Statische ip adressen rommel unifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-07 09:42
Help! Maak gebruik van unifi netwerk in huis. Omdat er problemen waren met mijn apparaten in huis, gisteren alles een fixed ip gegeven in unifi. Nu zijn er echter 2 type apparaten: bijvoorbeeld de Shelly's waarbij ik in de Shelly zelf ook een ip op kan geven waar ze op moeten zitten, maar ook de chromecasts waarbij je deze mogelijkheid niet hebt. Nu had ik gisteren alles netjes van 192.168.1.100 - 192.168.1.160 eigen ip adressen gegeven. Tot mijn grote frustratie wordt ik vanmorgen wakker en zit Homey (ook zelf geen vast ip te geven) op een zelfde ip adres als één van mijn Shelly's, en ook de chromecasts en harman kardon citation boxen zitten allemaal op dubbele ip's. Alleen de Shelly's zijn goed gegaan, zij zitten op de ip waar ik Shelly zelf op ingesteld heb en die ik ook in unifi gereserveerd heb. Maar alle apparaten die ik alleen vanuit unifi een vast ip kon geven zijn weer verhuisd, waarbij sommige ook op mijn Shelly's zitten. Nu las ik iets van een dhcp range waarin ze vrij kunnen bewegen, maar dat je ook een dhcp range voor fixed apparaten kunt maken? Is dit wat er bij mij fout gaat? En kan iemand aangeven hoe je dit in unifi regelt?

Beste antwoord (via Kenar95 op 07-08-2021 12:45)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Frogmen Als je de topictitel goed leest dan zie je dat zijn IP-adressen een rommeltje zijn.

@Kenar95 Het probleem is eigenlijk heel simpel in jouw geval.

Jouw netwerk is zo opgebouwd als ik het goed begrijp:

Router -> Switch -> CloudKey, AP

Op dit moment maak je instellingen in je CloudKey. Hierin zet je IP-adressen vast etc Je router, die niet communiceert met je CloudKey, weet niks van deze instellingen. Jouw Shelly's en andere apparaten op je wifi/netwerk trekken zich niks van jouw CloudKey aan. Die CloudKey is maar een dom ding om Unifi apparaten in te stellen, verder eigenlijk niks. Wat je router doet is dus lekker waarvoor die bedoeld is: routeren en voor DHCP server spelen.

Je CloudKey deelt geen IP-adressen uit, het is geen DHCP server. Daarvoor heb je een Unifi Security Gateway (USG) voor nodig of een Unify Dream Machine (UDM)

Wil je je DHCP instellingen veranderen dan moet je dat dus doen in je router, niet in je CloudKey. In je router kun je hoogstwaarschijnlijk aangeven waar de DHCP-range moet beginnen. Omdat je aangeeft dat je een zooi Shelly's hebt en nog wat andere dingen die je een vast IP-adres wilt geven moet je dus even tellen. In jouw geval doe je er goed aan om de marges ruim te houden. Wat je als voorbeeld kunt doen is de router zo instellen dat de DHCP server pas begint bij IP-adres 192.168.1.101 en eindigt bij 192.168.1.254. De IP-adressen vóór deze reeks kun je gebruiken om je apparaten een vast IP-adres te geven.

Een telefoon, laptop of PC zou ik bijvoorbeeld geen vast IP-adres geven, heeft weinig nut, tenzij er een server op draait dan heeft het wél weer nut. Je Shelly's kun je lekker een vast IP-adres geven van 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.100.

Om je een voorbeeld te geven hoe ik mijn IP-adressen heb geordend:
Router 10.0.0.1
CloudKey 10.0.0.2
Switch1 10.0.0.3
Switch2 10.0.0.4
AP1 10.0.0.5
AP2 10.0.0.6
NAS 10.0.0.7
Shelly 10.0.0.8
AppleTV 10.0.0.9

Mijn netwerkapparatuur komt dus eerst, daarna een paar andere apparaten die een vast IP-adres nodig hebben. Mijn DHCP server begint pas ergens bij 10.0.0.51 of zo. Dit geeft mij ruimte om zonder problemen apparaten toe te voegen met een vast IP-adres. En de 10.0.0.xxx reeks heb ik gekozen omdat dit makkelijker tikken is dan de 192.168.xxx.xxx reeks, puur praktisch dus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:13
Geen idee wat een Shelly is? Maar deel eens wat printscreens van je unifi netwerk settings en een host die je via unifi een fixes IP hebt gegeven. Wat voor unifi gateway heb je draaien?

