Laptop voor ICT opleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppy_Disks
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-09 00:32
Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop heb ik nodig voor een mbo ICT opleiding (niveau 4). Expert IT systems and devices (ICT-beheerder/Cyber Security) bij ROCMN.

Laptopeisen expert IT systems and devices:
15-inch laptop met, Intel Core i5 processor (minimaal 8e generatie); 16GB werkgeheugen; Camera en microfoon; 512GB SSD; Draadloos netwerk en LAN aansluiting; Het moederbord moet virtualisatie ondersteunen
Voorzien van een accu die minimaal 3 uur meegaat bij normaal gebruik

Tijdens de opleiding zullen we vermoedelijk werken met programma's als VMware VirtualBox. 16GB RAM is dus een must. Ik weet niet of het belangrijk is of het RAM-geheugen uitbreidbaar is tot 32 GB.

Wat is je budget?
Maximaal €1200,- als het echt nodig is. Waarschijnlijk is €700,- al genoeg.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik moet de laptop elke dag mee naar school nemen en waarschijnlijk ook van het ene klaslokaal naar het andere.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, ik heb niet per se een merkvoorkeur.

Welke vragen ik verder nog heb:
Welk merk processor heeft voor dit soort toepassingen (virtualisatie e.d) de voorkeur, AMD of Intel? Na de Skylake en Kaby Lake lek van een paar jaar terug is het maar de vraag of ik wel een Intel processor moet kopen.

Zo te zien is een AMD processor beter voor multicore processen en een Intel processor is beter voor single en dualcore taken:
https://cpu.userbenchmark...-4700U/m1286124vsm1105478

Klopt het dan dat een AMD processor door de betere multicore prestaties beter is voor virtualisatie? Ik denk dat een AMD processor dan de voorkeur zou hebben. Of heb ik het helemaal mis? En voor Cyber Security is een AMD processor denk ik beter dan een Intel processor, omdat Intel processoren meer beveiligingslekken hebben.

TLDR: Ik heb een laptop nodig voor een mbo niv 4 opleiding richting systeembeheer en Cyber Security, welke kan ik dan het beste kopen?

Wat ik zelf al gevonden heb:
https://tweakers.net/pric...;1716294;1688270;1700960/ (grote lijst)
https://tweakers.net/pric...;1698826;1696106;1719674/ (goedkopere opties)
https://tweakers.net/pric...;1719674;1651808;1710680/ (nieuwste lijst)

[ Voor 6% gewijzigd door Floppy_Disks op 08-08-2021 12:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
misschien waardeloos antwoord, maar wat voor machine maakt de opleidin beschikbaar voor de studenten?

Stel je studeert medicijnen, moet e dan allemaal een lijk meenemen?

gros doe je op de school toch"?
of geven ze dan korting op collegegeld?

[ Voor 18% gewijzigd door mvrhrln op 08-08-2021 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:54
@mvrhrln U komt nog uit de tijd dat er nog "computerlokalen" waren zeker? Dat bestaat echt al 20 jaar niet meer.
Laptopeisen expert IT systems and devices:
15-inch laptop met, Intel Core i5 processor (minimaal 8e generatie); 16GB werkgeheugen; Camera en microfoon; 512GB SSD; Draadloos netwerk en LAN aansluiting; Het moederbord moet virtualisatie ondersteunen
Voorzien van een accu die minimaal 3 uur meegaat bij normaal gebruik
Als dit de specs zijn die ze opgeven zou dit moeten voldoen. Voor virtuele machines zou ik zeker 16GB nemen, en een mogelijkheid tot uitbreiding. Qua cpu zou ik ook niet aan de onderkant gaan zitten. Bedenk wel: je moet hier 4 jaar je werk op doen. Als ie na 2 jaar baggertraag is wordt je ook niet vrolijk van.

[ Voor 73% gewijzigd door sig69 op 08-08-2021 00:44 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppy_Disks
sig69 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:38:
@mvrhrln U komt nog uit de tijd dat er nog "computerlokalen" waren zeker? Dat bestaat echt al 20 jaar niet meer.

[...]

