CV of elektrische verwarming op bovenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-06-2024
We gaan in januari beginnen met de verbouwing van ons nieuwe huis (bungalow). Momenteel wordt ons huis verwarmt d.v.m hete lucht verwarming deze gaan we vervangen door: beneden vloerverwarming maar voor de bovenverdieping komen we er niet helemaal uit.

We plaatsen ook splitairco's maar om hiermee de kinder/baby kamer te verwarming lijkt ons vanwege de tocht niet wenselijk. Wij twijfelen nu tussen CV en elektrische verwarming.

Hopelijk kan iemand zijn ervaringen delen of wellicht heeft iemand een andere idee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou de aircos gebruiken, met plaatsing zo goed mogelijk rekening houden tov locatie bed en gaan. Andere opties zijn oplossingen voor een niet bestaand probleem, en scheelt ook nog eens aardig wat knaken.
Je kunt overigens later altijd nog electrische radiotoren bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01
Met een split airco verwarmen gaat prima en is energiezuinig, en kost de helft van verwarmen met gas (bij A+++ model).

Tocht valt echt wel mee als je hem zachtjes zet. Dat verlaagt de efficiëntie dan wel wat, maar goed, hoe veel heb je op de bovenverdieping de verwarming aan normaalgesproken? Je kunt de uitstroom ook nog richten zodat je daar zo min mogelijk last van hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 08-08-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

idd gewoon de airco's het werk laten doen. dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:20
Flip1991 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:45:
We gaan in januari beginnen met de verbouwing van ons nieuwe huis (bungalow). Momenteel wordt ons huis verwarmt d.v.m hete lucht verwarming deze gaan we vervangen door: beneden vloerverwarming maar voor de bovenverdieping komen we er niet helemaal uit.

We plaatsen ook splitairco's maar om hiermee de kinder/baby kamer te verwarming lijkt ons vanwege de tocht niet wenselijk. Wij twijfelen nu tussen CV en elektrische verwarming.

Hopelijk kan iemand zijn ervaringen delen of wellicht heeft iemand een andere idee.
Tocht bij de airco's valt mee, dus dat zou de voorkeur hebben. Als de meerkosten niet al te hoog zijn zou ik ook vloerverwarming aan laten leggen boven, dat doe je later niet snel meer als de vloeren er in liggen.

Heb je voor het verwarmen met de vloerverwarming al naar een warmtepomp gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik verwarm hier ook met airco’s en bevalt mij prima.

Wees wel bereid om nog wat te tweaken achteraf om het beste eruit te halen, maar daar is een mooi topic over hier op het forum.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:52

MLLL

Palm Treo 650

Grappig, als ik met de airco verwarm ipv cv het altijd een rare warmteafgifte geven.
Centrale verwarming heeft mijn voorkeur, is comfortabeler m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Ga je een gasketel ophangen of een warmtepomp neerzetten voor de cv?

Als je toch flink gaat verbouwen en een cv aanleggen, lijkt het mij een kleine moeite om ook een paar leidingen naar boven te trekken en daar een radiator op te hangen? Zeker als je al een warmtepomp neerzet lijkt het mij wel zo efficient om daar gebruik van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
is er een reden dat je boven geen vloerverwarming neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
wat een warmtepomp betreft. je kan boven dan voor radson ulow e2 radiatoren kiezen.
https://www.radson.com/nl...ensten/calculator-ulow-e2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip1991
Heronimo schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Tocht bij de airco's valt mee, dus dat zou de voorkeur hebben. Als de meerkosten niet al te hoog zijn zou ik ook vloerverwarming aan laten leggen boven, dat doe je later niet snel meer als de vloeren er in liggen.

Heb je voor het verwarmen met de vloerverwarming al naar een warmtepomp gekeken?
Nee hebben nog niet naar een warmtepomp gekeken. Gevoelsmatig gaat de voorkeur uit naar een cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip1991
Rofdof schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:37:
is er een reden dat je boven geen vloerverwarming neemt?
Hebben we eigenlijk niet over na gedacht. De bovenverdieping heeft een betonnen vloer, dus dat zou dan goed mogelijk zijn lijkt mij? Of komt er dan een ophoging? Nadeel van een bungalow is dat de plafonds wat lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Flip1991 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Nee hebben nog niet naar een warmtepomp gekeken. Gevoelsmatig gaat de voorkeur uit naar een cv
Als je de investering kan doen, zou ik het nu doen. Als je alles nu toch open trekt is nu de beste tijd om het te doen. Leidingwerk en alles ligt straks open, dan is het een relatief kleine aanpassing.

