Inductieoven maakt kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04-2023
Beste mensen van dit forum,
Ik ben bezig op het moment met een printplaat van een hendi inductie visoven. Het probleem is dat de printplaat prima werkt alleen zodra ik het inductie element aansluit op de printplaat hij kortsluiting maakt. Nu heb ik dus de printplaat een even goed onder de loep genomen en toen zag ik dat er door slechte koeling veel soldeer punten aan elkaar zaten. Dit heb ik allemaal weer hersteld na mijn weten. Maar ik heb nogsteeds het zelfde probleem al hiervoor. Nu ben ik een gaan meten en toen kwam ik er achter dat er spanning stond op de output en de input van de inductie aansluitingen op de printplaat. Mij vraag is , is dit normaal of zou dit Hey kunnen zijn? Mocht iemand anders weten wat dit misschien kan zijn hoor ik het graag

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Daar hebben de elektronica mensen meer verstand van. Ik doe het topic die kant op :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus als je het element niet aansluit is er geen sluiting en sluit je het element aan wel?

Zal de sluiting dan niet in het element zitten?

En is het echt een sluiting of is het de aardlek die reageert?

Solderingen die tegen elkaar aan zaten? Hmmm.... misschien beter als je een paar duidelijke high-res foto's van beide kanten van de print plaatst zodat we mee kunnen kijken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOzN4_v_5ZZrlFxNMhzuj279YV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02lmC1dYdmcODGYCwU8hE9b8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfjVzda0m8MvOXTJhw4MO25q6hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q1FPZ7UJBtaHgTkWykcTvMB.jpg?f=fotoalbum_large

Ja klopt als ik het element niet aansluit dan is er geen sluiting. Sluit ik hem wel aan knalt de stop eruit aardlek dus. Dat element heeft een input en output op de printplaat. Maar op die output staat ook spanning als het element niet is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhHfbNKCYbQKy9iJsJJx3htb65U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qb0ujst0WuzNTnqgjc2MI2qn.jpg?f=fotoalbum_large

Inductie aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

alexvanderweg schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja klopt als ik het element niet aansluit dan is er geen sluiting. Sluit ik hem wel aan knalt de stop eruit aardlek dus.
Een aardlek is geen stop en een stop is geen aardlek. Een aardlek reageert niet op sluiting of overbelasting.

Als het inderdaad de aardlek is die gaat, dan heb je het, vrij letterlijk, over een lek naar aarde. Het kan wellicht zijn dat het inductie element gewoon defect is. Feit is in ieder geval dat de aardlek schakelaar doorgaans wel gelijk heeft. Dus er is iets mis.

Even een paar stappen terug, wat was je initiele probleem met deze kookplaat?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Hey remco, het probleem was dat als we de oven dus aanzetten hij dus afsloeg. Wij gingen dus opzoek naar het probleem. Al vrij snel kwamen we erachter dat het filter en de fans heel vies waren. Wij gaan er dus vanuit dat er door over verhitting iets kapot is gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

alexvanderweg schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:10:
Hey remco, het probleem was dat als we de oven dus aanzetten hij dus afsloeg.
"Hij" is wat precies? De aardlek schakelaar?

Ik had initieel over het woordje oven heen gelezen, omdat je het steevast over inductie hebt, dacht ik aan een kookplaat.

Er bestaan geen inductie ovens (voor zover ik weet). Je hebt het dus over een normaal verwarmingselement welke de oven verhit.

