Welke kosten komen erbij als je grond (snippergroen) koopt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-05 18:43
De gemeente is erachter gekomen dat ik teveel grond in gebruik heb ze hebben mij de optie gegeven om het gedeelte wat ik illegaal in gebruik heb terug te kopen. Gaat om snippergroen.

Het gaat om 14,4m2 (50 euro per m2)

Nu geeft de gemeente aan dat er nog Splitsingskosten van 100 euro bij komt.

Maar wat voor kosten komen er nog meer overheen behalve notariskosten?

Ik kan er online niks over vinden.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Isane op 21-08-2021 16:10)

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
Ik heb eerder snippergroen gekocht. Gezien het een klein perceel is (<100m2) heb je alleen splitsingskosten en als het goed is geen meetkosten. Verder komt er 8% bij en de notariskosten. Een clic melding is verplicht alsmede een inschrijving bij het kadaster. De inschrijving is volgens mij iets van 170€ en zie ik in je verhaal niet terugkomen. Al met al zijn de bijkomende kosten bij zo'n klein perceel richting de 50% van je kosten.

Let trouwens op in het koopcontract. Je moet zorgen dat de gemeente de bestemming zo snel mogelijk verandert. Als je de grond aankoopt heeft het de bestemming 'groen' en daar mag je echt niks mee, het wordt voor de wet niet eens meegerekend tot je 'erf'. Je moet zorgen dat het minimaal een 'tuinbestemming' krijgt. In mijn koopcontract staat dat de gemeente zich zal inspannen om de bestemming zo snel mogelijk te veranderen. Navraag leerde dat dat in 2028 zal zijn terwijl ik het in 2019 heb gekocht. Zorg in dat geval dat je in ieder geval op papier hebt dat evt. bebouwing of afscheidingen gedoogd worden tot die tijd!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Hoe weet de gemeente dat jij het in gebruik hebt? Misschien onderhoud je het alleen maar voor ze, dan zou ik ze daar een rekening voor sturen.

Maar alle gekheid op een stokje, 50 euro per vierkante meter is bijna gratis, hier kost het meer dan het 100 voudige. Weet je zeker dat dat klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kosten notaris en kadaster komt erbij en 2% overdrachtsbelasting. Plus wat de gemeente je dus rekent.

50 euro is netjes, hier in de stad iets van het dubbele. Maar goed, je mag het alleen als tuin gebruiken over het algemeen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Erapaz schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:57:
Hoe weet de gemeente dat jij het in gebruik hebt? Misschien onderhoud je het alleen maar voor ze, dan zou ik ze daar een rekening voor sturen.

Maar alle gekheid op een stokje, 50 euro per vierkante meter is bijna gratis, hier kost het meer dan het 100 voudige. Weet je zeker dat dat klopt?
Naja ik ga er nog wel tegenin hoor maar ik denk toch dat ik aan het kortste eind trek.
Verjaring is moeilijk te bewijzen en op diverse sites zie ik gewoon dat ik teveel in gebruik heb, ook de bouwplattegronden spreken niet in mijn voordeel.

(en naar de rechter gaan is het niet waard)

50 euro per m2 klopt, dat scheelt reuze inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Bastien schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:00:
Kosten notaris en kadaster komt erbij en 2% overdrachtsbelasting. Plus wat de gemeente je dus rekent.

50 euro is netjes, hier in de stad iets van het dubbele. Maar goed, je mag het alleen als tuin gebruiken over het algemeen.
Het kadaster, maar welk product? https://www.kadaster.nl/producten/grenzen/grenscorrectie deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geen idee, heb er geen ervaring mee. Maar dat kan de gemeente je toch wel vertellen?

Die splitsingskosten horen daar bij neem ik aan, aangezien jouw toekomstige stukje afgesplitst moet worden van het gemeente deel. En het kadaster noteert dan jouw naam als eigenaar.

Maar als ik goochel op 'kosten aankoop snippergroen' kom ik genoeg sites van gemeentes tegen met informatie. Zal behalve de prijs niet veel verschil in zitten.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
deze maar daar betaal je waarschijnlijk voor met die splitsings kosten

https://www.kadaster.nl/z...kadastrale-grenzen-splits

Daarna betaal je volgens mij bij de notaris voor de inschrijving (die zet het op jouw naam)
en dan kan je denk ik nog het "nieuwe" en "oude" perceel samenvoegen ik zou gewoon de notaris bellen uit de buurt die weet het vast wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:22
Bel eens een notaris op, die kan je gewoon een offerte geven. Informeer ook bij de gemeente of je nog meer grond ineens kan kopen mocht je daar belang bij hebbeb, de kosten bij de notaris betaal je nml ongeacht of je 10 of 50m2 koopt.

