Buildcheck nieuwe gaming PC 1440p

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit wordt in de eerste plek een vervanging voor mijn huidige desktop. De meeste power zal gebruikt worden voor gaming op een 1440p165Hz scherm. Werk-gerelateerd wordt er vooral aan data analyse gewerkt (Excel/MAXQDA/SPSS/Python/...) , maar niks van de grootte dat er momenteel nood is aan een 8+core of hoge hoeveelheden RAM.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil eigenlijk niet meer dan 1300 euro uitgeven. De build hieronder is momenteel binnen budget door een paar goede aankopen de afgelopen maanden :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het is een nieuwe build waarbij enkel de desktop zelf aangekocht wordt. SSD, RAM en GPU heb ik al. De randapparatuur van de oude desktop gaat mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU/Mobo/PSU/Case/CPU koeling

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor AMD in de CPU keuze wegens efficiënter. Qua case heb ik een voorkeur voor Fractal en koos ik de Meshify 2 Compact omdat ik nul interesse heb in RGB/een inkijkaquarium, maar ik sta open voor alternatieven.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
Ik heb eigenlijk de meeste keuzes al gemaakt. Dit topic dient vooral als een laatste 'check': heb ik iets over het hoofd gezien? Zijn er eventueel interessante alternatieven dan de denkpiste die ik momenteel volg?

Voorgestelde build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 275,05€ 275,05
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 117,-€ 117,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 44,95€ 44,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,90

Edit: grappig genoeg zie ik achteraf dat deze build +- een low budget versie is van de BGG van afgelopen juli :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Mogelijk net tientje meer op cpu koeler.

Weer je zeker dat je geen 32 GB RAM nodig hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 08-08-2021 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
99ruud99 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 06:20:
Mogelijk net tientje meer op cpu koeler.
Zou een Mugen PCGH of een Dark Rock (of iets anders) zoveel uitmaken?
Weer je zeker dat je geen 32 GB RAM nodig hebt?
Nee, maar dat is gemakkelijk nog achteraf te verhelpen. Ik heb destijds de fout gemaakt om mijn RAM kit niet 2x aan de prijs te bestellen die ik betaald heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Haha kan gebeuren - weet wel dat ryzen sneller is met 2 sticks dan met 4 sticks.

De 5600x kan redelijk warm worden, pchg is juist iets minder goed in warmte afvoer (maar wel super stil)
Dark rock is wel beter maar ook duurder. De non pro hangt wel boven 1e ram slot, dus is niet handig als je mogelijk 4 sticks wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
@99ruud99 op zich heb je gelijk maar de Pro is meteen al 25 euro duurder. Als je een andere suggestie hebt, altijd welkom. Ik zie ze in de BBG een 11700F koelen met een Arctic Freezer 34, maar voor zover ik me herinner koelt die toch een klasse lager(luider?) dan de Mugen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:23
Dit moederbord heeft 1GBit lan en ALC892 audiochip. Rond dit prijspunt zijn er dan andere opties met betere features zoals Aorus Elite en Tomahawk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
@jadaia ik had gemist dat de Tomahawk zo in prijs gedaald is, goede tip. Het prijsverschil was een half jaar geleden ofzo te groot en hij stond niet op de lijst van Buildzoid. Ik herinner me niet meer waarom de Aorus Elite (V1) bij mij destijds afgevallen is, mogelijk dat ie toen geen interne USB-C header had toen of dat het een 4-layer bord was dat destijds wel duurder was. Mogelijk hebben de MSIs betere VRMs (maar het is al ff geleden dat ik dit opgezocht heb).

De LAN poort maakt me niet zoveel uit maar als ik er meer kan uithalen voor dezelfde prijs en niet moet inboeten op de belangrijkere punten zoals de VRM/memory OC, dan is het zeker een interessante overweging. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
De Tomahawk is een goed bord met goede VRM inderdaad, handig als je later nog zou willen upgraden naar 8+ cores.