Deze elementen kunnen kapot gaan en dat kan onder andere zorgen voor een aardlek die omslaat.
Je komt daar achter door een nieuw element te bestellen en die aan te sluiten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Beste Remco, ja klopt het gaat om een inductie friteuse. Wij gebruiken hem als vis friteuse of zoals wij het noemen “visoven”. Maar wat kan er zowel aan dat element kapot gaan want het lijkt mij een vrij simpel ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:47
En is het echt de aardlek en niet toevallig de zekering? Dat laatste zou zeer waarschijnlijk gewoon een defect element betekenen. Heb je ook een foto van dat element? Of een typenummer dat erop staat?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QijhfbjAcd_nInUhxcOD2QN2A1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfzyxJOeix60h9mn14qxABuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2PHKi4BhTzBknQP3thT17Q7mso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SAyFGOeKdT266v26dOGDlW4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAYi4FwhzY1JJEHEwCMc0jOcg6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X9QaY6RLnVN7gBPbdRmAjw3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WupICFmIvn-yJ8zFCbfY8nBZTF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nxlc9zd2kmVS1xmi6s63BeVK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze slaat naar beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Een friteuse is ook geen inductie, maar eveveens een normaal electrisch verwarmings element.
Edit: toch wel inductie. Nooit gezien. Geinig.

Wat er aan stuk kan?
Hij kan gewoon helemaal stoppen met werken. Hij kan lekken naar aarde. Hij kan sluiting maken.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 08-08-2021 14:35 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dat is geen aardlek maar een 16A stroom beveiliging.
Resultaat is hetzelfde, waarschijnlijk is dat element defect.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYGqbcDI2mM4D3zD6oqWnRAlIW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcTXGNKEteGFi2jnhNTfobeB.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om deze friteuse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Ik ben al een stukje wijzer geworden maar nog 2 vraagjes

1 is het normaal dat er spanning op de in en output staat? Van de printplaat

2 kan het problemen opleveren als 2 kopergevlochten draden van het inductie element tegen elkaar aan zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:06

Fordox

00101010

Heb je niet simpelweg je groep overbelast? Zo'n oventje heeft wel een aardig vermogen, dat net genoeg kan zijn om je 16A van je groep te satureren wanneer er ook andere apparaten aan zitten.

Probeer hem eens aan te sluiten op een andere groep, kijk dan of de zekering er nog steeds door gaat.

Het klopt wel dat op de output een spanning staat als je element niet is aangesloten, want dan heb je gewoon een open circuit.
Ik neem aan dat het koperdraad van het inductie element is gelakt of geisoleerd in een bepaalde manier, dit kun je nameten. Als de draden tegen elkaar liggen en het is niet geisoleerd, is de weerstand van je element lager waardoor je inderdaad meer stroom trekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 08-08-2021 14:46 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Die friteuse heeft een aansluitwaarde van 3500 Watt, dus een 16A groep (=max 3680 Watt) zit dan effectief al soort van vol. Mogelijk is er inderdaad nog iets anders aangesloten wat de groep net over de grens trekt.

In een uitzonderlijk geval kan ook je automaat defect zijn. Probeer het eens op een andere groep. Niet vergeten andere gebruikers uit te zetten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Ik heb een papier gevonden waarop staat dat de groep van de wasmachine 3000 va heeft. Is VA niet hetzelfde als watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:22
alexvanderweg schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:38:
. . .

2 kan het problemen opleveren als 2 kopergevlochten draden van het inductie element tegen elkaar aan zitten?
Als dat nu het geval is, dan zal je die draden moeten scheiden want dat is niet normaal.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Ik zal al die draden even nalopen en dan nog een x proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Waarschijnlijk ligt een of beide IGBT's in volle sluiting, als je dan de spoel (het is geen element) niet aansluit zal er niets gebeuren. Maar met spoel heb je praktisch volle sluiting.

De IGBT's zitten op de koelplaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 08-08-2021 15:41 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4fv06z9tSXjYsXc7vQI2vDrrNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/699K6kgQFdXj5NztybzcAUbX.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoel je deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:06

Fordox

00101010

alexvanderweg schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:24:
Ik heb een papier gevonden waarop staat dat de groep van de wasmachine 3000 va heeft. Is VA niet hetzelfde als watt?
Heeft te maken met de powerfactor van een apparaat, of het een inductieve of capacitieve of reële belasting is. Reëel is VA hetzelfde als watt, maar in de andere 2 gevallen niet, al zal het niet veel verschillen.

