Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring of kennis van het volgende:

Eind 2020 een nieuwbouwwoning gekocht en hypotheek afgesloten voor het volledige bedrag. Met het idee dat de overwaarde van de verkoop van onze huidige woning gaan gebruiken voor eventueel een tuin en de rest later aflossen.

Begin 2021 onze woning verkocht en overgedragen. Hier hebben we overwaarde op onze rekening gestort gekregen.

Inmiddels is onze nieuwe woning bijna klaar, maar wil ik de overwaarde nog even vasthouden tot we verhuisd zijn en alles klaar is. Tot begin 2022.

Mag dit fiscaal gezien? Uiteindelijk zal begin 2022 de volledige overwaarde in de woning zijn geïnvesteerd (tuin+tuinhuis en extra aflossing).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:53

Honesty

kattenneus!

Mag wel maar hou rekening met vermogensrendementheffing

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:30
Waarom denk je precies dat het niet zou mogen? Al koop je er 6 schilderijen van of geef je het niet uit, alles mag met de overwaarde. Enige waar je rekening mee moet houden, is box 3 belasting indien van toepassing en het feit dat je het binnen drie jaar moet inleggen in je eventuele nieuwe hypotheek als je de volledige hypotheekrenteaftrek wilt behouden.

[ Voor 78% gewijzigd door Orangelights23 op 08-08-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Orangelights23 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:00:
Waarom denk je precies dat het niet zou mogen?
Om hypotheekrenteaftrek over dat deel te behouden, moet dat deel weer geïnvesteerd worden in de woning. Echter meen ik me te herinneren dat het binnen x-tijd moet, maar dat kan ik nergens terugvinden.

Nu staat het maar op m'n rekening, voor hoelang mag dat? Uiteraard zolang ik zelf wil, maar ik wil ook graag de hypotheekrenteaftrek over dat deel:)

Edit: 3 jaar dus, stel dat ik het in het 3e jaar aflos, mag ik dan jaar 1 en 2 gewoon volledig aftrekken bij de belasting?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 08-08-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Anoniem: 36835 Dat denk ik niet, zodra je de woning hebt verkocht moet je de overwaarde gebruiken voor je nieuwe woning. De overwaarde kun je dus niet meer aftrekken.

https://www.belastingdien..._overwaarde_verkocht.html

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Afhankelijk van de hoogte van de overwaarde houdt ook rekening met het DGS. De eerste drie maanden is dat verhoogd tot €500.000,- daarna is echter maar €100.000,- gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:24:
@Anoniem: 36835 Dat denk ik niet, zodra je de woning hebt verkocht moet je de overwaarde gebruiken voor je nieuwe woning. De overwaarde kun je dus niet meer aftrekken.

https://www.belastingdien..._overwaarde_verkocht.html
Let op: dat zijn wel 2 gescheiden zaken: ja, je krijgt hooguit HRA over de waarde van je nieuwe woning - je overwaarde/eigenwoningreserve. Maar je kunt meer lenen (als je je dat verder uiteraard kunt veroorloven). Het meerdere is dan zonder HRA. Je kunt dan de "overwaarde" voor iets anders gebruiken.

Overigens geldt deze zgn. bijleenregeling voor 3 jaar na verkoop van je oude woning.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@HereIsTom @Herko_ter_Horst

Als ik een hypotheek heb van bijv. 500.000,- wat overeenkomt met 100% woningwaarde. Daarnaast heb ik 80k overwaarde op de bank.

Dan mag ik 420.000 aftrekken bij de belasting. Als ik die 80k aflos, mag ik nog steeds 420k aftrekken bij de belasting, maar betaal ik ook geen rente meer over 500.000. Maar 420.000. Dus dan dan is het weer in "balans".

Dan maakt het dus eigenlijk niet uit, wanneer ik dat doe. Hoe eerder, hoe beter voor mijzelf.
Correct?

Hoe zit het dan als ik 60k wil aflossen en 20k in de aanleg van de tuin wil stoppen? Mag ik dan 440.000 opgeven bij de belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:56:
@HereIsTom @Herko_ter_Horst
Hoe zit het dan als ik 60k wil aflossen en 20k in de aanleg van de tuin wil stoppen? Mag ik dan 440.000 opgeven bij de belasting?
Volgens mij kan in dit geval het bedrag in verband waarmee je HRA kan krijgen, niet meer hoger worden dan 420.000.

Hoe je dat verder regelt met wel of niet aflossen en ergens anders in stoppen, heeft dan dus verder niks met HRA te maken, maar puur met jouw cashflow en vermogen/schuld-verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Anoniem: 36835 Ja precies wat @Herko_ter_Horst hierboven schrijft.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar wat als ik 520.000 had geleend voor huis + tuin.
Na 80k overwaarde aflossen had ik dan wel 440.000 mogen aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:44:
Maar wat als ik 520.000 had geleend voor huis + tuin.
Na 80k overwaarde aflossen had ik dan wel 440.000 mogen aftrekken.
Als die 520k geheel eigenwoningschuld is, dan ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:56:

Dat mag gewoon. Je moet het geld in het huis steken, hoe je dat doet moet je zelf weten. Zolang het maar iets is wat achter zou blijven als je verhuist, is de makkelijkste maatstaaf om aan te houden. Dus je kan het wél in de keuken, badkamer, muren of terras steken, maar niet in een nieuwe gasbarbecue die je met verhuizen weer mee zou nemen. Dit staat op de site van de belastingdienst als het goed is gewoon aangegeven, daar heb ik het vandaan gehaald in ieder geval. Bij mij gaat het geld in vloerverwarming en een nieuwe keuken. Zolang jij kunt aantonen dat het daarvoor is gebruikt is het voor de belastingdienst goed genoeg. Kleine kans dat je het ooit moet bewijzen, maar ach, facturen digitaal bewaren en je bent er.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Herko_ter_Horst schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:11:
[...]

Volgens mij kan in dit geval het bedrag in verband waarmee je HRA kan krijgen, niet meer hoger worden dan 420.000.

Hoe je dat verder regelt met wel of niet aflossen en ergens anders in stoppen, heeft dan dus verder niks met HRA te maken, maar puur met jouw cashflow en vermogen/schuld-verhouding.
Dit klopt niet. Als je overwaarde gebruikt voor verbetering van de nieuwe woning, komt dat bedrag in mindering op de eigenwoningreserve.
Pagina: 1