Vloer vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monierco
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-04-2022
Hoi allemaal,

Onlangs als project een nieuw huis gekocht. Omdat het huis uit 1960 is en beneden al lang niks aan gedaan is moet er flink verbouwd worden.
Op dit moment werken we richting het verwijderen van de vloer en is er een vraag ontstaan.

Het betreft een originele houten vloer, 30 cm onder het hout ligt gewoon beton waar de balken op geplaatst zijn. Nu is het idee om al het hout te verwijderen en de vloer te isoleren en vloerverwarming aan te brengen.

Ik vraag mij af hoe ik de 30cm hoogte het beste kan opvullen. Onder andere wat voor soort isolatie materiaal. Ook is de vraag of dat er nog beton nodig is omdat dit er ook al ligt, of dat eventueel zand voldoende is?
Ik heb al veel uiteenlopende opties gehoord maar weet weinig raad.

Heeft er iemand ervaring met deze situatie of tips wat ik moet doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52
Monierco schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:36:
[...]
Ik heb al veel uiteenlopende opties gehoord maar weet weinig raad.
[...]
Welke opties heb je gehoord dan en waarin zitten je twijfels bij die opties?

Zoek eens hier op het forum naar topics over dit onderwerp, of bijv. over vloerverwarming aanleggen. Zeker bij dat laatste gaat het vaak over isolatie en worden er verschillende opties genoemd. Vaak zijn de opties niet haalbaar omdat er onvoldoende ruimte is om de vloer op te bouwen, maar jij hebt 30cm tot aan je beton en dan heb je wel aardig wat mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
zand, aantrillen of inwateren zodat het inklinkt en dan lekker dik PIR of XPS of EPS erop en afwerken met beton/vvw/afwerkvloer
of volstorten met schuimbeton. dan vvw/afwerkvloer

Welke opties heb je nog meer gehoord?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Ik zou eerst eens checken wat voor betonnen vloer het is. Misschien is het wel een werkvloertje, gewoon paar cm (rest)beton en meer niet, Als je daarop verder gaat werken lijkt me een recept voor drama in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monierco
No Hands schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:23:
zand, aantrillen of inwateren zodat het inklinkt en dan lekker dik PIR of XPS of EPS erop en afwerken met beton/vvw/afwerkvloer
of volstorten met schuimbeton. dan vvw/afwerkvloer

Welke opties heb je nog meer gehoord?
Andere opties waren:
- Eerst 10cm tempex en hierop 10cm beton, hierop de vvw en de afwerkvloer
- Ophogen met beton tot 6cm onder het niveau van de nieuwe vloer met hierop vvw en de afwerkvloer

Later kreeg ik ook te horen dat extra beton niet nodig is omdat dit er al ligt.

Is het mogelijk om gelijk de isolatie op het beton aan te brengen of gelijk de vvw op het isolatiemateriaal?
Dat zou mij namelijk een wagentje schelen en lijkt mij eenvoudiger en goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Monierco schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Andere opties waren:
- Eerst 10cm tempex en hierop 10cm beton, hierop de vvw en de afwerkvloer
- Ophogen met beton tot 6cm onder het niveau van de nieuwe vloer met hierop vvw en de afwerkvloer

Later kreeg ik ook te horen dat extra beton niet nodig is omdat dit er al ligt.

Is het mogelijk om gelijk de isolatie op het beton aan te brengen of gelijk de vvw op het isolatiemateriaal?
Dat zou mij namelijk een wagentje schelen en lijkt mij eenvoudiger en goedkoper
Pak eerst eens een boorhamer en hak eerst een een stuk uit de bestaande "vloer". Weet je hoe deze opgebouwd is :? Zit er wel wapening in :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
Dat vloertje is waarschijnlijk een muizenvloertje/werkvloertje zoals @ybos al aangeeft. Zoek dat eens uit, wellicht een constructeur vragen wat er wel en niet kan.
Ophogen met alleen gewoon beton is zeker geen goed idee, beton geleid nogal goed warmte/kou, ergens in de constructie moet fikse isolatie komen. Dat kun je dan ook doen met schuimbeton, 30cm is een Rc van 3.0, dat is redelijk maar liever heb je een hogere Rc waarde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monierco
cryptapix schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Zoek eens hier op het forum naar topics over dit onderwerp, of bijv. over vloerverwarming aanleggen. Zeker bij dat laatste gaat het vaak over isolatie en worden er verschillende opties genoemd.
Zal eens kijken, thanks!
ybos schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:09:
Ik zou eerst eens checken wat voor betonnen vloer het is. Misschien is het wel een werkvloertje, gewoon paar cm (rest)beton en meer niet, Als je daarop verder gaat werken lijkt me een recept voor drama in de toekomst.
Hoe kan ik hier het makkelijkste achterkomen? Gaatje boren en diepte opmeten? Is hiervoor ook een standaarddikte dat het stevig genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
Monierco schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:32:

