Game PC 12 jarige om later verder mee te bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielelijkerd
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-11-2022
Mijn zoon van 12 jaar is zijn playstation 4 beu en wilt een game pc
Nu hoeft deze in het begin niet alles te kosten om het budget zo acceptabel mogelijk te houden.

Dus ik wil alleen een goede basis hebben waar hij een aantal jaren mee voorruit kan, maar die hij dan met lossen onderdelen kan verbeteren

denk aan betere videokaart
beter scherm
meer intern en extern geheugen
betere koeler

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[igames spelen, denk aan warzone, splitgate, mincraft

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget voor alles is 800 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem
Er zijn nog geen componenten

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil dat hij in de toekomst zelf leert onderdelen te vervangen e.d., om het betaalbaar te houeden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
helemaal blank erin

Ga je overklokken?
Voorlopig niet, maar wie weet wat hij er in de toekomst mee wilt

Wat verwacht je van ons?
ik hoop antwoorden te krijgen op welke basis hij het beste kan beginnen, en wat nu iets meer mag kosten zodat hij er langer plezier van kan hebben,
dus welke kast,
welk moederbord,
welke processor etc
En welke webwinkel is dan de verstandigste keus

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark.waarden
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 19:25
Heb je de optie al bekeken om tweede hands een instapper aan te schaffen en vanuit dat perspectief gaan werken. Als je dit als budget hebt voor een game pc dan denk ik dat hij binnen no-time weer aan de playstation zit.
Ik heb met enige regelmaat hier op tweakers goede instap modelen gekocht voor mensen in mijn omgeving en die dan staps gewijs te upgraden.

[ Voor 24% gewijzigd door mark.waarden op 08-08-2021 14:03 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:05
Een budget van 800 is omdat je ook een monitor etc nodig hebt niet heel ruim. Je geeft zelf aan dat het de bedoeling is dat er later ook geupgrade kan worden. Wat @mark.waarden Mark.waarden aangeeft vind ik eigenlijk geen verkeerde. Kijk naar een mogelijk 2e hands systeem. Op Tweakers staan best wel wat advertenties. Eventueel dat je de videokaart of opslag ofzo iets veranderd. Maar met 800 en dan alles kopen... Wordt denk ik nieuw vrij krap. Andere optie is dat je een kant en klaar systeem koopt via Medion achtig iets. Dit hoeft niet perse slecht te wezen en uitbreiden kan vaak zelfs ook (niet veel wel wat). Maar ook dan is 800 krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielelijkerd
Beste Cave_Boy

Waar moet ik dan op letten als ik een kant en klaar systeem koop
om deze in de toekomst uit te bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:05
Dielelijkerd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:16:
Beste Cave_Boy

Waar moet ik dan op letten als ik een kant en klaar systeem koop
om deze in de toekomst uit te bouwen?
Kijk of er een vaste video kaart inzit of een losse.
Hoe groot is de kast zelf. Mogelijk dat er een hele smalle videokaart inzit maar als je straks een flinke kaart in wilt steken moet dat wel erin kunnen.

De voeding wordt vaak bij een kant een klaar systeem redelijk op wattage gezet. Ofwel als je een leuke flinke upgrade voor je videokaart doet is de kans groot dat de voeding ook vervangen moet worden (je kan dus opletten is dit wel gewoon ATX of iets anders).

Kijk bij de specificaties hoeveel geheugensloten er op het moederbord zijn en hoeveel er nog beschikbaar zijn. Verkijk je echter niet op het geheugen. Ik bemerk zelf dat op veel systemen eigenlijk 16GB echt meer dan genoeg is, De processor vormt dan vaak eerder een bottleneck (zeker met een budget van 800).

Er zijn aardig wat systemen die momenteel een redelijke AMD Ryzen of hoge Intel verkopen met een 1660 Super. Die zijn compleet (zonder monitor) rond je budget. Dat zijn best leuke setups. Doe je 2e hands... Dan zit je iets goedkoper.

