Vraag

• Nealvayne
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-02 21:33
Mijn vraag
Mijn computer crasht steeds, tenminste, het beeldscherm valt uit en reageert niet meer maar de computer draait nog wel. Ik kan de computer alleen uit doen via de voeding, niet de aan/uit knop.

Ik krijg geen melding van Windows over problemen.
Ik vermoed dat het de CPU is omdat daar ook de videokaart in zit.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- AMD Ryzen 3 3200G (BOX) Boxed
- MSI B450-A Pro Max
- Cooler Master B600 ver.2
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
- Crucial MX500 2,5" 250GB

- Studio One 5 Professional

[ Voor 4% gewijzigd door Nealvayne op 08-08-2021 08:59 ]

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Nealvayne als je dit programma draait, komt er dan iets op?
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Zijn het specifieke momenten waarop dit gebeurd?
Hoe is de temperatuur van de processor op die momenten?

[ Voor 32% gewijzigd door Arunia op 08-08-2021 09:01 ]

• Nealvayne
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/764c5gHbf2RJdEd-7Z5X78LmRlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rk8ITSAxv2bEhCJsQV9ghvdh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpCjlHf9wt-RlI0ZmG_lTc3BPPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ImG08eTPGk4asbSlY3ekx8a7.png?f=user_large

Het gebeurd heel random, soms meteen na opstarten, soms als die vanuit slapen weer opstart, soms tijdens het draaien van Studio One 5.
Alle fans draaien, heb ik net gecheckt.

• Arunia
  • Nu online
@Nealvayne de melding van bluescreenview kan het eigenlijk niet zijn.
Temperatuur dan ook niet vanwege bepaalde momenten dat het gebeurd.

Eventviewer in Windows? En dan kijken of daar iets staat over problemen op de tijden dat dit probleem zich voor doet.
Anders chkdsk of iets dergelijks om te zien of er fouten op de schijf staan.

• Nealvayne
@Arunia momenteel valt hij al na een paar minuten uit. Het vreemde is, is dat de computer gewoon blijft draaien.

Ik ga het eens op een ander beeldscherm proberen later, vermoed niet dat dat het probleem oplost eigenlijk maar wie weet.

Anders zal ik de schijf helemaal resetten, veel staat er nog niet op omdat het een vrij nieuwe pc is.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

SpamLame

niks

Hoe oud is je voeding?
Her en der is levensduur / condensatoren van deze PSU als minpunt aangegeven (hoewel dat ook exemplarisch kan zijn)

• SpamLame

SpamLame

niks

Nealvayne schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:36:
@Arunia momenteel valt hij al na een paar minuten uit. Het vreemde is, is dat de computer gewoon blijft draaien.
Draaien, nee hij hangt. Anders had je wel een nette shutdown via de poweron/off knop kunnen doen (aangenomen dat softpowerwoff bij jou aanstaat)

• Nealvayne
SpamLame schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:37:
Hoe oud is je voeding?
Her en der is levensduur / condensatoren van deze PSU als minpunt aangegeven (hoewel dat ook exemplarisch kan zijn)
@SpamLame heb de voeding denk ik twee jaar Max. Ik gebruik de voeding zelf een half jaar.

Ik lees hetzelfde inderdaad over de levensduur. Zou zelf nu ook een andere keuze gemaakt hebben maar had deze nog nieuw liggen.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:18
Niemand leest de minidump?
De dader staat er tussen namelijk focusriteusb (een externe DAC)
Als je google erop los laat zie je dat er meer mensen zijn met exact dit probleem.
Wat lijkt te werken voor sommigen:

1) Ontkoppelen van ext DAC
2) Externe DAC drivers verwijderen
3) Drivers updaten voor de onboard dac (Laatste drivers downloaden van moederbord fabrikant)
4) Laatste drivers van de externe DAC binnenslepen van fabrikant
5) Externe dac weer aansluiten

• Arunia
  • Nu online
@Nealvayne ongeacht of deze voeding nieuw is, zou het alsnog het probleem kunnen zijn. Heb je er nog één liggen om te testen?
Lijkt me niet een software probleem om eerlijk te zijn.

@osmosis en dan komt de bsod melding maar 1 keer op van 2 maanden geleden? Lijkt mij sterk dat dat het probleem dan zou zijn? Of wellicht dat hierdoor nu alleen vastlopers komen en geen bsod. Zou kunnen.
Loskoppelen kan zeker geen kwaad om te testen.

[ Voor 42% gewijzigd door Arunia op 08-08-2021 10:05 ]

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:18
Arunia schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:02:
@Nealvayne ongeacht of deze voeding nieuw is, zou het alsnog het probleem kunnen zijn. Heb je er nog één liggen om te testen?
Lijkt me niet een software probleem om eerlijk te zijn.

@osmosis en dan komt de bsod melding maar 1 keer op? Lijkt mij sterk dat dat het probleem dan zou zijn?
Ja, dat is zeg maar de bedoeling van een minidump. Het is een moment opname.
Google het eens, een bekend probleem :+ "focusriteusb bsod"

• Arunia
  • Nu online
@osmosis haha, touche! Daar heb je gelijk in. Ik ging er eigenlijk vanuit dat iedere bsod zichtbaar was, maar dit zijn geen bsod's.

