Perilex kookplaat aansluiting correct?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud-DB
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-06 16:52
Beste GoT-ers,

ik weet het, ik ben niet de eerste met deze vraag. Ik Google en lees me al dagen suf hierover (ook hier) en wat ik er vooral van geleerd heb, is dat het per situatie (wcd, kookplaat, stekker) kan verschillen, dus voor alle zekerheid vraag ik deze weg de ultieme bevestiging :)

Ik heb in mijn nieuwe appartement een kookgroep in de meterkast (dus 2 groepen aan elkaar gekoppeld) en een perilex-wcd in de keuken. Ik heb een keramische kookplaat gekocht (tweedehands, dus reeds met stekker eraan).
Ik heb de kookplaat en de stekker opgeschroefd en de wcd gemeten. Toch hou ik twijfels over hoe het correct moet, dus vraag ik liever bevestiging van de wijze mensen hier...

Op de kookplaat staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XYUib-La98BcuKYMBA5Zr9cZ30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzqzPFKS3rfR3eYKn94nN2X4.jpg?f=fotoalbum_large

Op de stekker staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHPtc1SoYSrUFp-H2BM1SQucM9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NW4XgwaHFaGSZiDmDf9W119p.jpg?f=fotoalbum_large

De kookplaat is als volgt aangesloten (er staat vlnr L1, L2, L3 en N onder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjIYM-I5pa2WU-bqxJeH5y1OhCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFAS4g6NGhXIuiLst1AfqnVE.jpg?f=fotoalbum_large

En de stekker zo (met de klok mee vanaf rechtsboven staat er L1, L2, L3 en N bij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkhy2BgEfhreKUijuxdQmpG_xDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9fWRffHlMxBGiURshUnnT4C.jpg?f=fotoalbum_large

Met een spanningszoeker heb ik ondervonden dat de onderste twee in de wcd de fasen zijn.

Dus: de kookplaat en de stekker zijn op elkaar passend aangesloten. Maar met deze aansluiting zijn L2 en L3 de fasen, wat me niet juist lijkt. Mijn verwarring komt ook doordat ik in de kookplaat/stekker L1, L2, N1 en N2 had verwacht, niet L1, L2, L3 en N, want dat lees ik alleen maar bij 3-fasen/krachtstroom-kookplaat, maar dat is het niet (staat ook 230V / 5,8 kW op).

Kan ik redeneren dat L1 en L2 de fasen zijn en L3 en N de nul? En dus daarmee bruin en grijs in de stekker omdraai zodat L1 en L2 van de kookplaat in de onderste gaten van de wcd komen?

Dank voor de hulp! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:51
Ik ben geen elek maar ik snap niet waarom die aansluit doos van de kookplaat L1,L2,L3,N weergeeft, dat lijkt me niet kloppen en verwarring zaaien, je moet het bovenste schema aanhouden van die stikker. Dus terminal 3 en 4 zijn nul altijd, daar zitten ook blauwe draden op intern zo te zien dus dat lijkt te kloppen

Als je nu de stekker inprikt dan blaas je in ieder geval de boel op. Mijns inziens moet je in de stekker de bruine en grijze draad omdraaien dan heb, je in ieder geval L op terminal 1 en 2, en N op terminal 3 en 4 en zou de kookplaat moeten werken. De WCD is goed aangesloten dus daar zou ik niet rommelen. Geen garantie verder ik heb al een paar borrels op btw 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Je bevestigt in ieder geval exact mijn gedachten, dus dat is al iets ;) Thnx.
Nu nog van iemand die nuchter is en evt elek is, dan durf ik het helemaal aan haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 23:32

hhj

Voor zover ik weet: perilex-stekkers zijn niet gestandaardiseerd en dus maatwerk: de aansluiting verschilt per installatie. Dat geldt voor de verbruiker, maar ook voor de aansluiting in de muur. Wees verstandig en laat een electricien komen om te meten en goed aan te sluiten.
Ik heb sinds 2 jaar een electrische kookplaat, en die aan laten sluiten door dezelfde electricien die ook de wandcontactdoos heeft aangesloten. Als er wat mis gaat is dan in elk geval duidelijk wie het veroorzaakt heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Je hebt nu de Perilex-stekker wel aangesloten, maar nu moet je nog controleren of de Perilex-wandcontactdoos ook juist is aangesloten.