Bron: HWU

[ Voor 21% gewijzigd door jadaia op 08-08-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
@jadaia als ik zo snel even naar Hardware Unboxed kijk dan zie ik de volgende resultaten met een Ryzen 9 3950X
  • MSI Tomahawk - 49 graden
  • MSI Gaming Plus - 52 graden
  • MSI B550 A-Pro - 58 graden
  • Gigabyte Aorus Elite (V1 denk ik)- 59 graden
Eigenlijk allemaal niks mis mee :) Moet ik beslissen of ik 10 euro extra wil uitgeven of niet voor de Tomahawk voor een ALC1200 en een snellere ethernetconnectie.

De Gigabyte heeft de 'slechtste' VRM en minder USB, SATA aansluitingen, maar wel 2.5 Gbit (niet zo belangrijk) en de ALC1200. Ook kost ie slechts 100 euro.

Edit: maar blijkbaar staat pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro AC ook heel goedkoop momenteel en die is dan weer wel een interessant alternatief voor die Tomahawk...

[ Voor 17% gewijzigd door JackAvery op 08-08-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
Alles <60C is erg goed met een 16 core, als het je om prijs/kwaliteit gaat zou ik me daar niet te veel op blind staren of het een paar graden beter is.

[ Voor 5% gewijzigd door jadaia op 08-08-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
@jadaia dat waren de niet OC'd resultaten, maar nog steeds goed. De verschillen zijn niet significant genoeg om er een groot punt van te maken in de keuze.

Ik kijk nog eens beter dus naar deze vier bordjes. Als je toevallig nog iets binnenschiet over deze moederborden, altijd leuk om te weten. Nog eens bedankt om mee te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
Zo ik heb gisteren wat tijd genomen om mijn onderzoek te doen over twee pistes: de verschillende moederborden voor AMD, en een eventueel intel alternatief. Voor de AMD build hierboven heb ik de volgende twee opties meegenomen:De Gigabyte lijkt capabel genoeg maar mist USB-C, overclockt het geheugen wat slechter, mist debug LEDs, heeft wat minder fan headers, wat minder SATA poorten... de Tomahawk is net een klasse hoger qua VRM/memory (dus beter indien ik later toch naar meer cores upgrade), is een 6-layer bordje, en heeft al de dingen die missen op de Gigabyte. Luxeprobleem dus, suggesties mogen wel.

Eventueel upgrade ik naar de 750W versie van de MSI, maar echt noodzakelijk lijkt me het nog steeds niet.

Kom je op de volgende prijs:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 275,05€ 275,05
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 129,-€ 129,-
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 79,-€ 79,-
Subotaal€ 627,90
Cashback- € 20
Totaal€ 607.90

Dan heb ik ook nog gekeken naar een Intel alternatief. Een 10400F build zou veel goedkoper uitkomen, maar levert me wel een stuk in op productiviteit. Uiteindelijk vond ik dit minder interessant gezien mijn builds meestal erg lang meegaan. Vervolgens werd ik gewezen door iemand op verdere MSI cashbacks, en heb ik eens gekeken hoeveel een i7 11700(F) build zou kosten.

1ProcessorsIntel Core i7-11700F Boxed€ 319,-€ 319,-
1MoederbordenMSI MPG Z590 Gaming Plus€ 189,-€ 189,-
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 95,-€ 95,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
Subtotaal€ 747,85
Cashback- € 90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657.85

Met andere woorden, slechts 50 (of 30 indien 750W voeding in de AMD build) euro verschil. De 8 core is vooral interessant mocht mijn werk serieus opschalen, maar ook gewoon voor de typische multitasking e.d. Daar staat wel een serieus hoger energieverbruik tijdens games/work tegenover. Mogelijk is het hier ook beter om een maatje hoger te gaan qua case of koeling, al zie ik in de BBG dat men daar een 11700F koelt met een pricewatch: Arctic Freezer 34 ...

Opinies?

