Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoge energiekosten nieuwe huis inventariseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-11 12:02
Hoi allen,

Wij wonen nu een kleine 3 maanden in onze nieuwe 2kapper. Bouwjaar 2012 met vernieuwde keuken en thuiswerkplek. Ik vond de energiekosten al hoog maar na vergelijking met mijn broer die qua afmeting vergelijkbaar huis heeft met vergelijkbare keuken en apparatuur schrok ik toch wel van het verschil. Hij betaald puur voor stroom zo'n 80 euro per maand en ik 180. Gas is uiteraard heel laag nu (10 - 12 euro).

Ik heb al verschillende slimme stekkers op plekken waarvan ik denk dat ze veel stroom gebruiken.
Kantoor, (24.7 mac die aan staat)
Airco, droger, wasmachine. Maar dat lijkt allemaal niet zo heel veel te zijn.
Ook hebben wij gewoon normale spotjes 2 tv's. allemaal niet zo spannend lijkt mij.

Is er een manier om de groepenkast per groep uit te lezen ofzo. Hoe kom ik het best achter wat er mis gaat?
vind 175 - 190 euro gemiddeld per maand wel krankzinnig veel.

Alle reacties

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Noteer een maand lang eens je meterstanden. Jouw maandelijkse bedragen zijn voorschotten, dus dat zegt niks. Noteer eens hier je kwh en m3 verbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 07-08-2021 11:29 ]

• mr3000
CyberMania schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:29:
Noteer een maand lang eens je meterstanden. Jouw maandelijkse bedragen zijn voorschotten, dus dat zegt niks. Noteer eens hier je kwh en m3 verbruik.
Ai sorry vergeten te melden dit is op basis van daadwerkelijk verbruik vanuit de eneco app.

• CyberMania
Kan je even je kwh en m3 gebruik dan ook posten ipv alleen tarieven

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je een slimme meter hebt met p1 poort:
https://www.homewizard.nl/p1-meter

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Oude vriezer in de schuur (wellicht met een defect?). Je hebt een pc 24/7 aan staan, die kunnen ook voor verrassingen zorgen. Meet die eens. Boiler, Qooker, oude mechanische ventilatie?

Op je kWh meter kan je het actuele verbruik van je hele huis zien*. Bij mij is dat momenteel c.a. 200 Watt. (Er staat momenteel niets groots aan hier).
Is dat van jouw (aanzienlijk) hoger en heb je daar niet direct een verklaring voor, dan groep voor groep uitzetten en kijken of je kan ontdekken of het een verspreid probleem is, of een enkele grote verbruiker.

Op deze manier kan je wellicht een spoor vinden.

* Let op: als je zonnepanelen hebt, dan geeft deze waarde niet je daadwerkelijke verbruik in huis aan.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 07-08-2021 11:55 ]

Alles kan stuk.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mr3000 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:30:
... dit is op basis van daadwerkelijk verbruik vanuit de eneco app.
Heeft die een mooie grafiek die je hier kan posten?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Koop voor 2-3 tientjes een energiemeter (ik heb zelf deze energiemeter met een schermpje aan een kabel), en ga zoveel mogelijk apparaten langs, zodat je kan zien wat het voor (sluip)verbruik heeft. Sommige apparaten kunnen makkelijk 10-15 Watt continu trekken, en dan ben je jaarlijks makkelijk 30 euro kwijt, terwijl het niks staat te doen en niet altijd standby/aan hoeft te staan.

The devil is in the details.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zit er toevallig een warmtepomp in? Koken op inductie? Vloerverwarming(spomp) die 24/7 staat te draaien? WTW-unit die 24/7 aan staat?

@mr3000 Klopt het dat het verbruik zo rond 800-1000kWh zit?

[ Voor 19% gewijzigd door sypie op 07-08-2021 12:28 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:24

Speedmaster

Make my day...

Er wordt over 2 producten heen gelezen, te weten Airco en droger, specificeer eens de airco en de droger.

Is de droger een warmtepomp droger?
Wat is het vermogen van de airco?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Het stroomverbruik is doorgaans afhankelijk van het aantal mensen wat in een huis woont. (En natuurlijk of er stroomvreters vaak worden gebruikt zoals airco, inductieplaat, oven e.d.)
Het gasverbruik is doorgaans afhankelijk van de periode in het jaar, en hoe goed het huis geïsoleerd is.