Je kunt dit zelf wel controleren, maar mocht het te lastig worden kan je beter iemand er bij halen met verstand van elektra.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Volgens mij ben ik tamelijk ver, dus niet geheel geen verstand van :)
In principe ga je van de wcd uit, want daar ga ik niks aan veranderen, die zit er. En dus zijn daar de onderste gaten de fasen, dus lijkt me dat ik in de stekker de onderste twee pinnen L1 en L2 maak? Wellicht is het zo logisch dat ik ga twijfelen, maar dat komt ook omdat die L1, L2, L3 en N-benoeming op de kookplaat verwarrend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Op elke Perilex staan bij de contacten het volgende L1, L2, L3 en N, maar dat hoeft niet zo aangesloten te zijn. Jouw kookplaat heeft maar 2 fases nodig en verwacht dat op een ander L-contact ook een nul-draad zit. Dat zou je even op de wandcontactdoos moeten nameten welke dat is.

Maar hoe jouw stekker zit aangesloten heb ik nog nooit gezien, omdat je doorgaans de beide nul-draden boven hebt zitten en niet aan een zijkant zoals jij nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvdd
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-06 13:07
De sticker meld het volgende op je kook plaat:

bovenste aansluit mogelijkheid
2x fase en 2x 0 draad ( 220 V)

middelste aansluit mogelijkheid
1x fase en 1 x 0 draad, zal in Nederland niet voorkomen, met max 16A is dat wat weinig af te nemen vermogen voor de kookplaat

onderste aansluitmogelijkheid
2x fase en 1x 0 draad

Wat heb je niet L1,L2,L3 en N en aarde

Wat te doen, check je perilex WCD, waarschijnlijk 3x fase draad en 0 en aarde
Dan zal je de stekker bekabeling aan moeten passen, 1 van de fases ga je niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ten eerste, laat je niet misleiden door de letters op de stekker. Zoals genoemd, Perilex heeft geen standaard aansluitschema, en wordt zowel voor 3-fasen als dubbele enkele fase ("kookgroep") als schakelen/voeding van mechanische ventilaties gebruikt - en misschien voor nog wel meer doeleinden. Dus tja, ze moeten iets op die stekker zetten.

Belangrijke informatie die je nog mist is hoe het in de meterkast zit aangesloten.

Wat voor een groep (installatieautomaat) zit daar? En kun je - zonder je leven te riskeren - uitvinden wat voor bedrading daar aan zit? Een foto van je kast zelf zou in elk geval al iets helpen. Maar als je precies wilt weten hoe het zit zal de kap er even van af moeten, en dat is het punt waar een elektricien handig is, want die doen dat dagelijks. Let wel dat je daar bij bedrading kunt komen die voor de aardlekschakelaars en eigen zekeringen zit, dus alleen door de trage hoofdzekeringen beschermd. Die voorkomen o.a. (meestal) wel brand maar redden op zeker niet jouw leven als je in die kast net het verkeerde punt weet aan te raken.

Dit kan een reden zijn om een elektricien te bellen. Die moeten daar hooguit €100 voor rekenen om het netjes aan te sluiten, als je alle spullen al hebt.

Weet je toevallig of je een enkele fase aansluiting hebt, of 3-fasen? Een foto van je groepenkast en meter, gewoon met het deksel er nog op, zou al moeten helpen om dat te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 07-08-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Bedankt voor de reacties!
Onbekend schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:54:
Op elke Perilex staan bij de contacten het volgende L1, L2, L3 en N, maar dat hoeft niet zo aangesloten te zijn. Jouw kookplaat heeft maar 2 fases nodig en verwacht dat op een ander L-contact ook een nul-draad zit. Dat zou je even op de wandcontactdoos moeten nameten welke dat is.
Maar hoe jouw stekker zit aangesloten heb ik nog nooit gezien, omdat je doorgaans de beide nul-draden boven hebt zitten en niet aan een zijkant zoals jij nu hebt.
Op de wcd zitten de fasen dus op de onderste twee. En inderdaad zit het op de stekker nu aan de zijkant, dus lijkt me dat de fasen naar onderen moeten en ik er dan toch ben?
henkvdd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:54:
Wat te doen, check je perilex WCD, waarschijnlijk 3x fase draad en 0 en aarde
Dan zal je de stekker bekabeling aan moeten passen, 1 van de fases ga je niet gebruiken.
Nee, de wcd is dus 2x fase (onder) en 2x nul (boven)
Wilke schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:58:
Ten eerste, laat je niet misleiden door de letters op de stekker. Zoals genoemd, Perilex heeft geen standaard aansluitschema, en wordt zowel voor 3-fasen als dubbele enkele fase ("kookgroep") als schakelen/voeding van mechanische ventilaties gebruikt - en misschien voor nog wel meer doeleinden. Dus tja, ze moeten iets op die stekker zetten.
Dat vermoeden begon ik inderdaad al te krijgen. Thanks voor de bevestiging, ik ga er niet meer op letten ;)
Belangrijke informatie die je nog mist is hoe het in de meterkast zit aangesloten.
(...)
Weet je toevallig of je een enkele fase aansluiting hebt, of 3-fasen? Een foto van je groepenkast en meter, gewoon met het deksel er nog op, zou al moeten helpen om dat te zien.
Dat had ik op in de OP gemeld: er zit een dubbele enkele fase (kookgroep) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Ok, kookgroep dus. Het gaat lastig zijn om L1/N1 en L2/N2 paren te matchen, want zelfs als je in de groepenkast kijkt hoe het aangesloten is, specificeert het aansluitschema van de plaat niet welke L bij welke N hoort. Lekker dan.

