Trafo (110V-->220V) wasmachine geeft een warmtegeur af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_George
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-08-2021
Goeiendag allemaal,
Wij wonen in het buitenland en gebruiken daarom een transformator voor onze geïmporteerde wasmachine (met emigratie meegenomen). Het is een 110V --> 220V transformator met een capaciteit van 3000 VA. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUZ0r8Xj1XY8-nZXrLUCDhnm8eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFljx1YJLuHaOXQa5sjTrfOL.jpg?f=fotoalbum_large
Het stroomverbruik van onze wasmachine (AEG L76479FL, zeer blij mee overigens) is 2200W volgens de specificaties (en de sticker op de machine).

Bij de laatste wasbeurten, op 60 graden, ruikt de transformator alsof deze erg warm wordt. Ik kan wel gewoon de behuizing aanraken en die is enigszins warm; de spoel durf ik niet aan te raken (geen idee of dat veilig is). Er komt geen rook vanaf, maar de eerste keer dat ik de geur rook wel een beetje. Waarschijnlijk omdat de transformator toen nog op een rekje stond met plastic coating 8)7 , die toen ging snirken. Daarna geen rook meer gehad.
Overigens is de wasmachine nu alweer zo'n 1,5 uur uit en voelt de trafo nog steeds een beetje warm met lichte geur (misschien ben ik te voorzichtig en is het dus allemaal normaal en deze vraag eigenlijk nutteloos).

Kan iemand mij vertellen of deze warmtegeur kwaad kan of dat het normaal is bij dit soort trafo's? Zou het kunnen zijn dat de spoel van de trafo niet meer volledig wordt gebruikt (ingekort), bijv vanwege gesmolten plastic of een heel klein beestje ertussen (niks zichtbaar overigens) en dat daardoor de capaciteit van de trafo minder wordt? (geen idee of dat zo werkt) Want zou het stroomverbruik van 2200W niet alleen bereikt moeten worden bij 90 graden was en is de capaciteit van de trafo dus ruim voldoende (of maakt dat niet uit omdat warmte-element altijd even "hard" aan staat, maar bij lagere temperaturen, zoals 60 graden, simpelweg korter omdat het water eerder de ingestelde temperatuur bereikt)? Omgevings- cq. buitentemperatuur hier is 30-35 graden Celcius B-) by the way.

Alvast bedankt!

Trafo:

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_George
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-08-2021
Update:
Inmiddels is de trafo (zo goed als) overleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knnN2SNzvCdF12lUibAiljzvGmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ucT30Sf0HyVgW2z9CSoKPBY.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee waarom ie is doorgebrand, maar de brand lucht kwam dus niet van de spoel maar van de ingang (die ik niet kon zien, zoals de trafo stond)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
Er loopt 24 amper door dat kleine kroonsteentje en door de kabel.
Als de verbinding niet helemaal lekker was aangedraaid krijg je overgangsweerstand. Bij zulke hoge stromen krijg je warmte ontwikkeling.

Ik denk dat je de kap van de transformator wel kunt verwijderen en een nieuwe kroonsteen plaatsen.

Wellicht is het een idee om adereindhulzen te gebruiken in de kroonsteen. Dat geeft een betere verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42
@ronnie vd Dat is de uitgang van de trafo en zal dus 10 ampère zijn. Ik vraag me sowieso af hoe handig dit is aangezien je netspanning nu 110 volt en waarschijnlijk 60hz is en je wasmachine 230volt en 50hz verwacht. Dat verschil in frequentie lost die trafo volgens mij niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar, je input zit op de 125v spoel. Ik neem aan USA, dus dan moet je toch de 110v spoel gebruiken.?
En ook in de vs kan je toch 240 aan laten leggen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
jongetje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:29:
@ronnie vd Dat is de uitgang van de trafo en zal dus 10 ampère zijn. Ik vraag me sowieso af hoe handig dit is aangezien je netspanning nu 110 volt en waarschijnlijk 60hz is en je wasmachine 230volt en 50hz verwacht. Dat verschil in frequentie lost die trafo volgens mij niet op.
Dit is wel degelijk de ingang. Ts geeft aan in het buitenland te wonen. Usa vermoedelijk? Maar er zijn meer 110v landen.
220 kan daar wel maar dan moet je idd 2 of 3 fasen hebben.
Dat zal bij een lokale installateur kunnen worden gevraagd.
60hz maakt niet veel uit. De grootste verbruiker is het verwarmingselement.
Als pomp en motor goed lopen gaat het wel denk ik.

