De toekomst van rijbewijzen en elektrische auto's

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Zomaar een inval die ik pas had tijdens een autoritje.

Als je rij-examen doet, rij je meestal af in een auto met een handbak - zelf schakelen dus. Je mag daarna ook automaat rijden.

Rij je af in een automaat, dit is een bewuste keuze voor sommigen die om uiteenlopende redenen moeite hebben met zelf schakelen, krijg je een aantekening op je rijbewijs en mag je alleen automaat rijden.

Een hoop nieuwe auto's zijn elektrisch, en de trend lijkt te zijn dat 'de markt' daarheen blijft bewegen. Dat impliceert dan, dat steeds meer auto's automaten zullen zijn, tot op het punt dat dit de standaard is.

Wat voor impact zal dit hebben op rijbewijzen? Houden ze handbakken achter de hand? Laten ze de beperking vallen? Komt er een aparte additie op het rijbewijs, vergelijkbaar met 'e achter b' om ook handbak te mogen rijden? Ik vraag me af of iemand hier wellicht al over heeft nagedacht.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:15:
Ik vraag me af of iemand hier wellicht al over heeft nagedacht.
Nog nooit over nagedacht tot nu toe tenminste..... Maar het is ook niet mijn probleem.

Als automaten mainstream worden zal het automaat rijbewijs dat ook wel worden. En de stick-shift de uitzondering, en dus een extra op je rijbewijs.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:23
Ik snap niet al je vragen. Wat bedoel je met 'handbakken achter de hand houden'? En waarom zou er een aparte additie moeten komen? De huidige rijbewijzen die je noemt blijven toch prima werken met elektrische auto's?

Hoe meer elektrische auto's er komen, hoe minder de 'uitgebreide' rijbewijzen nodig zullen zijn, dus het lijkt me logisch dat er naar gelang de tijd steeds meer mensen voor een automaat-only rijbewijs zullen gaan.

Maar voordat dat de overhand heeft, zijn we wel flink wat jaartjes verder, want als ik dit mag geloven was in 2020 slechts 3,4% van de afrijders in een automaat:
Uit cijfers van het CBR blijkt dat vorig jaar 6320 kandidaten examen reden in een automaat. Dat is bijna 3 procent van het totaal. Dit jaar kozen tot nu to 3941 kandidaten voor een automaat, dat is 3,4 procent van het totaal. Ter vergelijking: in 2015 lag dat percentage op 1,7 procent. In vijf jaar tijd is het aantal leerlingen dat kiest voor een examen in een automaat dus verdubbeld.
In vijf jaar tijd verdubbeld, als dat tempo aan zou blijven, dan zit je over 20 jaar op iets meer dan de helft. Dat zal vast iets sneller gaan komende jaren, maar het zal toch nog wel 10-15 jaar duren voordat überhaupt de helft van de mensen dit doen.

The devil is in the details.

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-11 19:18
Je krijgt een ‘aantekening’ in je rijbewijs als je afrijdt in een auto zonder koppeling: https://www.cbr.nl/nl/vee...-met-code-78-automaat.htm. Zal dus ook voor elektrische auto’s gelden.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

Honesty

kattenneus!

Er komt vast een tijd dat er alleen nog maar automaten zijn maar tot die tijd verwacht ik dat je afrijd in een schakelbak. Ik zal persoonlijk ook nooit meer handgeschakeld rijden(heb wel zo'n rijbewijs) maar verwacht pas nadat mijn kinderen hun rijbewijs hebben er alleen nog maar automatisch wordt gereden of zelfs helemaal automatisch

Festina lente

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:10

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Honesty schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:46:
Er komt vast een tijd dat er alleen nog maar automaten zijn maar tot die tijd verwacht ik dat je afrijd in een schakelbak. Ik zal persoonlijk ook nooit meer handgeschakeld rijden(heb wel zo'n rijbewijs) maar verwacht pas nadat mijn kinderen hun rijbewijs hebben er alleen nog maar automatisch wordt gereden of zelfs helemaal automatisch
Ja maar hoe lang gaat dat nog duren. Lang niet iedere auto die nu verkocht wordt is een automaat, en over 10 jaar ook nog niet. Er zijn genoeg auto’s die 10-20-30-40 jaar oud zijn, zonder automaat. Ook dan dus. En dan kun je er niet in rijden. Is ook prima als het je niet boeit natuurlijk.

