meten piekverbruik internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-04 08:16
Onlangs was op tweakers naar aanleiding van de snelheidsverhoging van Delta een discussie over het piekverbruik.

Mijn vraag : waarmee meten/registreren jullie het piekverbruik. Dus niet je maximaal mogelijke snelheid, maar de daadwerkelijke bandbreedte die je op een gegeven moment gebruikt.

Mijn PC staat niet altijd aan, dus een continue meting/registratie zou moeten geberuen op de router (ik heb een Netgear R7000) of op mijn NAS (Synology 218+)

Op de router heb ik geen logging kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo'n beetje de eerste hit op google: https://kb.netgear.com/24...ic-on-my-Nighthawk-router

Je toverwoord is metrics :)

Heb zelf een ubiquiti setup met controller (op een pi), die geeft meer mogelijk qua metrics dan ik ooit nodig denk te hebben. Maar soms wel handig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Deze heb ik aangezet, maar die geeft voor Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dnifWR6iAHk1fo5beU6374aL7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFhfE4W2CVYGUCztiwrABYrU.jpg?f=fotoalbum_largezover ik het begrijp de totale upload en download en gemiddelden weer, maar niet het piekverbruik, Ik kan wel een meter starten, maar om nu de hele tijd naar dat metertje te zitten staren en niet te knipperen op het moment dat er gepiekt wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je toevallig HomeAssistant draaien op je NAS? Daarmee kun je dat vrij eenvoudig monitoren. Als je het niet hebt draaien (en je geen interesse hebt in home automation) zou ik HA overigens niet specifiek hiervoor installeren. Daar is het te complex voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:03
Ik neem aan dat je het wan-verkeer wilt meten. Je zou xwrt-vortex (een voor de r7000 aangepaste versie van merlin) op je router kunnen zetten, daar kun je van de laatste 24 uur een grafiek zien. Ook kun je dan via snmp op afstand statistieken uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:13
Mijn ER-lite ondersteunt snmp. Met librenms trek ik daar mooie grafiekjes uit. Wat mij opvalt is dat we echt zeer zelden onze snelheid van 300 Mb/s aantikken. Meestal kabbelt het rond de 20. Die providerwar met Gigabit snelheden is voor mij absoluut overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:45

jurroen

Security en privacy geek

Uit mijn hoofd: volgens mij ondersteund FreshTomato dat. Die is beschikbaar voor de R7000.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Ik heb inderdaad Home Assistant. Heb zelfs geruime tijd geleden iets met speedtest etc gedaan. Maar ook dan wordt alleen de snelheid gemeten toch ? Zal eens kijken welke waarden er nog meer mogelijk zijn.

Omdat ik voor werk afhankelijk ben van mijn internetverbinding ben ik enigszins huiverig om andere firmware op mijn router te zetten. Ook al zal het zelden fout gaan.

Dank voor jullie reactie.

Op de router schijn je door QoS aan te zetten ook het 'e'en en ander te kunnen uitlezen
Pagina: 1