Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik heb afgelopen jaar een nieuwbouwwoning gekocht. Nu heb ik de eerste termijnfacturen gekregen én netjes betaald.

Hierover staat het volgende beschreven in de koopakte;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu blijkt, dat de facturen welke ik ontvangen heb, zijn gebaseerd op de prijs inclusief de grondkosten.
Dit is tegenstrijdig met de koopakte. Conclusie mag dus zijn, dat ik teveel betaald heb én zelf heb zitten slapen :9.

Maar.... Ik krijg 1,85% rente over het bedrag wat op mijn bouwrekening staat. In totaal gaat het inmiddels over een bedrag van meer dan € 50.000,- wat ik "teveel" betaald heb aan het bouwbedrijf. De gemiste rente zou gaan om +/- € 500,-. Niet enorm veel geld, maar wel genoeg om het te proberen.

Specificatie staat hieronder;
Members only:

Aangezien het nu bouwvak is, stel ik de vraag hier alvast. Zijn er Tweakers die ervaring hebben met soortgelijke situaties? Wat is redelijk -en mogelijk? Is er kans om het bouwbedrijf dit te laten compenseren?

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:02
Interessante situatie. Zover ik weet wordt de grond altijd aangekocht tijdens het moment bij de notaris, zodat die kosten al volledig "van de rol" zijn op het moment dat men gaat bouwen. Dat was dus bij jou ook het geval, maar ze hebben dus facturen verstuurd waar dat bedrag nogmaals, alleen dan in de percentages, opnieuw is gefactureerd?

Ik zou het rekenvoorbeeld even met je hypotheekadviseur bespreken en narekenen, vervolgens melding maken bij de financiële afdeling van de bouwer met een CC naar je aankoopbegeleider bij de bouwer.
Doel is volledige compensatie van de teveel betaalde kosten (eventueel verrekenen op een volgende factuur) plus bedrag gebaseerd op de daadwerkelijke misgelopen rentebedragen (geef wel een peildatum op, plus welk bedrag erbij komt bij elke +1 dag na de peildatum). Als zij rente aan jou rekenen voor een (te) late overdracht is het puur zakelijk, dat is dit ook. Is geen compensatie, is een zakelijke fout bij de bouwer als het inderdaad zo is.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Hoeveel waren de grondkosten en hoeveel waren de bouwkosten? Grondkosten zijn al betaald als eerste betaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Nu online
AtomicWing schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:17:
Interessante situatie. Zover ik weet wordt de grond altijd aangekocht tijdens het moment bij de notaris, zodat die kosten al volledig "van de rol" zijn op het moment dat men gaat bouwen. Dat was dus bij jou ook het geval, maar ze hebben dus facturen verstuurd waar dat bedrag nogmaals, alleen dan in de percentages, opnieuw is gefactureerd?

Ik zou het rekenvoorbeeld even met je hypotheekadviseur bespreken en narekenen, vervolgens melding maken bij de financiële afdeling van de bouwer met een CC naar je aankoopbegeleider bij de bouwer.
Doel is volledige compensatie van de teveel betaalde kosten (eventueel verrekenen op een volgende factuur) plus bedrag gebaseerd op de daadwerkelijke misgelopen rentebedragen (geef wel een peildatum op, plus welk bedrag erbij komt bij elke +1 dag na de peildatum). Als zij rente aan jou rekenen voor een (te) late overdracht is het puur zakelijk, dat is dit ook. Is geen compensatie, is een zakelijke fout bij de bouwer als het inderdaad zo is.
Dank voor je reactie! Het is inderdaad het exact de situatie zoals je omschrijft in de eerste alinea.
Een goede tip om de hyptotheekadviseur te betrekken in deze situatie. Nog niet aan gedacht, thanks!
Het idee is sowieso om het bouwbedrijf z.s.m. te informeren om te voorkomen dat de laatste 2 facturen niet op dezelfde manier doorberekend worden. Dat gaat de oplevering (over een anderhalve maand) waarschijnlijk vertragen door eventuele discussies. Daarbij zou ik dan een erg dure woning hebben :*)
Frame164 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:19:
Hoeveel waren de grondkosten en hoeveel waren de bouwkosten? Grondkosten zijn al betaald als eerste betaling?
De grondkosten waren € 71.889,-. en de bouwkosten € 393.111,-. De grondkosten zijn inderdaad als eerste betaling (bij de notaris) gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door St4ck3r op 08-08-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:02
Wat je sowieso kunt doen is aangeven dat wanneer er geen reactie komt, je een en ander zelf zult berekenen en zal inhouden op de bankgarantie (5% van de koop/aanneem is voldoende voor de rente). Daarnaast verwatje van hun kant creditering van de dubbel betaalde grondkosten ofwel ga je die verrekenen met de laatste factuur.

Netjes beschrijven aankondigingen en uitvoeren.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:41
Mochten jouw bevindingen kloppen en wanneer het projectmatige nieuwbouw is zou ik ook je buurtgenoten eens waarschuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:56
Vergeet je bij je berekening niet dat die 1,85% rente op jaarbasis is? En dus niet geheel van toepassing zal zijn op alle termijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Nu online
nielsn schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 02:54:
Mochten jouw bevindingen kloppen en wanneer het projectmatige nieuwbouw is zou ik ook je buurtgenoten eens waarschuwen.
Eens, gisteren al gedaan. Helaas lijkt het alleen bij mij fout te gaan. Vwb de rente, die is maandelijks. Redelijk makkelijk om een berekening te maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je dan gaat procederen doe het dan goed en neem de 8% bouwrente die de aannemer rekent ;).

Maar ik geef je heel weinig kans, ik vind het ook een beetje verwijtbaar aan jezelf, zoals je zelf ook zegt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:34
Ik weet niet hoe je relatie met de aannemer nu is, maar het is in je voordeel om deze goed te houden. Helaas ben je in de (project)bouw nog altijd eerder een nummer dan een klant en heb je weinig te zeggen. Moet je daarmee alles maar laten gebeuren? Natuurlijk niet! Ik zou alleen niet direct een heel juridisch verhaal oppennen. Ik zou het duidelijk uitleggen, een berekening erbij en voorstellen dat ze die extra kosten ergens in mindering brengen. Het is voor hen administratief veel en veel makkelijker om op een volgende post een korting toe te passen, dan alles te moeten herstellen. Door met hen mee te denken, geef je ze een kans het voor iedereen makkelijk op te lossen. Als ze dan weigeren, kun je alsnog wat meer gas geven.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
AtomicWing schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:52:
Daarnaast verwatje van hun kant creditering van de dubbel betaalde grondkosten ofwel ga je die verrekenen met de laatste factuur.

Netjes beschrijven aankondigingen en uitvoeren.
Verrekening zal in dit geval niet gaan, aangezien met het overmaken van het geld bedrag, je bevestigt dat de werkzaamheden van die fase uitgevoerd zijn.

Reden waarom ik in het verleden betalingen uitgesteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik verwacht dat dit wel goed komt, foutje van de facturen typmiep (lgbtqia+) bij de bouwer. Bouwrente bouwdepot terugkrijgen, is wel even een puzzel. Hopelijk wil je hypotheekadviseur helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Nu online
We zijn eruit gekomen hoor. Bouwbedrijf heeft zelf ook een berekening gemaakt welke overeen kwam met de mijne. Onder aan de streep krijg ik een goede 500 euro terug.

Dank voor het meedenken/helpen!

Pagina: 1