[ Voor 34% gewijzigd door JackAvery op 09-08-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
je zou eventueel voor je intel build ook naar een b560 bordje kunnen kijken welke een aanpasbare power limiet hebben. Hierdoor loopt de 11700f wat sneller. Zonde om een z590 bord te halen als je toch niet gaat overklokken. Kan weer een paar tientjes schelen als je de features toch nooit nodig gaat hebben.

edit: kijk wel een beetje uit welk bord je dan eventueel koopt want de prestaties verschillen enorm per plank en bios settings YouTube: Intel B560 is a Disaster: Huge CPU Performance Differences, Power Li...

[ Voor 37% gewijzigd door Rem_NL op 09-08-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
@Rem_NL ik was dat ook aan het denken, maar de B560 bordjes zijn een beetje ramp om uit te zoeken welke er goed en slecht zijn. Intel heeft met hun 'unlocked power limit' en heel ruime 'within spec' targets het ingewikkeld gemaakt om de non-K processors in te schatten en het juiste bord te kopen.. Je ziet dat B560 borden vaak dus ofwel geen standaard unlocked power limit hebben, ofwel niet de goede VRMs om die unlock bij te benen (zie e.g. Hardware Unboxed).

Bij de Z590 bordjes kan je gewoon kijken naar de VRM en vrij zeker zijn. Maar ja, een B560 Torpedo scheelt nog eens 20 euro en zou in principe ok moeten zijn.

Belangrijker voor mij: ik heb eerder mijn twijfels of de 8core zoveel extra oplevert VS het extra energieverbruik en warmteontwikkeling (mits unlocked power limit, anders is de non-K gewoon niet interessant om te kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
JackAvery schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:30:
@Rem_NL ik was dat ook aan het denken, maar de B560 bordjes zijn een beetje ramp om uit te zoeken welke er goed en slecht zijn. Intel heeft met hun 'unlocked power limit' en heel ruime 'within spec' targets het ingewikkeld gemaakt om de non-K processors in te schatten en het juiste bord te kopen.. Je ziet dat B560 borden vaak dus ofwel geen standaard unlocked power limit hebben, ofwel niet de goede VRMs om die unlock bij te benen (zie e.g. Hardware Unboxed).
Valt wel mee. Gebruik deze sheet. Alles met een A of A+ is geschikt. Zoals je ziet heeft MSI de slechtste B560 borden qua VRM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
@Djarune goede tip, dat maakt het een stuk sneller om te zoeken :) De theorie lijkt wel niet altijd overeen te komen met de meetresultaten van bvb. Hardware Unboxed

Ik neig wel nog steeds naar de Ryzen build.

[ Voor 38% gewijzigd door JackAvery op 09-08-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
JackAvery schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:53:
@Djarune goede tip, dat maakt het een stuk sneller om te zoeken :)

Ik neig wel nog steeds naar de Ryzen build.
De Ryzen build is goed. Pak inderdaad wel een moederbord met fatsoenlijk geluid, genoeg aandluitingen en M.2 heatsinks. VRM hoef je niet uit te zoeken. Alle B550 borden boven de 90 euro zijn geschikt qua VRM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
@Djarune in welk scenario zou je de Intel build eerder overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
JackAvery schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:56:
@Djarune in welk scenario zou je de Intel build eerder overwegen?
Geen in jouw geval. Voor 1440p165Hz pak je de 5600x. Op het moment dat je 8 cores nodig hebt is zowel de CPU als GPU al verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
@Djarune nog eens bedankt voor de input. Het is de 5600X geworden, die was eerder deze middag op Amazon.de aan een stevige korting beschikbaar, wat de keuze alleszins makkelijker heeft gemaakt :P

Sowieso heb ik dan eventueel nog een upgradepad tot max. de 5950X moest het ooit nodig zijn.

Ik besef trouwens net dat mijn geheugen single rank is, blijkbaar is 4x8GB dan een goede optie op termijn. Vooral belangrijk voor de keuze van de CPU koeler.
Pagina: 1