Ik ben geen elektricien, maar het lijkt mij dat dit wel juist aangesloten behoort te zijn. Al zal het in de praktijk wel werken, omdat beide groepen er altijd gelijktijdig uit horen te slaan (inclusief de beide nuldraden). In elk geval zou ik wel zo'n neuroot zijn om het goed te willen hebben :P of de NEN standaard dat ook voorschrijft weet ik niet (want die kost geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Als de Perilex-contactdoos al een kookgroep was, dan mag je verwachten dat de L1/N1 en L2/N2 paren correct zijn. (Het komt namelijk nooit voor dat de paren gekruist aangesloten zitten.)

Dus gewoon de stekker aanpassen met de L1 en L2 aan de onderkant en de Nul-draden aan de bovenkant van de stekker. Let er op dat je het wel 3x keer nameet voordat je het echt gaat gebruiken om te voorkomen dat je 400V op je kookplaat zet i.p.v. 2x 230V!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Ik heb geen multimeter, alleen spanningszoeker, dus nameten zit er niet in. Maar het is 100% zeker een kookgroep, staat letterlijk duidelijk in de meterkast onder de 2 groepen die zichtbaar aan elkaar geschakeld zijn. Dus zo: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5Y4-3eIr785Hgm-R4lrr2Q1z6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j1zzuQAmnzG21iij7uXGuPnN.jpg?f=user_large
De wcd zal dus inderdaad kloppen, gaat erom dat ik de stekker goed aansluit. Maar ik denk dat ik inmiddels wel de bevestiging heb dat het correct is als ik daar de L1 en L2 op de onderste pinnen zet en L3 en N op de bovenste (corresponderend aan de wcd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:43
Dat Perilex vaag is, dat is wel duidelijk, maar als je naar de bovenkant van het kroonsteenje kijkt, lijkt er ook iets niet te kloppen. De 2 fasen worden veder gesplitst (waarschijnlijk voor elke kookpit apart), en komen de 4 bij nul weer bij elkaar (logisch). Maar dan zie ik dat aan de bovenkant bij de nul een brug zit, voor een kookgroep met twee aparte fasen zou deze juist wel gescheiden moeten zijn?

(En waarom zit er eigenlijk een 6e ader (lichtgeel) in de kabel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:12

remco_k

een cassettebandje was genoeg

il-Principe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:15:
Maar dan zie ik dat aan de bovenkant bij de nul een brug zit, voor een kookgroep met twee aparte fasen zou deze juist wel gescheiden moeten zijn?
Nee. De nul heeft bij alle groepen, ook bij b.v. 3 fasen, hetzelfde potentiaal dus die kan prima gekoppeld worden.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
remco_k schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:21:
[...]

Nee. De nul heeft bij alle groepen, ook bij b.v. 3 fasen, hetzelfde potentiaal dus die kan prima gekoppeld worden.
Ja, hetzelfde potentiaal, vandaar dat we het nul noemen. Maar Nee, niet koppelen. Het idee van die kookgroep is juist dat je 2 gescheiden kringen hebt. Anders kan er in theorie 32A door 1 nul gaat lopen als er onverhoopt een draad losschiet.
De nul is doorgaans niet gezekerd, dus een automaat schakelt dan niet af.
(probleem bij kookplaten is nog wel eens dat je niet weet welke nul bij welke L hoort en of ze intern wel gescheiden zijn.)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Dus, moet ik die brug verwijderen? Waarom heeft de fabrikant die er dan ingezet bij een 2-fasen-kookplaat? Maargoed, het was al raar dat er dan ook L1 t/m L3 in staat; ik heb de fabrikant nog gevraagd, maar nog geen reactie.
De lichtgele draad vanuit de kabel gaat overigens nergens heen, die steekt er maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben geen elektricien, maar heb hier thuis wel e.e.a. zelf aangesloten.

