behoorlijk oud en Google photos heeft ook niet alles meegenomen.

Ik ben bekend met dat dit ding een lage kwaliteit heeft en daardoor bootloops krijgt, maar dit is wel iets anders, dacht ik. (nl. helemaal niks ipv bootloop). Ik heb hem in okt. 2018 2e-hands gekocht en dacht dat als het toestel zoveel uren had gedraaid, hij toch geen bootloop meer zou krijgen. (Soort aanname dat het ene toestel ze heel snel krijgt en de andere het altijd blijft doen)

Ik ben bereid om hem onder een heatgun te leggen of in een oven te doen, als dat zowat de enige optie is.

Mvg!

Arctic en Scythe > de rest lmao

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:56
Probeer m eens een paar minuten in de vriezer te leggen. Daarmee wil ie nog wel eens lang genoeg stabiel blijven voor bijvoorbeeld een WhatsApp backup. Je kan ook adb aan zetten, en terwijl de telefoon in de vriezer ligt de bestanden eraf halen (been there, het werkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob v Delden
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
5 minuten ongeveer? adb klinkt ingewikkeld maar gelukkig ken ik iemand die dat wss wel kan...

Arctic en Scythe > de rest lmao