Computer uitgevallen, start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• markverrot
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-01 17:57
Helaas start de pc niet meer op. Ik heb hem inmiddels 7.5 jaar in dagelijks intensief gebruik. Nooit problemen gehad.

-Hij was opeens uitgevallen
-Hij start niet meer op. Geen lichten, casefans gaan niet draaien
-Zojuist voeding getest (door de draadjes te verbinden) - deze werkt

Ik vermoed dat het moederbord het probleem is, anders zou hij tenminste de casefans starten. De voeding gaat ook niet draaien als ik op de startknop druk. Draait alleen als ik de draadjes verbind bij een test.

Kan het zijn dat de cmos batterij leeg is? Of mogelijk wat anders?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-11 16:39
Merk en type moederbord en voeding?

Dat de fan van de voeding gaat draaien wil niet zeggen dat die goed werkt. Daarvoor zal je de voltages moeten meten, bij voorkeur als de voeding belast wordt.

• markverrot
pricewatch: ASRock H81M-HDS
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

Hoe kan het dan dat de voeding fan niet gaat draaien als ik de aanknop indruk, maar wel als ik er een draadje in steek? Dan gaat er toch iets bij het moederbord mis?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
markverrot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:37:
Hoe kan het dan dat de voeding fan niet gaat draaien als ik de aanknop indruk, maar wel als ik er een draadje in steek? Dan gaat er toch iets bij het moederbord mis?
Omdat de voeding misschien wel 12V levert (anders doen de fans het niet), maar geen 3,3V of 5V. Dan doet je moederbord ook weinig.

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 06-08-2021 22:45 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• markverrot
Ah right.
En wat is de beste stappen die ik nu kan volgen. Is het makkelijk om de voeding te checken, of het moederbord. En wat zou een waarschijnlijke/mogelijke reden kunnen zijn van uitval, die ik kan onderzoeken?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
Het is geen gekke gedachte om de voeding te controleren. Als je de voeding met een bruggetje hebt gestart zou je met een multimeter op de ATX stekker kunnen meten of alle spanningen nog op de juiste plek aanwezig zijn. Het liefst meet je dit belast, maar onbelast is al een stap.

Verder troubleshooten gaat het makkelijkste als je wat reserve onderdelen hebt liggen of daar over kunt beschikken. Bijvoorbeeld eens proberen met een andere voeding.

Geeft het moederbord helemaal geen tekenen van leven (ledjes o.i.d.)? Of dat nog wel?

Zou het kunnen dat de powerknop kapot is? Je kunt ook proberen of je het moederbord gestart krijgt door de 2 pinnen voor de powerknop met een schroevendraaiertje kort te sluiten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Andere voeding proberen is het makkelijkste om het e.e.a. uit te sluiten. Geen vrienden, collega’s of vrienden die er eentje kunnen uitlenen?

Fysieke controle heb je al gedaan? Zitten de connectoren er nog goed op. Staat van componenten als condensatoren en dergelijke?

• markverrot
Okee, dat is wel slim. Ik heb niet iets liggen, maar kan misschien wel iets regelen bij een pc winkel.
Door met een andere voeding te testen, kan ik uitsluiten dat het aan de voeding ligt. Ga er mee aan de slag :)

Powerknop kapot denk ik niet op dit moment. De pc viel namelijk opeens uit tijdens gebruik.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10 13:22
Powercycle reset al geprobeerd?

1) Stroomkabel uit de voeding halen en de power-on knop voor tenminste 30 tellen ingedrukt houden
2) schakelaar van de voeding naar uit klikken
3) Stroomkabel erin, 10 tellen wachten
4) schakelaar omhalen en probeer nog eens (normaal) te starten.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• markverrot
Hee dat deed wat!

Ik heb die power cycle gedaan zoals je hebt beschreven.
Nu springt het moederbord ledje aan zodra ik de powerknop van de voeding aanzet.

Als ik de powerknop indruk, dan maakt de fan echt voor 0.5 seconden een hele kleine slag, en stopte gelijk.
Verder gebeurt er dus niets.

Is dit een aanwijzing dat het bij de voeding ligt?

• Uszka
markverrot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:26:

Is dit een aanwijzing dat het bij de voeding ligt?
Of het moederbord.

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:51
CMOS reset helpt soms ook.

• markverrot
Had al CMOS reset gedaan, maar helpt helaas niet.
Ik breng vandaag wel de PSU en moederbord langs bij een computer reparatie shop, misschien kunnen zij verder diagnosticeren.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:08

Nemesizz

Untouchable

Als ik de powerknop indruk, dan maakt de fan echt voor 0.5 seconden een hele kleine slag, en stopte gelijk.
Verder gebeurt er dus niets.
Dat betekend dat er 'iets' in je systeem kortsluiting veroorzaakt.

Als fans een kwartslag draaien en meteen de boel weer uitgaat grijpt de kortsluiting beveiliging in.
Dan word het dus uitzoeken welk component het veroorzaakt.

