Vraag

• bart laan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-04 10:52
...maar het probleem ligt niet bij het moederbord.

Beste mede-tweakers, ik heb een PC die het perfect deed, maar na terugkomst van vakantie opeens niet meer POST. Onderdelen:
  • Moederbord: ASRock B450m Pro4
  • Processor: AMD Ryzen 3700X
  • RAM: Crucial Ballistix 2x8GB 2400Mhz
  • Voeding: Corsair TX550m
  • GPU: Gigabyte GTX 1660 OC
  • Startup schijf: Samsung 970 EVO 1tb
  • Opslag: Samsung 870 EVO 2tb
  • Ubuntu schijf: Sandisk SD8SN8U 128GB
Als ik de aan/uitknop indruk gaan de lichten en fans allemaal aan (ook van de GPU), maar het beeldscherm meldt dat het geen signaal ontvangt. Na enige tijd luiden er 5 korte piepjes, wat na wat googlen blijkbaar "Process failure" betekent. Na een middag lang troubleshooten bedacht om de videokaart in het andere PCIe slot te proberen, en toen startte de PC opeens wel weer. Helaas heeft dat slot maar 4 PCIe 2.0 lanes, wat duidelijk te weinig is want 4k Youtube filmpjes streamen kan dit beestje op deze manier niet aan.

Al geprobeerd:
  • RAM gecheckt, eerst een stick in A2 slot, daarna in B2 slot, toen andere stick in A2, B2. Probleem bleef hetzelfde.
  • Ander scherm geprobeerd: geen effect
  • Blazen in het 16x PCIe slot: geen effect
  • Alle onnodige apparaten verwijderen (alleen CPU, RAM, GPU, front panel connectors, fans en voeding aangesloten): geen effect
  • Andere videokaart (AMD RX 5000 serie): precies hetzelfde probleem. Deze videokaart doet het wel in de PC waar ik hem tijdelijk uit had gesloopt.
  • Ander moederbord: zelfde probleem (ja ik heb een ander moederbord gekocht omdat ik zeker dacht te weten dat het daaraan lag, :'( )
    Wel andere piepjes hier: 1 lange en 2 korte van een AMIBIOS, wat volgens het eerste google resultaat zou duiden op een fout in het video geheugen, maar ik heb weer met de andere videokaart getest en die gaf dezelfde piepjes. Moederbord is MSI B550m PRO-VDH Wifi. Dit moederbord had geen ander 16x slot dat ik kon testen. Ik heb hier ook geprobeerd de BIOS settings te resetten zonder effect. Nog een ding: dit moederbord heeft troubleshooting LEDs, en die licht bij het opstarten eerst op bij "CPU", dan na een aantal seconden "GPU" waarna de piepjes beginnen.
  • GPU voedingskabel gebruikt van een andere voeding in een andere PC, powerknop van beide PC's tegelijk ingedrukt, zelfde probleem, zelfde piepjes.
Goed om te weten: ik had een week voor de vakantie geëxperimenteerd met inifinity fabric (FCLK) overclocks, volgens de tips van youtubefenomeen Linus. Ik was geland op een kloksnelheid van 1700Mhz omdat de PC niet meer startte bij 1800Mhz. Sinds ik mijn PC weer draaiende heb heb ik die overclock weer teruggedraaid, maar het lijkt mij toch onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is omdat die overclock (naar mijn beperkte kennis ervan) alleen relevant is voor de verbinding met het geheugen.

Ik weet niet meer wat ik nu zou moeten proberen, de enige onderdelen die volgens mij overblijven zijn de CPU en de voeding, maar ik weet niet hoe ik die verder zou moeten testen zonder nieuwe te kopen of de PC van mijn huisgenoot verder te ontmantelen.

Alle hulp is welkom. Is er hier heel misschien iemand die een idee heeft waar het (waarschijnlijk) aan ligt? Idealiter zou ik natuurlijk niks terug hoeven sturen, en in het geval dat dat toch nodig is ook alleen het probleemgevend onderdeel.

Alvast bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via bart laan op 09-08-2021 11:53)

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 00:30
Aangezien je het mobo en de videokaart al hebt uitgewisseld zou het de CPU kunnen zijn aangezien daar je PCIe lanes vandaan komen. Begint het wel sterk naar uit te zien. Misschien toch iets fout gegaan bij het overclocken. Nog met voltages gespeeld? Of ze allemaal op auto laten staan en het mobo zelf misschien een te hoog piek voltage veroorzaakt?
Die infinity fabric zal ook wel een rol spelen bij de PCIe lanes van de CPU, aangezien alles daar overheen moet.

