Nieuwe Setup voor nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 09:56
Beste audio en home cinema experts,

I call for aid. Dit is mijn woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPQscCDmVGSqmx3iSPtIAB_Ign4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ztFHQM5NC0JWCOZ8D9Htwqq7.png?f=fotoalbum_large

Ik wil voor mijn TV hoek (rechts beneden) een Cinewall laten bouwen voor esthetische redenen. Dat is zoiets. Deze dingen zijn echt aan de prijs omdat het hand op maat gemaakt wordt met allerlei kostbaar materiaal. Deze zal ongeveer 11000 euro kosten. De TV kan je er exact in laten passen (niet op dit plaatje maar die van mij zal de 65 inch er naadloos in laten passen).

Afbeeldingslocatie: https://www.driehoekmeubelen.nl/media/producten/images/item821/Cinewall-DUBAI-Glossy-Driehoek-Meubelen-2020-1.jpg/

Nu weet ik niet wat ik moet doen voor audio in deze kamer. Ik heb diverse dingen overwogen. Ik heb nog 4300 over voor sound.

Sonos
- Sonos ARC (900 euro)
- 2 sonos plafondspeakers (600 euro)
- 1 Sonos Amp (700 euro)
- sonos sub 800 euro
-----------------------------
3000 euro

Twijfels over sonos.

Ik zie dat het toch wat minder lang meegaat en is niet zo tijdloos als een versterker + boxen. Is dit een probleem? Ik wil dit hele ding over 10 jaar afschrijven. Zal ik vaker moeten vervangen als ik voor Sonos ga ? De speakers vervangen geen probleem omdat dat maar een paar honderd euro maar de cinewall wordt op maat gesneden voor de ARC zodat het er precies op past (zonder dat de top en zij speakers worden belemmerd).

Een ander ding. Zou het een dusdanige kwaliteitsreductie zijn als ik mijn plafondspeakers als rears gebruik ? Om dingen op de achtermuur te plaatsen (standaard + speaker) of speaker met lelijk zichtbare kabels aan de muur zie ik niet zitten. Als het toch een groot verschil in ervaring geeft, hoe kan ik dit het beste wegwerken ? Nieuwe loze leidingen laten aanleggen zit er niet meer in.

Als ik de ARC heb met plafondspeakers gaat het elkaar niet hinderen ? De Arc hoort een "beam" richting het plafond te sturen maar nu zullen er ook speakers in het plafond zitten.

Sennheiser

1 Ambeo 2600 euro

Ik heb toch het gevoel dat dolby atmos een beetje onzinnig zonder de speakerinstallatie op de posities en je echt geen atmos zal hebben via soundbar projection. Hij ziet er ook erg groot uit dus zal behoorlijk uitsteken op de cinewall wat de esthetica niet echt bevordert.

Traditionele Installatie

Een andere optie is een receiver + boxen zoals dit maar ja. Hoe doe ik met die lelijke standaarden achterin en kabels.

www.hifiklubben.nl DenonAVR-X2700H + DALI OBERON ONWALL + OBERON VOKAL + SUB E-9 F – 5.1 2913 euro

Denon AVR-X2700H Home-cinema-receiver (Zwart)
DALI SUB E-9 F Subwoofer (Wit)
DALI OBERON VOKAL Middenluidspreker (Licht eikenhout)
2 paar DALI OBERON ON-WALL Ophangluidsprekers (Matwit)
Bowers Wilkins CCM663RD 755 euro

Ideas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00

Shunt

Boe

Littlemarc schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:46:
Beste audio en home cinema experts,

I call for aid. Dit is mijn woonkamer.

[Afbeelding]

Ik wil voor mijn TV hoek (rechts beneden) een Cinewall laten bouwen voor esthetische redenen. Dat is zoiets. Deze dingen zijn echt aan de prijs omdat het hand op maat gemaakt wordt met allerlei kostbaar materiaal. Deze zal ongeveer 11000 euro kosten. De TV kan je er exact in laten passen (niet op dit plaatje maar die van mij zal de 65 inch er naadloos in laten passen).

[Afbeelding]

Nu weet ik niet wat ik moet doen voor audio in deze kamer. Ik heb diverse dingen overwogen. Ik heb nog 4300 over voor sound.

Sonos
- Sonos ARC (900 euro)
- 2 sonos plafondspeakers (600 euro)
- 1 Sonos Amp (700 euro)
-----------------------------
2200

Twijfels over sonos.

