Hallo Tweakers,
Het zoontje van een collega van mij wil graag zijn eerste game-pc voor zijn verjaardag hebben. Omdat mijn collega niet heel veel verstand heeft van van gaming of pc's heeft hij mij gevraagd te kijken naar de onderdelen die zijn zoontje heeft uitgezocht. Omdat veel onderdelen in mijn ogen wat prijs, kwaliteit en prestaties betreft dicht bij elkaar liggen en ikzelf door de bomen soms het bos ook niet meer zie, leek het mij handig om toch maar even een topic te openen hier.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming (Fortnite, CoD Warzone, etc) Schoolwerk (Office).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet over gesproken, maar ik heb mijn collega laten weten dat je als vrij snel tussen de €2.000 en €3.000 uitkomt voor een complete PC incl. randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, er zijn geen oude onderdelen aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles.
Gebaseerd op zijn keuzes lijkt het mij een 1440p/144hz systeem te worden, maar misschien dat jullie daar een ander idee over hebben. Dit helpt mij later weer met het uitzoeken van een geschikte (bijpassende) monitor. Ik hoor het in elk geval graag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zijn zoontje heeft gekozen voor een AMD processor en Nvidia videokaart, dus die wil ik er indien mogelijk in houden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het lijkt mij het mooist om een systeem te maken waar hij mee vooruit kan en waar hij in de toekomst zelf verder aan kan bouwen. Dus voor nu goed en zo goed mogelijk en toekomstbestendig, maar met ruimte voor eigen inbreng over een aantal jaar.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop vooral dat jullie kunnen helpen met het vinden van een mooie (toekomstbestendige) PC en dat jullie advies kunnen geven over de door het zoontje van mijn collega gekozen componenten.
De onderdelen zoals het zoontje van mijn collega ze heeft uitgezocht:
De pc zoals ik hem aan zou passen:
Ik heb de bovenstaande componenten nu even uitgezocht op merk, dus Asus ROG Strix voor de GPU en het Mobo en het geheugen van Corsair zodat de RGB eventueel gesynct kan worden met de fans van de behuizing.
Voordat ik zelf overstapte op een waterkoeler had ik een Noctua en was ik erg te spreken over de prestaties ervan. Daarom heb ik hem er nu ook ingezet, als het een overkill is hoor ik het graag.
Het merk NVME dat het zoontje van mijn collega had uitgezocht is mij onbekend, daarom ben ik teruggevallen op de Samgung met voldoende ruimte voor Windows, Office en meerdere games. Advies over het formaat (is 1TB genoeg) of een alternatief (Kingston A1000?) is ook meer dan welkom.
Ik ben benieuwd naar jullie feedback! Bij voorbaat dank ook namens mijn collega!
Het zoontje van een collega van mij wil graag zijn eerste game-pc voor zijn verjaardag hebben. Omdat mijn collega niet heel veel verstand heeft van van gaming of pc's heeft hij mij gevraagd te kijken naar de onderdelen die zijn zoontje heeft uitgezocht. Omdat veel onderdelen in mijn ogen wat prijs, kwaliteit en prestaties betreft dicht bij elkaar liggen en ikzelf door de bomen soms het bos ook niet meer zie, leek het mij handig om toch maar even een topic te openen hier.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming (Fortnite, CoD Warzone, etc) Schoolwerk (Office).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet over gesproken, maar ik heb mijn collega laten weten dat je als vrij snel tussen de €2.000 en €3.000 uitkomt voor een complete PC incl. randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, er zijn geen oude onderdelen aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zijn zoontje heeft gekozen voor een AMD processor en Nvidia videokaart, dus die wil ik er indien mogelijk in houden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het lijkt mij het mooist om een systeem te maken waar hij mee vooruit kan en waar hij in de toekomst zelf verder aan kan bouwen. Dus voor nu goed en zo goed mogelijk en toekomstbestendig, maar met ruimte voor eigen inbreng over een aantal jaar.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop vooral dat jullie kunnen helpen met het vinden van een mooie (toekomstbestendige) PC en dat jullie advies kunnen geven over de door het zoontje van mijn collega gekozen componenten.
De onderdelen zoals het zoontje van mijn collega ze heeft uitgezocht:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 275,05 | € 275,05 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-E GAMING | € 195,05 | € 195,05 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming Z TRIO 8G LHR | € 731,34 | € 731,34 |
| 1 | Behuizingen | MSI MPG GUNGNIR 110R | € 103,- | € 103,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 37,30 | € 37,30 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC | € 217,70 | € 217,70 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX650M | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Solid state drives | XPG Gammix S50 Lite 1TB (zonder heatsink) | € 147,33 | € 147,33 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.786,67 | ||
De pc zoals ik hem aan zou passen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 275,05 | € 275,05 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-E GAMING | € 195,05 | € 195,05 |
| 1 | Videokaarten | ASUS ROG Strix GeForce RTX 3060 Ti V2 OC Edition met LHR | € 884,40 | € 884,40 |
| 1 | Behuizingen | MSI MPG GUNGNIR 110R | € 103,- | € 103,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 chromax.black | € 95,90 | € 95,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2D3600C18 | € 184,90 | € 184,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750 (2019) | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 960 Pro 2TB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.838,20 | ||
Ik heb de bovenstaande componenten nu even uitgezocht op merk, dus Asus ROG Strix voor de GPU en het Mobo en het geheugen van Corsair zodat de RGB eventueel gesynct kan worden met de fans van de behuizing.
Voordat ik zelf overstapte op een waterkoeler had ik een Noctua en was ik erg te spreken over de prestaties ervan. Daarom heb ik hem er nu ook ingezet, als het een overkill is hoor ik het graag.
Het merk NVME dat het zoontje van mijn collega had uitgezocht is mij onbekend, daarom ben ik teruggevallen op de Samgung met voldoende ruimte voor Windows, Office en meerdere games. Advies over het formaat (is 1TB genoeg) of een alternatief (Kingston A1000?) is ook meer dan welkom.
Ik ben benieuwd naar jullie feedback! Bij voorbaat dank ook namens mijn collega!