MacBook Pro: formatteren, activation lock en kosten? Advies!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik de boedel van een overledene zit een MacBook Pro. Blijkbaar is er met de notaris afgesproken dat deze vernietigd moet worden (lees: nabestaanden/erfgenamen mogen niet de inhoud bekijken). Op zich wel bijzonder, want dat is nergens in het testament te lezen, maar goed...

Ik vind het op zich vrij zonde om een paar jaar oude MacBook Pro te vernietigen (ook al is het een entry model). Nu biedt de notaris aan het apparaat naar een bedrijfje te brengen om leeg te halen. Ik weet niet of ze beschikken over de inloggegevens dan wel de Apple ID gegevens. De vraag is overigens ook of die gekoppeld is aan macOS.

Vragen:
1. Is het mogelijk een Mac te wissen zonder inloggegevens om hem daarna opnieuw te gebruiken? Een iPhone heeft bijvoorbeeld een activation lock.
2. Is het de moeite? Ik kan me voorstellen dat "zo'n bedrijfje" de klok lekker laat door tikken terwijl de harddisk 2-pass wordt overschreven, terwijl het vier klikken zijn. Wat zouden hiervan de kosten kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@iAR Welke MacBook Pro precies?

>2015 zit een T1 of T2 Chip in dus dat gaat hem niet worden.

Als ze over het WW van het AppleID beschikken kunnen ze hem inderdaad gewoon netjes formatteren en herinstalleren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Just in case: we gaan hier niet helpen met het omzeilen van een beveiliging. :)

Zonder te weten wat voor een MacBook Pro het precies is, is het niet te zeggen hoe bruikbaar ie is zonder inloggegevens. Mogelijk heb je hier wat aan: Toegang aanvragen tot Apple accounts van een overleden familielid.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Daedalus schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:29:
[mbr]Just in case: we gaan hier niet helpen met het omzeilen van een beveiliging. :)[/]

Zonder te weten wat voor een MacBook Pro het precies is, is het niet te zeggen hoe bruikbaar ie is zonder inloggegevens. Mogelijk heb je hier wat aan: Toegang aanvragen tot Apple accounts van een overleden familielid.
Just in case: daar gaat het hier ook niet om. Ik heb geeneens beschikking over de laptop. Zoals ik al aangaf: de notaris geeft aan dat de inhoud niet bekeken mag worden. Vernietigen was dus de enige optie. Ik noemde formatteren als alternatief. Ik probeer een afweging te maken of dat lukt en wat dat zou kunnen kosten. Lees: is het de moeite.

Ondertussen heb ik bij Apple zelf al gevonden dat je Find my Mac moet uitschakelen of compleet uitloggen met iCloud. Dan moet de notaris dus in bezit zijn van inlog gegevens van macOS en iCloud. Blijft de vraag over: wat als er geen Apple ID gekoppeld is?? Die kans is aanwezig. Is er dan ook geen activation lock?

@Greatsword ik weet helaas niet welke precies, na 2015 sowieso. Het is een dunne met usb-c aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

iAR schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:48:
[...]

Blijft de vraag over: wat als er geen Apple ID gekoppeld is?? Die kans is aanwezig. Is er dan ook geen activation lock?
Dan hoef je alleen het wachtwoord van de gebruiker zelf te weten (als dat is ingesteld).

Let wel dat die kans echt heel erg klein is aangezien je dan de meeste Apple apps niet (fatsoenlijk) kan gebruiken als je geen iCloud account instelt/aanmaakt.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

iAR schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:55:
Blijkbaar is er met de notaris afgesproken dat deze vernietigd moet worden (lees: nabestaanden/erfgenamen mogen niet de inhoud bekijken). Op zich wel bijzonder, want dat is nergens in het testament te lezen, maar goed...
Ik zou toch eens nakijken of dit dan wel rechtsgeldig is, want het klinkt gewoon als een mondelinge afspraak met de notaris en niet iets waar jullie als nabestaanden aan gebonden zijn.

Dan zou je natuurlijk de optie hebben om 'm zelf te factory resetten, lijkt me een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Blijft nog steeds zonder in inlog gegevens voor de mac en iCloud heb je er niets aan. Kortom de keerzijde van goede beveiliging.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
@Greatsword Oke, dus de activation lock is er alleen als er ingelogd is in iCloud? De situatie bekeken, die kans is aanwezig. Maar ik wil alleen zorgen dat er onnodig geld betaald wordt aan een dergelijk bedrijf terwijl niemand het wachtwoord van het Apple ID weet.

@Oon dat vroeg ik me ook al af. Het is inderdaad een mondelinge afspraak, zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

iAR schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:32:
@Greatsword Oke, dus de activation lock is er alleen als er ingelogd is in iCloud? De situatie bekeken, die kans is aanwezig. Maar ik wil alleen zorgen dat er onnodig geld betaald wordt aan een dergelijk bedrijf terwijl niemand het wachtwoord van het Apple ID weet.

@Oon dat vroeg ik me ook al af. Het is inderdaad een mondelinge afspraak, zeiden ze.
Op zich is een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig en bindend, dus de afspraak tussen de notaris en de overledene is niet ineens vervallen. De vraag is of het testament dit niet gewoon overschrijft, het eigendom ligt nu namelijk bij de erfgenamen en daar heeft de notaris dan weer helemaal niks over te zeggen buiten dat die zorg draagt dat het testament uitgevoerd wordt door een executeur.

