Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 15:55
Ik heb een Corsair 4000D case met een H115i (2x 140mm fan) AIO koelblok voorop en 2x 120mm fan uitgaand.
Ik ben in het bezit van 2 Gigabyte RTX 3080 Vision OC kaarten die op dit moment niet koel te houden zijn.
Op onderstaande foto zitten ze er beide in, maar ondertussen heb ik de 2e naar een andere case verplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVrUSlVXd4BxuA40-Vr7x-DI2HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGoInKa0Ehnxj9KGpZhQnTDO.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik niet aan het gamen ben dan hou ik ze aan het werk door te minen, en daar zit hem precies het probleem met deze kaarten: de memory temperaturen zijn dusdanig hoog dat ze zelfs bij een powerlimit van 65% nog steeds thermal trottlen. Deze specifieke Gigabytekaarten staan bekend om de slechte (en deels afwezige) thermalpads, maar die zijn inmiddels al vervangen. Dat scheelt wel zo'n 15 graden, maar is nog niet voldoende.

Nu zit ik dus te denken aan waterkoeling nu bijvoorbeeld Barrow koelblokken heeft voor deze kaarten (https://bit.ly/3fCyKW4) en heb ik hulp nodig voor het uitzoeken van een radiator.

Mijn voorkeur gaat uit van het volgende:
De H115i aan de voorkant vervangen voor een H150i met nog steeds enkel de CPU (i5-11600K) zodat de binnenkomende lucht zo koel mogelijk blijft.
Een 240mm radiator bovenin met daaraan beide 3080's. Ik vraag me echter af of 1 240mm radiator voldoende koelcapaciteit heeft voor de 2 kaarten. Gezien ik nog nooit een watergekoeld systeem heb gehad mis ik daar de ervaring in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Waarom de CPU niet mee nemen in de loop? De meeste warmte zal van de videokaarten komen denk ik zo. Zo kijkende naar de product specs kan je een 360mm radiator aan de voorkant kwijt en een 240 radiator aan de bovenkant. Zo te zien op de foto moet je wel qua dikte e.e.a. in de gaten houden dat je niet klem komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
Het grote probleen nu is de temperatuur binnenin de kast. Ik wil de GPU's dus het liefst aan een 240 radiator bovenin aansluiten, zodat die warmte meteen weg is. Omdat ik ten zeerste betwijfel of 1 240mm radiator voldoende is wil ik daar niet ook nog een CPU bij aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Nu online
Idee van single loop is dat je juist meer radiator ruimte ook benut voor de videokaarten. Meen dat de berekening is 120mm per device + 120mm spare (https://www.reddit.com/r/...many_radiators_do_i_need/) Met 360+240 kom je op 5x 120 mm. Je hebt dan 1 voor CPU, 1,5 per videokaart en 1 extra "unit". Ga je voor dedicated CPU dan vermoed ik dat je flink te kort komt voor de videokaarten qua koeling. Kijk ook naar het verbruik van de onderdelen, gezien dit grotendeels ook als warmte weer afgevoerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14

DataGhost

iPL dev

Je kan meerdere radiatoren in dezelfde custom loop hebben. Is waarschijnlijk nog goedkoper ook dan een losse AIO erbij aanhouden. Uiteindelijk wordt er X = Y+Z watt verstookt door jouw CPU en GPU's bij elkaar en diezelfde X moet ook afgevoerd worden door de aanwezige radiatoren en fans. Versimpelde weergave: als Y 100 watt is aan een radiator voor 200 watt, en Z 400 watt is aan een radiator voor 300 watt, kan je dat met twee losse loops niet zo lekker koelen, terwijl dat wel kan als het geheel 1 loop is. In een enkele loop scheelt het waarschijnlijk nog wat verbruik ten opzichte van de tweede pomp in je AIO, dus ook wat hitte.

Persoonlijk zou ik een dergelijk systeem niet in zo'n kleine kast willen stoppen, maar dat ben ik. Zolang je het radiatoroppervlak zo groot mogelijk hebt en goede airflow daar doorheen, is het prima. Als ik de site van Corsair bekijk kan je daar o.a. 280mm en 360mm rads in kwijt. Ik weet niet of 2x360 kan, anders zou 360 + 280 toch wel moeten werken gok ik. Als je nu een 280mm op je CPU hebt en de temps daarvan blijven goed, is het niet heel logisch om enkel die te upgraden naar 360mm. Tenminste, als je denkt dat dat nodig is, is het inderdaad niet waarschijnlijk dat de videokaarten met hun veel hogere verbruik gekoeld kunnen worden op een 240mm. Ik gok dat je in dat laatste sowieso gelijk hebt, maar dat betekent dus dat de GPU's in ieder geval de grotere radiator moeten hebben. PSU shroud zou ik trouwens eruit slopen voor betere airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Past je radiator niet bovenin ?
Dan kun je front intake 2-3 fans plaatsen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
Bovenin past de 280 niet nee, een 240 zou wel passen. Dit ivm het te hogen geheugen en het koelblok bij de I/O-shield. Met de huidige componenten is 360+240 het maximale.
Voor de CPU heb ik zeker geen 360 nodig nee, maar het idee was dat ik dan meteen 3 intake fans op de voorkant heb om zoveel mogelijk koele lucht naar binnen te drukken die door enkel de CPU amper opgewarmt wordt.
Ik ben het er wel mee eens dat de 650W van beide GPU's niet door een enkele 240 afgekoeld kunnen worden nee, dus de AIO eruit en een loop met 2 radiators lijkt mij beter. Logischerwijs krijg je dan:
pump->CPU->GPU->radiator->GPU->radiator->pomp, maar dat is niet echt een praktische loop.
pump->CPU->radiator->GPU->GPU->radiator->pomp, is veel handiger omdat de GPU's bovenop elkaar zitten, maar dan loop je wel de 2e GPU met warm water te koelen, of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14