Ik heb het destijds samen met de buurman gedaan, 1 akte, 2x uitgedraaid en ondertekend door beide, 1x notariskosten om op te laten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 21:35

Jiffy

God, you're ugly!

Bastien schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:00:

Overdrachtsbelasting is 8% voor niet-woningen. Voor 1 januari kon je het nog als aanhorigheid bij de woning onder de 2%-regeling laten vallen, maar die vlieger gaat dus niet meer op.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +15 Henk 'm!

• markv93
Ik heb eerder snippergroen gekocht. Gezien het een klein perceel is (<100m2) heb je alleen splitsingskosten en als het goed is geen meetkosten. Verder komt er 8% bij en de notariskosten. Een clic melding is verplicht alsmede een inschrijving bij het kadaster. De inschrijving is volgens mij iets van 170€ en zie ik in je verhaal niet terugkomen. Al met al zijn de bijkomende kosten bij zo'n klein perceel richting de 50% van je kosten.

Let trouwens op in het koopcontract. Je moet zorgen dat de gemeente de bestemming zo snel mogelijk verandert. Als je de grond aankoopt heeft het de bestemming 'groen' en daar mag je echt niks mee, het wordt voor de wet niet eens meegerekend tot je 'erf'. Je moet zorgen dat het minimaal een 'tuinbestemming' krijgt. In mijn koopcontract staat dat de gemeente zich zal inspannen om de bestemming zo snel mogelijk te veranderen. Navraag leerde dat dat in 2028 zal zijn terwijl ik het in 2019 heb gekocht. Zorg in dat geval dat je in ieder geval op papier hebt dat evt. bebouwing of afscheidingen gedoogd worden tot die tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:21
Isane schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:30:
[...]

Naja ik ga er nog wel tegenin hoor maar ik denk toch dat ik aan het kortste eind trek.
Verjaring is moeilijk te bewijzen en op diverse sites zie ik gewoon dat ik teveel in gebruik heb, ook de bouwplattegronden spreken niet in mijn voordeel.

(en naar de rechter gaan is het niet waard)

50 euro per m2 klopt, dat scheelt reuze inderdaad.
Verjaring? Volgens mij is er helemaal geen verjaring op kwesties van eigendom. Verjaringstermijnen gaan bijvoorbeeld over situaties dat bomen te dicht op een erfgrens staan ofzo. Maar ook al heb je al 100 jaar de grond van je buurman in gebruik, dat maakt het niet ineens van jou en zodra hij er achter komt kan hij het terug claimen.

EDIT: blijkt dat ik hier naast zit, het is wel mogelijk, maar zoals TS al schrijft wel ingewikkeld qua bewijsvoering.

[ Voor 7% gewijzigd door Citroentjuh op 07-08-2021 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 06:27
Citroentjuh schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 06:41:
[...]

Verjaring? Volgens mij is er helemaal geen verjaring op kwesties van eigendom. Verjaringstermijnen gaan bijvoorbeeld over situaties dat bomen te dicht op een erfgrens staan ofzo. Maar ook al heb je al 100 jaar de grond van je buurman in gebruik, dat maakt het niet ineens van jou en zodra hij er achter komt kan hij het terug claimen.

EDIT: blijkt dat ik hier naast zit, het is wel mogelijk, maar zoals TS al schrijft wel ingewikkeld qua bewijsvoering.
Verjaring is niet zo moeilijk te bewijzen: 20 jaar in gebruik hebben en onderhouden (zonder dat de eigenaar onderhoud heeft gepleegd) is genoeg. 10 jaar als je ter goeder trouw bent. Persoonlijk schat in in dat die 10 jaar steeds moeilijker zal worden door digitalisering bij overheid maar ook bij gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:04
Verjaring tov de gemeente is helemaal niet eenvoudig te bewijzen! In waalwijk speelt dit nu ook. In deze straat bijvoorbeeld; https://www.bd.nl/waalwij...an-aan-gemeente~a32d436d/
Er zijn dus mensen die ergens al 45 jaar wonen en toch is het nog niet verjaard.