Kies geen setup met een erg lage CPU. een CPU vervangen wordt nauwelijks gedaan. Daarbij wordt hets systeem vaak om de CPU gemaakt en heb je grote kans dat je meer moet vervangen om het maximale van de nieuwe cpu eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielelijkerd
Nu zit ik ook verder te kijken om de pc zelf te bouwen. dit op basis van een youtube filmpje stel een gamepc samen voor 600 euro, als ik de onderdelen bij cdrom-land in de winkelwagen doe dan blijf ik eronder.
Maar ik zit dan nog zonder besturinsgsysteem, kan ik mijn huidge licentie daarvoor gebruiken die ik op de laptop heb, of moet ik een complete nieuwe kopen a dikke 100 euro, of kan ik een licentie op inetrnet kopen van een paar 10tjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:52
Probeer eens een droomcomputer samen te stellen met de Handleiding Pricewatch. Dan helpt de Tweakers community je vervolgens om de laatste puntjes op de i te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 13:42
Vooral als je upgradability wil is een redelijk moederbord als wel een vereiste. je kan beginnen met een degelijk moederbord waar later een 10900k op kan bijvoorbeeld en nu met een 11400f beginnen.

Verder zitten we ook vlak voor de overstap naar ddr5 dus qua cpu en geheugen upgrade zal het zeer waarschijnlijk blijven bij wat er NU beschikbaar is. Dus 11th gen intel en ryzen 5000. Kijk dus naar de entry level chips van deze series zoals de 5600x of 11400. en kies een bord die meer als 2 geheugensloten heeft en dus ook ondersteuning bief voor een 10900k bijvoorbeeld of een 5900x zodat je in ieder geval kan upgradn naar een snellere cpu en geheugen bij kan prikken. Denk daarbij ook aan de voeding. Nu besparen is later bijleggen en niet altijd goedkoper.

Een gpu kan je altijd wel vervangen het is alleen de vraag of je cpu dan snel genoeg is dus vandaar dat een cpu upgrade patch overwogen moet worden tenzij je dan een heel nieuwe pc wil samen stellen.

Je ben in ieder geval op het juiste adres om fouten te voorkomen die je later extra geld kosten. Helaas zit je qua gpu echt in een tijd waar je het denk ik met 800 echt niet gaat redden tenzij je een risico neemt en een 5 jaar oude 2dehands gpu koopt.

Ik denk dat je voor een basis pc zonder gpu al snel 600/650 euro kwijt ben voor een 10400F/11400F en nog 65 meer voor een ryzen 5600x.
Hiermee heb je dan wel een basis waar je mee kan upgraden naar een 10 core cpu die over een aantal jaar hopelijk goedkoper zal zijn enb ij de ryzen kan je zelfs upgraden naar een 12 of 16 core maar daar moet je dan wel een bijpassend waarschijnlijk duurder bord bij hebben.

En dan moet je nog ergens een gpu vandaan zien te toveren. Je kan natuurlijk een onboard gpu gebruiken maar ik denk niet dat dat echt een optie is voor gamen anno 2021.
Het is helaas een enorm dure tijd om een computer te kopen momenteel.

Leg je die upgradability van je cpu naast je neer kan je meer besparen op je moederbord maar dan ben je in de toekomst voor een upgrade veel duurder uit maar heb je wel de mogelijkheid nar ddr5 over te stappen. dat zit er immers aan te komen en is niet compatibel met alle moederborden die nu bestaan wat upgraden naar nieuwe series eigenlijk onmogelijk maakt.

Je zal dus echt ove 2de hands moeten kijken naar in ieder geval een deel van de onderdelen of het budget aan moeten passen of oudere hardware moeten kopen maar dat kan je in de toekomst weer meer kosten om te upgraden.

Het zal in ieder geval compromissen vragen. 1 die vrij makkelijk is is ee monitor. dooe hoeven op een lower end systeem niet meteen high refresh te zijn of honderden euro's te kosten en die heb je al voor net over de 100 euro daar waar echt game schermen toch wel bij de 200 beginnen. maar zeker als je van een console komt is een 75 hz scherm al meer als zat en zal als een nieuwe ervaring aanvoelen.

kortom veel lezen en bedenken wat je belangrijk vind qua kosten nu en in de toekomst want besparen kan duur uit pakken en nu duur kopen kan ook over de langere termijn te veel kosten.

gelukkig is vragen gratis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:28
Dielelijkerd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:25:
Nu zit ik ook verder te kijken om de pc zelf te bouwen. dit op basis van een youtube filmpje stel een gamepc samen voor 600 euro, als ik de onderdelen bij cdrom-land in de winkelwagen doe dan blijf ik eronder.
Maar ik zit dan nog zonder besturinsgsysteem, kan ik mijn huidge licentie daarvoor gebruiken die ik op de laptop heb, of moet ik een complete nieuwe kopen a dikke 100 euro, of kan ik een licentie op inetrnet kopen van een paar 10tjes
De enige videokaart die ik bij deze shop onder de 200 euro zie is deze ASRock Phantom Gaming Radeon RX550 2G. Op lage settings kun je daar mee gamen, ik meen dat de performance ongeveer gelijkwaardig is aan die van de Playstation 4, maar dat wordt geen vooruitgang - ik denk dat hij deze kaart ook snel beu zal zijn .....

