Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw systeem. Sweetspot prijs-prestatie.

Pagina: 1
Acties:

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een allround Office/Web machine, met fotobewerking en af en toe een video transcoden/bewerken als intensiefste jobs.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximale prestaties per € is het streven. Dus: mainstream componenten. Ca. 1000 € max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn Intel 3570K is uit 2012, net als de rest van het systeem, dus dat mag met pensioen.
Mijn WQHD HDMI beeldscherm gaat mee, evenals 5.25" SATA HDD-caddy voor backups en een interne 3TB 3.5" Sata HDD. Misschien dat er later een grafische kaart t.b.v. OpenCL wordt bijgeprrikt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 85,99€ 85,99
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 42,22€ 42,22
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 82,06€ 82,06
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 92,23€ 92,23
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 721,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte!
Tamelijk zuinig.
Het moet out of the box Linux (Debian) kunnen draaien.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback! Past alles probleemloos? Kan het kosteneffectiever?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Mogelijk wil je iets meer ram, en ik zou andere voeding pakken.

Alternatief is i5 11500 , is voor iouw doel iets sneller.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:13
De R5 5600G is nog best wel nieuw. Ik zou heel even online zoeken of de huidige debian kernel dit al support, sinds debian een beetje conservatief is. Er zijn in het verleden nog wel eens wat probleempjes geweest met Ryzen APU's en het linux kernel.
Later werd dit natuurlijk gefixt voor die generaties.
Ik heb hier verder geen up to date informatie over ofzo.

Voeding is wat aan de zware en dure kant.
pricewatch: Corsair TX550M
Deze draait in een pc die ik jaren geleden in elkaar heb gezet voor een collega. Draait een content creation systeem op met een inmiddels gedateerde i7 6800K die op gezond, maar verhoogd voltage en kloksnelheid draait en een GTX 1060. Die processor heeft stock al een TDP van 140 watt geloof ik, in ieder geval veel meer dan een 5600G
Ik heb nul klachten gehoord. Toch een stuk goedkoper.

Ik vermoed dat een Arctic Freezer 34 meer dan voldoende is voor jouw doeleinden. De meegeleverde ventilator is uitermate stil en heeft goede statische druk prestaties.
Echt noctua niveau herinner ik me nog goed.
pricewatch: Arctic Freezer 34
Als je heel precies wil zijn kan ik de test waar ik mijn advies op baseer er wel even bijzoeken.

Behuizing is een beetje gedateerd en heeft zo uit mijn hoofd geen geweldige stof filtratie of geluidsdemping. Is natuurlijk wel lekker goedkoop en best degelijk.
pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart
Deze behuizing is voor het geld dikke prima.
Wel een atx kast, dus een maatje groter dan die je zelf had gevonden.

RAM zou ik in eerste instantie zo laten. Voor "af en toe" video bewerken is 16GB meer dan voldoende. We hebben het vast niet over 4K met hoge bitrate en als het af en toe is kun je vast de preview resolutie wel iets laten zakken en ietsje langer wachten op de export, mocht dit uberhaupt nodig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door youridv1 op 07-08-2021 16:23 ]