Een post die er ook bij komt is de toegenomen WOZ waarde! Je kan dus wel kopen maar je gaat wel meer gemeentebelasting betalen. De toename is overigens wel veel meer dan je betaalt voor de aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 16:22

Fua

Een gemeente is er niet op uit om jouw een poot uit te draaien. Je kan je vraag dus gewoon stellen. Let er trouwens op of er geen kabels en leidingen in het stukje grond liggen. Op dat moment krijg je er een contract bij, dat deze partijen er op elk moment bij moeten kunnen. Er is in het verleden namelijk bewust voor gekozen, dit geen tuin te laten zijn. Verder succes met je aankoop. Ik zou het altijd doen.

Fua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:22
EricTC schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:13:
Verjaring tov de gemeente is helemaal niet eenvoudig te bewijzen! In waalwijk speelt dit nu ook. In deze straat bijvoorbeeld; https://www.bd.nl/waalwij...an-aan-gemeente~a32d436d/
Er zijn dus mensen die ergens al 45 jaar wonen en toch is het nog niet verjaard.

Een post die er ook bij komt is de toegenomen WOZ waarde! Je kan dus wel kopen maar je gaat wel meer gemeentebelasting betalen. De toename is overigens wel veel meer dan je betaalt voor de aankoop.
Punt is dat je moet bewijzen dat je het al 20 jaar hebt en dat de gemeente er nooit een punt van heeft gemaakt. Op het moment dat de woning van eigenaar wisselt begint het verhaaltje gewoon weer van voren, want een evt overeenkomst gaat niet mee. Ik had hier 2 meter achter de tuin in gebruik, was een overeenkomst van vorige eigenaar met gemeente. Die heb ik destijds niet opnieuw aangevraagd, maar kreeg een paar jaar later wel de snippergroen-brief op mijn mat.

In geval van Waalwijk is het ook een stukje algemeen belang wat speelt. De gemeente kan geen herinrichting doen omdat een aantal bewoners de grond claimen die ze daarvoor nodig hebben. Dat vind ik een ander verhaal dan wanneer de gemeente de grond terugclaimt en vervolgens laat verwilderen omdat ze er eigenlijk toch niks mee doen (dat is wat hier is gebeurd bij de snippergroen stukjes die niet verkocht zijn, terug naar de gemeente en vervolgens wordt het een grote puinbak zonder onderhoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je het geld hebt ja, ik zou voor en achter mijn huis het stukje groen ook wel willen kopen. Maar geen een woning hier heeft dat en gebruik als tuin wordt wel gedoogd.

Is dat niet ook een goed moment om de hypotheek te herbekijken als je toch al kosten voor de notaris maakt?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Verjaringstermijn is 10 jaar als je het huis aantoonbaar in deze staat (dus met de grond in gebruik zijnde) hebt gekocht. Dus als je er langer dan 10 jaar woont en een verkoopbrochure hebt waarin op foto's duidelijk zichtbaar is dat de grond toen al bij het perceel getrokken was, dan ben je al een heel eind. De termijn van 20 jaar is alleen van toepassing als je niet te goeder trouw bent en het stuk grond zonder overleg zelf bij je perceel getrokken hebt.

Maar als je er zelf nog geen 10 jaar woont, dan is het vrij kansloos. Dan zou ik het gewoon kopen.

Niet aarzelen om het bij een gemeente op verjaring te gooien en je poot stijf te houden, maar dan moet het natuurlijk wel aantoonbaar zo zijn. Mijn ouders zijn zo ook eens een paar vierkante meter grond kwijtgeraakt aan de gemeente. Die hadden eerst een stuk groenvoorziening "per ongeluk" wat groter gemaakt. Enkele jaren later de stoep verlegd zodat deze op de "uitbreiding" kwam te liggen. In eerste instantie had de gemeente (welliswaar achteraf) toestemming om dat stukje grond voor groen te gebruiken. Het is op een hoek en stak een klein stukje uit t.o.v. andere percelen en ze wilden daar graag een extra lantaarnpaal plaatsen én een verkeersbord. Nu beroepen ze zich ook gewoon op verjaring, dus daar hoef je je echt niet bezwaard onder te voelen. Als ze zelf de kans krijgen, doen ze het ook gewoon.