Als dit de specs zijn die ze opgeven zou dit moeten voldoen. Voor virtuele machines zou ik zeker 16GB nemen, en een mogelijkheid tot uitbreiding. Qua cpu zou ik ook niet aan de onderkant gaan zitten. Bedenk wel: je moet hier 4 jaar je werk op doen. Als ie na 2 jaar baggertraag is wordt je ook niet vrolijk van.
Daar zit wel wat in, maar kan ik na 2 jaar niet gewoon een nieuwe laptop kopen en dan alle bestanden overzetten? Bij CampusShop.nl hebben ze vaak geen uitbreiding tot 32GB RAM en daar is het verzekeren van de laptop wel veel malen goedkoper dan via een losse aansprakelijkheidsverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:54
Ja tuurlijk kan dat.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Floppy_Disks schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:07:
[...]
Daar zit wel wat in, maar kan ik na 2 jaar niet gewoon een nieuwe laptop kopen en dan alle bestanden overzetten? Bij CampusShop.nl hebben ze vaak geen uitbreiding tot 32GB RAM en daar is het verzekeren van de laptop wel veel malen goedkoper dan via een losse aansprakelijkheidsverzekering.
Bij onder andere ABN kun je je laptop laten meeverzekeren onder je inboedelverzekering. Dat gaat niet om heel grote bedragen. Daarmee is 'ie OOK buitenshuis verzekerd tegen diefstal, maar ook valschade, etc.

https://www.abnamro.nl/nl...topverzekering/index.html

Na 2 jaar een nieuwe laptop kopen lijkt me wat vlot. Natuurlijk kun je de bestanden over zetten, maar ik zou streven naar een gebruiksduur van een jaar of 5, 6 en daar je laptop op aanschaffen. (Dat is zeker realistisch als je er een beetje netjes mee om gaat en de prijs per jaar kan daardoor juist lager zijn dan als je na 2 jaar een nieuwe laptop aan schaft.)

Je kunt ook zelf het geheugen uitbreiden. Da's niet heel ingewikkeld. Wel handig als ze je laptop dan afleveren met bijvoorbeeld 1x16G (als er 2 RAM slots in zitten), zodat je enkel nog 1x16G er bij hoeft te prikken maar worst-case moet je d'r 2x16G in prikken. Qua kosten valt dat mee, DDR4 SO-DIMM kost volgens Pricewatch op dit moment rond de €4,- tot €5,- per G.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppy_Disks
unezra schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:45:
[...]

Bij onder andere ABN kun je je laptop laten meeverzekeren onder je inboedelverzekering. Dat gaat niet om heel grote bedragen. Daarmee is 'ie OOK buitenshuis verzekerd tegen diefstal, maar ook valschade, etc.

https://www.abnamro.nl/nl...topverzekering/index.html

Na 2 jaar een nieuwe laptop kopen lijkt me wat vlot. Natuurlijk kun je de bestanden over zetten, maar ik zou streven naar een gebruiksduur van een jaar of 5, 6 en daar je laptop op aanschaffen. (Dat is zeker realistisch als je er een beetje netjes mee om gaat en de prijs per jaar kan daardoor juist lager zijn dan als je na 2 jaar een nieuwe laptop aan schaft.)

Je kunt ook zelf het geheugen uitbreiden. Da's niet heel ingewikkeld. Wel handig als ze je laptop dan afleveren met bijvoorbeeld 1x16G (als er 2 RAM slots in zitten), zodat je enkel nog 1x16G er bij hoeft te prikken maar worst-case moet je d'r 2x16G in prikken. Qua kosten valt dat mee, DDR4 SO-DIMM kost volgens Pricewatch op dit moment rond de €4,- tot €5,- per G.
Ik heb geen inboedelverzekering en ik woon nog bij mijn ouders, zij hebben ook geen inboedelverzekering. De laptop verzekeren via CampusShop is daardoor veel goedkoper, maar dan heb je wel minder keuze qua laptops. De laptop meeverzekeren met een inboedelverzekering is echt geen optie omdat dat gewoon te duur is.