Hierboven staat al aangegeven dat je je meterstanden op moet schrijven, maar doe dat eens elk uur. Je kunt dan snel zien of je veel stroom verbruikt en welke apparaten je op dat moment aan hebt staan.
(Richtlijn: Elke verbruikte kWh kost ongeveer 22 cent, en een apparaat wat 24/7 aan staat kost je 2 euro per Watt per jaar. Een PC die dag en nacht continu 200 Watt verbruikt kost dus 400 euro aan elektriciteit.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• mr3000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyUuZoOA-ztuZZt4lyRjW44NX1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2iJFHT53p2w7kiGWAsyKZ47.png?f=fotoalbum_large

Mei zijn we er komen wonen.
We hebben qua elektra alles nieuw even een opsomming

- Woonkamer
LG Oled 65"
Sonos soundbar
Sonos Sub
2x sonos one
4x led spotjes (met 3 gu10 leds)

- Keuken
2x nieuwe siemens oven (stoomover en combimagnetron
Bora inductie (koken we bijna elke dag op, geen echte lange sessies)
Nieuwe grote siemens koelkast
Klein siemens vriezertje
Quooker met Cube
1 grote vriezer extra in de bijkeuken (liebherr 2 jaar oud)
Espresso machine halfautomaat Lelit staat van 6am tot 9pm aan
Wijklimaatkast liebherr
1x sonos one

- Slaapkamer 1
LG oled 55"
1x sonos one
2x led spotjes

- Slaapkamer 2
27" pc scherm met ps4
spotjes

- Slaapkamer 3
spotjes

- overloop
Airco 2,5kwh staat geregeld aan gebruikt zon 200watt tot 300 watt continue (is ook nog niet echt warm geweest

- Kantoor
m1 mac mini 24./7 staat die aanm
(volgens mijn kantoor stroom punt meting zo'n 70 / 80 watt continue

- Meterkast
ubiquiti poe 16
ubiqtuiti UDM pro
Synology Nas 8 bay (3 jaar oud)
Intel NUC voor home assistant

Vebruik op dit moment is zon 810 watt

per dag schommelt verbuik tussen 24 en 33 kwh.
sypie schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:05:
Zit er toevallig een warmtepomp in? Koken op inductie? Vloerverwarming(spomp) die 24/7 staat te draaien? WTW-unit die 24/7 aan staat?

@mr3000 Klopt het dat het verbruik zo rond 800-1000kWh zit?
We hebben geen warmtepomp wel vloerverwarming. kortom die spomp zou kunnen.
We komen inderdaad op inductie. ook een ventilatie system die 24/7 niet op zijn zachtst draait omdat hier is mis mee is. kan dit ook voor hogere kosten zorgen denk je. schatte altijd in dat dit nooit zoveel verbruikte.

[ Voor 16% gewijzigd door mr3000 op 07-08-2021 13:11 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Er mist nog steeds zoveel informatie.
Hoeveel personen in het huishouden? Hoe wordt de was gedroogd en met wat voor droger?
Hoeveel verbruikte je in je vorige woning?
Hoe wordt het sanitair warm water geproduceerd? Hoe wordt het huis geventileerd?

• CyberMania
Heb je kinderen die misschien lopen te minen?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
mr3000 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:09:
Bekijk dat ook eens 's avonds laat als alles "uit" is. Blijft dat zo hoog?

Dan dit eens proberen:
remco_k schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:52:
Op je kWh meter kan je het actuele verbruik van je hele huis zien*. Bij mij is dat momenteel c.a. 200 Watt. (Er staat momenteel niets groots aan hier).
Is dat van jouw (aanzienlijk) hoger en heb je daar niet direct een verklaring voor, dan groep voor groep uitzetten en kijken of je kan ontdekken of het een verspreid probleem is, of een enkele grote verbruiker.

Op deze manier kan je wellicht een spoor vinden.
We hebben qua elektra alles nieuw even een opsomming
Ik mis de wasmachine, droger, CV-ketel, ventilatiebox etc.

Je nieuwe huis heeft niet toevallig een vijver of veel verlichting ofzo in de tuin?

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 07-08-2021 13:24 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mr3000
Xander schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

Bekijk dat ook eens 's avonds laat als alles "uit" is. Blijft dat zo hoog?

Dan dit eens proberen:

[...]
Ik ga dat zeker proberen vanavond. volgens mij zit ik dan alsnog wel op 300/400 watt maar dat is nu even gissen.
Verder draait om de dag de droger (condens). (nieuwe miele 1 jaar oud)
en een Siemens wasmachine 3 jaar oud.
ASW1 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:20:
Er mist nog steeds zoveel informatie.
Hoeveel personen in het huishouden? Hoe wordt de was gedroogd en met wat voor droger?
Hoeveel verbruikte je in je vorige woning?
Hoe wordt het sanitair warm water geproduceerd? Hoe wordt het huis geventileerd?
2 volw. beide elke dag thuis ivm thuiswerken vrouw is er sowieso altijd voor de kids.
2 kids. 6 en 9 dus lopen nog niet te minen ofzo haha.

