Probleem met driver ventilator GPD Pocket

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSU1200C
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 15:22
Sinds een tijdje werkt de ventilator van mijn GPD Pocket 1 niet meer. Apparaatbeheer geeft foutcode 52 voor de driver van de fan. Geavanceerd opstarten en uitschakelen van de controle op ondertekende drivers werkt wel maar is omslachtig (zeker met bitlocker).
GPD ondersteund het apparaat niet meer en de Chinese leverancier van de driver reageert niet.
Sigverif geeft aan dat alle drivers ondertekend zijn. Bij certificaatmanagement kan ik zien dat er certificaten ingetrokken zijn. Wat ik online kan vinden heeft dit wellicht te maken met het stoppen van de activiteiten van de verstrekker van de certificaten. Maar dat was al een paar jaar geleden.
Ik gebruik momenteel Windows 11.

Is er een mogelijkheid om precies te kijken wat de foutcode veroorzaakt? En zou het mogelijk zijn de driver zelf opnieuw te ondertekenen zodat ik die lokaal zonder foutmeldingen kan gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo heb je al de gratis trial versie van driver booster er naar laten zoeken wat de laatste driver voor jouw apparaat is?
Het installeren is makkelijk

Groeten Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSU1200C
Net geprobeerd. Helaas geen andere driver kunnen vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
Pieter666 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:21:
Hallo heb je al de gratis trial versie van driver booster er naar laten zoeken wat de laatste driver voor jouw apparaat is?
Het installeren is makkelijk

Groeten Pieter
Hou eens op met die halve malware te promoten.

@NSU1200C Wat doet hij op win 10 of 7? Is dit geen win 11 probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Malware zie je spoken?
Van mijn probook werkte het geluid en Bluetooth niet meer en in apparaatbeheer klikken op zoeken naar updates voor de drivers hielp niets en hp support hun drivers bood geen oplossing simpel en snel met Driverbooster free trial het opgelost.
En het verwijderen van Driverbooster ging daarna prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
Het is gewoon compleet onnodig, windows kan al jaren en jaren zijn eigen drivers vinden. En mocht dat niet lekker werken staan de drivers op de site van de fabrikant.
En vaak installeren die programma's ook nog allerlei andere onzin. (En dat wil dit programma ook, net geprobeerd)
Bovendien zijn het altijd van die vage bedrijven die er achter zitten, waar je absoluut geen zaken mee wil doen. (en al helemaal niet je data wil geven)
Daar bovenop nog eens, als ze de verkeerde drivers installeren, waar je best grote kans op hebt, word het er meestal niet beter op.

Al met al, gewoon weg blijven van die onzin.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 16-08-2021 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSU1200C
@WEBGAMING

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het inderdaad een win 11 probleem is. Dat zou ik nog kunnen proberen door met een win 10 build te testen. Probleem heb ik wel aangemeld maar nog geen reactie op gehad. Er zullen ook niet veel van deze apparaten op win 11 draaien.
Ik gok dat het probleem begonnen is met een aantal veiligheidsopties zoals secure boot. Deactiveren hielp in ieder geval niet meer. Je merkt niet gelijk dat de machine trager reageert als de processor niet veel hoeft te doen. De ventilator maakt weinig geluid. Bij een aantal applicaties wel en daarna ben ik gaan zoeken wat het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je een hardware ID van die fan zoals zichtbaar in apparaatbeheer? Wellicht kunnen we helpen zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSU1200C
Uiteraard!
ACPI\VEN_FAN0&DEV_2501
ACPI\FAN02501
*FAN02501

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSU1200C
Ik heb de oorzaak kunnen vinden en heb een workaround kunnen toepassen.
De laptop heb ik secure boot op geactiveerd om aan de eisen voor Windows 11 te voldoen. Vanaf dat moment is de fan ermee gestopt omdat daarmee de controle op whql-drivers strenger is. De ondertekening van de driver voldoet daar niet (meer) aan.
In het register heb ik een aanpassing kunnen doen zodat de controle voor deze driver niet aan de whql-eis hoeft te voldoen ondanks secure boot. Het opnieuw ondertekenen had niet geholpen omdat voor whql ook Microsoft de driver zou moeten onderteken. Dat zou nogal overdreven zijn voor 1 laptop.
Pagina: 1