Zou je mij aanraden om een Ryzen 7 of i7 te kopen ipv i5 of Ryzen 5 of denk je dat laatsgenoemde processors voorlopig wel goed genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Floppy_Disks schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:00:
[...]
Ik heb geen inboedelverzekering en ik woon nog bij mijn ouders, zij hebben ook geen inboedelverzekering. De laptop verzekeren via CampusShop is daardoor veel goedkoper, maar dan heb je wel minder keuze qua laptops. De laptop meeverzekeren met een inboedelverzekering is echt geen optie omdat dat gewoon te duur is.
Je ouders hebben geen inboedelverzekering? Weet je dat HEEL zeker?

Inboedel is in de regel niet een van de duurste verzekeringen. Om een idee te krijgen, net even bij ABN uitgerekend: €11,30 p/mnd. Inclusief dekking voor mobiele apparaten zoals laptops en telefoons. (Da's ongeveer de helft van dat bedrag.)
Zou je mij aanraden om een Ryzen 7 of i7 te kopen ipv i5 of Ryzen 5 of denk je dat laatsgenoemde processors voorlopig wel goed genoeg zijn?
Lood om oud ijzer. Ik heb zelf een Intel laptop en Ryzen PC. Beiden doen prima wat ze moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is heel gebruikelijk om een woonverzekering te hebben, daar zit inboedel bij in.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 19:33
Offtopic: ben op zoek naar een goedkope laptop en was dit forum na aan het lezen.

Sluit echt een inboedelverzekering af. Uiteraard slechts mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hackus schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:22:
Het is heel gebruikelijk om een woonverzekering te hebben, daar zit inboedel bij in.
Maar lang niet altijd mobiele apparaten buitenshuis. Hoe dan ook lijken dat de kosten niet te zijn, gezien het puur en alleen met inboedel, nog geen €6,- per maand extra is.

Kortom, misschien heeft TS wel meer keuzevrijheid dan 'ie denkt, omdat het zomaar zou kunnen dat het ding voor een paar € per maand ook buitenshuis verzekerd is tegen diefstal, schade, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppy_Disks
unezra schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:03:
[...]

Maar lang niet altijd mobiele apparaten buitenshuis. Hoe dan ook lijken dat de kosten niet te zijn, gezien het puur en alleen met inboedel, nog geen €6,- per maand extra is.

Kortom, misschien heeft TS wel meer keuzevrijheid dan 'ie denkt, omdat het zomaar zou kunnen dat het ding voor een paar € per maand ook buitenshuis verzekerd is tegen diefstal, schade, etc.
Ik heb een andere laptopverzekering gevonden: https://www.actua.nl/productverzekering-afsluiten-v3/
5 euro per maand
unezra schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:18:
[...]

Je ouders hebben geen inboedelverzekering? Weet je dat HEEL zeker?

Inboedel is in de regel niet een van de duurste verzekeringen. Om een idee te krijgen, net even bij ABN uitgerekend: €11,30 p/mnd. Inclusief dekking voor mobiele apparaten zoals laptops en telefoons. (Da's ongeveer de helft van dat bedrag.)

[...]

Lood om oud ijzer. Ik heb zelf een Intel laptop en Ryzen PC. Beiden doen prima wat ze moeten doen.
Dat was mijn vraag niet. Is een i5 de komende 3 jaar goed genoeg of is een i7 sterk aan te raden?

[ Voor 129% gewijzigd door Floppy_Disks op 09-08-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Maar waarom niet kijken of het niet TOCH onder de inboedel/woonhuis verzekering van je ouders valt of valt te plaatsen? Lijkt me de meest zinvolle optie.
[...]
Dat was mijn vraag niet. Is een i5 de komende 3 jaar goed genoeg of is een i7 sterk aan te raden?
Fair. In dat geval, gezien je opleiding, i7 (of Ryzen equivalent).
Daarmee kun je ik ook prima de komende 5-8 jaar mee vooruit. 3 jaar is een wel erg korte afschrijftermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

i7- kan ook quad-core zijn, licht er aan welke je kiest. Terwijl een AMD Ryzen 7 5700U 8 core is. en Intel Core i7-10870H als i7 ook

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 10-08-2021 19:07 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Kies uiteraard een Core i7 met zoveel mogelijk (uitbreidbaar) geheugen, je gaat dat hard nodig hebben. Kies een laptop met veel aansluitingen. Een laptop voor 2 jaar kopen is onzin, geef dan liever iets meer uit zodat je er langer mee kan doen.