[ Voor 31% gewijzigd door mr3000 op 07-08-2021 13:26 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
mr3000 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Ik ga dat zeker proberen vanavond. volgens mij zit ik dan alsnog wel op 300/400 watt maar dat is nu even gissen.
Dat is al 7,2kWh tot 9,6kWh per dag aan "standby verbruik". Dat is nogal wat...

Ik had mijn vorige reactie nog aangevuld, weet niet of je dit nog gezien had.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mr3000
Xander schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Dat is al 7,2kWh tot 9,6kWh per dag aan "standby verbruik". Dat is nogal wat...

Ik had mijn vorige reactie nog aangevuld, weet niet of je dit nog gezien had.
Zeker, thanks nee niet veel verlichting 12w inlite spotjes. die staan alleen savonds aan.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mr3000 Ik sluit me aan bij het voorstel van @AUijtdehaag: monitoren/in kaart brengen van het sluipverbruik via de P1 poort bijvoorbeeld 's nachts tussen 2 en 5 uur (waarschijnlijk staan de TV's dan uit en de NAS en MacMini hopelijk in stand-by/deep sleep).
Verder: wat is het "continu" vermogen van de Espresso-machine?, meten 24h verbruik van de diverse koelers/vriezers (zijn die echt allemaal nodig?) - Heb je wat aan data te verzamelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Leuk bij sommige espresso machines is de kopjes verwarmer, valt niet op maar als die continu stookt ...
De ventilatie box kan vervuild zijn of verkeerd aangesloten (perilex), de keuken is vernieuwd dus wie weet?
In de groepenkast kan je met een stroomtang (clamp meter) elke groep checken, er zijn meters die correct het vermogen weergeven en zelfs loggers met clamps aan draadjes.
Gemiddeld 25kWh per dag is idd veel, dan heb je bijna continu 1000W verbruik :P
Zoals gezegd kan je met een vrij goedkope P1 meter op elk moment het totaal verbruik zien en als je dat logt dan zie je exact wanneer er pieken zijn of wanneer het laagste verbruik is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:06
Als ik de lijst van apparatuur zo zie is er waarschijnlijk niet echt iets ''mis''.
Misschien kun je eens kijken naar een youless met enelogic. Kun je gratis terugkijken tot 6 mnd.

[ Voor 177% gewijzigd door Jim423 op 07-08-2021 16:40 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:42
Even met zo iets je huis en eventuele buitenruimten rond? Kom je er vast al snel achter wat het is. Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51j296zCZOL._AC_SL1000_.jpg

Lekker!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:57
Ben ik de enige die het verbruik hoog vindt, maar niet uitzonderlijk? Je hebt heel wat apparatuur en ook al zijn veel dingen maar enkele tientallen of honderden Watt per dag, het telt wel op. En hierbij kijk ik dan even naar de dingen die lang niet iedereen heeft/gebruikt danwel anders gebruikt. Even een paar dingen nagekeken/grof geschat:
  • Quooker: schijnbaar iets van 500kWh per jaar, dus zo'n 45kWh per maand.
  • Wijnklimaatkast: verbruik 75-100W continue, dus 1.8-2.4kWh per dag, 60 tot 75 kWh per maand
  • Airco: als ie maar 300W verbruikt vind ik dat al weinig, maar kan dus toch al snel 1kWh per dag verbruiken, zijnde 20kWh per maand indien hij niet altijd loopt
  • Mac Mini: 75W, dus 1.8kWh per dag, ruim 48kWh per maand
  • Espresso automaat: geen idee wat die vebruik bij continue aan staan en niet gebruikt worden, al is het maar 20W, met die uren is het al 9kWh per maand aan standby (verbruik bij koffie zetten is veel hoger, mijn Melitta zou 1400W zijn)
  • Wasmachine: om de dag, grofweg 500W per beurt, 7.5kWh per maand
  • Condensdroger: als ik het goed lees (geloof het bijna niet) zijn die dingen vele malen minder zuinig dan een warmtepompdroger, gebruik 3 tot 5 kWh per verbruik. Loopt die om de dag, dan is dat 45 tot 75kWh per maand
Tel je al die dingen bij elkaar op, heb je daaruit al een verbruik van bijna 280kWh zonder dat je eigenlijk iets gedaan hebt (ja, was draaien/drogen). Dit is nog zonder enig gebruik van verlichting, tv', pc's, geluidapparatuur, koken, bakken enzovoorts.

