Goeiedag,
Wij zijn onze zolder aan het verbouwen, van niets naar een volwaardige slaapkamer. Alle technieken moeten nog gelegd worden. We starten van een nieuwe elektriciteitskast op zolder dus in principe spreken we hier over een nieuwbouw (van 1 ruimte).
Maar wat nu. Ik wil uiteraard het Smart Home verhaal instappen en van deze kamer een toonbeeld maken van wat allemaal kan. Maar hoe begin je er aan. Het woud is zo groot dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Ik heb me uiteraard zelf al verdiept in mogelijke optie's en heb intussen ook al een eisenpakket. Ik leg het even voor.
Mijn eisen:
Mijn prioritaire vraag is: Hoe controleer/implementeer ik de verlichting.
Wat verlichting betreft moet ik de keuze maken of ik voor slimme lampen ga of voor slimme schakelaars. In eerste instantie dacht ik voor slimme schakelaars te gaan. Daar kan ik de Shelly producten goed voor inzetten, De shelly 1 / Dimmer / de shelly i3 ... Langs de andere kant kan je ook voor slimme lampen gaan en Slimme Zigbee switches steken achter de schakelaars. Dit is dan net zoals shelly maar icm slimme lampen. Als ik geen gekleurde lampen wil heeft dit mss geen voordeel. Of zie ik hier iets over het hoofd.
Ik weet dat als ik alle verschillende producten wil laten samenwerken ik een overkoepelend brein ga nodig hebben. Home Assistant of Hubitat... Ik heb nog met geen enkel product gewerkt. Ik ben er niet bang van maar ben ook geen programmeur.
Er valt nog veel meer over te zeggen maar dan word het te uitgebreid.
Voor diegene die het uitgehouden hebben tot het einde, Dankjewel
Groetjes!
Wij zijn onze zolder aan het verbouwen, van niets naar een volwaardige slaapkamer. Alle technieken moeten nog gelegd worden. We starten van een nieuwe elektriciteitskast op zolder dus in principe spreken we hier over een nieuwbouw (van 1 ruimte).
Maar wat nu. Ik wil uiteraard het Smart Home verhaal instappen en van deze kamer een toonbeeld maken van wat allemaal kan. Maar hoe begin je er aan. Het woud is zo groot dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Ik heb me uiteraard zelf al verdiept in mogelijke optie's en heb intussen ook al een eisenpakket. Ik leg het even voor.
Mijn eisen:
- De WAF factor moet zo hoog mogelijk zijn. Niet alleen voor mijn vrouw maar ook voor mij. Dat wil zeggen dat wij met schakelaars willen werken en niet enkel willen vertrouwen op sensoren of de GSM. Ik wil met mijn ogen toe (zonder mijn stem te gebruiken) scenes starten, het licht uit doen, etc. En om het even nog wat moeilijker te maken blijft het niet gelijk welke soort schakelaar, ik wil geen ikea tradfri maar wel mooie traditioneel ogende schakelaars zoals dit: https://images.app.goo.gl/jP1wdRvqz4YAtfSi6
- Ik wil een degelijke Smart Room maar dat hoeft niet meteen de duurste optie te zijn. Aangezien dit over een 'nieuwbouw' gaat zou ik er voor kunnen kiezen om te werken met Bus controllers/relais van de bekende merken als Gira/Loxone/Niko. Echter moet ik dan honderden euro's uitgeven aan modules en dat lijkt me gezien het bestaan van andere meer economische optie's onnodig. Correct me if i'm wrong.
- ik wil zaken kunnen implementeren als - 1x duwen op de pulsdrukker is licht 'a' aan, 2x snel duwen is alle lichten uit... Lang duwen is rolluiken toe, lampen gedimd aan, enz.. - Ik wil ook kunnen praten tegen google.
- Ik heb velux io Homecontrol rolluiken, deze moeten in scenes opgenomen kunnen worden.
Wat verlichting betreft moet ik de keuze maken of ik voor slimme lampen ga of voor slimme schakelaars. In eerste instantie dacht ik voor slimme schakelaars te gaan. Daar kan ik de Shelly producten goed voor inzetten, De shelly 1 / Dimmer / de shelly i3 ... Langs de andere kant kan je ook voor slimme lampen gaan en Slimme Zigbee switches steken achter de schakelaars. Dit is dan net zoals shelly maar icm slimme lampen. Als ik geen gekleurde lampen wil heeft dit mss geen voordeel. Of zie ik hier iets over het hoofd.
Ik weet dat als ik alle verschillende producten wil laten samenwerken ik een overkoepelend brein ga nodig hebben. Home Assistant of Hubitat... Ik heb nog met geen enkel product gewerkt. Ik ben er niet bang van maar ben ook geen programmeur.
Er valt nog veel meer over te zeggen maar dan word het te uitgebreid.
Voor diegene die het uitgehouden hebben tot het einde, Dankjewel
Groetjes!