DataGhost

iPL dev

De "koele lucht in je kast" is een veel mindere factor hier. If anything, wil je juist dat de intake-radiator zo heet/groot mogelijk is ten opzichte van de lucht die erdoorheen gaat (die buiten je kast) omdat een groter temperatuursverschil een grotere "koelingscapaciteit" heeft, dus bij twee losse loops zou ik de kleinste loop als uittake doen. Uiteindelijk maakt dat niet enorm veel uit en is de hoeveelheid lucht die door je beide radiators heen kan gelimiteerd door de fans die je monteert. Alle lucht komt van buiten, via je intake naar binnen en via je outtake eruit. Veruit de meeste warmte komt van je radiators zelf en veel minder van de rest van de componenten in de kast, omdat je de warmte daarvan juist naar de radiators wegvoert.

Verder hoef je je radiators niet per se tussen je GPU's te zetten. Dat is inderdaad een stuk onhandiger qua leidingen. In de praktijk wordt het water dusdanig snel rondgepompt dat het water in je gehele loop vrijwel dezelfde temperatuur heeft. Dan is er dus geen verschil tussen pomp - cpu - gpu - gpu - rad - rad of enige andere opzet. Ik heb persoonlijk pomp - frontrad - cpu - toprad - gpu - sb omdat dat handiger uitkwam qua slangen. Als ik twee GPU's had gehad zou ik de tweede tussen gpu en sb zetten.
edit:
late edit: je kan je dit misschien makkelijker voorstellen als je je bedenkt dat het water niet langzaam genoeg beweegt om significant op te warmen in een enkel onderdeel. Water opwarmen kost veel energie en duurt dus relatief lang, een hoeveelheid water blijft misschien een tiende van een seconde in een onderdeel voordat het weer verder gestroomd is, dus zal misschien een halve graad opgewarmd zijn ofzo. Verder door de loop kan je bij elk onderdeel weer iets vergelijkbaars oppikken om vervolgens in de veel grotere radiator weer in totaal een graad of misschien twee te verliezen. Zo warmt dus al het water in de loop steeds een klein beetje op en zijn er geen grote verschillen tussen waar in de loop je meet. Als je een normale pomp hebt dus, die niet vrijwel uit staat.

Je kan eventueel een andere case overwegen als je denkt niet voldoende te kunnen koelen met de aanwezige ruimte, of je kan je case modden. Misschien niet het mooiste, maar als je bijvoorbeeld een 280mm radiator van 60mm dikte monteert bovenop je kast (buiten dus) en de fans aan de binnenkant laat zitten, zou het qua ruimte goed moeten komen :p

Als ik wat dingetjes invul in de EKWB loop configurator zegt die dat het geheel te koelen zou moeten zijn met 240+280mm rads van beide slechts 28mm dik. Dus misschien zou het allemaal wel los moeten lopen. Alleen geen idee hoe nauwkeurig die configurator is.

[ Voor 17% gewijzigd door DataGhost op 06-08-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:35
Misschien nog handig om te weten. Ik herinner mij dat gigabyte volgens mij de garantie void als je de koeler van de kaart haalt. Ik weet niet of dit mag en of je hier iets tegen kunt doen als je in de situatie komt, maar misschien toch goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
DataGhost, dank voor je uitgebreide reactie. 2 GPU's achter elkaar gaat het worden, en vanaf daar door naar de front-radiator is ook het kortst. Een 60mm rad bovenop gaat het hem zeker niet worden :P

Pietje, dat zou kunnen, maar een van de koelers is er toch al af geweest bij het vervangen van de thermal-pads, en verder acht ik me meer dan kundig genoeg om dat uit te voeren. Uiteraard is het altijd hopen dat de GPU niet om een andere oorzaak defect raakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
240mm radiator is genoeg om 2 kaarten decent achtig te koelen maar als het even kan zou ik er bovenin een 360 proppen en ook gelijk de cpu meekoelen dat is dan de moeite niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
Zo, er is een plannetje uitgewerkt. Echter zal dit mijn eerste watercooling build zijn, en aangezien ik meteen voor hard tubing ga verwacht ik dat dat niet persé soepel zal gaan verlopen :)
De loop, met wat plaatjes van componenten erin geplakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhZCzCYRjr-NtKiehYYiyDGCKtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5jZsmq5Y2Vxe6iJgChGteUv.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenin komt dus de 240, en vooring de 360 rad, en de flow richting wordt met de klok mee.