Vergelijk ik het met ons verbruik, wij zitten rond de 500-550kWh per maand. Echter, droger (warmtepomp) wordt alleen sporadisch in de winter gebruikt, wasmachine is 3 wasjes per week, geen Quooker, geen wijnklimaat kast, wel een server (verbruik gelijkend aan die Mac), hebben airco's maar dit jaar welgeteld 2 dagen een paar uur gebruikt, espresso automaat staat alleen aan wanneer ik deze gebruik (3 keer per dag 5 minuten). En te vermelden, wij hebben nog geen kinderen.
Ja, ons verbruik is zeker niet laag (netto verbruik wel, want PV panelen), maar gezien al jullie apparatuur vind ik het niet extreem. Veel ja, onverklaarbaar en extreem: nee.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Je kunt een p1 monitor kopen, of zelf maken.
Op een rpi kun je https://www.ztatz.nl p1monitor zetten.
Kun je eventueel ook nog een s0 pulsmeter voor zonnepanelen en je waterverbruik mee meten.

Ik lees dat je een 8 bay nas hebt, is die ook altijd aan? Ik heb speciaal voor het energieverbruik mijn 2-bay omgeruild voor een ds620slim met 2.5” disks.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:58
...
Nieuwe grote siemens koelkast
Klein siemens vriezertje
Quooker met Cube
1 grote vriezer extra in de bijkeuken (liebherr 2 jaar oud)
Espresso machine halfautomaat Lelit staat van 6am tot 9pm aan
Wijklimaatkast liebherr
1x sonos one

Airco 2,5kwh staat geregeld aan gebruikt zon 200watt tot 300 watt continue (is ook nog niet echt warm geweest

- Kantoor
m1 mac mini 24./7 staat die aanm
(volgens mijn kantoor stroom punt meting zo'n 70 / 80 watt continue

Synology Nas 8 bay (3 jaar oud)
Intel NUC voor home assistant

per dag schommelt verbuik tussen 24 en 33 kwh.
[...]
We komen inderdaad op inductie. ook een ventilatie system die 24/7 niet op zijn zachtst draait omdat hier is mis mee is. kan dit ook voor hogere kosten zorgen denk je. schatte altijd in dat dit nooit zoveel verbruikte.
....
één koelvries combiatie doet hier 40 W, jij hebt er drie, --> 120 W
synology 30 W?
intel nuc idle 11 W
milieucentraal houd inductie op 175 kWh/j max 15 kWh per maand dus,

Maar uiteindelijk, meten is weten.
Bij enelogic kan je je meter aanmelden en per 15 minuten inzien (of een youless kopen en koppelen, dan is het nog preciezer (5 min))

Of per apparaat steeds een weekje meten.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Hahn , @Napsju Vermoedelijk gebruikt @mr3000 reeds "zoiets" als een energiemeter voor een stopcontact, tenminste maak ik dit op uit de TS - citaat: "Ik heb al verschillende slimme stekkers op plekken waarvan ik denk dat ze veel stroom gebruiken."
@Napsju Zo'n primitieve, veel te grote :+ , energiemeter zou ik me niet meer aandoen.
Wat @The_Vice aanbeveelt is veel universeler (monitoring + schakelfunctie + timers) en via BT ook nog op afstand uit te lezen en te loggen, heel handig bij moeilijk togankelijke stopcontacten.
Just my 2 cts (of wat meer - inflatie)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Kwa meten zou ik beginnen bij de grote apparaten. Dingen die je sporadisch gebruikt zoals esspresso machines en dergelijke tikken niet heel hard aan.
Airco en vriezers en was drogers en dergelijke zijn wel serieuze gebruikers. Als je die meet per 24 uur of per cycle dat die draaien weet je al veel meer. Dat systematisch meten en optellen en je hebt met een paar apparaten al een heleboel data denk ik.

Via de P1 poort meten is ook heel handig inderdaad! Ik ben zelf nu ook fanatieke gebruiker van Enelogic en dat is erg handig om het volledige gebruik in kaart te brengen. Ik ga niet gelijk alles uit zetten, maar bewust zijn van welk apparaat hoeveel gebruikt en of dat belangrijk is dat is al heel wat.

Je gebruik snachts meten als alles uit staat is ook heel handig! Dan systematisch je slimme meter stand in de gaten houden, en steeds meer dingen uitschakelen en je weet precies waar je sluimer gebruik zit. Als je op 0 kan komen doe je het goed!
Oude apparaten die op standby gewoon 5-10 watt blijven trekken zijn echt slecht. Of de Ziggo Horizon box die 20 watt doet en ik gelukkig heb kunnen ruilen voor de Mediabox Next die 0 watt doet op standby. Succes!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je ook electrische vloerverwarming? dat is ook een energievreter.
En vergeet de apparatuur in de meterkast zelf ook niet zoals wifi, televisieversterker en beltrafo.