• AlterEgo
  • Niet online
youridv1 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:09:
De R5 5600G is nog best wel nieuw. Ik zou heel even online zoeken of de huidige debian kernel dit al support, sinds debian een beetje conservatief is. Er zijn in het verleden nog wel eens wat probleempjes geweest met Ryzen APU's en het linux kernel.
Later werd dit natuurlijk gefixt voor die generaties.
Ik heb hier verder geen up to date informatie over ofzo.
Dank voor de uitgebreide reactie.
Ik heb weinig info over gebruik van linux online kunnen vinden, dus ik ga ervan uit dat er geen showstoppers zullen zijn op dit vlak. Een nieuwere kernel erin rollen is ook niet het moeilijkste. En ik ga ervan uit dat OpenCL op een iGPU nog steeds niet zinvol is.
Voeding is wat aan de zware en dure kant.
pricewatch: Corsair TX550M
Deze draait in een pc die ik jaren geleden in elkaar heb gezet voor een collega. Draait een content creation systeem op met een inmiddels gedateerde i7 6800K die op gezond, maar verhoogd voltage en kloksnelheid draait en een GTX 1060. Die processor heeft stock al een TDP van 140 watt geloof ik, in ieder geval veel meer dan een 5600G
Ik heb nul klachten gehoord. Toch een stuk goedkoper.
Daarmee ben ik het eens. Ik heb me een beetje blind gestaard op geheel modulaire voeding, en dat is eigenlijk niet nodig.
Ik vermoed dat een Arctic Freezer 34 meer dan voldoende is voor jouw doeleinden. De meegeleverde ventilator is uitermate stil en heeft goede statische druk prestaties.
Echt noctua niveau herinner ik me nog goed.
pricewatch: Arctic Freezer 34
Als je heel precies wil zijn kan ik de test waar ik mijn advies op baseer er wel even bijzoeken.
Die is wel heel hoog; te hoog voor de kast die ik nu op het oog heb. Maar suggesties blijven welkom.
Behuizing is een beetje gedateerd en heeft zo uit mijn hoofd geen geweldige stof filtratie of geluidsdemping. Is natuurlijk wel lekker goedkoop en best degelijk.
pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart
Deze behuizing is voor het geld dikke prima.
De kast die je voorstelt heeft geen 5.25"externe bays, en die heb ik nodig voor mijn HDD-caddy. Dat maakt het ook lastig om een actuele kast te vinden, want veel kasten hebben geen externe bays meer.
RAM zou ik in eerste instantie zo laten. Voor "af en toe" video bewerken is 16GB meer dan voldoende. We hebben het vast niet over 4K met hoge bitrate en als het af en toe is kun je vast de preview resolutie wel iets laten zakken en ietsje langer wachten op de export, mocht dit uberhaupt nodig zijn.
Dat dacht ik ook. Op het moederbord kunnen nog twee latjes RAM als het nodig is.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:13
Over die caddy heb ik volledig heen geleden. Maar je gebruikt die caddy dus actief? Ik zou persoonlijk kijken voor een USB 3.0 of hogere enclosure voor de schijf(-ven) die je hiervoor gebruikt of zo'n externe hotswap dock waar je ze nintendo 64 cartridge style in steekt. Misschien heb je dat zelf al wel eens overwogen. Gewoon een idee.

Als je USB gebruikt heb je ook gelijk een makkelijke manier om de schijven aan andere pc's te hangen, lijkt mij. Of je neemt een nas, als je die niet al hebt.

Die koeler is inderdaad wat hoger, maar niet voor wat modernere kasten.
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim 2 Deze past wel. Is 92mm maar ik zag op youtube een review van hardware canucks. Zij waren erg te spreken over de performance en geluidsproductie.
En ik vooral over de prijs.

Modulaire voedingen zijn leuk, maar volledig is eigenlijk niet nuttig tenzij je alle kabels wilt vervangen, zoals ik heb gedaan ooit voor de looks.

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 07-08-2021 17:49 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:10
Als je linux gaat draaien, zou ik als het kan toch voor een andere SSD kiezen.

Zie deze link.

De Samsung 980 1 TB lijkt mij een goed alternatief, is wel ietsje duurder, maar ook ietsje sneller.

• AlterEgo
  • Niet online
youridv1 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:42:
Over die caddy heb ik volledig heen geleden. Maar je gebruikt die caddy dus actief?
Jazeker. Je maakt zonder omwegen gebruik van de sata-interface, en het enige dat ik hoef te doen is af en toe een disk wisselen. Te zijner tijd zal het wel een keer veranderen, maar deze investering schrijf ik nu nog niet af.
Die koeler is inderdaad wat hoger, maar niet voor wat modernere kasten.
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim 2 Deze past wel. Is 92mm maar ik zag op youtube een review van hardware canucks. Zij waren erg te spreken over de performance en geluidsproductie.
En ik vooral over de prijs.
Thanks, interessant.

• AlterEgo
  • Niet online
LievenD schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:06:
Als je linux gaat draaien, zou ik als het kan toch voor een andere SSD kiezen.

Zie deze link.

De Samsung 980 1 TB lijkt mij een goed alternatief, is wel ietsje duurder, maar ook ietsje sneller.
Bedankt, dat is niet onoverkomelijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

• AlterEgo
  • Niet online
Allemaal hartelijk dank. Ik heb het even laten bezinken, en heb een heel ander pad gekozen, namelijk de STX-formaat mini PC met een losse DVD writer en een docking station voor de disken.
Het draait nu Debian 10 en gaat als de brandweer. En mijn bureau lijkt een stuk groter geworden!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 229,90€ 229,90
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit€ 26,95€ 26,95
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 144,99€ 144,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16S4B€ 155,55€ 155,55
1Optische drivesTranscend Extra Slim Portable DVD Writer€ 28,95€ 28,95
1Solid state drivesWD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C)€ 189,90€ 189,90
1Overige componentenASRock DeskMini 2x USB 2.0 cable€ 9,95€ 9,95
1Overige componentenASRock Rear Audio Cable€ 12,-€ 12,-
1Externe HDD/SSD behuizingenLC-Power LC-DOCK-U3-CR Zwart€ 32,49€ 32,49
Totaal€ 870,63