[ Voor 40% gewijzigd door HKLM_ op 07-08-2021 08:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kunt een paar dingen doen om dit te voorkomen:
- Geef je Shelly's en andere apparaten een DHCP reservering en haal het statische IP uit het apparaat. Zo krijgen ze altijd hetzelfde IP adres van je DHCP server.
- Zorg dat je DHCP range geen overlap heeft met statische adressen. Geef je Shelly's bijv. tot x.x.x.20 en laat je DHCP range dan lopen van x.x.x.30 tot x.x.x.255.

Zo heb je nooit overlap. Persoonlijk ga ik altijd voor het eerste, als je dan eens van netwerk wisselt krijgt het apparaat in het nieuwe netwerk ook weer direct een IP van de DHCP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 12:39
Zoals Kaalus schrijft doe ik het ook altijd. IP adressen reserveren in de DHCP server op MAC adres. Dan heb je geen conflicten en een centrale plaats waar je dat kan regelen en hoef je niet elk apparaat zelf apart in te gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
Kaalus schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:38:
Je kunt een paar dingen doen om dit te voorkomen:
- Geef je Shelly's en andere apparaten een DHCP reservering en haal het statische IP uit het apparaat. Zo krijgen ze altijd hetzelfde IP adres van je DHCP server.
- Zorg dat je DHCP range geen overlap heeft met statische adressen. Geef je Shelly's bijv. tot x.x.x.20 en laat je DHCP range dan lopen van x.x.x.30 tot x.x.x.255.

Zo heb je nooit overlap. Persoonlijk ga ik altijd voor het eerste, als je dan eens van netwerk wisselt krijgt het apparaat in het nieuwe netwerk ook weer direct een IP van de DHCP server.
Dit is denk ik waar ik naar op zoek ben! Maar is er iemand / jij die weet hoe je dit in unifi regelt? Krijg dit niet voor elkaar.

Alleen m'n shellys moeten echt vaste ip's hebben omdat ze schakelen via de wifi en op ip gekoppeld zijn aan homey. En vanzelfsprekend moeten alle andere apparaten vooral wegblijven van m'n Shelly ip's. De andere apparaten mogen best hun eigen ip (buiten de Shelly range) uitzoeken en die ip's mogen ook wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenar95 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Dit is denk ik waar ik naar op zoek ben! Maar is er iemand / jij die weet hoe je dit in unifi regelt? Krijg dit niet voor elkaar.

Alleen m'n shellys moeten echt vaste ip's hebben omdat ze schakelen via de wifi en op ip gekoppeld zijn aan homey. En vanzelfsprekend moeten alle andere apparaten vooral wegblijven van m'n Shelly ip's. De andere apparaten mogen best hun eigen ip (buiten de Shelly range) uitzoeken en die ip's mogen ook wisselen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P76eQPaq9CIWiR62rlia4Su02E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U0cuEc1kJbMeEUeZ3j6ESZru.png?f=fotoalbum_large

Vinkje aan, IP invullen, en de shelly opnieuw configuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
Verwijderd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:02:
[...]

[Afbeelding]

Vinkje aan, IP invullen, en de shelly opnieuw configuren.
Ja deze heb ik allemaal zo ingesteld! Heb in Shelly app ze een vast ip gegeven en in unifi dit ook nog eens zo ingevuld. Shellys zitten muurvast op hun ip plek, dus top! Alleen duiken m'n andere apparaten (chromecast, homey, harman kardon boxen) ook gewoon op de ip adressen van de Shelly's. Heb er dus soms 2 op 1 ip adres. Hoe voorkom ik dat de andere apparaten op de shelly ip's gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:10
Kenar95 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

Ja deze heb ik allemaal zo ingesteld! Heb in Shelly app ze een vast ip gegeven en in unifi dit ook nog eens zo ingevuld. Shellys zitten muurvast op hun ip plek, dus top! Alleen duiken m'n andere apparaten (chromecast, homey, harman kardon boxen) ook gewoon op de ip adressen van de Shelly's. Heb er dus soms 2 op 1 ip adres. Hoe voorkom ik dat de andere apparaten op de shelly ip's gaan zitten?
Of je stelt een vast IP in op de Shelly (welke buiten de range zit van je DHCP server) of je geeft in je controller aan dat ze een vast IP adres moeten krijgen via de eerder geposte screenshot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kenar95 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

Verwijder ALLE statische IP's van je devices. ALLEEN in Unify dingen instellen.