Wij zitten hier met 4 personen en alles op electra behalve nog ververwarming op 350 kwh/maand.
Daarbij zitten de airco, warmtepompdroger, wasmachine, vaatwasser, inductiekoken, koelkast, vrieskast, oven, lampen, warmtepompboiler, 4 televisies, de hele riedel aan wifi-acces points (4) en audioapparatuur, koffiemachine, afzuigkap, laden van telefoons en laptops en de playstation van onze zoon.
We hebben geen quooker maar een circulatiesysteem van warmwater via de warmtepompboiler.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:06
Gerco-M schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:03:Of de Ziggo Horizon box die 20 watt doet
39 watt :)
En dan neemt hij nog niet op.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mac 8 uur uit scheelt al zo’n 17kWh per maand en zo kan ik nog wel aantal apparaten opnoemen en waarom airco nu aan, het is max 21° buiten, ramen open en je hebt arko.
En dan nog het standby gebruik van al die apparaten, koelkast, vriezer e.d. kunnen niet van de stroom, maar veel andere apparaten wel.
En die spotjes en andere lampen wel LED? Halogeen e.d. vreet ook stroom.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Dat verbruik klopt wel, ik tel al 3 koel/ vrieskasten plus een wijnklimaatkast en een Quooker boiler in de (bij)keuken die allen 24/7 aan staan...en echt warm / heet is buiten ook niet geweest, als het in warme zomer in de (bij) keuken veel warmer is zal het verbruik van de koelkasten/ vriezers nog veel hoger worden.

Onlangs heb ik zelf een zeer goede (de beste volgens tweakers) Router/ Switch gekocht, maar man, man, man wat wordt die warm ook al is er niets op aangesloten! logisch dat de behuizing één groot koelichaam is.
Dus meet ook het verbruik van de apparaten in de meterkast maar eens.

[ Voor 16% gewijzigd door frisianstar op 10-08-2021 14:13 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Wij wonen vrijstaand, koken op inductie, hebben airco (waarmee we soms een klein beetje verwarmen in de winter want goedkoper dan gas), ik heb een synology, een 24/7 NUC, ubiquiti installatie, IP-cams, vloerverwarming, ventilatie, grote televisies, het hele huis hangt vol met slimme lampen, sensoren en overal slimme stopcontacten (lees 0.5 watt sluipverbruik per apparaat wat ik stiekem best klote vind).

Wij verbruiken ongeveer 3800kwh per jaar, sluipverbruik is 200 - 250 watt vooral afhankelijk van wel of geen buitenlampen aan. Opbrengst zonnepanelen is daar nog niet af. Ons verbruik is de helft van jouw huishouden. Binnenkort komt er een elektrische auto, met grofweg 15000 kilometer per jaar aan thuisladen kom ik pas op jouw verbruik.

Ik las dit topic enkele dagen geleden maar besloot toen dat er al genoeg nuttige tips waren gegeven, toch blijf ik er mee rondlopen en moet even wat kwijt.

De espresso machine die de hele dag aan staat, tenzij je een koffieshop runt vind ik dit persoonlijk echt te ver gaan. Onze espresso automaat kreeg alleen een A+ label omdat deze een instelling heeft om na 15 min automatisch uit te schakelen.

Het laatste klimaat rapport zou ons in beweging moeten krijgen, zet uit wat je niet gebruikt, al is het 5 euro per jaar winst, het gaat om miljarden mensen die allemaal wat zuiniger kunnen doen, begin er ook mee. Ik snap persoonlijk niet helemaal waarom mensen 3 koelkasten nodig hebben etc maar soit, ik verbruik de energie die ik daar bespaar wellicht weer met een andere hobby.

Tips (zoals al gegeven):

* Heb je vloerverwarming en draait de pomp altijd? Koop een pompschakelaar, heb je hetzelfde jaar terugverdiend.

* Controleer met een energiemeter wat je apparaten in standby verbruiken.
- Mijn televisie+mediaspeler+soundbar verbruiken zo'n 10 watt standby, deze gaan nu automatisch uit zodra ze meer dan 30 min niet gebruikt zijn.
- Televisie, versterker, mediaspeler, beneden verbruiken in standby zo'n 32 watt (hebben we nog geen eens een Ziggo box). Vergeet de Playstation of Xbox ook niet uit te zetten, zelfs in standby bizar hoog verbruik. Deze combinatie gaat dus ook automatisch uit als er niemand beneden is.

* Controleer je Synology NAS verbruik, 8 disks en wellicht wat ouder apparaat slurpt best wat weg.
* Vervang vandaag nog je condensdroger, ook als deze nog niet versleten is. Je bespaart met een WP droger ongeveer de helft of meer aan energie.
* Was je handen met koud water, ik kan aan de grafiek van de Quooker precies zien wanneer mijn vrouw haar handen wast, verbruik schiet dan tijdelijk door het plafond. Zet de Quooker uit als je meer dan 3 dagen niet thuis bent.
* Ga voor A++ label apparaten. Altijd.