Ik zie dat het toch wat minder lang meegaat en is niet zo tijdloos als een versterker + boxen. Is dit een probleem? Ik wil dit hele ding over 10 jaar afschrijven. Zal ik vaker moeten vervangen als ik voor Sonos ga ? De speakers vervangen geen probleem omdat dat maar een paar honderd euro maar de cinewall wordt op maat gesneden voor de ARC zodat het er precies op past (zonder dat de top en zij speakers worden belemmerd).

Een ander ding. Zou het een dusdanige kwaliteitsreductie zijn als ik mijn plafondspeakers als rears gebruik ? Om dingen op de achtermuur te plaatsen (standaard + speaker) of speaker met lelijk zichtbare kabels aan de muur zie ik niet zitten. Als het toch een groot verschil in ervaring geeft, hoe kan ik dit het beste wegwerken ? Nieuwe loze leidingen laten aanleggen zit er niet meer in.

Als ik de ARC heb met plafondspeakers gaat het elkaar niet hinderen ? De Arc hoort een "beam" richting het plafond te sturen maar nu zullen er ook speakers in het plafond zitten.

Sennheiser

1 Ambeo 2600 euro

Ik heb toch het gevoel dat dolby atmos een beetje onzinnig zonder de speakerinstallatie op de posities en je echt geen atmos zal hebben via soundbar projection. Hij ziet er ook erg groot uit dus zal behoorlijk uitsteken op de cinewall wat de esthetica niet echt bevordert.

Traditionele Installatie

Een andere optie is een receiver + boxen zoals dit maar ja. Hoe doe ik met die lelijke standaarden achterin en kabels.

www.hifiklubben.nl DenonAVR-X2700H + DALI OBERON ONWALL + OBERON VOKAL + SUB E-9 F – 5.1 2913 euro

Denon AVR-X2700H Home-cinema-receiver (Zwart)
DALI SUB E-9 F Subwoofer (Wit)
DALI OBERON VOKAL Middenluidspreker (Licht eikenhout)
2 paar DALI OBERON ON-WALL Ophangluidsprekers (Matwit)

Ideas ?
Hou je er wel rekening mee dat modellen nog al eens van grote verschillen tussen de jaren?
Dus zodra jouw 65 inch TV er geen zin meer in heeft na 2 / 4 jaar zit jij met een mooie kast waar je nieuwe TV niet meer netjes in past.

Persoonlijk zou ik nooit gaan voor een ast setup waar je tv exact in past. Maar gewoon een flush wallmount systeem nemen. Zo dacht ik vroeger ook altijd dat 55 inch prima groot genoeg was maar mijn volgende TV gaat een 77 inch worden.

Ik zou gewoon lekker gaan voor een receiver + mooie speakers. Gezien je kast maatwerk gaat worden zou je daar erg mooi rekening mee kunnen houden. Speakers achter de bank tja bij mij staan ze gewoon op het dressoir.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
Dank voor de reactie wat betreft TV maat.

Dit is idd iets waar ik mee zit. De 65 inch is max wat ik in deze ruimte nog mee kan werken. Ik heb 85 inch overwogen maar die was te groot (wist niet eens dat dit mogelijk was).

Wat betreft de grootte. Wisselt aspect ratio van tvs? De bezels zouden ook door de tijd heen kunnen variëren denk ik. Is het een reel risico dat een 65 inch in de toekomst niet meer erin past wegens wijzigende aspect ratios en bezel size?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die kans is er altijd. Ieder merk is anders en we kunnen niet in de toekomst kijken. Als jij bij iedere nieuwe TV de meubelmaker wilt laten komen moet je het vooral niet nalaten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Je kan in plaats van een kast ook de TV aan de muur hangen en de luidsprekers in de muur plaatsen. Dat ziet er nog net wat strakker uit. Je kan ook je surround luidsprekers in de muur plaatsen. Heb je er helemaal geen last meer van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI9YUhE58bBDF7bgpd9TfEdYCR8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/STkp2QNjTsMWP3vO2dvmB8gC.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 08-08-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 18:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik verplaats je even naar [CEA] ! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
Anoniem: 159816 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:19:
Je kan in plaats van een kast ook de TV aan de muur hangen en de luidsprekers in de muur plaatsen. Dat ziet er nog net wat strakker uit. Je kan ook je surround luidsprekers in de muur plaatsen. Heb je er helemaal geen last meer van.