De restwarmte trekt wel wat naar boven. Eventueel bijverwarmen met een airco. Dat werkt uitstekend. Uiteraard helpt isoleren het beste, ik ga er even vanuit dat je dat ook enigszins meepakt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Opzich is het natuurlijk vreemd om nu nog een CV gebaseerd op een Gasketel aan te leggen, als de overheid helemaal toespeelt op 'geen gas meer' en inmiddels woonwijken opgeleverd worden zonder. De plaats waar ik woon wil in tegenstelling tot de landelijke overheid (2050) al in 2040 van het gas af zijn. Nu ben ik één van de "gelukkingen" die in de wijk wonen waar de gemeente wil beginnen, want hier staan de meest moderne woningen. As hoofdoplossing geeft men aan gebruik te maken van luchtwarmtepompen.

Nu ben ik mij daar eens in gaan verdiepen en heb inmiddels wat ervaringen ingewonnen en ik moet zeggen dat ik persoonlijk daar niet echt vrolijk van wordt. Wil je niet te veel geluid wordt zo'n luchtwarmtepomp al vrij gauw prijzig. Daarnaast ken ik inmiddels meer situaties waarbij de luchtwarmtepomp bij een winter zoals afgelopen winter gewoon niet voldoet en algauw zorgt voor enorme electriciteitsrekningen (en dan gaat het niet om 10tjes of honder, maar duizend euro in een paar maand). Tevens lijkt er ook meer onderhoud te zijn aan deze manier van energie opwekken dan men doet denken.

Mijn advies is ga je voor een luchwarmtepomp maak heel goede afspraken met de leverancier, zeker op het gebied als blijkt dat de luchtwarmtepomp niet voldoet aan de verwachtingen.

Wat betreft vloerverwarming als je alles toch open hebt liggen zou ik daarvoor gaan. Dit is ook één van de adviezen doe hier gegeven wordt om een woning gereed te maken om van het gas af te gaan. Opzich het in laten vreezen van vloerverwarming in een bestaande vloer hoeft niet heel duur te zijn. Ikzelf heb in een deel van de woning kort na de bouw vloerverwarming laten invrezen, dit was de helft kwa prijs, dan wanneer ik het tijdens de bouw had laten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 08-08-2021 11:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Een radiator "tocht" ook maar dan naar boven als je de split airco op fluisterstand zet dan "tochten" ze niet.
Elektrisch verwarmen is kapitaal vernietiging, zeker als hoofdverwarming op een kamer.

Maar als ik het goed begrijp gaat het hier niet om een nieuwbouw huis maar noemen jullie het een "nieuw" huis omdat je daar heen gaat, dit geeft verwarring want je hebt het over verbouwing en dat er op moment luchtverwarming in zit.

@MLLL Dat komt door verkeerd gebruik, verwarmen met een split airco moet je eerder aanzetten zodat de objecten in de ruimte op temp kunnen komen, dit duurt langer dan bij radiatoren.
En wel vreemd ik verwarm er in de winter ook wel mee maar totaal geen hoge energierekening, zelfs vorig winter bij -12 ging prima.

[ Voor 167% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2021 11:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Flip1991 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Hebben we eigenlijk niet over na gedacht. De bovenverdieping heeft een betonnen vloer, dus dat zou dan goed mogelijk zijn lijkt mij? Of komt er dan een ophoging? Nadeel van een bungalow is dat de plafonds wat lager zijn.
inferzen van vloerverwarming kan ook, scheelt weer hoogte. hier wat technische uitleg.
zie https://www.youtube.com/watch?v=lPzhVh_OOcU
en zie https://www.youtube.com/watch?v=Idcfe1z-PoY
en zie https://www.youtube.com/watch?v=qDWCK-qhycQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17
_Dune_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:55:
Opzich is het natuurlijk vreemd om nu nog een CV gebaseerd op een Gasketel aan te leggen, als de overheid helemaal toespeelt op 'geen gas meer' en inmiddels woonwijken opgeleverd worden zonder. De plaats waar ik woon wil in tegenstelling tot de landelijke overheid (2050) al in 2040 van het gas af zijn. Nu ben ik één van de "gelukkingen" die in de wijk wonen waar de gemeente wil beginnen, want hier staan de meest moderne woningen. As hoofdoplossing geeft men aan gebruik te maken van luchtwarmtepompen.