Ik heb dus heel veel apparaten die echt UIT gaan als ik ze niet gebruik. PS4 verbruik is best hoog en is soms maanden niet in gebruik. Zelfde voor de Airco, al is het maar 7 watt standby, als je hem een half jaar niet gebruikt kan hij gewoon uit. Niemand heeft zin om de hele tijd stekkers in en uit te pluggen. Begin bij een standby killer van de Praxis of doe het zoals ik. Ik gebruik Home Assistant (vandaar de 24/7 NUC), de slimme schakelaars hebben bij mij allemaal energiemeting en ik gebruik aanwezigheidsdetectie, aan de hand van wel of geen beweging, tijd van de dag of andere voorwaarden gaan bij mij de apparaten aan of uit.

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 14:39
@Pixal

Misschien stomme vraag, maar hoeveel watt gebruiken die slimme schakelaars (is dat die .05 watt sluipverbruik?)? En gebruik je die ook om het verbruik van de apparaten te meten? Welke heb je (en welke energiemeter)?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:25
In de vergelijking van 180 vs 80 euro aan stroom per maand, je zegt zelf aan gas amper wat kwijt te zijn, maar wat doet de ander? Je kookt immers op elektra en met Quooker zal ook vrij veel warm water daarvandaan komen (?). Dat jaagt 't elektraverbruik wel omhoog als je 't vergelijkt met iemand die alles op gas doet.
Of misschien heeft 'ie er een dikke cashback of PV opbrengst vanaf getrokken... Zo'n vergelijking is dus niet zomaar 1:1 te maken.

Blijft wel dat ik 't een tamelijk hoog verbruik vind, onze piek ligt ergens rond de 410kWh/maand - maar zijn dan wel volledig gasafhankelijk.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:28

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou eens kijken naar die nass. Ik heb ook een 8bay synology nass en die vreet best veel. Daar kan je verder weinig aan doen. Alleen schoonmaken en minder schijven in plaatsen.

En in de meterkast is vaak geen goede plek. Kan zijn dat hij keihard moet gaan draaien.

[ Voor 36% gewijzigd door TheDudez op 18-08-2021 05:40 ]

Usenet handleidingen

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:31
Hoeveel kWh verbruikt die espresso machine per dag?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als die slimme stekkers van die stekkers zijn die kunnen meten kun je ze toch gewoon verplaatsen naar wat je wilt meten? Ook kun je als je een slimme meter hebt per dag je verbruik zien, dus als je een dag iets anders doet zie je ook meteen wat de impact is. Wat je per maand betaald is een voorschotbedrag en zegt niks over je verbruik, bij mij was dit het eerste jaar ook veel te hoog.

Wij verbruiken in een tussenwoning van iets meer dan 120m2 1433 kWh per jaar met twee personen (ik werk thuis, mijn vrouw parttime). Maar we er wel bewust mee bezig, geen ruimtes verlichten waar we niet zijn. Mijn werkpc gaat uit met zo'n stekkerblok als ik klaar ben met werken, hetzelfde met de tv en laptop.
busscherski schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 06:19:
Hoeveel kWh verbruikt die espresso machine per dag?
Ja dat kan ook nog veel zijn, ik heb zelf de standbytijd zo laag mogelijk gezet omdat hij anders de hele dag kopjes blijft verwarmen als ik het vergeet. Maar het zijn alle dingetjes natuurlijk, die Mac (waarschijnlijk hangen er ook nog twee monitoren aan?), moet die echt de hele dag aan staan? Moet die NAS altijd aan staan? Waarschijnlijk niet, maar vind je het wel makkelijk, maar dan is je verbruik ook hoger.

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 18-08-2021 07:31 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-11 12:39
Hallo TS? @mr3000

Cash is king.

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:29
Hahn schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:03:
Koop voor 2-3 tientjes een energiemeter (ik heb zelf deze energiemeter met een schermpje aan een kabel), en ga zoveel mogelijk apparaten langs, zodat je kan zien wat het voor (sluip)verbruik heeft. Sommige apparaten kunnen makkelijk 10-15 Watt continu trekken, en dan ben je jaarlijks makkelijk 30 euro kwijt, terwijl het niks staat te doen en niet altijd standby/aan hoeft te staan.
Gratis: aanmelden op https://www.slimmemeterportal.nl/ en je hebt het zelfde inzicht, behalve real time.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Siaon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:52:
@Pixal

Misschien stomme vraag, maar hoeveel watt gebruiken die slimme schakelaars (is dat die .05 watt sluipverbruik?)? En gebruik je die ook om het verbruik van de apparaten te meten? Welke heb je (en welke energiemeter)?
Ik gebruik voor energiemeting (en in-uitschakelen van apparaten) gewoon tussenstekkers op strategische plaatsen. Via Zigbee voornamelijk Aqara smart plugs, ik kan geen eigen energieverbruik vinden van deze schakelaars maar omdat het niet meetbaar is met mijn apparaat is het in ieder geval minder dan 1 watt en ik denk dat het zelfs minder dan 0.5 zal zijn.