Ik volg je redenatie:
bruin en grijs omdraaien, dat zou moeten werken.

Enige onduidelijkheid is dan nog welke L bij welke N hoort. Hebben ze in de stekker wel 'logisch' gekoppeld? Dan zou het moeten kloppen:
Links groenig(N) bij rechts bruin(L) = 1 paar
Links grijs(N) bij rechts zwart(L) = 1 paar

Dan zou in de toekomstige opstelling dezelfde combinatie gelden:
Boven groenig(N) onder bruin(L) = 1 paar
Boven grijs(N) onder zwart(L) = 1 paar

Waar zien jullie overigens een brug tussen de N?
Ik zie rechts 4 losse blauwe draadjes, 2 per aansluiting. Waarschijnlijk 1 per pit.
Daarboven zie ik een of andere metalen dingetje, maar volgens mij is dat geen brug als ik goed kijk? zit niet in het kroonsteentje maar eronder.
Mis ik iets?

[ Voor 22% gewijzigd door defusion op 11-08-2021 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Ruud-DB schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:34:
Dus, moet ik die brug verwijderen? Waarom heeft de fabrikant die er dan ingezet bij een 2-fasen-kookplaat? Maargoed, het was al raar dat er dan ook L1 t/m L3 in staat; ik heb de fabrikant nog gevraagd, maar nog geen reactie.
De lichtgele draad vanuit de kabel gaat overigens nergens heen, die steekt er maar uit.
Als je een 3 fase aansluiting hebt (waarvan je er dan dus 2 gebruikt, de grijze draad vanuit de Perilex zou dan L3 zijn, die je dan niet aansluit) dan is de gekoppelde N logisch, door de fasedraaiing kan er nooit meer dan 16A door de N lopen. Op je schema staat de brug er dan ook in (bij de L1, L2, N). Bij de L L N N zit het bruggetje er niet. Maar helaas is het ook niet duidelijk welke L bij welke N hoort.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:22
Er komt ook maar 1 nul bij je woning naar binnen . Dus zou raar zijn als je 2 nullen wilt aansluiten. Je krijgt van je net beheerder een L1,L2,L3 en de nul eventueel verzorgen ze ook aarde dit is bij een 3 fase aansluiting . Anders heb je 1 fase en een 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
RP92 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:03:
Er komt ook maar 1 nul bij je woning naar binnen . Dus zou raar zijn als je 2 nullen wilt aansluiten. Je krijgt van je net beheerder een L1,L2,L3 en de nul eventueel verzorgen ze ook aarde dit is bij een 3 fase aansluiting . Anders heb je 1 fase en een 0
Het is ook wel “dezelfde” N, maar je moet de stroom verdelen over 2 draden. Dat is het hele idee van de kookgroep. Het zijn 2 gekoppelde groepen. Bij de andere groepen in huis komt de N ook pas in de meterkast bij elkaar.
Als je 1 N-draad zou gebruiken, loop je het risico dat je draad gaat smelten. En om nou te voorkomen dat dat gebeurt als 1 van beide draden los raakt moet je die brug dus verwijderen. (Maar zoals in heel veel topics hier is helaas vaak niet duidelijk bij welke L welke N hoort op de kookplaat)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Onbekend schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:04:
Als de Perilex-contactdoos al een kookgroep was, dan mag je verwachten dat de L1/N1 en L2/N2 paren correct zijn. (Het komt namelijk nooit voor dat de paren gekruist aangesloten zitten.)
Haha! Dat komt echt wel voor. Gelukkig maakt het in de praktijk niet zo gek veel uit...
Ruud-DB schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:05:
Maar het is 100% zeker een kookgroep, staat letterlijk duidelijk in de meterkast onder de 2 groepen die zichtbaar aan elkaar geschakeld zijn. Dus zo: [Afbeelding]
Dat op de afbeelding is 100% zeker geen kookgroep maar gewoon een 1P+N automaat. :>
il-Principe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:15:
Maar dan zie ik dat aan de bovenkant bij de nul een brug zit, voor een kookgroep met twee aparte fasen zou deze juist wel gescheiden moeten zijn?
Zit die wel in de kroonsteen? Ik heb het idee dat deze eronder steekt. Het is niet ongebruikelijk dat een fabrikant een brug meelevert (die is ook nodig voor het 2e en 3e schema). Hij hoort inderdaad niet geplaatst te zijn.