Nu ben ik mij daar eens in gaan verdiepen en heb inmiddels wat ervaringen ingewonnen en ik moet zeggen dat ik persoonlijk daar niet echt vrolijk van wordt. Wil je niet te veel geluid wordt zo'n luchtwarmtepomp al vrij gauw prijzig. Daarnaast ken ik inmiddels meer situaties waarbij de luchtwarmtepomp bij een winter zoals afgelopen winter gewoon niet voldoet en algauw zorgt voor enorme electriciteitsrekningen (en dan gaat het niet om 10tjes of honder, maar duizend euro in een paar maand). Tevens lijkt er ook meer onderhoud te zijn aan deze manier van energie opwekken dan men doet denken.

Mijn advies is ga je voor een luchwarmtepomp maak heel goede afspraken met de leverancier, zeker op het gebied als blijkt dat de luchtwarmtepomp niet voldoet aan de verwachtingen.

Wat betreft vloerverwarming als je alles toch open hebt liggen zou ik daarvoor gaan. Dit is ook één van de adviezen doe hier gegeven wordt om een woning gereed te maken om van het gas af te gaan. Opzich het in laten vreezen van vloerverwarming in een bestaande vloer hoeft niet heel duur te zijn.
Weet niet waar jij je info vandaan haalt maar dit is dus echt niet waar. Een lucht-water of lucht-lucht warmtepomp kan prima je hele huis verwarmen en ondanks de strenge winter dit jaar nog steeds een stuk goedkoper zijn als een gasketel. Crux is dat je een warmtepomp moet hebben die voldoende vermogen heeft om bij dergelijke temperaturen je huis warm te houden want: hoe minder vermoegen, des te sneller het element bij sprint om je huis warm te krijgen.

Die duizend euro per maand vind ik overigens wel heel opmerkelijk die je noemt. Stel dat je uit gaat van 0.25ct/kwh dan zou je dus in 1 maand 4000kWh verbruiken, dat is gemiddeld 5kWh per uur. Mijn warmtepomp is afgezekerd voor 6,6kw continu (en nog een 3kW element) dus dan zou die een maand lang continu richting z'n maximale vermogen draaien. Ik zou je adviseren eens in het grote warmtepomp topic te kijken, daar worden statistieken bijgehouden door @Tomexergie waarbij duidelijk wordt dat het bedrag wat je noemt echt niet realistisch is voor een normaal huis.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip1991
mr_evil08 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:56:
Een radiator "tocht" ook maar dan naar boven als je de split airco op fluisterstand zet dan "tochten" ze niet.
Elektrisch verwarmen is kapitaal vernietiging, zeker als hoofdverwarming op een kamer.

Maar als ik het goed begrijp gaat het hier niet om een nieuwbouw huis maar noemen jullie het een "nieuw" huis omdat je daar heen gaat, dit geeft verwarring want je hebt het over verbouwing en dat er op moment luchtverwarming in zit.
Het is inderdaad geen nieuwbouwwoning maar voor ons een nieuw huis. Huis is van 1970. Er zit op dit moment een hele oude installatie van hete lucht verwarming door het huis. Deze gaat er volledig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Felicia schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:06:
[...]
Weet niet waar jij je info vandaan haalt maar dit is dus echt niet waar. Een lucht-water of lucht-lucht warmtepomp kan prima je hele huis verwarmen en ondanks de strenge winter dit jaar nog steeds een stuk goedkoper zijn als een gasketel. Crux is dat je een warmtepomp moet hebben die voldoende vermogen heeft om bij dergelijke temperaturen je huis warm te houden want: hoe minder vermoegen, des te sneller het element bij sprint om je huis warm te krijgen.