• markverrot
Ah makes sense. Nou, ik heb de pc maar afgegeven bij een reparatie shop, want dit is iets waarvan ik niet denk dat ik het zelf kan oplossen.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:38

Nikeo

Jawelles

Ik ga hier even de persoon zijn die je gaat aanraden de boel te vervangen voor iets nieuws. Ik kan niet in je portemonnee kijken en weet je eisen ook niet maar 7,5 jaar elke dag gebruiken is zeer zeer netjes (applausje waard) en dan is nieuw spul (ook voeding niet hergebruiken) een slimme en leuke investering. Reparatie kan ook wel eens onvoordelig blijken. Soms zijn oudere onderdelen onredelijk duur

• markverrot
Klopt, ik wil ook graag een nieuw systeem. Het enige wat me een beetje tegenhoudt is de hoge prijzen op dit moment voor videokaarten.

Maar ik wil hem sowieso repareren. Ik denk dat hij in de verkoop nog meer kan opleveren als de kosten voor reparatie. En dan kan ik nog iets rustiger nadenken over een nieuwe aankoop.

• markverrot
Zojuist bericht gehad dat het moederbord kortsluiting heeft, en hij kon het niet meer oplossen.

Ik wil het liefst het moederbord vervangen. Helaas is mijn huidig model pricewatch: ASRock H81M-HDS niet meer te verkrijgen.

Voor mijn systeem, is dit een mogelijke vervanging?
pricewatch: Asus H81M-E

Heeft ook H81 chipset, 1150 socket, en m-atx form factor.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock H81M-HDS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 76,40€ 76,40
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 69,49€ 69,49
1Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 10 400W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 145,89

• markverrot
Hopelijk weet iemand mij nog te zeggen of het pricewatch: Asus H81M-E bord compatibel is met huidig systeem? Dan zou ik met enkel moederbord vervangen hopelijk het probleem kunnen oplossen :)

• Uszka
Dat bord is compatibel.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 14:00

SeatRider

Hips don't lie

markverrot schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:57:
Klopt, ik wil ook graag een nieuw systeem. Het enige wat me een beetje tegenhoudt is de hoge prijzen op dit moment voor videokaarten.

Maar ik wil hem sowieso repareren. Ik denk dat hij in de verkoop nog meer kan opleveren als de kosten voor reparatie. En dan kan ik nog iets rustiger nadenken over een nieuwe aankoop.
Dit kan nog wel eens tegenvallen. Ik denk dat een 7,5 jaar oude PC hooguit een paar tientjes oplevert. Zou het er gewoon bij laten.

Of op MP even een vergelijkbaar moederbordje scoren en zelf goedkoop nog een jaar of wat met dit systeempje doorgaan.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• markverrot
Thanks!

Het bordje kost 40 euro, dus wil dat nog wel proberen.

• markverrot
Heb het nieuwe bord geïnstalleerd. Met het nieuwe bord start het systeem weer op.

Helaas heb ik ontdekt dat de GTX 970 ook kapot is! Ook de GTX 970 veroorzaakt kortsluiting.
Ik begrijp gewoon niet hoe twee onderdelen allebei in een keer stuk kunnen gaan!

Ik heb een test gedaan door de PSU direct met alleen de GPU te verbinden (los van moederbord). Als ik alleen de 8-pins power cable in plug dan gaat de PSU draaien. Als ik de 6-pins power cable in de GPU plug dan activeert de kortsluiting bescherming.

Dit betekent waarschijnlijk dat er een fysieke kortsluiting op de GTX 970 is.

Weet iemand of dit nog enigzins te repareren is, en/of heeft iemand nog advies?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-10 12:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou die voeding niet meer vertrouwen. Kortsluiting op het moederbord (iets doorgebrand misschien?) kan ook het gevolg zijn van kapotte voeding en hoeft niet per se de oorzaak te zijn. Als nu ook je videokaart kaduuk is, zou ik maar heel snel de oude voeding naar het inzamelpunt voor elektrische apparaten brengen en een nieuwe halen. 7,5 jaar elke dag intensief gebruik is voor elke voeding veel, zelfs de high-end exemplaren.
Probleem is niet dat ze ineens niks meer doen die voedingen, maar dat ze door kapotte elco’s bijvoorbeeld buiten de toleranties qua spanning gaan komen. 12V is nooit exact 12V namelijk, maar een spanning tussen de 11,8V en 12,2V. Maar na verloop van tijd kan een voeding bij een piekbelasting zomaar ineens bijvoorbeeld 12,5V afgeven en daar kan de rest van de computer niet tegen.

[ Voor 42% gewijzigd door Icephase op 12-08-2021 00:58 ]

• markverrot
Ik heb mijn voeding ingestuurd naar de computer repair winkel. En zij hadden de voeding doorgetest, en gaven aan dat er niks mee aan de hand was. Het is inderdaad wel heel raar dat zowel het moederbord als GPU in één keer stuk zijn gegaan.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-10 12:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

markverrot schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:57:
Ik heb mijn voeding ingestuurd naar de computer repair winkel. En zij hadden de voeding doorgetest, en gaven aan dat er niks mee aan de hand was. Het is inderdaad wel heel raar dat zowel het moederbord als GPU in één keer stuk zijn gegaan.
En toch zou ik deze voeding niet meer gebruiken. Zie mijn edit.
Hij heeft z’n geld al wel opgebracht gelukkig, toch?

• markverrot
Zou dit betekenen dat ik zowel PSU als GPU moet vervangen?

Als dat zo is, dan smijt ik de hele pc wel gewoon weg
Pagina: 1