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@King_George gezien dit topic niet zo zeer gaat over witgoed zelf maar electronica verplaatst ik het naar “Modding, mechanica & electronica” :).

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:21
teacher schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:49:
Maar, je input zit op de 125v spoel. Ik neem aan USA, dus dan moet je toch de 110v spoel gebruiken.?
En ook in de vs kan je toch 240 aan laten leggen?
Sterker nog, in heel veel USA huishoudens is naast 110V wel degelijk 220V aanwezig, ook daar gebruiken ze dat vaak voor wasmachines, ovens en andere grote stroomverbruikers.

Het werkt daar alleen iets anders dan 'ons' drie-fase systeem, daar krijg je 'split-phase' 220V met een nul-leiding halverwege zodat je daar twee fases van 110V van kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat waren wel eng dunne draadjes voor bijna 20A... Denk dus ook niet dat de trafo is overleden maar dat je simpelweg de draad en kroonsteen hebt gebakken.

Kan je waarschijnlijk wel vervangen maar dan zou ik wel voor adereindhulzen gaan en minimal 2,5qmm of zelfs 4qmm, dit ziet eruit als lullig 1,5qmm.

Maar als het USA is dan is er aardige kans dat er inderdaad 220V aanwezig is. Blijft het wel dapper / twijfelachtig om dingen met motoren zomaar op 60Hz te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@septillion,
Tja het is doorgaans een asynchrone motor, dus maakt de motor 20% meer toeren, zou hij daar denk je niet tegen kunnen? Niet serieus bedoeld, misschien is hij daardoor wel 20% eerder klaar :). Of het zou het wat hogere blindvermogen moeten zijn en daardoor een wat lager werkelijk vermogen. Maar zo extreem laag is de cosphi van de motor volgens mij ook weer niet dat dit echt parten gaat spelen. Hij heeft zo te lezen al een paar keer gedraaid en dat heeft naar ik meen te begrijpen geen problemen gegeven?

Oh ja, naar aanleiding van eerdere opmerkingen heb ik nog eens naar de foto gekeken. Het zou me inderdaad niet verbazen dat de doorsnede van het snoer op dat kroonsteentje slecht 1,5 mm² is, en dat is echt te dun voor bijna 20A op de 125V-aftak. En bij gebruikmaking van de 110V-aftak zou het minstens 20A zijn (niet 24A ronnie vd, dat is de max. stroom van de trafo). Geen wonder die hitte, dus niet de trafo die het niet kan trekken, maar simpel dat te dunne draadje.

[ Voor 31% gewijzigd door Techneut op 13-08-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 18:46
Septillion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:11:
Blijft het wel dapper / twijfelachtig om dingen met motoren zomaar op 60Hz te gooien.
Kan ook zijn dat het een direct drive motor is, of PWM gestuurd. Dat had mijn oude Panasonic ook. Dan maakt de frequentie niet zo veel uit.
King_George schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:54:
Bij de laatste wasbeurten, op 60 graden, ruikt de transformator alsof deze erg warm wordt.
Dit kan ook de lak van de transformator zijn. Niet altijd direct reden voor paniek. Je kan natuurlijk de spoel wel aanraken op moment dat de transformator van de spanning is afgekoppeld, om te voelen of deze heet wordt. Maar goed, gezien de kabel snap ik ook dat je dit geroken hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Septillion wasmachines hebben toch een toerental regeling, dus dat komt wel snor :)

Als je in de USA zit minimum AWG14 gebruiken liefst zelfs AWG13 (AWG maten zijn omgekeerd, lager getal is dikker draad) Wikipedia: American wire gauge

[ Voor 58% gewijzigd door Damic op 13-08-2021 16:29 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het ligt wel aan de motor en de sturing of het echt iets doet op de motor. Niet zo zeer qua toerental, die is wel geregeld, maar de efficiëntie op 60Hz. Die direct drive 3-fase motoren gaan waarschijnlijk volledig via DC dus hebben er geen last van. Maar grote kans dat de pomp wel ook echt sneller loopt :+

Maar inderdaad, 1,5qmm zonder adereindhuls in een kroonsteen zal aardig warm worden met 20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