Maar als de groep 3000VA heeft en het apparaat is 3500W dan gaat dat niet werken.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Heb de titel eens wat zinniger gemaakt.

Verder heeft @Sine een goed punt, bij inductie zijn de spoelen normaal niet bekrachtigd (dit gaat met hoogfrequent).
Dus waarschijnlijk is het aanstuurcircuit ervan kapot.

Het component wat je gevonden hebt is het waarschijnlijk niet, je zoekt iets waarvan een set is, waar een groot koelblok op zit. Dit ziet er meer uit als een lokale spanningsregelaar, een 78x05 ofzo.

Edit:
Je had ze al op foto staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfjVzda0m8MvOXTJhw4MO25q6hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q1FPZ7UJBtaHgTkWykcTvMB.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsboven tussen de printplaat en het koelblok zie je 2 componenten zitten, waarschijnlijk is 1 of beide van deze kapot.

[ Voor 39% gewijzigd door SA007 op 09-08-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik vraag mij dan toch af welke soldeersluitingen je hebt gezien, ik zie wat soldeer-bakwerk maar op plekken waar via printsporen sowieso de boel verbonden is.

De kans dat de stuur transistor/FET defect is is aanwezig. Als je een multimeter hebt zou je misschien op de print een sluiting kunnen meten of anders even die 2 componenten eraf halen en buiten te print meten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Toch eens op een andere groep proberen.

Maar idd, goede kans dat een transistor gaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Ik zal morgen die onder het koelblok even controleren. Ik ga die stuur transistor even vervangen. Omdat die ook maar 70 cent kost. Ik zal die andere ook even nalopen voor zekerheid en vervangen als het nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik mis of je het nog even hebt geprobeert op een andere (ook vrije) groep?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Dit zijn de IGBT's

Als je zonder aangesloten spoel meet tussen het blauwe en het rode punt moet je oneindig meten, meet je daar nul ohm dan is er een IGBT kaduuk.

Als dat het geval is dan heb je een beste kans dat er (veel) meer gesneuveld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvGeDEP575wRl_mggEUEnwNlzDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BRkAPmAGlNzYPFbssa7aL5cF.jpg?f=user_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Hoort er ook spanning te zitten op het koelblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:40

DataGhost

iPL dev

De achterkant van die packages is vaak van metaal en gekoppeld aan de middelste pin (die soms om deze reden ook afwezig is). Dat helpt voor warmtegeleiding en voor simpele toepassingen kunnen de traces op het PCB dienst doen als heatsink. Dus ja dat kan best dat er ook prik op het koelblok komt te staan, oppassen daarmee.
Even verdere aanvulling: ik hoop dat je geen weerstands-meting doet op een live PCB :X Dat kan alleen maar als er geen spanning op staat. Anders klopt je meting niet en/of sloop je je multimeter.

[ Voor 22% gewijzigd door DataGhost op 10-08-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Nee klopt dat heb ik niet gedaan ga ze nu zometeen even doormeten met een onaangesloten printplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Update:
Heb de 2 igbt’s er afgehaald die onder het koelblok zaten. Een daarvan was inderdaad kapot heb een nieuwe besteld. Moet helaas uit china komen kon ze namelijk niet vinden in Nederland. Het gaat om een h20r1203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ai china ik vermoed dat die snel terug defect gaan zijn.