Verder heb ik nog een aantal oude Aeotec smart switches in gebruik omdat deze tot 3000 watt kunnen schakelen en deze gebruiken max 0.5 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7rd8vjchaZyYlgQ8GAUIeDYPtE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kk3PqiKVtooQTUk5n2jJhPWl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_lmq7Zs0X1QBIZ3k0YPgcMpl_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zaGObu4gmwHPjKaC3m38Iizq.jpg?f=user_large
newtastyland schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:51:
[...]

Gratis: aanmelden op https://www.slimmemeterportal.nl/ en je hebt het zelfde inzicht, behalve real time.
Dit is niet helemaal waar, je weet je totaalverbruik op deze manier maar je weet dan nog niet waar het verbruik echt vandaan komt. Daarvoor moet je toch echt even je apparaten individueel langs. Voor mij is het een hobby, ik hou voor de grootverbruikers bij wat ze per dag, week, maand, jaar, verbruiken. Ik kan mijn gedrag er dan op aanpassen of ervoor kiezen een apparaat te vervangen. Dat heb ik met de wasdroger gedaan dit jaar. Dit was een Miele van 15 jaar oud en die kon er waarschijnlijk nog wel 15. Ik had juist voor Miele gekozen omdat ze zo lang meegaan, uiteindelijk wil je niet dat dit soort apparaten lang mee gaat, je wil eigenlijk na een aantal jaar de meest moderne en dus zuinige techniek van dat moment in huis halen. In dit geval was de rekensom snel gemaakt en zou de meest zuinige warmtepomp droger dus per jaar genoeg besparen om een nieuwe te verantwoorden, en dan wassen we niet eens extreem veel.

[ Voor 28% gewijzigd door Pixal op 18-08-2021 10:57 ]

Verwijderd

H, hier een 'ervaringsdeskundige'.
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten qua energie gebruik (konstant zo'n 800 W met daarbovenop het gebruik van electrisch koken etc. Ik heb nooit een grote gebruiker kunnen aanwijzen, het zijn allemaal 'kleine' gebruikers bij elkaar opgeteld en dat gaat helaas in de 20 tot 40 kWh per dag lopen in mijn geval.

Typische opmerkingen als buren tappen stroom af en kids minen kom je helaas nog wel een paar keer tegen als je een topic als dit opent.
Ik heb op een gegeven moment ook zwaar ingezet op zaken als koken, CV, expresso machine, wassen, drogen, verlichting, etc etc. Uiteindelijk ben ik minitieus het gebruik gaan bijhouden middels loggen (elke paar seconden) van het actuele gebruik en via analyse van die data kon ik exact zien dat niet de droger of de expresso machine (etc) het probleem vormden, maar talloze kleine gebruikertjes die constant aanstaan, zoals (idd) nassen, settopbox, amp, laptopje. Deze zaken bij elkaar gebruiken bij mij meer als 2 koelkasten en de gemiddelde verlichting. ls dat 800 tot 1000 Watt is, is een paar keer per dag 2kWh gedurende 5 minuten voor een kopje koffie echt een druppel op een gloeiende plaat.
Mijn tip: concentreer je op zaken als router, nas, dat soort meuk, je hebt zo maar 10 to 15 apparaten van 20 tot 40 W continu aanstaan (bewakingscamera op een Nas kan ook hard gaan, nas staat constant te stampen) wat je nooit wegbezuinigd krijgt met een zuinigere koelkast of airco.

mijn 5 ct.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:01
@Verwijderd inderdaad dat.

Airconditioning in de zomer is investeren in comfort zodat je kunt blijven werken en niet oververhit raakt. Vind ik zelf wel belangrijk. In de winter is een warmtepomp simpelweg de goedkoopste manier van verwarmen, 'breakeven' of zelfs goedkoper dan een HR-gasketel en nog milieuvriendelijk ook!

Wat betreft, NAS, server, router, access point(s), media box, opladers, betlrafo, antenneversterker en wat niet al niet meer, die vormen samen inderdaad een grootverbruiker.

Koelkast mits jonger dan 10 jaar, warmtepompdroger en koffiezetapparaat zijn in beginsel geen verdachten.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:57:
H, hier een 'ervaringsdeskundige'.
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten qua energie gebruik (konstant zo'n 800 W met daarbovenop het gebruik van electrisch koken etc. Ik heb nooit een grote gebruiker kunnen aanwijzen, het zijn allemaal 'kleine' gebruikers bij elkaar opgeteld en dat gaat helaas in de 20 tot 40 kWh per dag lopen in mijn geval.

