NAS aankoop vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-05 15:46
NAS
De bedoeling is dat ik een Synology DS220+ of DS720+ ga halen. Dit is eigenlijk afhankelijk of ik me bedenk of ik wel of niet een SSD wil gaan gebruiken in de toekomst.

Wat is je budget?
600 a 700 euro.

Goedenavond,

Helaas is zojuist mijn 15 jaar oude HDD overleden. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe. Nu zat ik al een tijdje te kijken naar een NAS oplossing omdat ik ook graag mijn films/series en andere bestanden vanaf buitenhuis wil raadplegen en ook mijn gemaakte foto's meteen wil opslaan.

Nu heb ik hier nog wel wat vragen over wat ik zo 123 niet kan vinden.

De bedoeling is dus dat ik een Synology DS220+ of DS720+ ga halen. Dit inclusief 2x https://tweakers.net/pric...plus-4tb-128mb-cache.html of 2x https://tweakers.net/pric...plus-6tb-128mb-cache.html

Mijn vragen zijn:

1. Is het handig om Plex Pass kopen voor het streamen? Meeste bestanden zullen 1080(MKV of H264) zijn.
2. Ik heb nog een https://tweakers.net/pric...op-storage-6tb-zwart.html kan die er ook achter? Of is dat niet handig? Deze laat ik wel in de case zitten omdat ik daar straks mijn back-up naar wil verhuizen(lees bestanden die ik zo 123 niet nodig heb maar wel wil bewaren).

Meeste dingen zal ik vanuit huis doen, maar ik wil niet steeds afhankelijk zijn dat de PC aan staat.

Mvg,

Paul

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumpmasterz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:32
Paul,

De extern schijf kan je gewoon via usb aansluiten op de nas.
Via de Synology kan je instellen wat en wanneer de backup naar de externe schijf gestart moet worden.

Met plex nog geen ervaring hopelijk kan iemand anders daar een reactie op geven.

Beide machines kunnen voorzien voor van een SSD alleen de DS720+ heeft de mogelijkheid om er 2 M.2 SSD's in te doen maar deze zijn alleen bedoelt voor cache.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maduropa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 17:02
Wat Plex betreft, ik draai al langere tijd Plex Lifetime maar niet op een NAS.
Op het moment dat je video-materiaal HD op H264 is, hoeft Plex niet veel meer te doen, anders wordt het CPU-intensief en past Plex het 'live' voor jouw stream aan.

Er is een uitgebreide compatibitylijst voor Plex te vinden op :
https://docs.google.com/s...Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc

Jouw beide keuze's ondersteunen zonder Plex-Pass kant en klaar H264 tot 720P en HD-streams met een niet al te hoge bitrate. Met Plex-Pass wordt hardware encoding ondersteunt en is HD geen probleem.

Wil je stotter-vrij kijken dan is Plex Pass zeker een voordeel, tenzij je alles op 720 houdt. Een ander voordeel van pass is dat je overal met dat plex-account je eigen opnames kunt streamen, ook buitenshuis en dat je extra functies hebt zoals downloads etc. Het film & live-TV aanbod van Plex zelf is niet echt iets waard naar mijn mening.
Ik gebruikte Plex Free op mijn server en had de app op Android unlocked / aangeschaft, daarna kreeg ik een keer van Plex een aanbod voor Lifetime voor 'slechts $ 69'. Weet niet of dat soort aanbiedingen nog rondlopen, heb er geen spijt van gehad.

Je kunt dus zowiezo beginnen met Plex Free en kijken hoe jouw bibliotheek zich gedraagt.
SSD's zijn voor streaming overigens niet vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-05 15:46
Maduropa schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:28:
Wat Plex betreft, ik draai al langere tijd Plex Lifetime maar niet op een NAS.
Op het moment dat je video-materiaal HD op H264 is, hoeft Plex niet veel meer te doen, anders wordt het CPU-intensief en past Plex het 'live' voor jouw stream aan.

Er is een uitgebreide compatibitylijst voor Plex te vinden op :
https://docs.google.com/s...Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc

Jouw beide keuze's ondersteunen zonder Plex-Pass kant en klaar H264 tot 720P en HD-streams met een niet al te hoge bitrate. Met Plex-Pass wordt hardware encoding ondersteunt en is HD geen probleem.

Wil je stotter-vrij kijken dan is Plex Pass zeker een voordeel, tenzij je alles op 720 houdt. Een ander voordeel van pass is dat je overal met dat plex-account je eigen opnames kunt streamen, ook buitenshuis en dat je extra functies hebt zoals downloads etc. Het film & live-TV aanbod van Plex zelf is niet echt iets waard naar mijn mening.
Ik gebruikte Plex Free op mijn server en had de app op Android unlocked / aangeschaft, daarna kreeg ik een keer van Plex een aanbod voor Lifetime voor 'slechts $ 69'. Weet niet of dat soort aanbiedingen nog rondlopen, heb er geen spijt van gehad.

Je kunt dus zowiezo beginnen met Plex Free en kijken hoe jouw bibliotheek zich gedraagt.
SSD's zijn voor streaming overigens niet vereist.
Ik heb nu Plex op mijn pc. Werkt mooi maar ik wil niet altijd de pc aan hebben. Lokaal streamen werkt goed, alles wat ik wil draait. Maar ik wil straks dus een 220+,720+ of een 920+. Ik zag in de lijst dat eigenlijk alles wat ik wil afspelen wel werkt op de NAS die ik wou.

Toevallig kreeg ik vandaag een aanbod om een Lifetime pass voor 83,99 aan te schaffen. Misschien maar eens naar kijken.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |