Systeemkopie / image terugzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 10:56
Hallo,

Ik vermoed en hoop dat dit eigenlijk een overbodige vraag is, maar ik wil m hier toch graag stellen aangezien het de eerste keer is dat ik daadwerkelijk gebruik ga maken van een Systeemkopie / image en ik liever geen risico neem met het terugzetten.

De Systeemkopie is gemaakt met de daarvoor ingebouwde windows functie.

Ik heb een PC met 4 schijven (5 partities).
Omdat er problemen zijn opgetreden na het maken van aanpassingen in een programma, welke waarschijnlijk erg complex zullen zijn om terug te zetten, overweeg ik mijn Systeemkopie te gebruiken.

Destijds heb ik tijdens het maken van de Systeemkopie de volgende partities aangevinkt.
-Uefi (standaard geselecteerd)
-Herstel (standaard geselecteerd)
-C Windows

Alle andere partities heb ik hier buiten gelaten, omdat ik die volledig handmatig indeel met bestanden en hier in de toekomst ook handmatig een backup van wil maken.

Nu is mijn vraag (mogelijk naar het voor de hand liggende) als ik dit Systeemkopie gebruik om de "C" terug te zetten naar het moment dat de kopie is gemaakt, ben ik er dan zeker van dat de andere partities/ schijven (D/E/F/G) ongemoeid zullen blijven.

Helaas kan ik slechts een van de andere schijven even tijdelijk ontkoppelen (anders was dat een extra beveiliging geweest) want 2 zijn m.2 schijven met heatsink...

Als er ook maar het kleinste risico is dat mijn andere schijven hierdoor beschadigd kunnen raken, ga ik een andere oplossing zoeken, want het weer installeren en op orde krijgen van die schijven zou weken in beslag gaan nemen....

Krijg ik misschien bij het terugzetten ook de vraag, welke schijf/schijven ik wil herstellen?

Al vast bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Waarom maak je niet eerst een backup van de D, E, F en G schijf?
Dat kan je doen met een van de reguliere disk kloon programma's van je harddisk fabrikant(en) of Hiren's.
Je boot dan vanaf USB of DVD.
Pas wanneer de schijf kopie(en) van je niet Windows partitie(s) zijn gelukt ga je vervolgens verder met herstel van de C schijf.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@soedesh
Bedankt!

Ga ik inderdaad doen. 't zal wel goed gaan, ook zonder extra backup, maar wil het risico niet lopen, dan maar even wat meer geduld en eerst op zoek naar een extra disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 21:26

MartinMeijerink

Computerrorist

Hoezo extra backup, zijn de reguliere periodieke backups van D/E/F/G niet goed genoeg?

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@MartinMeijerink

De term extra was inderdaad niet zo handig gekozen.

Hiermee bedoelde ik eigenlijk een handmatige backup.
Ik wil windows via systeemkopie een image laten maken van C (+ uefi en herstel) en dan de losse schijven handmatig backuppen.
De planning was echter om eerst mijn systeem zo te installeren dat ik er happy mee ben en dan backups te gaan maken, maar ben nu toch halverwege vast begonnen, aangezien ik het niet aandurf om C te herstellen met een systeemkopie, zonder een backup te hebben van de andere schijven.