Als meer opgemerkt - maak eens een lijstje mbv. Handleiding Pricewatch, daar zit ook allerhande functionaliteit in om bestellijsten bij de goedkoopste winkels te maken. Op de site staan ook shopreviews - https://tweakers.net/shopreview/

Over je Windows vraag - lees het artikel bij de buursite: Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielelijkerd
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 4650G Boxed€ 256,44€ 256,44
1MoederbordenGigabyte A520M DS3H€ 56,95€ 56,95
1BehuizingenZalman T7€ 35,91€ 35,91
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16S4B€ 86,44€ 86,44
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 67,60€ 67,60
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielelijkerd
dit is het lijstje van de youtuber die op een game pc bouwt voor 600 euro,
zit geen scherm bij en geen windows etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:52
Pak de nieuwere en snellere pricewatch: AMD Ryzen 5 5600G Boxed.
Een betere voeding voor minder: pricewatch: Corsair TX550M

Een goed moederbord is even een zoektocht. Het gaat erom dat de 5600g direct geaccepteerd wordt of dat een biosupdate mogelijk is zonder CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielelijkerd
Dat las ik dus ook ergens, dat je met die Ryzen 5 5600 G een bepaalde biosupdate moest doen, maar hoe doe je dat, en moet je dat gelijk doen, of doe je dat pas als alles geinstalleerd is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
Met een zo'n CPU met ingebouwde GPU, of APU in AMD termen blijf je toch in de buurt van de PS4 qua performance. Een stap omhoog is iets als
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105F Boxed€ 89,-€ 89,-
1MoederbordenMSI H410M-A PRO€ 68,63€ 68,63
1VideokaartenAsus PH-GTX1050TI-4G€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 356,63

i.p.v. het moederbord en de Ryzen, als je er daadwerkelijk in slaagt die kaart voor minder dan 200 euro te kopen - wat op dit moment kan bij een goed bekend staande shop

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 10-08-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielelijkerd
Idd, in mij lijstje staat geen videokaart, de opmerking was dat de processor een ingebouwde videokaart heeft, waarnaast je in een later stadium een videokaart kan bijzetten.
De gemiddelde spelen kan je dan al wel spellen, alleen weer niet in de hoogste instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
Dielelijkerd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:49:
Idd, in mij lijstje staat geen videokaart, de opmerking was dat de processor een ingebouwde videokaart heeft, waarnaast je in een later stadium een videokaart kan bijzetten.
De gemiddelde spelen kan je dan al wel spellen, alleen weer niet in de hoogste instellingen.
Ja, dat kan ook, zolang je geen hooggespannen verwachtingen bij je zoon wekt van de tijdelijke oplossing. Videokaarten zijn nu duur, ooit (volgend jaar?) zal je voor 150-200 wel een betere videokaart dan de nu al weer vijf jaar oude GTX 1050 Ti kunnen krijgen is de verwachting (van mijn glazen bol 8) )
Persoonlijk zou ik nog een tijdje wachten met bouwen en nog even doorgaan met de PS4, de PC met een Ryzen APU presteert niet veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dielelijkerd
Daar zit hij inmiddels wel al een hele dag op!!

• Dielelijkerd
Inmiddels heeft hij onderstaande gekocht, iets meer budget gebruikt, en ervoor gekozen om een oud beeldscherm te gebruiken, en voor een nieuw game scherm te gaan sparen

allemaal bedankt voor de reactie's

MAG INFINITE S 10SI-076MYS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-05 09:28
Op zich niet slecht, maar waar je eerst spreekt over het feit dat hij zelf wel wat te gaan upgraden later, heb je nu wel iets gekocht wat zich daar helemaal niet toe leent ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielelijkerd
Idd, in eerste instantie gesproken over een systeem om zelf te bouwen en dan later met andere onderdelen uit te breiden, ivm budget.

Ik heb nu het idee dat er een degelijke videokaart inzet, Nvidia GeForce GTX 1660 Super, waar hij een aantal jaren mee vooruit zou moeten kunnen, tevens ook ruimte om het geheugen uit te bereiden, zowel intern als extern om alles vlot te laten lopen.
Pagina: 1