Ik denk dat het beste is gewoon een rijbewijs aan te houden waarbij je uitgaat van een streven om een zo groot mogelijk percentage auto’s te kunnen besturen. Want laten we ook even eerlijk zijn, handgeschakeld rijden is de eerste 2-3 rijlessen even wennen en dan gaat het met een foutje hier of daar best al prima.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Kuusj schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:57:
[...]

Ja maar hoe lang gaat dat nog duren. Lang niet iedere auto die nu verkocht wordt is een automaat, en over 10 jaar ook nog niet. Er zijn genoeg auto’s die 10-20-30-40 jaar oud zijn, zonder automaat. Ook dan dus. En dan kun je er niet in rijden. Is ook prima als het je niet boeit natuurlijk.

Ik denk dat het beste is gewoon een rijbewijs aan te houden waarbij je uitgaat van een streven om een zo groot mogelijk percentage auto’s te kunnen besturen. Want laten we ook even eerlijk zijn, handgeschakeld rijden is de eerste 2-3 rijlessen even wennen en dan gaat het met een foutje hier of daar best al prima.
Ik denk dat mijn punt jullie een beetje ontgaat.
Die les/examenauto moet ook ergens gekocht worden. Er komt mijn inziens een punt waarop de spoeling dun word, omdat het gros elektrisch en dus automatisch rijdt, ofwel koppeling-loos.

Als het verkrijgen van een auto waarin een koppeling zit lastig wordt, welke keuzes ten aanzien van het rijbewijs en/of de wetgeving zal dit teweeg brengen?

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

Dan heb je überhaupt geen rijbewijs meer nodig... Ik weet alleen niet of we dat in de komende 20 jaar gaan redden.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:16

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Ik denk dat mijn punt jullie een beetje ontgaat.
Die les/examenauto moet ook ergens gekocht worden. Er komt mijn inziens een punt waarop de spoeling dun word, omdat het gros elektrisch en dus automatisch rijdt, ofwel koppeling-loos.

Als het verkrijgen van een auto waarin een koppeling zit lastig wordt, welke keuzes ten aanzien van het rijbewijs en/of de wetgeving zal dit teweeg brengen?
Lastig als in fabrikanten gaan geen handbakken meer produceren? Dat zal gelijk lopen aan de EV productie die ze willen neerzetten, dus dan praat je al over minimaal 10-15 jaar. Het gaat niet om 'want er niet komt', maar 'wat er nog is'.

Zelfs als fabrikanten stoppen, zijn er nog zo bizar veel handbakken op de markt, dat daar wel een bijzonderheid voor moet blijven bestaan. Misschien de transitie van rijbewijs met aantekening naar een rijbewijs met toevoeging (zoals de huidige C codering), het gaat van beperking naar toevoeging, kleine ingreep voor wat nodig is.

Maar kijk niet alleen wat 'nu' verkocht wordt, maar kijk vooral wat er 'nu' rondrijd, daar zit nog steeds een enorm groot verschil in.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

Honesty

kattenneus!

MeltedForest schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:13:
[...]

Dan heb je überhaupt geen rijbewijs meer nodig... Ik weet alleen niet of we dat in de komende 20 jaar gaan redden.
Er komt natuurlijk een tijd dat dit opgaat, dat mensen hun rijbewijs hebben gehaald waarna HAL hun chauffeur wordt. Ik verwacht alleen wel dat er een tijdje tussenzit. Toen ik mijn rijbewijs haalde(of eigenlijk toen het een paar keer niet lukte) werd me ook een automaat aan bevolen. Maar met zo'n rijbewijs kon ik toen al niks en nu is nog steeds de hoeveelheid automaten die ik rij(hoewel ik persoonlijk altijd een automaat zou kiezen boven een handbak) erg gering.
Precies zoals hier boven, als alles automaat wordt en ook de nieuw te kopen lesauto's(vaak zijn ze rond de 0-2 jaar oud) ook alleen automaat, dan gaan de examens ook aangepast worden.

ps heb al 25 jaar mijn rijbewijs en kan me niet voorstellen dat als je nu examen doet in een nieuwe golf je alle toeters en bellen (parkeersensors of achterruitkijk camera's) uit moet zetten

Festina lente

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In America is het overgrote gedeelte van de auto's ook sowieso al een automaat?

Volgens mij zijn daar niet extra regels voor, dat is wel weer iets typisch Nederlands.

Als je nooit in een schakelbak gereden hebt, vindt ik het best een prestatie om daar mee over straat te gaan.
Maar daarnaast zou je nog wel moeten kunnen sturen/remmen?