• Floppy_Disks
Terrestrial schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:07:
Kies uiteraard een Core i7 met zoveel mogelijk (uitbreidbaar) geheugen, je gaat dat hard nodig hebben. Kies een laptop met veel aansluitingen. Een laptop voor 2 jaar kopen is onzin, geef dan liever iets meer uit zodat je er langer mee kan doen.
Het kan ook zijn dat ik in het eerste jaar al stop met de opleiding en daarna een opleiding ga volgen waar je enkel een basislaptop voor nodig hebt.

Welke laptops zijn de beste keuze voor mijn doeleinden? Er zijn heel veel opties en daardoor zie ik door de bomen het bos eigenlijk niet meer. Is dit een goede keuze? pricewatch: MSI Modern 15 A5M-027NL
of deze: pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 G2 ARE (20VG006TMH)
Of goedkoper: pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 G2 ARE (20VG006QMH)

[ Voor 38% gewijzigd door Floppy_Disks op 12-08-2021 22:42 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:11
Floppy_Disks schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:23:
[...]

Het kan ook zijn dat ik in het eerste jaar al stop met de opleiding en daarna een opleiding ga volgen waar je enkel een basislaptop voor nodig hebt.

Welke laptops zijn de beste keuze voor mijn doeleinden? Er zijn heel veel opties en daardoor zie ik door de bomen het bos eigenlijk niet meer.
Dat is de instelling! :X
Dan zou ik nu ook gewoon voor een Chromebook gaan. Stuk goedkoper en werkt meer dan goed voor je volgende opleiding! :+

*sowieso

• Terrestrial
Floppy_Disks schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:23:
[...]

Ben je wel serieus? Als je al niet eens weet of dit de opleiding voor jou is zou ik dat eerst maar is uitzoeken en dan kun je gaan nadenken over een laptop.

Een Chromebook is sowieso niet geschikt voor een IT opleiding.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

ongeacht welke opleiding, een laptop heb je tegenwoordig al snel nodig. Chromebooks zijn leuk op de basisschool.

-_-

• Floppy_Disks
Terrestrial schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:01:
[...]

Ben je wel serieus? Als je al niet eens weet of dit de opleiding voor jou is zou ik dat eerst maar is uitzoeken en dan kun je gaan nadenken over een laptop.

Ik denk wel dat deze opleiding bij mij past, in 2020 heb ik een dagje meegedraaid en dat beviel me goed. Ik heb me ook goed verdiept in wat de opleiding inhoudt. Het lijkt me dat de opleiding na een jaar niet zo veel is verandert.

Ik heb nooit gezegd dat ik deze opleiding niet wil doen.
Terrestrial schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:07:
Maar je had wel een punt, voor 800 euro kan ik een laptop met een Ryzen 7 kopen en uitbreidbaar geheugen tot 40GB RAM. Die zou voorlopig wel goed genoeg moeten zijn.

Is dit een goede optie? pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 G2 ARE (20VG006TMH)
Of zou je mij een andere laptop aanraden?

Er staat niet bij of het scherm mat en anti-reflecterend is, maar de behuizing om het scherm heen is iig wel mat.

[ Voor 26% gewijzigd door Floppy_Disks op 12-08-2021 23:10 ]

• Terrestrial
Floppy_Disks schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:05:
[...]

Ik denk wel dat deze opleiding bij mij past, in 2020 heb ik een dagje meegedraaid en dat beviel me goed. Ik heb me ook goed verdiept in wat de opleiding inhoudt. Het lijkt me dat de opleiding na een jaar niet zo veel is verandert.

Ik heb nooit gezegd dat ik deze opleiding niet wil doen.
Als je schrijft dat je na een jaar misschien een andere opleiding gaat doen komt dat niet over alsof je weet wat je wil. Je kunt niet rekening houden met alles.

Mijn opvatting is hoe sneller de laptop, hoe langer je er mee kunt doen. En al zou je maar een basis laptop nodig hebben voor een vervolg opleiding, dan heb jij misschien een snellere dan de rest.

• Floppy_Disks
Terrestrial schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:11:
[...]