Die duizend euro per maand vind ik overigens wel heel opmerkelijk die je noemt. Stel dat je uit gaat van 0.25ct/kwh dan zou je dus in 1 maand 4000kWh verbruiken, dat is gemiddeld 5kWh per uur. Mijn warmtepomp is afgezekerd voor 6,6kw continu (en nog een 3kW element) dus dan zou die een maand lang continu richting z'n maximale vermogen draaien. Ik zou je adviseren eens in het grote warmtepomp topic te kijken, daar worden statistieken bijgehouden door @Tomexergie waarbij duidelijk wordt dat het bedrag wat je noemt echt niet realistisch is voor een normaal huis.
Dat van de duizend euro in twee maanden tijd, komt bij de buren van mijn ouders vandaan. Betreft een behoorlijk grote woning, met naast de warmtepomp(en) een heel batterij aan zonnepanelen die in het land achter de woning liggen. Daarnaast heb ik inmiddels verschillende andere mensen gesproken in mijn directe omgeving die gewoon matig enthousiast zijn over de warmtepompen die zij gebruiken, dan mensen die gewoon tevreden zijn. Daarom mijn advies om heel goed alles door te spreken met een installateur.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17
_Dune_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Dat van de duizend euro in twee maanden tijd, komt bij de buren van mijn ouders vandaan. Betreft een behoorlijk grote woning, met naast de warmtepomp(en) een heel batterij aan zonnepanelen die in het land achter de woning liggen. Daarnaast heb ik inmiddels verschillende andere mensen gesproken in mijn directe omgeving die gewoon matig enthousiast zijn over de warmtepompen die zij gebruiken. Daarom mijn advies om heel goed alles door te spreken met een installateur.
Ik zou ze inderdaad even verwijzen naar een erkende installateur. 1000 euro in 2 maanden betekend:
Of dat ze een gigantisch huis hebben en met een ketel nog veel meer kwijt waren
Of dat ze een te kleine warmtepomp hebben waardoor het element constant bijspringt en dus de elektriciteitskosten behoorlijk op jaagt (maar dan hebben ze het waarschijnlijk ook koud gehad)
Of dat ze een warmtepomp hebben die heel slecht ingericht is en bijvoorbeeld bij dat soort temperaturen CV water van 60 graden probeert te maken (en waarschijnlijk daarvoor ook het element gebruikt)

Al met al is het waarschijnlijk een combinatie van alledrie. Daarom dat afstellen net zo belangrijk is als installeren maar daar willen de meeste installateurs niets van weten. CV leiding wordt warm? Wij zijn klaar en succes met de rekening!

Maar, nogmaals, kijk eens in het grote warmtepomp topic, daar staan ook kasten van huizen die nog steeds niet aan de kosten zitten die jij noemt. Bijvoorbeeld @Grolsch.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:25
[...]

Dat van de duizend euro in twee maanden tijd, komt bij de buren van mijn ouders vandaan. Betreft een behoorlijk grote woning, met naast de warmtepomp(en) een heel batterij aan zonnepanelen die in het land achter de woning liggen. Daarnaast heb ik inmiddels verschillende andere mensen gesproken in mijn directe omgeving die gewoon matig enthousiast zijn over de warmtepompen die zij gebruiken, dan mensen die gewoon tevreden zijn. Daarom mijn advies om heel goed alles door te spreken met een installateur.
Dan gaat daar toch iets goed verkeerd.

Warmtepompen (LW) Werken erg goed, wel moet de installatie en isolatie WP geschikt zijn.
Kort samengevat, je moet de woning met maximaal Ta 40 warm kunnen krijgen / houden, en liever nog Ta 30.

Het probleem is dat er weinig installateurs weten waar ze het over hebben. En degene die wel goed zijn vragen meestal de hoofdprijs.

Ook zijn er veel succeszoekers die zich op de WP markt bevinden, en vervolgens een dikke puinhoop achterlaten.