Typische opmerkingen als buren tappen stroom af en kids minen kom je helaas nog wel een paar keer tegen als je een topic als dit opent.
Ik heb op een gegeven moment ook zwaar ingezet op zaken als koken, CV, expresso machine, wassen, drogen, verlichting, etc etc. Uiteindelijk ben ik minitieus het gebruik gaan bijhouden middels loggen (elke paar seconden) van het actuele gebruik en via analyse van die data kon ik exact zien dat niet de droger of de expresso machine (etc) het probleem vormden, maar talloze kleine gebruikertjes die constant aanstaan, zoals (idd) nassen, settopbox, amp, laptopje. Deze zaken bij elkaar gebruiken bij mij meer als 2 koelkasten en de gemiddelde verlichting. ls dat 800 tot 1000 Watt is, is een paar keer per dag 2kWh gedurende 5 minuten voor een kopje koffie echt een druppel op een gloeiende plaat.
Mijn tip: concentreer je op zaken als router, nas, dat soort meuk, je hebt zo maar 10 to 15 apparaten van 20 tot 40 W continu aanstaan (bewakingscamera op een Nas kan ook hard gaan, nas staat constant te stampen) wat je nooit wegbezuinigd krijgt met een zuinigere koelkast of airco.

mijn 5 ct.
Talloze kleinverbruikers zijn zeker een deel van het probleem ja, maar juist bij de grootverbruikers is een directe slag te slaan. Mijn 4bay nas staat me een beetje tegen om deze uit te zetten, net als de POE camera's, access points en switch. Wel kan je dingetjes een beetje proberen te tunen, zo heb ik de modem\router van de provider er tussenuit kunnen halen, scheelt weer 10 watt. TS gebruikt een Ubiquiti wifi meen ik te hebben gelezen, heb je de wifi Radio's van je provider uitgeschakeld? (is maar een druppel op de gloeiende plaat maar het gaat erom zoveel mogelijk druppels weg te nemen :D)

Je kan er ook voor kiezen om bij de vervanging van je NAS een stapje kleiner te gaan, neem bijv minder maar grotere disks. Ik ben erg van het "apparaten uitfaseren", we hebben een babyfoon die continue 3 watt pakt, dat is helemaal niets natuurlijk, maar ik had een tussenstekker over dus die babymonitor gaat nu uit buiten de slaaptijden van de baby 8)7

Als je nog niet volledig overgestapt bent op LED verlichting, begin dan daar. Toen we ons huis kochten hing het VOL met halogeenspotjes, inclusief talloze dimmers en nog veel meer trafo's boven alle plafonds. Je wil niet weten wat dat verbruikt bij elkaar. Halogeen dimmen dimt voornamelijk het licht, niet het energieverbruik. Veel huishoudens kennen de lamp op onderstaande plaatje wel, vroeger geleverd met dikke halogeen buis bovenin van 200 a 300 watt, mensen dimmen deze, erg gezellig. Verbruikt echter nog steeds bijna 200 a 300 watt wanneer het licht volledig gedimd is. Weggooien die troep, over naar LED.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqsrzILqMXu4kwq7lhBldI3eaRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XfwHtkJU08wQ7fTf4ehQQenj.jpg?f=user_large

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:29
Pixal schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

Ik gebruik voor energiemeting (en in-uitschakelen van apparaten) gewoon tussenstekkers op strategische plaatsen. Via Zigbee voornamelijk Aqara smart plugs, ik kan geen eigen energieverbruik vinden van deze schakelaars maar omdat het niet meetbaar is met mijn apparaat is het in ieder geval minder dan 1 watt en ik denk dat het zelfs minder dan 0.5 zal zijn.

Verder heb ik nog een aantal oude Aeotec smart switches in gebruik omdat deze tot 3000 watt kunnen schakelen en deze gebruiken max 0.5 watt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Dit is niet helemaal waar, je weet je totaalverbruik op deze manier maar je weet dan nog niet waar het verbruik echt vandaan komt.
Je hebt helemaal gelijk, niet goed gekeken. 8)7

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die lampen was ik al weer vergeten, 300 Watt waren die inderdaad en die stonden zowat in elke huiskamer. Met dimmer, maar dan verbruikte hij nog steeds 300 Watt voor minder licht :p

Ons huis hing ook vol met ouderwetse gloeilampen toen ik het kocht. Alles vervangen en die lampen verwisseld met de leds in mijn huurappartement :p Daar zaten ook gloeilampen in toen ik de huur starte dus dan mag de volgende huurder dat ook zelf doen :p

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 18-08-2021 11:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1