Als je schrijft dat je na een jaar misschien een andere opleiding gaat doen komt dat niet over alsof je weet wat je wil. Je kunt niet rekening houden met alles.

Mijn opvatting is hoe sneller de laptop, hoe langer je er mee kunt doen. En al zou je maar een basis laptop nodig hebben voor een vervolg opleiding, dan heb jij misschien een snellere dan de rest.
Daar zit wat in. Ik denk dat ik dan toch gewoon voor een Ryzen 7 of een i7 ga. Is deze laptop een goede optie?
pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 G2 ARE (20VG006TMH)

Of zou jij mij een andere aanraden?

Er staat niet bij of het scherm mat is maar de behuizing rond het scherm is wel mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:11
Terrestrial schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:01:
[...]

..

Dat was precies mijn punt (zie ook de smiley :+)
TS komt niet heel. serieus over als je nu al zo twijfelt over de opleiding.. dan kun je net zo goed een chromebook halen.. die is totaal niet geschikt voor de IT opleiding.. maar wellicht wél voor de volgende..

@Floppy_Disks Koop gewoon het allersnelste en allerbeste.. dan zit je altijd goed. Of volg gewoon de specificaties die de school opgeeft dan hoef je niet meteen een fortuin uit te geven maar kun je wel normaal meekomen. Zeker als je nog zo twijfelt over alles.. dan zou ik niet meteen een volle bak geld er tegenaan smijten.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 14-10 09:02

Croga

The Unreasonable Man

Kunnen we dat off-topic geneuzel weg laten? Voegt echt helemaal niets toe aan de discussie.

Als we kijken naar wat je er nú mee gaat doen, @Floppy_Disks (en nú is het enige wat je weet en dus het enige waar je je beslissingen op kunt baseren) dan zijn er een aantal overwegingen;
1. Je gaat de laptop veel verplaatsen. Dat betekend twee dingen;
- Je wilt een niet te zware laptop
- Je wilt een stevige laptop
2. Je gaat met virtualisatie werken. Wederom twee implicaties;
- Multithreading
- Genoeg geheugen
3. Je gaat een ICT opleiding doen wat betekend dat je liefst een laptop hebt die aan standaarden voldoet (en deze is zeker niet onbelangrijk!!)

Je hebt dus géén sterke grafische kaart nodig, je hebt geen uitgebreide set aan poorten nodig.
Daarnaast kan er een spanning ontstaan tussen punt 2 en punt 3. Zoals al gemeld is multithreading het beste ondersteund in AMD processoren. Die hebben echter ook het nadeel dat ze nog wel eens willen afwijken van standaarden die wél aanwezig zijn in Intel laptops. Zo hebben AMD laptops in het algemeen geen Thunderbolt poorten en doen ze wat rare dingen met de DisplayPort standaarden (waar bijvoorbeeld VR brillen last van kunnen hebben, zeg ik uit ervaring).
Persoonlijk zou ik op dit moment voor jouw toepassingen kijken naar een 10e of 11e generatie i7.

Je keuze voor Lenovo is over het algemeen strak zolang je niet in de gaming series terecht komt (die zijn vaak wat zwaarder en minder stevig). Ik heb daarnaast zelf goede ervaringen met Dell, Asus en HP.

Als laatste zit je nog met levertijd uitdagingen. Laptops die op dit moment niet bij een winkel of hun leverancier op voorraad zijn, zijn onbetrouwbaar qua verwachte levertijd. Ik heb het Pricewatch filter daar dan ook op aangepast.

Met al deze filters ingesteld kom ik op:
https://tweakers.net/lapt...tbhCsZLsrGFSqucNoLSVvr-sP

Waarbij ik zelf zou gaan voor de Vivobook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
@Croga, punt 1 geldt dat niet voor elke laptop? Elke CPU is tegenwoordig multi-threading en aansluitingen zou ik juist veel willen hebben als iets met IT doet. Als hij buiten zijn studie ook soms zin heeft om op de laptop te gamen is een grafische kaart weer juist prettig. En zo wordt het al snel heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppy_Disks
Croga schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:03:
Kunnen we dat off-topic geneuzel weg laten? Voegt echt helemaal niets toe aan de discussie.