Trouwens volgens mij heb je op de verkeerde nummer aan't zoeken geweest, je moet zoeken op IHW20N120R3 volgens deze ds: http://www.datasheetcafe.com/h20r1203-datasheet-pdf/
Dan krijg je wel resultaten:
https://benl.rs-online.com/web/p/igbts/1107751
https://www.mouser.be/Pro...s0%252B2wnrHjYfoc9Q%3D%3D
https://be.farnell.com/in...p/1832349?ost=ihw20n120r3

En dat had je ook gezien dat deze obsolete zijn, nu is het dus de vraag wat ga je krijgen vanuit china :+ maar kan je nu wel met de juiste gegevens vervangers zoeken ;)
alexvanderweg schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:48:
Hoort er ook spanning te zitten op het koelblok?
Op deze manier normaal niet want ze zijn volledig geïsoleerd opgesteld. Maar je kan meten tussen de middelste pin en het koelblok/vijs of je kunt doorpiepen

[ Voor 18% gewijzigd door Damic op 20-08-2021 16:02 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Ik heb nu nog een probleem. Ik heb de igbt’s vervangen en hij blijft het nu doen alleen de lcd waar je de temperatuur op instelt doet het niet. Ook hoor ik een tikkend geluid op de printplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Fordox schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

Heeft te maken met de powerfactor van een apparaat, of het een inductieve of capacitieve of reële belasting is. Reëel is VA hetzelfde als watt, maar in de andere 2 gevallen niet, al zal het niet veel verschillen.
Nou niet veel verschillen? Een arbeidsfactor (cosphi) van ongeveer 0,8 à 0,85 komt toch echt wel vrij veel voor en nog lager is ook niet denkbeeldig
Maar als de groep 3000VA heeft en het apparaat is 3500W dan gaat dat niet werken.
En dat kan natuurlijk helemaal nooit, het werkelijk vermogen. de reële waarde in watt, is altijd lager dan het schijnbaar vermogen in VA, het product van stroom en spanning. Stel het je voor als een rechthoekige driehoek waarvan de rechthoek-zijden de reële waarde en de inductieve (of capacitieve) waarde voorstellen en het schijnbare vermogen VA de schuine zijde. Die dus gelijk is aan de wortel uit de som van de kwadraten is van de andere twee. Alleen bij gloeilampen, verwarmingen e.d. is die arbeidsfactor 1 en kan je die dus weglaten.

Dat is ook het antwoord op de vraag van alexvanderweg, VA is dus niet altijd hetzelfde als W, althans bij wisselspanning, bij gelijkspanning heb je geen arbeidsfactor waar je rekening mee moet houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 25-08-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanderweg
Ik heb dus even gekeken en heb een van de ic chips doorgemeten. Toen kwam ik er achter dat ik op pin 4 en 20 meette met de multimeter. Zou deze nu stuk zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fygE9IeVRut_W9hwXJj1QegiIfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x4ivYoKzY2CzDTX1JAtlukDK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
alexvanderweg schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:47:
Ik heb dus even gekeken en heb een van de ic chips doorgemeten. Toen kwam ik er achter dat ik op pin 4 en 20 meette met de multimeter. Zou deze nu stuk zijn?
Zou kunnen, maar het hoeft niet.
Je zegt dat je mat op die genoemde punten, maar vertelt er niet bij wat je daarbij constateerde. Ik neem echter aan dat je gewoon de voedingsspanning op die IC wilde weten en dat je nul volt waarnam. Dat kan betekenen dat hij kapot is, maar (ik ken het apparaat niet) ik acht het niet helemaal onmogelijk dat deze spanning er pas opkomt als alles met elkaar is verbonden.

Verder zeg je dat de stop doorsloeg, dus aardfout. Daarop werd terecht gereageerd met dat dit twee totaal verschillende zaken zijn, en daarop zag ik nog geen antwoord. Beetje duister dus nog. Voor iets meer duidelijkheid zou je (voorzichtig met aanraken!) het eens kunnen aansluiten op een niet geaard stopcontact. Vliegt de stop er dan niet meer uit, dan is het inderdaad een aardsluiting en indien wel, dan heb je wel met een kortsluiting te maken.

Dan die al of niet kapotte IC. Deze is een onderdeel van de besturingselektronica, die werkt op een heel lage gelijkspanning b.v. 12V DC. M.a.w. een circuit dat niet verbonden is met de netspanning en kan daardoor nooit oorzaak zijn van die kortsluiting of aardfout.
Pagina: 1