Zelf verwarm ik al ruim 4 jaar onze nieuw gebouwde woning met een L/W WP (Zonder gas, en/of extra airco's), nog geen seconde koud gehad, en ik woon zelfs in Twente waar het echt koud kan worden (en is geweest afgelopen winter).

Verbruik gemiddeld zo'n 3300kWh per jaar, waarvan 2700 voor CV en 600 voor SWW.

Het gaat om een woning van 900m3, vrijstaand, niet extreem geïsoleerd, geen tripple glas, en geen WTW en niet luchtdicht.

Dus 3300 * 0,22 - 726 EURO per jaar

Dus duizend euro in 2 maanden is een broodje aap verhaal, of er zit iets heel erg fout daar.

En in 2021 nog een CV installatie overwegen bij vloerverwarming kan echt niet meer :P 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Even terug op verhaal van TS, deze woning heeft ook heteluchtverwarming, echter dit was al een indirect gestookte luchtverwarming waarbij een normale combiketel voor warmtelevering zorgt voor de wisselaar, TS heeft vermoedelijk nog een direct gestookte kast waarbij de gasbrander erbij in zit.

Wat heb ik gedaan:
- Woonkamer/keuken > Vloerverwarming (bewust droogbouw gekozen).
> Ook een split airco (warmtepomp) deze is hoofdverwarming en de vloerverwarming bijverwarming.
- Badkamer > grote handdoekradiator
- Zolder > droogbouw vloerverwarming (hobby kamer).
- Bovenverdieping zoals slaapkamers > luchtverwarming laten zitten.

> De slaapkamers verwarmen wij eigenlijk nooit en als het gebeurd kan het wel met de luchtverwarming, daar zit een kogelkraan tussen die dus dicht staat.

> Zelf heb ik de luchtverwarmingbuis naar beneden afgesloten maar boven wordt het soms gebruikt op de zomerdag(kast op ventileren zetten) voor verkoeling op de windstille zomeravond en een briesje door de kamers te laten gaan, bedenk dus goed of je het oude systeem wel compleet eruit wil halen.

Het indirecte systeem was ook niet zuinig, CV water ging met 60-70c retour water de ketel weer in.

Ik heb er ook zoneregeling tussen gezet (zit op de ketel) als boven de thermonstaat om warmte vraagt gaat de ketel hoger watertemperatuur stoken, vraagt alleen beneden de vloerverwarming om warmte dan stookt de ketel max 40c water, is er geen warmtevraag beneden dan wordt er een klep gesloten, de vloerverwarming heeft ook een beveiliging (thermonstaat) er zal dus nooit warmer dan 40c ingaan.

Wordt er boven niet gestookt dan draaien wij de thermonstaat terug en de kraan dicht.

In de badkamer handdoekradiator heb ik ook nog een electrische element zitten, deze is voor als ik "teveel" overschot heb van de zonnepanelen dan brand ik het daarmee nog even op en bespaar zo gas, uiterraard wordt de handdoekradiator dan van de CV afgesloten door de kraan dicht te zetten.

Maar gezien je split airco,s boven plaatst (heb ik niet boven) dan is het veel handiger om daarmee ook te verwarmen, dat tocht verhaal is larikoek en speelt zich alleen af als het net aan staat, ga je er lang mee verwarmen dan wordt het al anders, zelf heb ik beneden dan wel vloerverwarming erbij maar niet vanwege "tocht" maar omdat de vloer nogal koud blijft als je stil zit.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2021 12:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
als ts zowel boven als beneden vloer verwamirng neemt kan hij werken met een verderls zonder pomp en kleppen. en een grotere aanvoerleiding naar je verdelers leggen. je cv ketel moet/kan dan op 40 graden cv water worden ingestelt veel ketels kunnen dit zonder problemen. behalve een nefit ketel. helaas.
dan stook je wel zuinigst van allemaal. en kan je later overschakelen op een wartepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:40
Als je huis goed geïsoleerd is en je hebt ruimte voor buitenunit(s) (wat wrs het geval is gezien je airco's overweegt) dan is nu nog een cv-ketel plaatsen eeuwig zonde.

Ik heb net toevallig hier iets uitgebreider gereageerd op iemand die ook een nieuwe cv-ketel overweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Flip1991 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

een betonnen vloer heeft normaliter ook een cementdek afwerkvloer van een paar cm.
Hier is het heel gemakkelijk om vloerverwarming in te frezen.