Het enige wat je kan doen om verjaring tegen te gaan is "stuiten" elke zoveel jaar. Dan stuur je gewoon een aangetekende brief waarin je aangeeft dat "partij X" een bepaald deel van jouw grond in gebruik heeft (kaartje bijvoegen), maar dat deze partij daar geen rechten aan kan ontlenen en dat jij de grond ten alle tijden weer in gebruik kan nemen. Vermeld daarbij dat de brief ook gezien moet worden als "stuiting van de verjaringstermijn". In dezelfde brief kun je ook sturen op beëindiging van de situatie door de grond te koop of te huur aan te bieden, of een termijn te stellen waarop het gebruik beëindigd moet zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-08-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:41:
Verjaringstermijn is 10 jaar als je het huis aantoonbaar in deze staat (dus met de grond in gebruik zijnde) hebt gekocht. Dus als je er langer dan 10 jaar woont en een verkoopbrochure hebt waarin op foto's duidelijk zichtbaar is dat de grond toen al bij het perceel getrokken was, dan ben je al een heel eind. De termijn van 20 jaar is alleen van toepassing als je niet te goeder trouw bent en het stuk grond zonder overleg zelf bij je perceel getrokken hebt.

Maar als je er zelf nog geen 10 jaar woont, dan is het vrij kansloos. Dan zou ik het gewoon kopen.

Niet aarzelen om het bij een gemeente op verjaring te gooien en je poot stijf te houden, maar dan moet het natuurlijk wel aantoonbaar zo zijn. Mijn ouders zijn zo ook eens een paar vierkante meter grond kwijtgeraakt aan de gemeente. Die hadden eerst een stuk groenvoorziening "per ongeluk" wat groter gemaakt. Enkele jaren later de stoep verlegd zodat deze op de "uitbreiding" kwam te liggen. In eerste instantie had de gemeente (welliswaar achteraf) toestemming om dat stukje grond voor groen te gebruiken. Het is op een hoek en stak een klein stukje uit t.o.v. andere percelen en ze wilden daar graag een extra lantaarnpaal plaatsen én een verkeersbord. Nu beroepen ze zich ook gewoon op verjaring, dus daar hoef je je echt niet bezwaard onder te voelen. Als ze zelf de kans krijgen, doen ze het ook gewoon.
Zelf 10 jaar na aankoop is het vrijwel niet te doen:
Verkrijgende verjaring
Bij een beroep op verkrijgende verjaring, is handelen te goeder trouw één van de vereisten. Dit betekent dat de bezitter niet wist – en ook niet kón of behoorde te weten – dat de bezitter gemeentegrond gebruikt. En dat deze grond dus niet tot het eigen perceel behoort.

Omdat een koper van grond een onderzoeksplicht heeft, komt verkrijgende verjaring niet vaak voor. Van de koper van een registergoed mag verwacht worden dat hij wat er geleverd wordt op juistheid controleert. Zeker als er ten tijde van de overdracht redenen zijn voor de verkrijger om te twijfelen aan de juistheid van de informatie.

Was bij de aankoop van de grond de erfgrens niet duidelijk, en is dit niet verder onderzocht, dan zal een beroep op goede trouw niet slagen.

Als de grond wel te goeder trouw in bezit is genomen verkrijgt de bezitter na verloop van een periode van 10 onafgebroken jaren het eigendom van de grond door verjaring.

https://zutphen.nl/projecten/gebruik-reststroken/verjaring

Je moet dus echt onderzoek gedaan hebben tijdens de koop waarbij de kadastrale grens niet te achter halen was. Ga daar maar aan staan.

Extra kosten van snippergroen verschillen van gemeente tot gemeente. Soms is het vrij op naam met een minimale prijs van bv 1000 euro.
Als het niet vrij op naam is ben je ongeveer 700 euro kwijt aan extra kosten.

Waar ik naar zou kijken is of je niet extra grond kan kopen boven op de 14,4m2
Informeer even bij de gemeente wat er mogelijk is.