Als we kijken naar wat je er nú mee gaat doen, @Floppy_Disks (en nú is het enige wat je weet en dus het enige waar je je beslissingen op kunt baseren) dan zijn er een aantal overwegingen;
1. Je gaat de laptop veel verplaatsen. Dat betekend twee dingen;
- Je wilt een niet te zware laptop
- Je wilt een stevige laptop
2. Je gaat met virtualisatie werken. Wederom twee implicaties;
- Multithreading
- Genoeg geheugen
3. Je gaat een ICT opleiding doen wat betekend dat je liefst een laptop hebt die aan standaarden voldoet (en deze is zeker niet onbelangrijk!!)

Je hebt dus géén sterke grafische kaart nodig, je hebt geen uitgebreide set aan poorten nodig.
Daarnaast kan er een spanning ontstaan tussen punt 2 en punt 3. Zoals al gemeld is multithreading het beste ondersteund in AMD processoren. Die hebben echter ook het nadeel dat ze nog wel eens willen afwijken van standaarden die wél aanwezig zijn in Intel laptops. Zo hebben AMD laptops in het algemeen geen Thunderbolt poorten en doen ze wat rare dingen met de DisplayPort standaarden (waar bijvoorbeeld VR brillen last van kunnen hebben, zeg ik uit ervaring).
Persoonlijk zou ik op dit moment voor jouw toepassingen kijken naar een 10e of 11e generatie i7.

Je keuze voor Lenovo is over het algemeen strak zolang je niet in de gaming series terecht komt (die zijn vaak wat zwaarder en minder stevig). Ik heb daarnaast zelf goede ervaringen met Dell, Asus en HP.

Als laatste zit je nog met levertijd uitdagingen. Laptops die op dit moment niet bij een winkel of hun leverancier op voorraad zijn, zijn onbetrouwbaar qua verwachte levertijd. Ik heb het Pricewatch filter daar dan ook op aangepast.

Met al deze filters ingesteld kom ik op:
https://tweakers.net/lapt...tbhCsZLsrGFSqucNoLSVvr-sP

Waarbij ik zelf zou gaan voor de Vivobook.
Het probleem met de VivoBook is dat er niet bij staat of het werkgeheugen uitbreidbaar is tot 32GB. Waarom zou ik Thunderbolt of VR-brillen nodig hebben? Ik heb geen enkele Macintosh computer en ik ben niet van plan om VR te gebruiken met de laptop. De VivoBook waar jij het over hebt heeft helaas slechts een quadcore processor.

Het kan zijn dat ik de laptop wel eens met een externe monitor ga gebruiken, maar ik vind het niet zo erg om dan HDMI te gebruiken als er problemen zijn met DisplayPort.

Als ik niet eens weet of er in de VivoBook 32GB RAM geheugen past, zie ik niet in waarom ik hem zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Terrestrial schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:36:
@Croga, punt 1 geldt dat niet voor elke laptop? Elke CPU is tegenwoordig multi-threading en aansluitingen zou ik juist veel willen hebben als iets met IT doet. Als hij buiten zijn studie ook soms zin heeft om op de laptop te gamen is een grafische kaart weer juist prettig. En zo wordt het al snel heel persoonlijk.
Nee, punt 1 geld zeker niet voor elke laptop. Mijn gaming laptop staat hier in de kast als ik aan het werk ben en aangesloten op mijn bureau als ik aan het spelen ben. Geen enkele reden om licht of stevig te zijn.

Ja, elke CPU is multi-threading maar de 8 threads van een i7-11## versus de 16 threads van een Ryzen 7 is wel een verschil.