[Afbeelding]
Hoe heb je het zo in de muur gekregen ? Heb je een valse muur geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Littlemarc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Hoe heb je het zo in de muur gekregen ? Heb je een valse muur geplaatst?
Dit komt uit promotie materiaal van Genelec (zijn ook genoeg andere merken), dus hoe deze opstelling in elkaar zit hier weet ik niet. Ik zou je aanraden om te kijken of er een installateur bij je in de buurt zit om advies te vragen. Zal vast niet goedkoop zijn om helemaal netjes te doen, maar dat is je meubel natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Door een plat oppervlak te realiseren op de "cinewall" i.p.v. een nis kun je het wellicht beter toekomstbestendig maken, je zit dan vast aan televisies die plat op de muur kunnen, zoals de LG G- en W-series, of The Frame, al denk ik dat je bij deze budgetten naar de laatste niet hoeft te kijken. TV's die plat op de muur kunnen zullen in de toekomst wel beschikbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
dmantione schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:45:
Door een plat oppervlak te realiseren op de "cinewall" i.p.v. een nis kun je het wellicht beter toekomstbestendig maken, je zit dan vast aan televisies die plat op de muur kunnen, zoals de LG G- en W-series, of The Frame, al denk ik dat je bij deze budgetten naar de laatste niet hoeft te kijken. TV's die plat op de muur kunnen zullen in de toekomst wel beschikbaar blijven.
Heb ik ook over nagedacht maar toen zei de meubelmaker dat je het maatwerk element eruit haalt en het als een ikea kast zal voelen. Toch is het iets wat ik toch zal overwegen. Als tweaker moeten we praktisch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 13:47
Slimme meubelmaker 8) :+ inspelen op je gevoel.

Een Cinewall heeft natuurlijk een bepaalde houdbaarheid. Zodra je je apparatuur wijzigt / toevoegt / verwijdert zul je het moeten aanpassen. Hoe toekomstbestendig wil je het hebben?

Standaarden en/of kabels zijn mooi weg te werken (infrezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littlemarc
Ik heb wat onderzoek gedaan :)

Nuttig om te weten voor anderen.

Sonos ondersteunt geen plafondspeakers. Het zal op zijn best 5.1 ondersteunen met de ARC als simulated ATMOS experience. Die simulated ATMOS is geen complete bagger. Ik heb het geluisterd in een luisterkamer maar het verschil met een plafondspeaker is echt wel groot.

Als je een 7.1 setup will met ATMOS moet je dus een versterker hebben die dit ondersteunt.

Denon AVR-X2700H Home-cinema-receiver (Zwart) 749 euro
DALI SUB E-9 F Subwoofer (Wit) 569 euro
DALI OBERON VOKAL Middenluidspreker (Licht eikenhout) 399 euro
• paar paar DALI OBERON ON-WALL Ophangluidsprekers (Matwit) 598 euro
• paar DALI DALIOBERON 5 898 euro
-------------------------------
totaal 3968 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
Hoe werken jullie kabels onder vloerspeakers weg? Gat in de vloer ?

Zit na te denken het onder een tapijt te laten lopen

[ Voor 3% gewijzigd door Littlemarc op 09-08-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:14
Littlemarc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:36:
Hoe werken jullie kabels onder vloerspeakers weg? Gat in de vloer ?

Zit na te denken het onder een tapijt te laten lopen

Marc
Onder het tapijt zul je het altijd blijven zien.
Mooiste is uiteraard vrezen in de vloer en anders zoveel mogelijk langs de zijkanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
Nog een vraag over vloerspeakers.

Ik denk dat me kat dat doek als een krabpaal gaat zien. Je kan het doek er niet op zetten denk ik ? In veel afbeeldingen zie ik het doek niet over de speaker. Dus links ipv rechts

Afbeeldingslocatie: https://admin.hifiklubben.dk/49904d/globalassets/product-images/dalioberon9bk_o_12.jpg?width=500

[ Voor 28% gewijzigd door Littlemarc op 09-08-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 15:54
Gaat je kat dan niet de conussen als krabpaal zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
Dr Pro schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:54:
Gaat je kat dan niet de conussen als krabpaal zien?
Fair point. Grill erop en zal ik hem moeten leren met de plantenspuit er niet aan te zittten.

Ik zag ook dat je ze kan vervangen dus als ze een beetje stuk zijn kan het nog worden hersteld.

https://www.e-horn.eu/en/...I/GRILLES/OBERON_7_GRILLE

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:01
ik vind dat je het heel krampachtig en zakelijk aanpakt.

1. Audio/Video is net zoals auto's, bier en voetbal echte emotie. als je 18.000 euro stukslaat op een videowand, dan wil je meer dan achtergrondgeluid en een TV om journaal op te kijken. hoezo begin je dan over afschrijving)?

