Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een alles-kunner. Audio bewerking en DAW, fotobewerking, development met meerdere docker containers, en wat gaming.Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had rond de € 1500 (exclusief GPU) in gedachte. Iets meer kan als het een toegevoegde waarde heeft.Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gezien de prijzen van de GPU's op dit moment, en dat ik niet heel zwaar game neem ik mijn pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G mee. Daar kan hopelijk ooit nog een 3060 TI of whatever er dan is voor in de plaats komen, als de prijzen normaal worden.Naast de GPU neem ik ook nog een SATA SSD en 3.5" HDD mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
RAM en CPU power zijn op dit moment mijn grootste bottlenecks. Ik gebruik nu een i5-4570 met 16GB, en wil de stap maken naar 64GB en wat meer en snellere cores.Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet direct, AMD heeft in het hogere segment de beste papieren op het moment, en moederbord liefst van Gigabyte, Asus of MSI.Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eén heel specifieke op basis van de kast:De kast mag maximaal 467mm hoog zijn, en maximaal 500mm diep. Hij moet in een Ikea bureau passen en daar zit net een dwarsbalk waar de kast net onder moet passen. Dan is er nog zo'n 3cm ruimte boven de kast. Op dit moment heb ik een pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black die eigenlijk net wat te groot is. Iets meer clearance aan de bovenkant zou fijn zijn, zeker als er bovenin een AIO moet komen, dan zou ik max 450mm willen. Het bureau is aan de zijkanten wel open, dus een top-mounted AIO zou ideaal zijn, maar komt eigenlijk niet echt voor bij deze specifieke maten. Naast het bureau zetten is een optie, maar liever niet.
Ik wil deze CPU graag water koelen en zou er het liefst een AIO van Arctic in doen (280 lijkt de sweet spot).
Verder: een Intel LAN controller (nooit Realtek meer voor LAN...).
Ga je overklokken?
Niet direct, maar ik geef liever een fractie meer uit om die optie open te houden. Daarnaast heb ik het idee dat de overklokbare componenten over het algemeen kwalitatief wat beter zijn. Ik wil eigenlijk wel stabiliteit boven alles, hoewel dat onmogelijk in te schatten is.Wat verwacht je van ons?
Na een paar dagen researchen en min-maxen van de componenten heb ik nu het volgende:| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 565,- | € 565,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 168,90 | € 168,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 74,80 | € 74,80 |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 280 | € 89,06 | € 89,06 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 | € 309,- | € 309,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2021) Zwart | € 122,25 | € 122,25 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB | € 111,- | € 111,- |
| Totaal | € 1.440,01 | |||
De vraagstukken waar ik niet zeker van ben
Ryzen 5950X vs 5900X
Gezien wat ik nu heb maak ik met beide een enorme sprong, maar vindt het een lastige afweging. Ik lees ook conflicterende gevallen waarbij soms de 5900X een hogere sustainable clock heeft. Ik denk dat de 5900X een betere keuze is qua prijs/kwaliteit en warmte.3200 vs 3600 geheugen
Ik zie in de reviews wel wat winst van 3600 geheugen, dus ben daar maar voor gegaan.Voeding
De huidige configuratie zou waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen met een pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum maar als ik in de toekomst een stoer zou willen zijn en er een 3070 in zou stoppen (of de generatie erna) is een maatje of twee meer misschien nu al een goed idee.Bij uitrekenen op https://outervision.com/power-supply-calculator (met alles wat ik er realistisch gezien in zou kunnen steken) kom ik op de 760W versie uit (pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum), maar aangezien die moeilijk / niet leverbaar is toch maar gewoon de standaard pricewatch: Corsair RM750x (2021) Zwart
:fill(white):strip_exif()/f/image/g7BwbNUJu0Oncc6Oq7vRXp2I.png?f=user_large)
Zie: https://outervision.com/b/uxXkHo
Case
En tenslotte als belangrijkste: Kast in combinatie met een pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280 of pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 360Ik heb nu als kandidaten de volgende drie:
pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
pricewatch: Fractal Design Meshify C
pricewatch: NZXT H510 Zwart
De corsair lijkt eigenlijk het meest elegant met de AIO, maar is net wat te hoog om comfortabel te zijn. De NZXT lijkt een prima middenmoot, maar Fractal Designs heeft het bij mij altijd goed gedaan en ik ben niet zo van RGB en windows, dus de meshify lijkt de beste keuze.
Dus de hamvraag
Wat zouden jullie met deze uitgangspunten aan deze configuratie veranderen?