Als laatste had TS al aangegeven geen gaming laptop nodig te hebben dus dan is de meerprijs (in geld, gewicht en stevigheid) van een gaming laptop het niet waard. Tenzij TS lokaal met Machine Learning aan de gang wil hebben die dingen geen meerwaarde. En voor een simpel spelletje zijn de geïntegreerde graphics in zowel de 11e generatie Intel als de Ryzen processore behoorlijk krachtig. Je zult verbaasd staan kijken wat die dingen tegenwoordig voor elkaar krijgen.
Floppy_Disks schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:31:
Waarom zou ik Thunderbolt of VR-brillen nodig hebben? Ik heb geen enkele Macintosh computer en ik ben niet van plan om VR te gebruiken met de laptop.
Thunderbolt heeft niets met Apple te maken. Thunderbolt is de standaard die aangeeft dat een USB-C poort daadwerkelijk alles kan wat er op USB-C mogelijk is. Daarmee hoef je dus nooit meer te raden wat die poort precies doet.
Het zijn ook slechts voorbeelden; Ik ben groot fan van AMD maar met Ryzen, zowel op desktop als op laptop, doen ze hier en daar gewoon rare dingen. En op een ICT opleiding is het niet handig als je vervolgens moeite hebt met uit te vinden wat voor raars er gebeurt om na dagen zoeken als enige antwoord te vinden "Tsja, AMD", zonder mogelijkheid om het op te lossen.
De VivoBook waar jij het over hebt heeft helaas slechts een quadcore processor.
Klopt. Dat is op dit moment bij Intel het maximum wat je in een laptop gaat krijgen. En hoewel dat niet ideaal is, zou ik het preferabel vinden boven onverwachte incompatibiliteiten.
Als ik niet eens weet of er in de VivoBook 32GB RAM geheugen past, zie ik niet in waarom ik hem zou kopen.
Tsja, da's een kwestie van even kijken dan heh....
https://www.coolblue.nl/p....html#product-information
vertelt mij dat er 2 slots zijn met 8GB ieder. Daar kun je dus zonder meer 2 keer 16GB in stoppen zonder problemen. En aangezien het standaard DDR4 SODIMMs zijn kun je er zelfs 2 keer 32GB in stoppen.

[ Voor 27% gewijzigd door Croga op 13-08-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppy_Disks
Croga schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Tsja, da's een kwestie van even kijken dan heh....
https://www.coolblue.nl/p....html#product-information
vertelt mij dat er 2 slots zijn met 8GB ieder. Daar kun je dus zonder meer 2 keer 16GB in stoppen zonder problemen. En aangezien het standaard DDR4 SODIMMs zijn kun je er zelfs 2 keer 32GB in stoppen.
Hoe weet je dan zeker dat het RAM-geheugen niet in de laptop gesoldeerd is? Op bol.com zijn er bijvoorbeeld laptops waar staat dat het RAM-geheugen niet te upgraden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Croga schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Nee, punt 1 geld zeker niet voor elke laptop. Mijn gaming laptop staat hier in de kast als ik aan het werk ben en aangesloten op mijn bureau als ik aan het spelen ben. Geen enkele reden om licht of stevig te zijn.

Ja, elke CPU is multi-threading maar de 8 threads van een i7-11## versus de 16 threads van een Ryzen 7 is wel een verschil.

Als laatste had TS al aangegeven geen gaming laptop nodig te hebben dus dan is de meerprijs (in geld, gewicht en stevigheid) van een gaming laptop het niet waard. Tenzij TS lokaal met Machine Learning aan de gang wil hebben die dingen geen meerwaarde. En voor een simpel spelletje zijn de geïntegreerde graphics in zowel de 11e generatie Intel als de Ryzen processore behoorlijk krachtig. Je zult verbaasd staan kijken wat die dingen tegenwoordig voor elkaar krijgen.
Een laptop koop je in eerste instantie om portable te zijn toch. Als jij dat blijkt niet nodig te hebben had je net zo goed een pc kunnen kopen. En jij zegt misschien, ja maar ik vind een laptop handiger maar dan wordt het dus weer persoonlijk. Mijn punt is, ik ga er vanuit dat een laptop altijd portable genoeg moet zijn om mee te nemen en prettig op te werken.

En ik heb liever een hogere single thread performance dan een hogere multi thread count dus ook weer kwestie van voorkeur. Ik ben wel met je eens dat hij beter voor Intel kan kiezen.

En ik zie nergens dat hij spreekt over wel of geen gaming. Niet dat ik hem perse een gaming laptop aanraad, zegt ook niks over stevigheid. Maar iets met een instap GPU (1650/1660) heeft al aanzienlijke meer performance dan interne graphics, maar nogmaals het hangt helemaal af van de persoonlijke wensen.

