...maar het probleem ligt niet bij het moederbord.
Beste mede-tweakers, ik heb een PC die het perfect deed, maar na terugkomst van vakantie opeens niet meer POST. Onderdelen:
Al geprobeerd:
Ik weet niet meer wat ik nu zou moeten proberen, de enige onderdelen die volgens mij overblijven zijn de CPU en de voeding, maar ik weet niet hoe ik die verder zou moeten testen zonder nieuwe te kopen of de PC van mijn huisgenoot verder te ontmantelen.
Alle hulp is welkom. Is er hier heel misschien iemand die een idee heeft waar het (waarschijnlijk) aan ligt? Idealiter zou ik natuurlijk niks terug hoeven sturen, en in het geval dat dat toch nodig is ook alleen het probleemgevend onderdeel.
Alvast bedankt!
Beste mede-tweakers, ik heb een PC die het perfect deed, maar na terugkomst van vakantie opeens niet meer POST. Onderdelen:
- Moederbord: ASRock B450m Pro4
- Processor: AMD Ryzen 3700X
- RAM: Crucial Ballistix 2x8GB 2400Mhz
- Voeding: Corsair TX550m
- GPU: Gigabyte GTX 1660 OC
- Startup schijf: Samsung 970 EVO 1tb
- Opslag: Samsung 870 EVO 2tb
- Ubuntu schijf: Sandisk SD8SN8U 128GB
Al geprobeerd:
- RAM gecheckt, eerst een stick in A2 slot, daarna in B2 slot, toen andere stick in A2, B2. Probleem bleef hetzelfde.
- Ander scherm geprobeerd: geen effect
- Blazen in het 16x PCIe slot: geen effect
- Alle onnodige apparaten verwijderen (alleen CPU, RAM, GPU, front panel connectors, fans en voeding aangesloten): geen effect
- Andere videokaart (AMD RX 5000 serie): precies hetzelfde probleem. Deze videokaart doet het wel in de PC waar ik hem tijdelijk uit had gesloopt.
- Ander moederbord: zelfde probleem (ja ik heb een ander moederbord gekocht omdat ik zeker dacht te weten dat het daaraan lag,
)
Wel andere piepjes hier: 1 lange en 2 korte van een AMIBIOS, wat volgens het eerste google resultaat zou duiden op een fout in het video geheugen, maar ik heb weer met de andere videokaart getest en die gaf dezelfde piepjes. Moederbord is MSI B550m PRO-VDH Wifi. Dit moederbord had geen ander 16x slot dat ik kon testen. Ik heb hier ook geprobeerd de BIOS settings te resetten zonder effect. Nog een ding: dit moederbord heeft troubleshooting LEDs, en die licht bij het opstarten eerst op bij "CPU", dan na een aantal seconden "GPU" waarna de piepjes beginnen. - GPU voedingskabel gebruikt van een andere voeding in een andere PC, powerknop van beide PC's tegelijk ingedrukt, zelfde probleem, zelfde piepjes.
Ik weet niet meer wat ik nu zou moeten proberen, de enige onderdelen die volgens mij overblijven zijn de CPU en de voeding, maar ik weet niet hoe ik die verder zou moeten testen zonder nieuwe te kopen of de PC van mijn huisgenoot verder te ontmantelen.
Alle hulp is welkom. Is er hier heel misschien iemand die een idee heeft waar het (waarschijnlijk) aan ligt? Idealiter zou ik natuurlijk niks terug hoeven sturen, en in het geval dat dat toch nodig is ook alleen het probleemgevend onderdeel.
Alvast bedankt!