Hoe kan ik hier het makkelijkste achterkomen? Gaatje boren en diepte opmeten? Is hiervoor ook een standaarddikte dat het stevig genoeg is?
1) Klop het af met een hamer om te horen of er veel holle ruimte onder zit.

2) Ga er eens flink op stampen op een paar plaatsen., vooral aan de randen en hoeken. Scheurt het niet onder je voeten weg, dan is het draagkrachtig genoeg om op verder te bouwen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
onder het mom u vraagt wij draaien. https://www.youtube.com/watch?v=PHMaNL1860M
hier kan je wel de vloerverwarming inleggen. echter het het heeft geen draagvermogen.
ik zou jouw geval liever een broodjesvloer plaatsen. en daar beton opgieten.
en dan een zandcemtvloer met vloerverwarming erin. de ruimte eronder leeg laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-05 11:13
Hoi,

Vraag een bouwkundige / Constructeur om het een en ander te beoordelen. Dat gaat je in de toekomst een hoop ellende besparen. Een bouwkundige / constructeur kan bepalen wat je mag gaan doen. Het ligt namelijk helemaal aan de ondergrond of het de extra belasting gaat houden. Dat kan je deels al zien aan hoe je huis gefundeerd is. Als het op staal (vaste ondergrond) gefundeerd is zal werken op de bestaande betonnen (werk)vloer en "opvullen" daarvan mogelijk kunnen. Als het huis op palen gefundeerd is dan heb je kans dat de boel gaat werken (lees: verzakken). Ook naar de randoplossing zal gekeken moeten moeten worden. Hoe het een en ander bij de muren opgelost gaat worden. Denk ook aan eventueel kabels en leidingen die je onder de vloer door wil hebben. (riool / netwerk / coax / telefoon / elektra e.d.)

Vraag advies aan een deskundige. Kost je mogelijk nu wat extra geld maar je krijgt in de toekomst minder problemen mee.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:21
Als het beton niet volstaat, en een hele nieuwe dragende vloer is te duur, kun je de balken als dragende constructie houden en gooit de 30cm er onder vol met EPS korrels (of iets dergelijks). Vloerverwarming is dan no-go, maar je hebt in ieder geval isolatie.
Maar dit is wel een beetje een hobby-oplossing, en als de financieen het toe staan zou ik het gewoon goed aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
RonnieKo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:36:
Hoi,

Vraag een bouwkundige / Constructeur om het een en ander te beoordelen. Dat gaat je in de toekomst een hoop ellende besparen. Een bouwkundige / constructeur kan bepalen wat je mag gaan doen. Het ligt namelijk helemaal aan de ondergrond of het de extra belasting gaat houden. Dat kan je deels al zien aan hoe je huis gefundeerd is. Als het op staal (vaste ondergrond) gefundeerd is zal werken op de bestaande betonnen (werk)vloer en "opvullen" daarvan mogelijk kunnen. Als het huis op palen gefundeerd is dan heb je kans dat de boel gaat werken (lees: verzakken). Ook naar de randoplossing zal gekeken moeten moeten worden. Hoe het een en ander bij de muren opgelost gaat worden. Denk ook aan eventueel kabels en leidingen die je onder de vloer door wil hebben. (riool / netwerk / coax / telefoon / elektra e.d.)

Vraag advies aan een deskundige. Kost je mogelijk nu wat extra geld maar je krijgt in de toekomst minder problemen mee.