Verder moet hij gewoon zelf uitzoeken wat voor laptop hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Floppy_Disks schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:12:
Hoe weet je dan zeker dat het RAM-geheugen niet in de laptop gesoldeerd is? Op bol.com zijn er bijvoorbeeld laptops waar staat dat het RAM-geheugen niet te upgraden is.
Als je op de link klikt en dan "Werkgeheugen" uitklapt bij de technische specificaties dan zie je dat er 2 geheugenslots zijn.
Terrestrial schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:48:
Een laptop koop je in eerste instantie om portable te zijn toch. Als jij dat blijkt niet nodig te hebben had je net zo goed een pc kunnen kopen. En jij zegt misschien, ja maar ik vind een laptop handiger maar dan wordt het dus weer persoonlijk. Mijn punt is, ik ga er vanuit dat een laptop altijd portable genoeg moet zijn om mee te nemen en prettig op te werken.
Een laptop kun je om tientallen redenen kopen. De reden dat we "Ga je hem vaak mee nemen" in de template voor dit aankoopadvies forum hebben staan is exact dat: Ga je hem vaak mee nemen..... Dit gaat dus niet over mijn persoonlijke mening, dit gaat over hoe laptops gebruikt worden. In het geval van TS is draagbaarheid een belangrijke factor en dus is het slim om daar een focus op te leggen.
En ik zie nergens dat hij spreekt over wel of geen gaming. Niet dat ik hem perse een gaming laptop aanraad, zegt ook niks over stevigheid. Maar iets met een instap GPU (1650/1660) heeft al aanzienlijke meer performance dan interne graphics, maar nogmaals het hangt helemaal af van de persoonlijke wensen.
Klopt. En dat gaat ten koste van:
- geld
- draagbaarheid
- stevigheid

Dan is dus de vraag wat er belangrijker is. En met TS' gebruik is draagbaarheid en stevigheid belangrijk. Als je een laptop met 1650/1660 wilt die ook nog licht en stevig is ga je dik over die 1200 euro heen.

Uiteindelijk is de keuze uiteraard aan TS. Maar met zijn vragen en eisen denk ik, persoonlijk, dat het gelinkte lijstje de beste keuze is. De goedkoopste laptops die voldoen aan TS' unieke use case (aangezien iedere use case uniek is :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppy_Disks
Croga schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:33:
[...]

Als je op de link klikt en dan "Werkgeheugen" uitklapt bij de technische specificaties dan zie je dat er 2 geheugenslots zijn.

[...]
Deze laptop heeft ook 2 geheugenslots: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_medion-s15447-md-61204-1694777.html?rbtc=twe|pf|1694777||p||&tduid=e957a6c55597162185cfb7d50367fda0

Toch staat er in de specs dat hij niet meer dan 16 GB RAM ondersteunt, hoe zit dat dan?

Nog een voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...1Oag.2_15.22.ProductTitle
Het RAM geheugen van deze laptop is niet uitbreidbaar volgens bol.com
Klopt. En dat gaat ten koste van:
- geld
- draagbaarheid
- stevigheid

Dan is dus de vraag wat er belangrijker is. En met TS' gebruik is draagbaarheid en stevigheid belangrijk. Als je een laptop met 1650/1660 wilt die ook nog licht en stevig is ga je dik over die 1200 euro heen.

Uiteindelijk is de keuze uiteraard aan TS. Maar met zijn vragen en eisen denk ik, persoonlijk, dat het gelinkte lijstje de beste keuze is. De goedkoopste laptops die voldoen aan TS' unieke use case (aangezien iedere use case uniek is :-))
Erop kunnen gamen is geen factor. Ik heb thuis een gaming PC, die is al wel jaren oud, maar die voldoet nog prima aan mijn eisen.

Bovendien ben ik nog vergeten te vermelden dat de laptop een lan poort moet hebben. Dat is een eis voor de opleiding.

[ Voor 15% gewijzigd door Floppy_Disks op 13-08-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Floppy_Disks schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:02:
[...]
Bovendien ben ik nog vergeten te vermelden dat de laptop een lan poort moet hebben. Dat is een eis voor de opleiding.
https://tweakers.net/netw...gRvbEDptpBP5T964Myz9ZrvQE

*problem solved*

Pagina: 1