Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antibull
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 18:17
Mijn vraag

Ik wil graag mijn radiatoren slim maken. Ik heb in het huis een stadsverwarming waar een honeywell thermostaat op aangesloten was met draad.

Nu was het idee om een tado slimme thermostaat aan te schaffen met radiator knoppen. Ik hoop dan de thermostaat als 'hub'te gebruiken. Ik ben alleen bang dat de thermostaat de knoppen overrulled en de stadsverwarming uit zet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of eventuele alternatieven waarbij ik een thermostaat kan gebruiken als hub met radiator knoppen?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
ja de eerste vraag is wil je het allemaal zelf gaan doen of wil je het laten doen ?
stadsverwarmiing aan laten passen= john visser is daar een goede partij voor hij zit in utrecht.(vianen)
maar zelf doen mag ook. als je een beetje nadenknt over wat je doet etc.
bij stadsverwarming is het gros een thermostaatkraan. en is het alleen de knop omwisselen.
maar soms moet er een hele nieuwe kraan op. ben je wat handig kan dat prima.

2 overweeg honnywel evehome systeem. hierbij kan je alle radiatoren etc aan de evehome hangen.
bij warmte vraag kan je evohome de klep openen. (de klep krijgt een draadloze ontvanger, )
je honywel thermostaat met draad die kan je op martplaats zetten. in dat geval. of weggooien.
die wordt immers vervangen voor de draadloze ontvanger. het maakt voor zo,n ontvaner niet zoveel
uit wat eraan hangt. zolang het maar ​een aan/uit ontvanger is. die kunnen een klep aansturen.
(een opentherm kan je niet gebruiken.) en de evohome word je nieuwe thermostaat.

3 een dergelijke setup is ook bij tado mogenlijk. ook zij hebben een aan/uit ketel regeling.
die kan waarschijnlijk ook wel op je klep/thermostaat aansluting hangen.

lang verhaal kort je honywel thermostaat weg gooien en vervangen voor een aan/uit ketelmodule. dan
heb geen gedoe. je stadverwamirngklep wordt dan geopent bij een warmte vraag en is anders gesloten.
(scheelt ook weer in energie. maar het warmwater cirquit blijft wel draaien. helaas)

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 10-08-2021 01:12 . Reden: meer informatie toegevoegt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antibull
Dus eigenlijk kan ik beter geen radiator knoppen extra toevoegen?

Op de warmte unit in mijn huis zat nu al een aan uit module van Honeywell alleen dan met draad. Hoopte alleen met de thermostaat knoppen individueel te kunnen regelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
antibull schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:41:
Dus eigenlijk kan ik beter geen radiator knoppen extra toevoegen?

Op de warmte unit in mijn huis zat nu al een aan uit module van Honeywell alleen dan met draad. Hoopte alleen met de thermostaat knoppen individueel te kunnen regelen
als je induvieel wilt regelen dan zal je knoppen moeten toeveoegen.
en daar moet wel een ding bij om de klep aan te sturen. (evo home tablet/thermostaat)

ik stel even een vraag. wat hangt er nu aan je aan/uit module. een klep dat snap ik.
maar welke thermosaat heb je eraan gekopelt ?

heb je een draadlos roundje ? oid. die moet je dan vervangen voor de evo home.
aan de evohome kan je dan de knoppen hangen en indivueel gaan regelen.

maar als de bestaande thermosaat laat zitten en daarbij extra knoppen gaat zetten
met een heel progrmama zoals tado. het kan wel maar het gaat niet goed samenwerken.
dan heb je twee losse onderdelen die niet met elkaar praten zeg maar. en dat is altijd spanent
of het wel niet goed gaat samenwerken. je bestaande thermostaat is de baas. en die luistert niet
naar de knoppen/radiotor aafsluiters, die thermostaat luister enkel naar zijn eigen sensor, en de
temperauut waarop jij hem hebt ingestelt.

pak je een systeem zoals evo home is evohome het hooft. deze luister wel naar de knoppen.
radiaotor afsluiters. en kan als er een warmtevraag is de draadloze ontvanger een singnaaltje geven.
de draadloze ontvanger zet vervolgens je klep open. en daar is warmte indivudueel geregelt.

mag ik vragen wat je tegenhoudt om naar evohome over te schakelen ?(ik gok het pijskaartje)
dan is er nog de alternatieve manier, pak een slangenklem zet deze over je klep heen zodat hij altijd open staat. dan kan je de rest wel indivuleel regelen. mits alle radiotren een tado knop krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 10-08-2021 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antibull
Nou ik ben helemaal nieuw in de smart home accessoires en weet nog niet wat er allemaal bestaat en kende de evohome niet.
Zie wel dat er een prijzig kaartje aanhangt. Gezien recente verhuizing is dat interessant om later eventueel aan te schaffen.

Ik had nu radiator knoppen aangeschaft die via ziggbee werken. Ik hoopte/hoop dat deze aan te sluiten zijn samen met een thermostaat die via ziggbee werkt en zo eigenlijk het zelfde systeem te krijgen als wat evo home biedt.

Ik heb nu de nedis zigbee radiator knop

[ Voor 4% gewijzigd door antibull op 10-08-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
nedis is een mooi merk. maar ik kan geen ketel schakeling vinden.
je zou voor de grap de situtie eens kunnen neerleggen bij ze. en kijken wat ze zeggen.
de andere optie is best wel simpel ook dan kan je zigbee knoppen gebruiken.
maar iedere radiaotr moet dan wel een knop hebben. anders stook je voor de mussen.
foto gejat uit een ander topic https://tweakers.net/i/9o...y56jX4IC.jpg?f=user_large
het is wel een boeren oplosing. ik weet niet of dit bij jouw kan.
en de voorgestelde oplossing is een test. het is niet zeker of dit goed werkt. theoretisch wel.
maar de praktijk valt soms helaas tegen. (en je kan zo weer terug naar het oude systeem)

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 11-08-2021 02:38 ]

Pagina: 1