Groet
Dit is het juiste advies!
Zoek een constructeur en laat het hem uitrekenen. 30CM opvullen over een hele verdieping is een grote ruimte, je moet zeker weten dat de bestaande fundering dit extra gewicht aankan, of de constructie hierop aanpassen. 1 kuub beton weegt 2000-2400kg. Als de verdieping 40m2 groot is, praat je al over 12 kuub dat je gaat opvullen. Uiteraard niet alleen met beton, maar het is een significant gewicht dat je toevoegt als je beton gaat storten.
Zonder dat je weet wat de constructie aankan, kan niemand bepalen wat de beste manier is om vloerverwarming in je woning te leggen.

Wat je overigens nog aan je lijstje met opties toe kan voegen is een droogbouwinstallatie. Die leg je op de bestaande underlaymentlaag en daar kan direct (eventueel met een laag fermacell) een afwerkvloer op. Dit is de optie die het minste gewicht toevoegt aan je woning. Met prijzen van €150-200 m2 (afhankelijk van je afwerkvloer) ook meteen de duurste.

[ Voor 9% gewijzigd door Dexs op 09-08-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monierco
Thanks allen voor de reacties! Als de vloer eruit ligt zal ik eens controleren op stevigheid en holle ruimtes en mijzelf met deze tips ondertussen verder verdiepen in de opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50
X

[ Voor 100% gewijzigd door Aziraphale op 10-08-2021 07:54 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50
Wij hadden een vergelijkbare situatie met een werkvloer/bodemafsluiter en dachten eerst aan schuimbeton, tot bleek dat het cementvloertje allerlei plaatsen zweefde. Het zand er onder was verzakt en dat maakte schuimbeton onmogelijk. Wij hebben toen gekozen voor een broodjesvloer met betonnen liggers die ondersteund worden door een extra muurtje van cellenbetonblokken. Niet de goedkoopste oplossing, maar wel degelijk en erg goed isolerend.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
JukeboxBill schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:50:
2) Ga er eens flink op stampen op een paar plaatsen., vooral aan de randen en hoeken. Scheurt het niet onder je voeten weg, dan is het draagkrachtig genoeg om op verder te bouwen.
RonnieKo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:36:
Vraag een bouwkundige / Constructeur om het een en ander te beoordelen. Dat gaat je in de toekomst een hoop ellende besparen. Een bouwkundige / constructeur kan bepalen wat je mag gaan doen.
Leuk topic met een mooie diversiteit aan antwoorden. Van het testen van de constructieve veiligheid met wat stampen ( :') ) tot aan het bellen van een constructeur. Dat laatste is toch wel de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Monierco schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:38:
Thanks allen voor de reacties! Als de vloer eruit ligt zal ik eens controleren op stevigheid en holle ruimtes en mijzelf met deze tips ondertussen verder verdiepen in de opties!
Een paar keer stampen op de grond is niet de juiste manier om de constructie van je ondervloer te testen. Anders dan dat je weet dat het niet constructief veilig is als je er doorheen zakt. Als je er niet doorheen zakt weet je niks. Je krijgt het nooit voor elkaar een vergelijkbare puntbelasting te veroorzaken met je voet als dat een gestorte laag beton veroorzaakt. Daarnaast moet uitgezocht worden of de bestaande fundering het extra gewicht aankan. Als dat niet zo is, gaat je huis langzaam zakken en krijg je scheuren en kan je later alles weer slopen om je fundering te herstellen.

Ik durf zelfs te beweren dat je aansprakelijk bent voor verborgen gebreken door toekomstige eigenaren mocht er ooit schade ontstaan doordat het niet goed onderzocht (en daardoor uitgevoerd) is. Ik heb de fundering van mijn huis al eens mogen herstellen en kan je adviseren er alles aan te doen deze kostenpost te vermijden.

Een constructeur kost je waarschijnlijk ~€200-1000 en vertelt je niet alleen of het kan, maar ook hoe je het kan doen. Dan hoef je niet te vertrouwen op een paar internetexperts maar op iemand die er echt voor opgeleid is en de juiste informatie heeft om je een goed advies te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Dexs op 10-08-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
Die bodem afsluitende vloertjes in de kruipruimte bestaan uit een laagje puin of vlak neergelegde bakstenen met een laagje zand-cement specie er overheen. Daar trap je echt wel doorheen als er holle ruimte onder zit.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1