Je kan van te voren even een orientatieverzoek KLIC doen om te zien of er leidingen of buizen lopen.
https://www.kadaster.nl/z...aafwerk/orientatieverzoek
Prijs daarvan is 13,50 euro.
Doe dit voor je gehele perceel dat kan later handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Part schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

Verkrijgende verjaring
Bij een beroep op verkrijgende verjaring, is handelen te goeder trouw één van de vereisten. Dit betekent dat de bezitter niet wist – en ook niet kón of behoorde te weten – dat de bezitter gemeentegrond gebruikt. En dat deze grond dus niet tot het eigen perceel behoort.

Omdat een koper van grond een onderzoeksplicht heeft, komt verkrijgende verjaring niet vaak voor. Van de koper van een registergoed mag verwacht worden dat hij wat er geleverd wordt op juistheid controleert. Zeker als er ten tijde van de overdracht redenen zijn voor de verkrijger om te twijfelen aan de juistheid van de informatie.

Was bij de aankoop van de grond de erfgrens niet duidelijk, en is dit niet verder onderzocht, dan zal een beroep op goede trouw niet slagen.

Als de grond wel te goeder trouw in bezit is genomen verkrijgt de bezitter na verloop van een periode van 10 onafgebroken jaren het eigendom van de grond door verjaring.

Je moet dus echt onderzoek gedaan hebben tijdens de koop waarbij de kadastrale grens niet te achter halen was. Ga daar maar aan staan.

Extra kosten van snippergroen verschillen van gemeente tot gemeente. Soms is het vrij op naam met een minimale prijs van bv 1000 euro.

Je kan van te voren even een orientatieverzoek KLIC doen om te zien of er leidingen of buizen lopen.
Dat ligt er dus maar net aan of er reden was om na wat onderzoek te twijfelen aan de juistheid van het geleverde. Je zult op deze manier niet wegkomen met een lap grond van 10x10 meter, maar zolang het over een heel klein strookje gaat, dan was er geen reden tot twijfel en maak je wel kans. Of dat bij TS van toepassing is, zal afhangen van de situatie. Als het bijvoorbeeld om een strookje van 40cm gaat over de volle lengte van zijn perceel, dan is het niet direct kansloos hoor. Hangt ook weer een beetje af van het formaat van het perceel en de manier waarop de grond in gebruik is.

Als er wel reden was om te twijfelen, dan ga je naar de termijn van 20 jaar voor bevrijdende verjaring. Maar..... dan hoef je NIET zelf 20 jaar onafgebroken de grond in bezit gehad te hebben. Die 20 jaar gaat lopen op het moment dat de onrechtmatige situatie onstaat (en er dus gevorderd zou kunnen worden deze te beëindigen). In die 20 jaar hoef jij niet zelf onafgebroken deze grond in bezit te hebben. Na die 20 jaar krijgt degene die op dat moment de grond in bezit heeft deze in eigendom. Dan hoef je dus alleen maar aan te tonen (door oude foto's bijvoorbeeld) dat de situatie al 20 jaar bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:05
Maar toch even; de gemeente biedt je aan om het stuk grond voor minder dan 1000 euro over te nemen. Dan kan je wel allerlei protesten optekenen etc, maar dat kost allemaal geld. Zowel voor TS als de gemeente.

Daarnaast heb je dan het risico dat de gemeente een manier vindt om de grond te houden, en je aan het kortste eind trekt.

Imho doet de gemeente je een uiterst fideel bod. Het zal die gemeente ook niet om die 1000 euro gaan, maar zomaar gratis weggeven mogen ze het ook niet. Daarom zou ik vooral gewoon heel blij zijn hier mee, eenmalig het geld lappen en verder gewoon gelukkig mee zijn.
Erapaz schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:57:
Let wel op; zodra je dat doet kan je niet meer claimen dat jij al die tijd dacht dat het jouw grond was. Daarnaast zou je dan enkel de laatste 5 jaar kunnen factureren denk ik. Al met al levert dat grapje vooral heel veel narigheid op.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Part schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