Je zei ook dat YT 4k video afspelen niet lekker meer gaat. Dat klinkt mij op zich ook zorgwekkend in de oren en wijst mogelijk op het niet goed functioneren van (delen) van de CPU. Want ik zou verwachten dat dat prima moet kunnen met PCIe 2.0 4x. Had laatst toevallig opgezocht wat de invloed van de PCIe snelheid is bij gamen en dat was verrassend klein. Weet niet zeker of dit ook op gaat voor 4k YT videos. Dus dit is puur een aanname.
"Het verschil tussen de verschillende PCIe versies en snelheden is op zich niet zo groot in deze test van TPU. Een GTX 1080 behaald zelfs met PCIe v1.1 x4 nog 70% tov PCIe 3.0 x16.
https://www.techpowerup.c...-express-scaling/24.html"

En kwam ook dit nog tegen op een forum:
"vraag: I'm looking to upgrade my GTX 560 (2GB) to a GPU which can display 4K (video and desktop). I'd likely use a lower resolution for occasional gaming.
antwoord: The PCI-E bus doesn't matter. All cards are compatible with even PCI-E 1.1, and frankly it doesn't come into play here at all. It's for communication between the processor and graphics card."

[Voor 60% gewijzigd door The Reeferman op 08-08-2021 01:48]

AMD Ryzen 5800X3D / Asrock b450 fatality K4 / 32GB 3600mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / GTX 1080 Ti

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 00:30
Aangezien je het mobo en de videokaart al hebt uitgewisseld zou het de CPU kunnen zijn aangezien daar je PCIe lanes vandaan komen. Begint het wel sterk naar uit te zien. Misschien toch iets fout gegaan bij het overclocken. Nog met voltages gespeeld? Of ze allemaal op auto laten staan en het mobo zelf misschien een te hoog piek voltage veroorzaakt?
Die infinity fabric zal ook wel een rol spelen bij de PCIe lanes van de CPU, aangezien alles daar overheen moet.

Je zei ook dat YT 4k video afspelen niet lekker meer gaat. Dat klinkt mij op zich ook zorgwekkend in de oren en wijst mogelijk op het niet goed functioneren van (delen) van de CPU. Want ik zou verwachten dat dat prima moet kunnen met PCIe 2.0 4x. Had laatst toevallig opgezocht wat de invloed van de PCIe snelheid is bij gamen en dat was verrassend klein. Weet niet zeker of dit ook op gaat voor 4k YT videos. Dus dit is puur een aanname.
"Het verschil tussen de verschillende PCIe versies en snelheden is op zich niet zo groot in deze test van TPU. Een GTX 1080 behaald zelfs met PCIe v1.1 x4 nog 70% tov PCIe 3.0 x16.
https://www.techpowerup.c...-express-scaling/24.html"

En kwam ook dit nog tegen op een forum:
"vraag: I'm looking to upgrade my GTX 560 (2GB) to a GPU which can display 4K (video and desktop). I'd likely use a lower resolution for occasional gaming.
antwoord: The PCI-E bus doesn't matter. All cards are compatible with even PCI-E 1.1, and frankly it doesn't come into play here at all. It's for communication between the processor and graphics card."

[Voor 60% gewijzigd door The Reeferman op 08-08-2021 01:48]

AMD Ryzen 5800X3D / Asrock b450 fatality K4 / 32GB 3600mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / GTX 1080 Ti

• bart laan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-04 10:52
Bedankt voor je inzichten! Met het overklokken heb ik niks veranderd aan de voltages, dat durf ik nooit aan. Maar wellicht dat wat je zei, dat het moederbord dan een piek heeft veroorzaakt, kan kloppen - het is duidelijk ook niet het meest luxe mobo.

Ik heb weer even 4k en 60fps streaming getest naar aanleiding van je opmerkingen, maar ik kon het gestotter vreemd genoeg niet meer reproduceren, lijkt alsof het zichzelf heeft opgelost ¯\_(ツ)_/¯ De eventuele gaming impact zal ik dan maar voor lief nemen (heb daar inderdaad weinig van gemerkt), in ieder geval kan ik voor nu weer even door.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee