Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humbatiki
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-03 01:25
Mijn vraag
is de 4g snelheid gelijk in elk land (download/upload) er van uitgaande dat je een even goede verbinding hebt

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google pixel 4XL / Orange BE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Speedtest

Even ter verduidelijking:
Ik ben op vakantie in de Franse Alpen. Ik heb goede 4G ontvangst (alle blokjes), maar de snelheid is echt erbarmelijk. Ik krijg echt slechts een fractie van de snelheid van thuis. Het is echt om te huilen: pagina's laden erbarmelijk traag een lifestream is al helemaal uitgesloten. Is het zo dat het 4g netwerk in bijvoorbeeld Frankrijk gewoon trager is dan in België/Nederland? Of zou OrangeFr gewoon de snelheid beperken ?
Bij mijn vriendin (iPhone 7, ook Orange) is het net hetzelfde, dus aan de telefoon zal het waarschijnlijk niet liggen.
Alvast bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 16:37
Elke provider is weer totaal anders, er zijn zat providers die 4G-snelheden limiteren. Dus het ligt niet zozeer aan het land, want de 4G-techniek heeft algemene, globale limieten, maar wel/ook aan de provider.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humbatiki
Dus onbeperkt in het buitenland, maar gewoon dichtgeknepen. Dat is jammer (te meer omdat het beide Orange is).
Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hier dezelfde ervaring in de franse alpen, als je al een goed signiaal kunt krijgen zijn de snelheden ook niet altijd even goed. Wat dat betreft lopen ze daar een beetje achter, het commentaar van mijn schoonzus die samen met mijn broertje zo'n 8 jaar in die omgeving hebben gewerkt en gewoond, tot een jaar geleden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-06 10:58
Humbatiki schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:11:
Dus onbeperkt in het buitenland, maar gewoon dichtgeknepen. Dat is jammer (te meer omdat het beide Orange is).
Bedankt voor de info!
Snelheid heeft meer factoren dan alleen het knijpen van de verbinding.

Zo is de afstand tussen je device en mast belangrijk. Verkeer er omheen dat gebruik maakt van dezelfde mast. Maar ook het weer kan invloed hebben op je verbinding. Hoge en lage drukgebieden of heel veel regen tussen jou en de mast.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joostglas
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:53
Het verschil zal hem voornamelijk zitten in de hoeveelheid frequenties welke Orange F gebruikt per mast. In NL en BE is het heel gebruikelijk om 3 tot 5 verschillende frequenties in gebruik te zien voor 4G per mast, terwijl in FR in sommige gevallen max 1 tot 2 frequenties voor 4G per mast in gebruik zijn. Check deze (https://www.couverture-mo...at=4690161&lng=221559&z=6) website hoeveel frequenties er voor 4G (LTE) worden gebruikt op de dichtsbijzijnde mast, hoe meer hoe sneller, hoe minder hoe trager

[ Voor 6% gewijzigd door Joostglas op 07-08-2021 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt bij: welke band hebben we het over?

De banden op hogere frequentie leveren in dichtbevolkte gebieden hoge bandbreedtes op korte afstand (banden 1, 3 en vooral 7), terwijl de banden op lagere frequentie betere dekking leveren op grote afstanden, maar met lagere bandbreedtes (banden 8 en 20).

Je moet niet vergelijken wat je op band 1 thuis haalt met band 20 in buitengebied.

Voordat je uitspraken doet zou je sowieso dit soort zaak moeten uitzoeken. Het is een beetje kansloos om providers van vanalles te beschuldigen zonder kennis en info.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
3G/4G/5G zegt enkel iets over de technologie gebruikt (en diens potentiele maximale snelheid) tussen de zendmast en de gebruiker.
Hierin zit niets vermeld over hoeveel gebruikers er simultaan verbonden zijn met dezelfde antenne, hoeveel bandbreedte deze gebruikers simultaan proberen gebruiken, welke technologie en bandbreedte er beschikbaar zijn tussen de zendmast en de backbone, of er congestie is elders op het netwerk, of er voldoende capaciteit naar de eindbestemming, etc …
Maw: de maximum snelheid neemt toe met elke iteratie van de 3gpp standaarden, maar de minimum blijft altijd dezelfde…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humbatiki
Allemaal bedankt voor de goed onderbouwde stellingen. Ik ging inderdaad te kort door de bocht, aangezien ik op een andere plaats hier vlakbij een veel hogere snelheid haalde. Ik dacht gewoon antenne geeft evengoed bereik aan dus internet moet even snel zijn. Een beetje lui van me (het is dan ook vakantie 🤫)
Nogmaals bedankt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit over een mobiel netwerk gaat, schopje van NT naar TPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:28
Dit kan inderdaad erg verschillen, in Nederland zijn we verwend met de snelheden. In veel anderen landen mag je op bepaalde plekken blij zijn met 5mbps of 10mbps download op 4g. Nog snel genoeg voor dagelijks simpele dingen.

Maar de telefoon kan ook invloed hebben op de kwaliteit, hoe meer CA je telefoon kan hoe beter vaker de kwaliteit/snelheid beter is. Als je alleen op Band 20 zit (800mhz), dan heb je een goede dekking maar een lage snelheid als je er ver vandaan zit. Dat zal dus waarschijnlijk het geval zijn.

BTW, je kan eens proberen de app netmonster te installeren. Dan zie je gelijk met welke frequenties je verbonden bent op je Pixel.

https://play.google.com/s...netmonster&hl=en_IN&gl=US
Pagina: 1