2. 11.000 euro voor een op maat gemaakte kast? Serieus? ik kan me het niet voorstellen dat iemand dat er voor zou uitgeven. (nu vind ik het voorbeeld dat je laat zien echt lelijk, dus dat maakt het ook dat ik zoiets niet snap.) Hoe zit het met de afschrijving als je gaat verhuizen? Ik denk dat weinig mensen de meerwaarde hier van in zin.

3. je maakt je druk over kabels. Laat loze leidingen aanleggen, of laat de kabels achter een plint lopen. in ieder geval zou ik geen gaten in de vloer maken. Bij het verplaatsen van speakers, of andere speakers heb je gaten in de vloer. Ook standaards maak jij je druk om. dan hang je toch kleine sprakers aan de muur? als je toch 11.000 euro stukslaat op een meubel, kun je ook leidingen laten infrezen voor de achterspeakers.

Na al mijn persoonlijk gezeik misschien een paar tips:
- ik zou een valse wand plaatsen. Extra verstevigingen voor TV en speakers. geen vloerstaanders ivm katten en de breedte van de wand.
- koop drie speakers die je in de muur kunt bevestigen. Random voorbeeld:
https://www.dali-speakers...ts/phantom/phantom-m-375/
- hang de TV (OLED?) aan deze wand. Niet in een uitsparing plaatsen. Bij het plaatsen van een nieuwe TV zit je vast aan de bestaande uitsparing.

op dit youtube kanaal vind je veel tips over het plaatsen van wanddspeakers:
[Video: https://www.youtube.com/channel/UCoQQUq1KjHkRKTq8zBG-dAQ]

succes ermee. Leuk project met een riant budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
107mb schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:17:
ik vind dat je het heel krampachtig en zakelijk aanpakt.

1. Audio/Video is net zoals auto's, bier en voetbal echte emotie. als je 18.000 euro stukslaat op een videowand, dan wil je meer dan achtergrondgeluid en een TV om journaal op te kijken. hoezo begin je dan over afschrijving)?
Het geeft een idee hoe lang ik de spullen wil houden voor ik ze zal vervangen. Het is meestal goed spullen die sloop en breekwerk vereisen zoals elektronica hierop af te stemmen als je met maatwerk meubels werkt. Ik ben doorgaans erg zakelijk ingesteld :)
2. 11.000 euro voor een op maat gemaakte kast? Serieus? ik kan me het niet voorstellen dat iemand dat er voor zou uitgeven. (nu vind ik het voorbeeld dat je laat zien echt lelijk, dus dat maakt het ook dat ik zoiets niet snap.) Hoe zit het met de afschrijving als je gaat verhuizen? Ik denk dat weinig mensen de meerwaarde hier van in zin.
Het plaatje vind ik ook niet mooi. Het was het eerste beste voorbeeld die ik kon vinden.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/81/41/48/814148c15f108ab6ba9ccfd77d45927d.jpg

Ik ga meer voor zoiets.

3. je maakt je druk over kabels. Laat loze leidingen aanleggen, of laat de kabels achter een plint lopen. in ieder geval zou ik geen gaten in de vloer maken. Bij het verplaatsen van speakers, of andere speakers heb je gaten in de vloer. Ook standaards maak jij je druk om. dan hang je toch kleine sprakers aan de muur? als je toch 11.000 euro stukslaat op een meubel, kun je ook leidingen laten infrezen voor de achterspeakers.
Kabels gaan we infrezen en achter het plint waar het kan (ik heb tegelplinten dus kan je niet optillen want ze zitten muurvast)
Na al mijn persoonlijk gezeik misschien een paar tips:
- ik zou een valse wand plaatsen. Extra verstevigingen voor TV en speakers. geen vloerstaanders ivm katten en de breedte van de wand.
- koop drie speakers die je in de muur kunt bevestigen. Random voorbeeld:
https://www.dali-speakers...ts/phantom/phantom-m-375/
- hang de TV (OLED?) aan deze wand. Niet in een uitsparing plaatsen. Bij het plaatsen van een nieuwe TV zit je vast aan de bestaande uitsparing.
Een valse wand snoept rond 5 cm van de muur weg en breed is hij al niet maar ik ga het navragen. Misschien is het beter dan leidingwerk.

Vloerstanders geven wel erg mooi geluid maar misschien niet cat proof. Ik zal hierover nadenken.

Wat betreft de TV. Ik denk dat ik echt een wand moet hebben zonder uitsparing. Het is wel minder mooi maar zoveel praktischer.

Dank voor de tips. Waren nuttig.

[ Voor 3% gewijzigd door Littlemarc op 13-08-2021 10:56 ]

Pagina: 1