Dan nog kunnen devices een oude lease krijgen maar begin daar eens. Desnoods geef je die devices een factory reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
nielsn schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:31:
[...]
Of je stelt een vast IP in op de Shelly (welke buiten de range zit van je DHCP server) of je geeft in je controller aan dat ze een vast IP adres moeten krijgen via de eerder geposte screenshot.
En wat is buiten de range van mijn dhcp? Waar kan ik zien tot waar die loopt, of kan ik hem instellen. Of is de range voor iedereen (unifi) gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenar95 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:36:
[...]

En wat is buiten de range van mijn dhcp? Waar kan ik zien tot waar die loopt, of kan ik hem instellen. Of is de range voor iedereen (unifi) gelijk?
Instellingen in unifi, Sites > Networks.

Kies daar je LAN, klik op Edit. Ergens daar zie je DHCP Range.

Vergelijk DHCP Range met Network IP Range (ietsje hoger). Alles dat niet in DHCP range zit kan je sowieso veilig statisch instellen, al zou unifi de statische adressen (in je DHCP range of niet) moeten overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 18:37
Is die Unifi ook daadwerkelijk jouw dhcp server of zit daar toevallig nog een router/modem voor die als dhcp server fungeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
Aari schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:31:
Is die Unifi ook daadwerkelijk jouw dhcp server of zit daar toevallig nog een router/modem voor die als dhcp server fungeert?
Zit een tp link router voor waarvan ik wireless heb uitgezet. Maakt dit nog uit? Moet ik wat wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
En die TP-Link doet?

En wat voor apparatuur heb je van Ubiquiti in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Kenar95 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Zit een tp link router voor waarvan ik wireless heb uitgezet. Maakt dit nog uit? Moet ik wat wijzigen?
Hoe wil je Unifi static ip adressen laten uitgeven als je schijnbaar geen Unifi gateway hebt? Je zit wel te bokken op Unifi maar zelf je snapt netwerken zo te zien niet :X

Je moet de static ip adressen toewijzen op het device wat je DHCP doet. Als je die niet in unifi hebt dan kan je daar ook niks doen met de netwerk settings.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
sypie schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:45:
En die TP-Link doet?

En wat voor apparatuur heb je van Ubiquiti in je netwerk?
Nu nog dienst als 4g router. Hebben momenteel geen ander internet tot glasvezel later deze maand komt.

Maar ook dan komt de delta router tussen het glasvezelkabeltje en de unifi switch toch?

Heb dus cloud key gen2 plus, unifi switch, 2x ap lite en 1x ap voor in de tuin. Daarnaast nog g4 camera's en de g4 doorbell maar dat staat er los van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Kenar95 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Nu nog dienst als 4g router. Hebben momenteel geen ander internet tot glasvezel later deze maand komt.

Maar ook dan komt de delta router tussen het glasvezelkabeltje en de unifi switch toch?

Heb dus cloud key gen2 plus, unifi switch, 2x ap lite en 1x ap voor in de tuin. Daarnaast nog g4 camera's en de g4 doorbell maar dat staat er los van
Je kan delta niet direct op de switch aansluiten je mist dan je router :P Als je dat wilt heb je iets als een Unifi UDM-Pro of router die delta meelevert. nodig hebben.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien is het handig je iets meer in de materie te verdiepen. Een paar zaken die handig zijn om te weten.
Binnen een netwerk kan je altijd maar 1 DHCP server hebben.
Tussen netwerken (internet en thuis) heb je altijd een router nodig om de data de juiste kant op te sturen.
Vaste IP adressen vergen veel beheer en zijn lastig een DHCP server kan je wel zo instellen dat bepaalde apparaten altijd weer hetzelfde IP adres krijgen. Dit gebruik je dus voor vaste apparatuur die je ook op basis van IP adres wil connecten. Voordeel via DHCP je hebt administratie van IP adressen en je kan nooit twee keer dezelfde IP gebruiken met alle ellende van dien.
Succes, meestal zit de DHCP server in de router.
Overigens zou je de topic titel moeten wijzigen want niet Unifi is rommel maar .......

