2x KEF Q400b of 1x SVS SB/PB1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 09:40
Ik heb nu zelf een set van 2x KEF Q700 + Q200c + 2x Q350 + 4x Q50a + Q400b.
Op zich redelijk tevreden met mijn subwoofer, maar heb het idee dat het een stuk beter kan.

Nou was ik zelf op zoek gegaan op google en lees hele goede verhalen over de SVS SB/PB1000.
Nou kan ik voor €600 de SVS SB1000 kopen of voor €700 de PB1000. Maar kan ook 2e hands (marktplaats) een Q400b kopen voor €200.

Nu kan ik nergens vinden of het beter zou zijn om 1 SVS te kopen of een 2e KEF, zodat ik dan 2 subwoofers heb.

Lees dat er door heel veel aangeraden wordt om 2 subwoofers te nemen, maar lees ook weer dat de KEF eigenlijk niet zo heel goed is als subwoofer.

De bioscoopkamer waar ik de set heb staan is een kamer van 3x5m dus niet heel erg groot.

Don't hate me for asking these stupid ass questions.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:48

Jag

Ray! schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:49:
Ik heb nu zelf een set van 2x KEF Q700 + Q200c + 2x Q350 + 4x Q50a + Q400b.
Op zich redelijk tevreden met mijn subwoofer, maar heb het idee dat het een stuk beter kan.

Nou was ik zelf op zoek gegaan op google en lees hele goede verhalen over de SVS SB/PB1000.
Nou kan ik voor €600 de SVS SB1000 kopen of voor €700 de PB1000. Maar kan ook 2e hands (marktplaats) een Q400b kopen voor €200.

Nu kan ik nergens vinden of het beter zou zijn om 1 SVS te kopen of een 2e KEF, zodat ik dan 2 subwoofers heb.

Lees dat er door heel veel aangeraden wordt om 2 subwoofers te nemen, maar lees ook weer dat de KEF eigenlijk niet zo heel goed is als subwoofer.

De bioscoopkamer waar ik de set heb staan is een kamer van 3x5m dus niet heel erg groot.
In zijn algemeenheid geven twee subs een beter resultaat. Het heeft twee voordelen:
- minder variatie door de ruimte in hoe het laag klinkt
- minder diepe dips in de response

Het voordeel is het grootst als er meer dan 1 luisterpositie is. En nog meer zekerheid zou je kunnen krijgen door te meten hoe de response is met 1 sub. Dit kost je wel de aanschaf van een meet mic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik zou een tweede sub neerzetten, zeker omdat op zichzelf al gewoon een prima subwoofer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-05 16:57
En volgens mij is de plaatsing van 2 subwoofers ook minder van belang dan die van 1 subwoofer?

Bij 1 subwoofer moet je vaak zoeken naar de beste plek, en dat is dan natuurlijk vaak een plek die niet het beste uitkomt in het interieur. Niet mooi uit het zicht in de hoek of naast het dressoir maar precies in het midden van de lange muur waar eigenlijk die mooie plant staat...
Hoewel de TS daar met een aparte HT kamer niet zoveel last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:48

Sick Nick

Drop the top!

Let wel op dat je met 2 subs ook een situatie kan krijgen waar ze elkaar tegenwerken als ze uit fase staan. Of als de ruimte lekker vierkant is met de subs netjes aan elke kant van je scherm, de geluidsgolven die van de achterwand terug kaatsen botsen dan met elkaar en je loops het risico dat je met 2 subs alsnog weinig bas hebt. Maar gelukkig is dat makkelijker op te lossen dan een enkele subwoofer perfect krijgen voor je luister positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Sick Nick schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:26:
Let wel op dat je met 2 subs ook een situatie kan krijgen waar ze elkaar tegenwerken als ze uit fase staan. Of als de ruimte lekker vierkant is met de subs netjes aan elke kant van je scherm, de geluidsgolven die van de achterwand terug kaatsen botsen dan met elkaar en je loops het risico dat je met 2 subs alsnog weinig bas hebt. Maar gelukkig is dat makkelijker op te lossen dan een enkele subwoofer perfect krijgen voor je luister positie.
Deze situatie die je omschrijft heb je altijd, en in een veelvoud. En daar hoeft een kamer niet vierkant voor te zijn. Dat heten staande golven en dat is ook de reden dat de inroom response die je krijgt, echt heel weinig nog te maken heeft met de orginele amplitude response van de subwoofer. De uiteindelijke kwaliteit van je laagweergave, wordt dan ook voornamelijk bepaald door hoe goed je de invloed van de staande golven weet te beperken. Meerdere subs is daar één belangrijke tool voor. De andere is electronische correctie, oftewel EQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat mis je nu?
Met hoeveel mensen kijk je tegelijk film?
Heeft je receiver iets van room compensation o.i.d. of heb je een losse DSP?

[ Voor 132% gewijzigd door TBTL op 09-08-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray!
Verschilt heel erg. Meestal samen met mijn vrouw, maar ook af en toe met het hele gezin (6en).
Heb audysey gebruikt om te calibreren. Die stelde trouwens wel mijn subwoofer afstand in op 4,5m ipv max 3m dus dat is wel apart.