Als je overal vloerverwarming hebt dan kun je overal met lage temperaturen stoken.

Het frezen zelf kost wel wat maar het leggen van de buizen en dergelijke is niet heel duur.
Als je dat laat doen is het mooiste dat alle groepen centraal op een plek komen en aan een verdeler.
Het hoeft niet direct maar je kan dan met bijvoorbeeld een honeywell evohome kit elke ruimte uitrusten met een aparte kamerthermostaat.

Als dat in het begin te duur is kun je ook eerst de groepen/ruimtes waterzijdig inregelen.

Eigenlijk is het een nobrainer.
Kun je (makkelijk) vloerverwarming plaatsen dan moet je dat doen.
En voor de warme zomers zou ik iig al zorgen voor airco voorbereidingen zodat je later altijd een airco kunt plaatsen zonder heel veel breek en sloopwerk.
Wij hebben in een huisje airco's geplaatst waarbij er een rooster in het plafond zit.
Is estetisch erg mooi weggewerkt en de koude (warme) lucht word gelijkmatig verspreid ipv dat je zo'n blazende wandunit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Grolsch schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Dan gaat daar toch iets goed verkeerd.

Warmtepompen (LW) Werken erg goed, wel moet de installatie en isolatie WP geschikt zijn.
Kort samengevat, je moet de woning met maximaal Ta 40 warm kunnen krijgen / houden, en liever nog Ta 30.

Het probleem is dat er weinig installateurs weten waar ze het over hebben. En degene die wel goed zijn vragen meestal de hoofdprijs.

Ook zijn er veel succeszoekers die zich op de WP markt bevinden, en vervolgens een dikke puinhoop achterlaten.

Zelf verwarm ik al ruim 4 jaar onze nieuw gebouwde woning met een L/W WP (Zonder gas, en/of extra airco's), nog geen seconde koud gehad, en ik woon zelfs in Twente waar het echt koud kan worden (en is geweest afgelopen winter).

Verbruik gemiddeld zo'n 3300kWh per jaar, waarvan 2700 voor CV en 600 voor SWW.

Het gaat om een woning van 900m3, vrijstaand, niet extreem geïsoleerd, geen tripple glas, en geen WTW en niet luchtdicht.

Dus 3300 * 0,22 - 726 EURO per jaar

Dus duizend euro in 2 maanden is een broodje aap verhaal, of er zit iets heel erg fout daar.

En in 2021 nog een CV installatie overwegen bij vloerverwarming kan echt niet meer :P 8)
wij hadden ook over de duizend euro in 2 maanden (gas/elektra, hybryde ketel).
Jaren 70 huis. wel na-geïsoleerd maar nog steeds haalt het niet bij nieuwbouwhuis en dat ga je ook nooit halen. Moet wel zeggen dat mijn vader verwarming op 23 zet in winter (hij is minder valide en oud). juist die graden boven de 20 kosten extra veel.
denk dat het huis 1100 a 1200 kuub is.

In feite zijn wij 2 huishoudens. Per huishouden betalen wij 125 euro pm gemiddeld voor gas en elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip1991
Dank voor alle reacties! Hier kunnen we weer even mee verder. We gaan uitzoeken hoe makkelijk de vloerverwarming boven te installeren, aan de hand daarvan gaan we voor vloerverwarming of airco's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Het probleem met warmtepompen is dat de techniek allang volwassen is, maar de installatiebranche niet. Tel daarbij op de mensen die hun installatiebedrijf blind volgen (want die weten wel hoe het werkt) en dan ben je ontevreden.

Mijn ouders ook, boven verwarming met radiatoren, staan nooit aan want dak is geisoleerd met 8cm PIR en de verdiepingsvloer is van hout zonder isolatie. Beneden vloerverwarming aangelegd met een HTV pompverdeler, hangt een ketel boven die max 55 graden deed, moet nu 65 stoken want anders wordt de vloer niet warm. Daar gaat je rendement en wil je een warmtepomp moet er alsnog een nieuwe verdeler komen.
Pagina: 1