High Tack 'open tijd 10-15 minuten'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 17:34
Beste mede tweakers,

Wat houdt precies de 'open tijd' in van Den Braven Zwaluw High tack kit? Ik vermoed dat het betekent dat na openen je maximaal 15 minuten de tijd hebt om de kit/lijm te gebruiken? Geen manie rom het tussentijds weer dicht te maken zodat het langer mee kan?

Ik ga binnenkort plinten plaatsen in het hele huis met deze kit, dus wil even zeker weten als ik met deze klus begin, het van belang is dat ik snel moet werken, omdat de kit niet lang open kan blijven na gebruik. Mocht dit het geval zijn, dan ga ik per kamer/segment werken en eerst alle plinten op maat zagen en voorbereiden en dan alles vast kitten.

Alvast dank!

Beste antwoord (via DMC90 op 08-08-2021 13:19)

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Ik denk dat die 15 minuten open tijd meer betekent dat het beetje kit aan het uiteinde van de tijd uithardt waardoor je het er niet uit krijgt.

Mijn ervaring is ook dat het restant in het uiteinde van de tuit hard wordt en je het er uit moet pulken bij een volgend gebruik. Werkt echter nog gewoon prima daarna hoor. Het is niet zo dat je de tube weg kan gooien na dag 1 ;) Gewoon de tuit afdoppen na gebruik (die doppen zitten standaard meegeleverd denk ik).

Hier laatst ook nog een tube gepakt welke al maanden geleden is geopend en gebruikt, niks mee aan de hand afgezien van een beetje uitharding in de tuit zelf: schoonmaken of nieuwe tuit pakken en door. Nieuwe tuitjes kosten ook maar een paar cent.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Ik denk dat die 15 minuten open tijd meer betekent dat het beetje kit aan het uiteinde van de tijd uithardt waardoor je het er niet uit krijgt.

Mijn ervaring is ook dat het restant in het uiteinde van de tuit hard wordt en je het er uit moet pulken bij een volgend gebruik. Werkt echter nog gewoon prima daarna hoor. Het is niet zo dat je de tube weg kan gooien na dag 1 ;) Gewoon de tuit afdoppen na gebruik (die doppen zitten standaard meegeleverd denk ik).

Hier laatst ook nog een tube gepakt welke al maanden geleden is geopend en gebruikt, niks mee aan de hand afgezien van een beetje uitharding in de tuit zelf: schoonmaken of nieuwe tuit pakken en door. Nieuwe tuitjes kosten ook maar een paar cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Het kan geen kwaad om zelf ook wat moeite te doen en aan te geven wat je al hebt gedaan om het antwoord te vinden en wat je hebt gevonden. Je zou bijvoorbeeld eens op Google “opentijd kit” kunnen intikken. Bij mij geeft dat direct het antwoord op je vraag: de tijd die je hebt tussen aanbrengen en verwerken van het product.

Dus nee, het is niet zo dat je een hele tube in 15minuten leeg moet spuiten omdat hij anders uitgehard is 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door cryptapix op 08-08-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMC90
cryptapix schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:18:
Het kan geen kwaad om zelf ook wat moeite te doen en aan te geven wat je al hebt gedaan om het antwoord te vinden en wat je hebt gevonden. Je zou bijvoorbeeld eens op Google “opentijd kit” kunnen intikken. Bij mij geeft dat direct het antwoord op je vraag: de tijd die je hebt tussen aanbrengen en verwerken van het product.

Dus nee, het is niet zo dat je een hele tube in 15minuten leeg moet spuiten omdat hij anders uitgehard is 8)7
Uiteraard heb ik zelf gegoogled, maar omdat ik nog nooit met een lijm kit heb gewerkt en het mij opviel bij eerste applicatie dat het snel uithardt, wilde ik het toch even zeker weten.

Goed om te horen dat ik langer de tijd heb :9

[ Voor 3% gewijzigd door DMC90 op 08-08-2021 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Van Wikipedia:
Opentijd. Dit is tijd waarin de lijm nog niet reageert. Binnen deze tijd dient de lijm aangebracht te worden. Als de lijm later wordt aangebracht, komt er geen volledige sterke verbinding tot stand.
Wikipedia: Lijm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMC90
Duidelijk, bedankt voor het snelle antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Twijfels schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:04:

Het zijn andere tuitjes dan standaard en die dopjes zitten er niet bij, voordeel is dat de polymeer goed uithard en je gewoon het hard geworden stukje eruit kan trekken. en dagen later prima veder kan. Dit gaat idd om "de verwerkingstijd." Daarna (of in de zon) krijg je bv vel vorming waardoor de hechting niet optimaal is.
Pagina: 1