Mis eigenlijk bepaalde diepte in de bas. Maar als ik hem dan wat harder instel, dan dreunt die echt ipv helder te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ray! schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:25:
Verschilt heel erg. Meestal samen met mijn vrouw, maar ook af en toe met het hele gezin (6en).
Heb audysey gebruikt om te calibreren. Die stelde trouwens wel mijn subwoofer afstand in op 4,5m ipv max 3m dus dat is wel apart.

Mis eigenlijk bepaalde diepte in de bas. Maar als ik hem dan wat harder instel, dan dreunt die echt ipv helder te blijven.
Heb je het weleens doorgemeten? De ruimte heeft een enorme invloed op de response en is op elke luisterpositie anders. Er zijn plekken waar je een nul hebt en als je dan je subwoofer harder zet krijg je nog steeds niet meer output daar. Maar andere frequenties worden dan natuurlijk wel harder weergegeven. Ik moet zelf hier mijn subwoofer ook opnieuw afstellen, omdat ik was heb lopen schuiven qua inrichting en het allemaal een stuk anders staat, waardoor ik met mijn oude instellingen ineens veel te veel output heb op m'n luisterpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ray! schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:25:

Standaard wordt de response van een subwoofer behoorlijk vernield door de ruimte. Hier een voorbeeld van bij mij thuis, op de hoofdpositie 4 verschillende posities van een subwoofer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBCLeYvPU1Em2MG--q8p3Xe0pYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eaM1jFNzefkTPjt470q0GRcT.png?f=fotoalbum_large

En dan de beste positie, maar dan op de 4 luisterposities gemeten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4NZVYyzFX21eHM2schfb1YmOpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V9BmO2xzSdql0SH3roLoJppZ.png?f=fotoalbum_large

Standaard is de response alles behalve lineair. De grote pieken zijn het meest storend, dat is het dreunen van je hoort. De dalen mis je minder, maar kan je ook niet opvullen. De positie van de subwoofer heeft heel veel invloed. Maar ook als je de beste positie kiest, klinkt het op andere luisterposities weer anders. Dit te verbeteren met meerdere subs icm DSP. Dit is hoe het eigenlijk ongeveer uit hoort te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeVcQz5IOt3FmyDGozL2FaIULL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRuuUpwFidCMH6sKOuBgt1gf.png?f=fotoalbum_large

Ik denk voor jou dat EQ het meest gaat helpen. Als het niet lukt met de receiver, dan kan een losse DSP heel veel helpen. Maar je hebt dan ook een meet micro nodig plus wat geduld om het in te stellen. Nog beter wordt het met een 2e subwoofer icm DSP. Als laatste optie heb je dan nog software die je kan helpen met het optimaliseren van de DSP instellingen, maar daar moet je echt zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray!
Dank allen! Ik ga eerst eens spelen met de locatie van de subwoofer en EQ instellingen op mijn Denon. Als dat niks wordt dan wordt het een 2e subwoofer erbij (als ik die dan nog ergens kan vinden) die van marktplaats was een keer gevallen tijdens de verhuizing, dus dat wordt hem niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:42
m.n. @Jag Of ik herinner me het verkeerd, of je visie tov een tweede sub is veranderd, maar wat voegt een tweede sub toe, zonder eigen eq? Het is nog maar de vraag of de receiver van de ts twee subwoofer uitgangen heeft, laat staan elk met een eigen eq. Twee keer hetzelfde signaal naar twee verschillende locaties in de ruimte heeft weinig meerwaarde toch? Ik weet trouwens ook niet of audyssey er wel raad mee weet in zo'n geval.

Dus ik zou dan zeggen met oplopende succes-rate (en moeite/tijd);
Optie 1: fine-tunen huidige sub met eq van de Denon en meetmicrofoon
Optie 2: fine-tunen huidige sub met losse dsp en meetmicrofoon
Optie 3: extra subwoofer en beide fine-tunen met losse dsp en meetmicrofoon

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 10-08-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

LA-384 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:43:
m.n. @Jag Of ik herinner me het verkeerd, of je visie tov een tweede sub is veranderd, maar wat voegt een tweede sub toe, zonder eigen eq? Het is nog maar de vraag of de receiver van de ts twee subwoofer uitgangen heeft, laat staan elk met een eigen eq. Twee keer hetzelfde signaal naar twee verschillende locaties in de ruimte heeft weinig meerwaarde toch? Ik weet trouwens ook niet of audyssey er wel raad mee weet in zo'n geval.

Dus ik zou dan zeggen met oplopende succes-rate (en moeite/tijd);
Optie 1: fine-tunen huidige sub met eq van de Denon en meetmicrofoon
Optie 2: fine-tunen huidige sub met losse dsp en meetmicrofoon
Optie 3: extra subwoofer en beide fine-tunen met losse dsp en meetmicrofoon
Helemaal eens met optie 1 tot en met 3

Zie eerdere post, wmb geven twee of meer subs een beter resultaat. Het heeft twee voordelen:
- minder variatie door de ruimte in hoe het laag klinkt
- minder diepe dips in de response

EQ doet niks aan de variatie door de ruimte heen, alleen het aantal laagbronnen verhogen helpt daarvoor (of hele verregaande akoestische maatregelen).
Pagina: 1