@Ruud-DB Verder inderdaad gewoon bruin en grijs wisselen in het aansluitsnoer en het zou goed moeten zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud-DB
De brug zit er wel in. Ik heb hem ook maar laten zitten.
Hij doet het in ieder geval zonder ontploffingen, thanks voor alle input :)

[ Voor 54% gewijzigd door Ruud-DB op 14-08-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50
Xander schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 01:07:
Dat op de afbeelding is 100% zeker geen kookgroep maar gewoon een 1P+N automaat. :>
Nu ben ik weer heel nieuwsgierig? Waarom is dit 100% geen kookgroep? Dat is toch gewoon een automaat voor een fornuis groep (zoals deze https://www.elektramat.nl...bKsLJMGmpWfhoCWLwQAvD_BwE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Rowwan schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:29:
[...]

Nu ben ik weer heel nieuwsgierig? Waarom is dit 100% geen kookgroep? Dat is toch gewoon een automaat voor een fornuis groep (zoals deze https://www.elektramat.nl...bKsLJMGmpWfhoCWLwQAvD_BwE)
Nee. Elektramat toont bij dat product dus ook een verkeerde afbeelding. 8)7

Dit is een fornuisgroep (2P+2N):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQdt3ZAXZw-BFTOmd3HmfrtW_kA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SrTMGpCTyBxk806vMHCepZol.jpg?f=user_large

Dit niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIVaEAqjTrQVRvDkGPipc8NtxIE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KniOqPriL7gU0fxZVJvbhV1c.webp?f=user_large
Dat is gewoon een 1P+N automaat.

Leg mij anders eens uit hoe je daar 4 afgaande draden op aan wilt sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Wie heeft die afbeelding de wereld in geholpen? :') Nogal veel sites nemen hem over... 8)7

CoolBlue.
Consumentenbond.

Anyway, voor zover ik het kan lezen is het een AEG Elfa E91S+N C16 automaat.

http://www.elfa.gr/el/pro...21a7ab6e39394031cc5908508
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jeezpEHo-CalH38-cxEX3F4xR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyXxtrgSRcz121SEmlvr15f7.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt een oudere serie die niet meer te verkrijgen is, maar dit is een gelijkwaardig model: https://aeg-niederspannun...tqa668315r0000/ep101n-c16

Gewoon een 1P+N automaat dus, voor zover dat uit de afbeelding nog niet duidelijk was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50
@Xander, je hebt helemaal gelijk.. ik was alleen gefocusseerd op de extra brede automaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Aiolos schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:46:
Als je 1 N-draad zou gebruiken, loop je het risico dat je draad gaat smelten. En om nou te voorkomen dat dat gebeurt als 1 van beide draden los raakt moet je die brug dus verwijderen. (Maar zoals in heel veel topics hier is helaas vaak niet duidelijk bij welke L welke N hoort op de kookplaat)
En, voor alle duidelijkheid, daar kan TS niks aan doen want het staat domweg niet op de afbeelding van de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Is het niet zo dat als de juiste L en N nu niet gekoppeld zouden zijn, de groep eruit zou klappen? Of heb ik, nu het werkt, toch nog kans op risico's later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ruud-DB schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:33:
Is het niet zo dat als de juiste L en N nu niet gekoppeld zouden zijn, de groep eruit zou klappen? Of heb ik, nu het werkt, toch nog kans op risico's later?
Het risico dat je loopt is dat bij overbelasting de verkeerde N (of L) uitgeschakeld wordt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Behalve dat je een fysiek gekoppelde kookgroep hebt, waarbij dan alsnog de andere helft ook uitvalt.

Maar je zegt dat de nul gekoppeld is(/de brug er in zit). Dat lijkt me dan weer niet handig als er geen faseverschil is!

Mensen met meer kennis van zaken, correct me if i'm wrong, maar mijn basiskennis van elektra zegt dat er dan alsnog slecht 1 nuldraad gebruikt zal worden (die met de minste weerstand), en alsnog kans bestaat op overbelasting.
(Hoewel weerstand wellicht stijgt bij zwaardere belasting/temperatuur en er een soort loadbalancing effect ontstaat, maar lijkt me niet optimaal om daar op te vertrouwen.)
Pagina: 1