M2M

medicijnman

Septillion schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:05:
Het ligt wel aan de motor en de sturing of het echt iets doet op de motor. Niet zo zeer qua toerental, die is wel geregeld, maar de efficiëntie op 60Hz. Die direct drive 3-fase motoren gaan waarschijnlijk volledig via DC dus hebben er geen last van. Maar grote kans dat de pomp wel ook echt sneller loopt :+

Maar inderdaad, 1,5qmm zonder adereindhuls in een kroonsteen zal aardig warm worden met 20A.
het draadje misschien ook wel. Check dus ook even de andere kant van het snoer. Wellicht is daar ook wat aan het smeulen geweest :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zou nav het eerder genoemde kroonsteentje wel een keramisch type gebruiken.
Op de sticker van de trafo staat "30-40 min" ik ken het teken erboven niet, wat betekent dat?
Is dat soms max die tijd op max vermogen?) Bij 2200W zou dat geen probleem mogen zijn voor een 3000W trafo, mits correct opgegeven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

route99 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:27:
Zou nav het eerder genoemde kroonsteentje wel een keramisch type gebruiken.
Op de sticker van de trafo staat "30-40 min" ik ken het teken erboven niet, wat betekent dat?
Is dat soms max die tijd op max vermogen?)
lijkt er op, idd
https://phonovoxsa.com/en...10-125-220-vac/?print=pdf spreekt ook van "intermittent usage".
Bij 2200W zou dat geen probleem mogen zijn voor een 3000W trafo, mits correct opgegeven....
Zij het dat er twee redenen zijn waar de wasmachine beduidend meer stroom zou kunnen gaan trekken: de frequentie die 60Hz is, ipv 50Hz en het feit dat TS hem op de 125V ingang geschakeld had, waardoor het uitgangs voltage onder de 200V ligt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ronnie vd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:22:
Er loopt 24 amper door dat kleine kroonsteentje en door de kabel.
Als de verbinding niet helemaal lekker was aangedraaid krijg je overgangsweerstand. Bij zulke hoge stromen krijg je warmte ontwikkeling.

Ik denk dat je de kap van de transformator wel kunt verwijderen en een nieuwe kroonsteen plaatsen.

Wellicht is het een idee om adereindhulzen te gebruiken in de kroonsteen. Dat geeft een betere verbinding.
Dit.
+kroonsteen vervangen voor keramisch type.
+complete netsnoer vervangen geschikt voor type welke 20A of meer kan.
Dan kan TS er weer even tegen aan. Nog wel even overwegen om de 110v aansluiting te gaan gebruiken.

Verder maakt de netfrequentie blijkbaar geen bal uit want ts is tevreden met zn wasmachine.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43

AlexanderB

7800 rpm

route99 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:27:
ik ken het teken erboven niet, wat betekent dat?
Afbeeldingslocatie: https://www.electrical-symbols.com/images/electronic-symbols/electrical-transformers/single-line_transformers/autotransformer_1.png

Autotransformator. ofwel de transformator is 1 lange wikkeling, waarvan de 110v aansluiting een aftakking in het midden tussen 0 en 220v is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In de plaats van een kroonsteen mag je ook het volgende gebruiken:
https://www.wago.com/nl/i...le-klem-compact/p/221-412

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Kan de wasmachine niet omgebouwd worden naar 110V? Of anders alleen het verwarmingselement vervangen voor een 110V versie, misschien extra relais ertussen als je de print zelf niet wil aanpassen en je bent de grootste stroomverbruiker kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@Nielson,
Natuurlijk kan die wasmachine omgebouwd worden naar 110V. Als je kennis van zaken hebt kan alles. Maar waarom zou je dat willen terwijl het naar wat we lezen prima naar wens gaat met die trafo waarvan alle vragen inmiddels wel duidelijk beantwoord zijn? Samengevat, zo te lezen is er hoegenaamd geen nog niet opgelost probleem meer.

Maar een paar dingen van je voorstel ontgaan me. Waarom alleen het verwarmingselement vernieuwen? Denk je dat het helemaal niet nodig is ook de motor en de elektronica te vervangen, m.a.w. denk je dat die gewoon op die lage spanning functioneren? En wat stel je je bij de besturing voor bij die extra relais ertussen (waar tussen?) als je de print niet wil aanpassen? Denk je dat je die print aan kan passen met behulp van een paar extra relais? Ik ben erg nieuwsgierig hoe je dat denkt te doen.
Pagina: 1