Even terug op verhaal van TS, deze woning heeft ook heteluchtverwarming, echter dit was al een indirect gestookte luchtverwarming waarbij een normale combiketel voor warmtelevering zorgt voor de wisselaar, TS heeft vermoedelijk nog een direct gestookte kast waarbij de gasbrander erbij in zit.
Wat heb ik gedaan:
- Woonkamer/keuken > Vloerverwarming (bewust droogbouw gekozen).
> Ook een split airco (warmtepomp) deze is hoofdverwarming en de vloerverwarming bijverwarming.
- Badkamer > grote handdoekradiator
- Zolder > droogbouw vloerverwarming (hobby kamer).
- Bovenverdieping zoals slaapkamers > luchtverwarming laten zitten.
> De slaapkamers verwarmen wij eigenlijk nooit en als het gebeurd kan het wel met de luchtverwarming, daar zit een kogelkraan tussen die dus dicht staat.
> Zelf heb ik de luchtverwarmingbuis naar beneden afgesloten maar boven wordt het soms gebruikt op de zomerdag(kast op ventileren zetten) voor verkoeling op de windstille zomeravond en een briesje door de kamers te laten gaan, bedenk dus goed of je het oude systeem wel compleet eruit wil halen.
Het indirecte systeem was ook niet zuinig, CV water ging met 60-70c retour water de ketel weer in.
Ik heb er ook zoneregeling tussen gezet (zit op de ketel) als boven de thermonstaat om warmte vraagt gaat de ketel hoger watertemperatuur stoken, vraagt alleen beneden de vloerverwarming om warmte dan stookt de ketel max 40c water, is er geen warmtevraag beneden dan wordt er een klep gesloten, de vloerverwarming heeft ook een beveiliging (thermonstaat) er zal dus nooit warmer dan 40c ingaan.
Wordt er boven niet gestookt dan draaien wij de thermonstaat terug en de kraan dicht.
In de badkamer handdoekradiator heb ik ook nog een electrische element zitten, deze is voor als ik "teveel" overschot heb van de zonnepanelen dan brand ik het daarmee nog even op en bespaar zo gas, uiterraard wordt de handdoekradiator dan van de CV afgesloten door de kraan dicht te zetten.
Maar gezien je split airco,s boven plaatst (heb ik niet boven) dan is het veel handiger om daarmee ook te verwarmen, dat tocht verhaal is larikoek en speelt zich alleen af als het net aan staat, ga je er lang mee verwarmen dan wordt het al anders, zelf heb ik beneden dan wel vloerverwarming erbij maar niet vanwege "tocht" maar omdat de vloer nogal koud blijft als je stil zit.
[
Voor 40% gewijzigd door
mr_evil08 op 08-08-2021 12:53
]