Verkrijgende verjaring

Doe dit voor je gehele perceel dat kan later handig zijn.
De 20 jaar is al helemaal niet te doen. Die situatie hebben wij nu, en dan moet je aantonen volgens de gemeente dat er een ondoordringbare erfafscheiding,zoals hek of haag, geplaatst was.
Als 3e bewoner in die 20 jaar heb ik daar natuurlijk geen foto van.
Wel een luchtfoto met beperkt detail. Daar zie je duidelijk op dat bij alle huizen de grens eigenlijk al daar ligt (paadjes, bomen, planten) Alleen zie je niet of er een erfafscheiding staat. Dus volgens hun onvoldoende bewijs :/ Terwijl het wel overduidelijk is dat de originele grens niet meer in gebruik was, die lag namelijk 2m verderop. En dat is echt wel waarneembaar op de luchtfoto. Buren willen al een advocaat in de arm nemen, maar als je dan alsnog verliest zit je met pakweg 50% extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isane
Dank voor alle reacties verder :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-05 22:52
Vorig jaar toevallig nog een stuk snippergroen gekocht van 25m2 voor €77,- de meter. Dit waren bij mij iedergeval de extra kosten die er bovenop kwamen;
honorarium akte van levering €275,00
opslag kadastraal tarief €30,00
kosten kwaliteitsfonds knb €8,22
BTW €65,78
Kadastraal tarief KIK €82,50*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Goodie schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:15:
Vorig jaar toevallig nog een stuk snippergroen gekocht van 25m2 voor €77,- de meter. Dit waren bij mij iedergeval de extra kosten die er bovenop kwamen;
honorarium akte van levering €275,00
opslag kadastraal tarief €30,00
kosten kwaliteitsfonds knb €8,22
BTW €65,78
Kadastraal tarief KIK €82,50*
En ik neem aan de kosten voor de notaris :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Nog wel ff een losse vraag: Heeft het nog zin om de makelaar hierop aan te spreken met de hoop dat ze een (gedeelte) vergoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:05
Isane schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:05:
Nog wel ff een losse vraag: Heeft het nog zin om de makelaar hierop aan te spreken met de hoop dat ze een (gedeelte) vergoeden?
Als het om bijvoorbeeld een hele straat gaat kan het zijn dat de gemeente 1 notaris inschakelt die alle percelen als 1 project behandelt. In dat geval bestaat de kans dat het v.o.n. (Vrij Op Naam) is. Uiteraard kan je dat vragen, maar zoals eerder gezegd zou ik bij een aanbieding als deze niet te veel pushen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:21
_JGC_ schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Punt is dat je moet bewijzen dat je het al 20 jaar hebt en dat de gemeente er nooit een punt van heeft gemaakt. Op het moment dat de woning van eigenaar wisselt begint het verhaaltje gewoon weer van voren, want een evt overeenkomst gaat niet mee.
Dit klopt niet. Verjaring gaat mee op volgende koper maar je moet dan wel bewijzen dat de verjaring reeds 20 jaar heeft geduurd op de dag van overschrijving. Stel je hebt je woning in 2019 gekocht, dan moet je bewijzen dat de situatie al zo was in 1999.

Beroepen op verjaring kan trouwens enkel als er geen afspraken of overeenkomsten met een gemeente zijn. Als de vorige bewoner dat gedaan heeft kun je fluiten naar je verjaring. Ga je in op het aanbod van de gemeente, dan vergooi je ook meteen het recht op verjaring omdat je daarmee aangeeft dat de grond niet van jouw is.

Om verjaring aan te tonen kun je ook getuigen als aanvullend bewijs opnemen, maar een foto met datumstempel is het minimale bewijs wat je moet aanleveren. Tip: vraag bij diezelfde gemeente een luchtfoto op. Die hebben er vaak ook, en meestal ook met voldoende detail. Laat bevestigen dat deze in een bepaald jaar is gemaakt.

Verkrijgende verjaring is trouwens erg moeilijk. Maar met voldoende bewijs kun je wellicht wel tot een deal komen. Echt “voor niks” gaat de zon op, meestal ook bij een rechtzaak, dan wordt het schikken.

Disclaimer: Ik heb ook zo’n situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-05 12:18
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:15:
[...]