Dus ik zou eens navragen bij een andere notaris of een advocaat (die dat mogelijk gewoon gratis kan beantwoorden, maar anders een half uurtje kosten in rekening brengt die alsnog veel minder zijn dan de kosten van zo'n partij die de laptop veilig onklaar maakt en minder dan de kosten van een macbook van minder dan 10 jaar oud) of deze afspraak wel relevant is voor jullie als deze niet in het testament is opgenomen. Ik acht de kans groot dat juridisch gezien de notaris gewoon verplicht is om de laptop aan de nabestaanden over te dragen aangezien het deel is van de erfenis, en deze mondelinge afspraak daarmee vervalt buiten 'dit was de wens van x, hierbij de vraag om die na te volgen'.

Persoonlijk zou ik wel benieuwd zijn waarom deze afspraak überhaupt nodig was, maar natuurlijk het netst om gewoon meteen een factory reset te doen. Dat kan je zelf net zo goed als zo'n bedrijf, en er is een grote kans dat dat bedrijf flink meer rekent dan de macbook waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Oon schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:37:
Op zich is een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig en bindend, dus de afspraak tussen de notaris en de overledene is niet ineens vervallen. De vraag is of het testament dit niet gewoon overschrijft, het eigendom ligt nu namelijk bij de erfgenamen en daar heeft de notaris dan weer helemaal niks over te zeggen buiten dat die zorg draagt dat het testament uitgevoerd wordt door een executeur.
Maar hier wordt het ingewikkeld. Stel die afspraak is mondeling. Ik neem aan dat bij het overlijden van een van de twee partijen die afspraak vervalt. Zeker als er in het testament niets over staat. De Mac is nu door de notaris (executeur) meegenomen. Theoretisch valt die in de boedel.

Maar binnen die (mondelinge) afspraak kan het wel zo zijn dat de notaris weet heeft van inloggegevens. Ik kan me voorstellen dat die zijn overhandigd. Dat is natuurlijk geen "boedel". Dus dan zou ik een laptop hebben, in het ergste geval met een activation lock en zonder wachtwoorden: waardeloos apparaat.
Persoonlijk zou ik wel benieuwd zijn waarom deze afspraak überhaupt nodig was, maar natuurlijk het netst om gewoon meteen een factory reset te doen. Dat kan je zelf net zo goed als zo'n bedrijf, en er is een grote kans dat dat bedrijf flink meer rekent dan de macbook waard is.
Die kans is inderdaad vrij groot :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

iAR schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Maar hier wordt het ingewikkeld. Stel die afspraak is mondeling. Ik neem aan dat bij het overlijden van een van de twee partijen die afspraak vervalt. Zeker als er in het testament niets over staat. De Mac is nu door de notaris (executeur) meegenomen. Theoretisch valt die in de boedel.

Maar binnen die (mondelinge) afspraak kan het wel zo zijn dat de notaris weet heeft van inloggegevens. Ik kan me voorstellen dat die zijn overhandigd. Dat is natuurlijk geen "boedel". Dus dan zou ik een laptop hebben, in het ergste geval met een activation lock en zonder wachtwoorden: waardeloos apparaat.
Juist daarom zou ik het even navragen. Het zou goed kunnen zijn dat de notaris wettelijk gezien verplicht is om het wachtwoord ook te overhandigen zodat jullie zelf een factory reset kunnen (laten) uitvoeren, maar dit is zo'n stukje erfrecht dat echt buiten de kennis van de gemiddelde Tweaker gaat vallen.

Over het algemeen vervalt een afspraak niet zomaar als een van de twee partijen doodgaat, tenzij dit specifiek in de overeenkomst is opgenomen. De kans bestaat alleen dat omdat het een wens die niet opgenomen is in het testament betreft, deze wens wel kan vervallen, en daarmee het erfrecht voorrang krijgt. Een beetje hetzelfde als dat een ziekenhuis je i.v.m. AVG niet mag vertellen hoe het met iemand gaat, maar ze wel mogen vertellen dat die persoon overleden is omdat die persoon dan geen recht op privacy meer heeft (al hebben de meeste ziekenhuizen dan weer intern de afspraak gewoon nooit informatie te verschaffen, ook niet na de dood).

Dus ik zou een andere notaris of een advocaat bellen en vragen om een korte consult om de kwestie voor te leggen. Mocht het niet een harde ja zijn, dan zou ik zeggen vraag die notaris om de macbook waar de erfgenamen bij zijn zelf te vernietigen met een hamer ofzo. Of eis dat jullie kunnen kiezen welke partij 'm vernietigt zodat je in ieder geval zeker weet dat hij niet daar ook gewoon een factory reset krijgt en doorverkocht wordt, want dat wil ook nog wel eens gebeuren bij de goedkopere partijen.

Overigens ook belangrijk: Gezien het een mondelinge afspraak buiten het testament betreft zijn de kosten van vernietiging en/of reset voor de notaris, niet voor de erfgenamen. Dit valt compleet buiten de standaardprocedures bij een overleiden, dus niet zelf gaan betalen voor (of door de erfenis laten betalen van) de kosten. De notaris heeft het persoonlijk mondeling toegezegd, dus dan mag die ook zelf betalen.
Pagina: 1