Ik heb nu onderstaand lijstje, zijn er wellicht Tweakers met wat ervaring die hier overheen willen kijken om te checken of ik nog cruciale zaken mis?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1WaterkoelingAlphacool Kogelkraan G1/4 - Nikkel Zwart€ 9,75€ 9,75
1WaterkoelingCorsair Hydro Series Hydro X Series XL5 Performance Coolant 1L - Rood€ 16,90€ 16,90
1WaterkoelingCorsair Hydro Series XR5 240mm Water Cooling Radiator Zwart€ 62,90€ 62,90
1WaterkoelingCorsair Hydro Series XR5 360mm Water Cooling Radiator€ 78,90€ 78,90
1WaterkoelingCorsair Hydro X Series XC5 RGB - Waterblok voor processor - Intel LGA1200€ 54,95€ 54,95
1WaterkoelingCorsair Hydro X Series XD3 RGB Pump/Reservoir Combo Zwart€ 164,90€ 164,90
1WaterkoelingCorsair Hydro X Series XT Hardline 12mm Tubing — Satin Transparent€ 19,90€ 19,90
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-HD Tube D.I.Y. Kit 10 & 12mm€ 16,88€ 16,88
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-HD Tube Reamer€ 9,75€ 9,75
12WaterkoelingEK Water Blocks EK-Torque HTC-12 - zwart€ 6,95€ 83,40
2VentilatorenCorsair iCUE QL120 RGB PWM Triple Fan Zwart with Lighting Node CORE, 120mm€ 99,90€ 199,80
Totaal€ 718,03

Qua fittingen heb ik hier nu enkel "rechtdoor", dus geen 90 graden adapters erbij, oftewel dat zal wat buigen worden. De kogelkraan is niet helemaal het type wat ik nodig heb denk ik, en imk zal hier nog een splitter i.o.d. voor nodig hebben om hem onderin te plaatsen (rechtsonder op het plaatje was mijn idee). Iemand hier nog suggesties voor?

Ik vind het allemaal maar spannend, maar kijk er zeker naar uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Nu online
Is het niet korter om: 360 -> 240 -> cpu -> top graka -> bottom graka -> pomp (onder bij de psu) -> 360. Dan wel rads met ingang en uitgang op tegenover liggende hoeken. Zelf zou ik eerder voor ekwb dan corsair gaan voor het meeste (ekwb is watercooling core business)

• DJSnels
Aragnut schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:53:
Is het niet korter om: 360 -> 240 -> cpu -> top graka -> bottom graka -> pomp (onder bij de psu) -> 360. Dan wel rads met ingang en uitgang op tegenover liggende hoeken. Zelf zou ik eerder voor ekwb dan corsair gaan voor het meeste (ekwb is watercooling core business)
Ik wilde vooral na beide GPU's eerst naar de 240 gaan om alvast zo veel mogelijk warmte de kast uit te krijgen, en die warme lucht evt in de winter via het ventilatiekanaal naast mijn PC de woonkamer in de blazen, vandaar dat ik voor deze route gekozen heb.
EKWB voor de 2 rads en pipes zou nog kunnen inderdaad, dat is mij een beetje om het even.
Ik ben nog wel op zoek naar een manier om een aftappunt te maken, omdat ik toch verwacht het systeem wel 2/3x per jaar leeg te moeten laten lopen.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volgorde maakt geen bal uit. Ik heb een 3080 en een 11900K overclocked in dezelfde loop met 2x 240mm slim (30mm) radiator.

Temperatuur verschil tussen onderste en bovenste radiator is gemiddeld 1 graden.

YouTube: Watercooling Loop Order... Does it REALLY matter?? Here's Proof

Gewoon de makkelijkste / mooiste manier doen.

Als aftappunt gebruik ik zelf Alphacool radiators. Sommige series hebben namelijk in/uitgangen aan beide zijden. Die kun je dan als fill/drain gebruiken. Ik heb 1 crossflow radiator die dus mooi fill en drain is.

Alternatief is er gewoon een aftap punt inzetten ergens natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 19-08-2021 23:09 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
Zo, het is eindelijk bijna compleet. Hierbij mijn eerste custom loop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GtxAtSe6RF1j3GTuwv9CCLISu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXGCaSY8C3QrPv71y1u88dsC.jpg?f=fotoalbum_large

De 180 graden bocht onder de GPU is wat snel gedaan zoals je ziet, maar is ook tijdelijk want inderdaad, er is nog maar 1 GPU aanwezig. Dit komt door een probleem om beide tegelijk te plaatsen, de afstand onderling is te klein voor fittingen, en ik krijg geen GPU blocks gevonden voor deze active backplates.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfWPrso2RY384O28B68fuakijEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo5X8Gy0PysWWNkLfssct0LO.jpg?f=fotoalbum_large

De 4 aansluitingen zitten 30mm uit elkaar, en alle verkrijgbare SLI bridges zijn 40mm :(
Iemand die hier een oplossing voor heeft toevallig?
Pagina: 1