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:56
@Accretion Als je kijkt naar de vereisten om het Amerikaanse en Nederlandse rijbewijs te behalen zijn deze sowieso al niet goed vergelijkbaar.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:33
Uiteindelijk gaat dat er gewoon af, rijden in een handbak als blijkt dat er nog maar weinig auto,s op de markt zijn maar dan ben je echter zo 50 jaar verder.

Wat is er trouwens mis in een handbak afrijden? als je daar geen moeite mee hebt ga je toch niet voor iets met een beperking?

En met Amerika vergelijken is geen goed idee die lui kennen ook vrijwel geen APK en dat zie je wat daar allemaal rondrijdt op de weg.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 07-08-2021 23:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Vraag het eens aan het CBR zou ik zeggen.
We kunnen een hoop speculeren, maar die zullen hier vast ook wel mee bezig zijn.

Persoonlijk vind ik met automaat rijden een verschrikking. Heb je helemaal niks meer te doen en die 100 is al zo'n saaie snelheid.

Maar ik acht de kans dat de auto pilot het rijbewijs helemaal overbodig gaat maken ook best reëel. Eerst op de snelweg automatisch inhaken, dan de lokale hoofdwegen maar alle straatjes zal toch wel even duren.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:41

M2M

medicijnman

Eigenlijk is een handbak sowieso raar. Ja een automaat is complexer, maar in mass-production ook weer niet zo verschrikkelijk veel complexer.

-_-

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:56

Rmg

Ik denk zodra dat de verkrijgbaarheid van schakelbakken een probleem word voor rijscholen dat er een wijziging komt en het automatenrijbewijs vervalt. Gewoon afrijden in een automaat en als je wil schakelen veel succes.

Sowieso zijn ze EU breed al aan het kijken naar het afschaffen van die automaatcode

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

De huidige regels en manier van uitgifte faciliteert volledig de situatie.
Er is geen reden om het aan te passen.

★ What does that mean? ★

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:30:

En met Amerika vergelijken is geen goed idee die lui kennen ook vrijwel geen APK en dat zie je wat daar allemaal rondrijdt op de weg.
Dat is iets te kort door de bocht. Er zijn Staten die strengere regels hebben dan de APK hier.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:55
Hahn schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:32:
Ik snap niet al je vragen. Wat bedoel je met 'handbakken achter de hand houden'? En waarom zou er een aparte additie moeten komen? De huidige rijbewijzen die je noemt blijven toch prima werken met elektrische auto's?
Wat HTT-Thalan bedoelt is dat rijscholen een auto met handbak achter de hand houden als de leerling hier om vraagt. Net zoals dat sommige rijscholen nu een auto met handbak hebben, en een auto met automaat, sommige rijscholen hier in de buurt hebben zelfs auto's die beter geschikt zijn voor het trekken van een fikse aanhanger, voor de BE rijlessen.

En ja het huidige rijbewijs zal prima goed blijven gaan. Maar als er vanaf 2030 (dacht ik?) geen nieuwe brandstof auto's meer verkocht mogen worden dan hebben rijscholen ook al gauw alleen nog EV's. Als beginnend bestuurder heb je meestal niet de knikkers om een EV te kopen, dus dat wordt een oudere auto met waarschijnlijk een handbak, waar je dan niet in mag rijden...

In de toekomst wordt de handbak de uitzondering, dus wellicht dat je dan een aparte aanduiding op je pasje krijgt als je lessen hebt gehad met een handbak net zoals je die nu hebt voor automaat.

En de vergelijkingen hierboven met de VS moeten we echt direct mee stoppen. We hebben het hier in Europa op zoveel vlakken zo enorm veel beter voor elkaar dan daar. Je motorrijbewijs haal je door een vragenlijstje in te vullen, auto rijden vanaf je 16e zonder rijlessen, geen APK in veel staten, heeft het 4 wielen en een chassisnummer dan mag je er de straat mee op. Het aantal verkeersslachtoffers per 100k inwoners is daar ook fors hoger dan hier.

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 09-08-2021 14:53 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

M2M schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:36:
Eigenlijk is een handbak sowieso raar. Ja een automaat is complexer, maar in mass-production ook weer niet zo verschrikkelijk veel complexer.
Vanuit vroeger niet. Zeker vanuit vroeger is een automaat bijna altijd trager maar ook vooral onzuinger dan een vergelijkbare handbak. Pas bij de laatste 10 jaar zijn we op het punt gekomen dat handbakken onzuinger kunnen zijn omdat de automaten van nu beter zijn dan wat er vroeger was op dat punt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1