[ Voor 5% gewijzigd door Frogmen op 07-08-2021 11:38 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Frogmen Als je de topictitel goed leest dan zie je dat zijn IP-adressen een rommeltje zijn.

Op dit moment maak je instellingen in je CloudKey. Hierin zet je IP-adressen vast etc Je router, die niet communiceert met je CloudKey, weet niks van deze instellingen. Jouw Shelly's en andere apparaten op je wifi/netwerk trekken zich niks van jouw CloudKey aan. Die CloudKey is maar een dom ding om Unifi apparaten in te stellen, verder eigenlijk niks. Wat je router doet is dus lekker waarvoor die bedoeld is: routeren en voor DHCP server spelen.

Je CloudKey deelt geen IP-adressen uit, het is geen DHCP server. Daarvoor heb je een Unifi Security Gateway (USG) voor nodig of een Unify Dream Machine (UDM)

Wil je je DHCP instellingen veranderen dan moet je dat dus doen in je router, niet in je CloudKey. In je router kun je hoogstwaarschijnlijk aangeven waar de DHCP-range moet beginnen. Omdat je aangeeft dat je een zooi Shelly's hebt en nog wat andere dingen die je een vast IP-adres wilt geven moet je dus even tellen. In jouw geval doe je er goed aan om de marges ruim te houden. Wat je als voorbeeld kunt doen is de router zo instellen dat de DHCP server pas begint bij IP-adres 192.168.1.101 en eindigt bij 192.168.1.254. De IP-adressen vóór deze reeks kun je gebruiken om je apparaten een vast IP-adres te geven.

Een telefoon, laptop of PC zou ik bijvoorbeeld geen vast IP-adres geven, heeft weinig nut, tenzij er een server op draait dan heeft het wél weer nut. Je Shelly's kun je lekker een vast IP-adres geven van 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.100.

Router 10.0.0.1
CloudKey 10.0.0.2
Switch1 10.0.0.3
Switch2 10.0.0.4
AP1 10.0.0.5
AP2 10.0.0.6
NAS 10.0.0.7
Shelly 10.0.0.8
AppleTV 10.0.0.9

Mijn netwerkapparatuur komt dus eerst, daarna een paar andere apparaten die een vast IP-adres nodig hebben. Mijn DHCP server begint pas ergens bij 10.0.0.51 of zo. Dit geeft mij ruimte om zonder problemen apparaten toe te voegen met een vast IP-adres. En de 10.0.0.xxx reeks heb ik gekozen omdat dit makkelijker tikken is dan de 192.168.xxx.xxx reeks, puur praktisch dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenar95
sypie schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:59:

Router 10.0.0.1
CloudKey 10.0.0.2
Switch1 10.0.0.3
Switch2 10.0.0.4
AP1 10.0.0.5
AP2 10.0.0.6
NAS 10.0.0.7
Shelly 10.0.0.8
AppleTV 10.0.0.9

Kijk, fantastisch! Hier heb ik wat aan!
Fijn hoe je de topic titel wel duidelijk leest, want Unifi is zeker geen rommel. Had er zelf een rommel van gemaakt met mijn ip adressen.
Daarbij ook vervelend hoe je aan de kant gezet wordt met dat je er geen verstand van hebt en er beter niet aan kan beginnen. Aldoende leert men toch? En heb eerst hele dag zelf zitten proberen voor ik het vraag. Volgens mij is dit forum er ook om elkaar te helpen..
Dat is precies wat jij gedaan hebt, want ben met je duidelijke uitleg in mijn TPlink gedoken en heb daar de DHCP range aangepast. En verrekt: het werkt in mijn unifi! Heb nu mooi de Shelly's gescheiden van alle andere meuk! Ik ben fantastisch geholpen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Mooi om te horen lezen dat je er mee geholpen bent.

Mocht je nou binnenkort glasvezel krijgen en daar een modem bij krijgen: Koop voor jezelf een USG of UDM en regel daar lekker alles in. Dan heb je écht je hele netwerk binnen Unifi geregeld en maakt het geen bal uit wat voor modem je er bij krijgt. Mocht je dan later weer een keer overstappen naar een andere provider dan scheelt je dat ook instellingen maken omdat alles op je Unifi apparatuur werkt. (hier nog geen 30 seconden offline geweest bij een providerwissel)
Pagina: 1