@Nealvayne trek inderdaad eens die module er uit?

Zou wat zijn als dat het is, maar dan is het dus op zoek naar hoe dit op te lossen.

• Nealvayne
Focusrite heb ik ook losgekoppeld inderdaad, toen viel die ook uit. Alsnog kan ik best de stappen ondernemen die @osmosis voorstelde.

[ Voor 12% gewijzigd door Nealvayne op 08-08-2021 10:13 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

Nealvayne schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:11:
Focusrite heb ik ook losgekoppeld inderdaad, toen viel die ook uit. Alsnog kan ik best de stappen ondernemen die @osmosis voorstelde.
Ja kan onboard audio ook uitschakelen in de BIOS/UEFI/Dev.manager als je toch een externe audiooplossing gebruikt.

• Arunia
  • Nu online
@Nealvayne de drivers ook verwijderen en de software.

• Nealvayne
Tot nu toe lijkt het geholpen te hebben om de drivers te verwijderen.

Ik had nog een andere driver wat niet meer in gebruik was wat waarschijnlijk het probleem veroorzaakte (Sonarworks).

De computer staat nu 3 uur aan en dat is een record de laatste week.

Thanks voor jullie hulp allemaal! @Arunia @SpamLame @osmosis

• Arunia
  • Nu online
Dan is nu alleen de vraag, hoe nu verder? Laatste drivers downloaden van dat usb apparaat?
Als dat werkt ben je klaar. Zo niet, dan is het internet afstruinen voor hetgeen wat er eerder is aangegeven en of daar een oplossing uit komt.
Kan best zijn dat het er niet is en dat je dus een andere oplossing voor dat apparaat zou moeten vinden in de trant van een ander apparaat wat hetzelfde doet.

• Nealvayne
@Arunia ik heb de originele drivers weer opnieuw gedownload van de Focusrite website en geluid doet het ook weer.

• Arunia
  • Nu online
@Nealvayne als het werkt is het goed. Zo simpel is het. Als het niet werkt, dan moet het probleem ergens anders opgelost worden. Of het is een combi van hardware.

• Nealvayne
Ben bang dat ik toch iets te vroeg gejuicht heb, zonet weer hetzelfde probleem.

Computer is weer gecrashed. Wel bijzonder dat die het na het verwijderen en opnieuw installeren van de drivers het zo lang heeft gedaan.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Welke versie LPX CMK16GX4M2B3200C16 heb je? Staat op de sticker van de DIMM’s. v4.32 en v5.30 zijn instabiel met Ryzen.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:43

rdejongjr

Gnome

Brrrr bar slechte voedingen dat.
Heb je in de systeemlogboeken toevallig ook veel event id 41?
(logboeken->windows-logboeken->systeem en dan filteren op fout/kritiek en een tijdspanne waarin het is voorgevallen)
Dat betekent dat het systeem wegvalt zonder een dump te kunnen schrijven, gebeurt bij hard reset, defecte opslag en defecte voedingen het meest.

In dit geval zou ik de voeding verdenken

[ Voor 12% gewijzigd door rdejongjr op 08-08-2021 17:22 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Een licentie Studio One Pro kost trouwens meer dan het hele systeem. Ik zou niet op hardware bezuinigen.

Mee eens dat de voeding zeer matig is.
Goede vervanger: pricewatch: Corsair TX550M

• Nealvayne
rdejongjr schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

Brrrr bar slechte voedingen dat.
Heb je in de systeemlogboeken toevallig ook veel event id 41?
(logboeken->windows-logboeken->systeem en dan filteren op fout/kritiek en een tijdspanne waarin het is voorgevallen)
Dat betekent dat het systeem wegvalt zonder een dump te kunnen schrijven, gebeurt bij hard reset, defecte opslag en defecte voedingen het meest.

In dit geval zou ik de voeding verdenken
Heb inderdaad enorm veel id 41 in m'n logboek, staat keplar power bij. Tijd om naar een andere voeding te kijken.

• Nealvayne
Djarune schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:37:
Een licentie Studio One Pro kost trouwens meer dan het hele systeem. Ik zou niet op hardware bezuinigen.

Mee eens dat de voeding zeer matig is.
Goede vervanger: pricewatch: Corsair TX550M
Het systeem kostte wel iets meer dan een licentie Studio One maar inderdaad als de voeding te zwak blijkt te zijn gaan we gewoon upgraden

• Nealvayne
Een update:

Ik heb de voeding vervangen door de Corsair Tx550m. Helaas heeft ook dit niet het probleem verholpen.

Heeft iemand wellicht nog een idee?

Kan het te maken hebben met incorrecte aansluiting op het moederbord?
CPU wat niet goed gekoeld wordt?

[ Voor 25% gewijzigd door Nealvayne op 30-08-2021 21:08 ]

Pagina: 1