Dat ligt er dus maar net aan of er reden was om na wat onderzoek te twijfelen aan de juistheid van het geleverde. Je zult op deze manier niet wegkomen met een lap grond van 10x10 meter, maar zolang het over een heel klein strookje gaat, dan was er geen reden tot twijfel en maak je wel kans.
Nee, het gaat niet om of je had moeten twijfelen of dat soort dingen. Als jij het uit de openbare registers had kunnen opmaken en je hebt dat niet gedaan, dan ben je simpelweg niet te goeder trouw. Art. 3:23 BW is daar klip en klaar over:
Het beroep van een verkrijger van een registergoed op goede trouw wordt niet aanvaard, wanneer dit beroep insluit een beroep op onbekendheid met feiten die door raadpleging van de registers zouden zijn gekend.
Wel zou je in sommige gevallen kunnen stellen dat uit de openbare registers niet duidelijk bleek dat dat kleine stukje wel of niet van jou was.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeN op 22-08-2021 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Isane hoe is dit afgelopen uiteindelijk? Ik wil in onze tuin een oude haag weghalen en vervangen door een schutting en toen kwam ik erachter dat mijn struiken al 30 jaar lang 1m over een lengte van ca 25m over de grens gaan , dus op gemeentegrond (snippergroen).

Het liefst zou ik er nog snippergroen bij kopen als dat kan voor een paar tientjes per M2 ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isane
Sport_Life schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:39:
@Isane hoe is dit afgelopen uiteindelijk? Ik wil in onze tuin een oude haag weghalen en vervangen door een schutting en toen kwam ik erachter dat mijn struiken al 30 jaar lang 1m over een lengte van ca 25m over de grens gaan , dus op gemeentegrond (snippergroen).

Het liefst zou ik er nog snippergroen bij kopen als dat kan voor een paar tientjes per M2 ;).
Ik heb een bezwaarschrift ingediend bij de gemeente en ik heb er niks van weer gehoord. Inmiddels is de oude schutting vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sport_Life schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:39:
Informeer eens bij de gemeente. De mijne heeft er zelfs een online formulier voor, om een aanvraag te starten...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:14
Question Mark schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:32:
[...]

Informeer eens bij de gemeente. De mijne heeft er zelfs een online formulier voor, om een aanvraag te starten...
Dat inderdaad. Gemeente Utrecht heeft er geen online formulier voor, maar wel een goede beschrijving van wat er nodig is voor een aanvraag. Twee jaar geleden hebben we een aanvraag gedaan en dat kan zomaar ineens snel gaat... week later was de afwijzing al binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
markv93 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:09:
Dit moet je mij even uitleggen; als ik 100m2 koop voor 50/m2 ben ik EUR 5000 kwijt.

8% is 400, dan notariskosten, zeg iets van 250, de kadaster inschrijving 170, is bij elkaar nog geen 900, dat is bij lange na geen 50% van de kosten?

M.b.t. splitsingkosten; dat is toch niet relevant? Er wordt niets gesplitst door jou als koper?
Mogelijk dat de gemeente het strookje moet splitsen van een groter geheel maar anders niet? En zijn dat dan geen kosten voor de verkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markv93
Borisvkr schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Dit moet je mij even uitleggen; als ik 100m2 koop voor 50/m2 ben ik EUR 5000 kwijt.

8% is 400, dan notariskosten, zeg iets van 250, de kadaster inschrijving 170, is bij elkaar nog geen 900, dat is bij lange na geen 50% van de kosten?

M.b.t. splitsingkosten; dat is toch niet relevant? Er wordt niets gesplitst door jou als koper?
Mogelijk dat de gemeente het strookje moet splitsen van een groter geheel maar anders niet? En zijn dat dan geen kosten voor de verkoper?
Ik reageerde uiteraard op de TS. Daar gaat het om 14.4m2. Zeg 15m2, dus €750. Overdrachtsbelasting, inzage kadaster, notariskosten, etc…

Alleen de notariskosten en inzage zijn al €500 ex BTW en in 2024 waarschijnlijk al meer. Dan zit ik er niet heel ver naast, toch?

Even voor de beeldvorming in 2020:
Inschrijving 144,50
Inzage 40
Notariskosten 345
Allen ex BTW

Uiteraard hoe groter het perceel hoe kleiner het notariële deel is in verhouding.

Betreft de splitsing: dat ligt aan de gemeente. Maar over het algemeen zijn alle groenstroken in een gebied onderdeel van 1 enkel perceel. Dit kan je zelf ook bekijken op kadastralekaart.com of iets dergelijks. Qua kosten zal het ook per gemeente verschillen maar de kosten voor splitsen zijn voor de initiatiefnemer in mijn gemeente. In mijn geval dus voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door markv93 op 16-06-2024 23:40 ]

Pagina: 1