Daihatsu Cuore 2010 oliepeil is mij niet duidelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Goedendag,

Ik zit op het moment in Frankrijk en ik ben even mijn oliepeil gaan checken zodat ik niet voor verassingen kom te staan. Echter is het mij niet helemaal duidelijk of ik nu olie moet bijvullen of niet. Ik heb mij rot gezocht op internet en het is mij vrij onduidelijk of ik nu een te laag peil heb (dikste laag zit onder het 1e puntje) of dat ik nog meer dan genoeg heb (iets dikker zit boven het 2e puntje) en de strepen erboven moet ik negeren heb ik begrepen. Echter is mij nu niet duidelijk of dat wat ik moet negeren ook al de iets dikkere laag is. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y875CQvxk5R5REYXHW53VQnatcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TZ7mhxPnQ6F5LIoAnXTIdQz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ca8YRoy3CjfH2Nt-rtXMGR5muo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOkyA14yGGaqBxASihwwiH1X.jpg?f=fotoalbum_large

Op foto 2 zie je duidelijk dat de echt dikke laag op het onderste puntje zit. Alvast dank.

Beste antwoord (via sassymousasi op 06-08-2021 15:10)

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:15
Maak de oliepeilstok eerst even schoon met een doekje en stop en dan terug en trek hem weer opnieuw uit het blok. Je ziet dan duidelijk tot waar het oliepeil komt.

Als je dat al gedaan hebt lijkt het zelfs dat er teveel olie in zit.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:15
Maak de oliepeilstok eerst even schoon met een doekje en stop en dan terug en trek hem weer opnieuw uit het blok. Je ziet dan duidelijk tot waar het oliepeil komt.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:58
sassymousasi schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:19:
Goedendag,

Ik zit op het moment in Frankrijk en ik ben even mijn oliepeil gaan checken zodat ik niet voor verassingen kom te staan. Echter is het mij niet helemaal duidelijk of ik nu olie moet bijvullen of niet. Ik heb mij rot gezocht op internet en het is mij vrij onduidelijk of ik nu een te laag peil heb (dikste laag zit onder het 1e puntje) of dat ik nog meer dan genoeg heb (iets dikker zit boven het 2e puntje) en de strepen erboven moet ik negeren heb ik begrepen. Echter is mij nu niet duidelijk of dat wat ik moet negeren ook al de iets dikkere laag is. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op foto 2 zie je duidelijk dat de echt dikke laag op het onderste puntje zit. Alvast dank.
Ik zou om te beginnen de stok even afvegen en opnieuw peilen. Dan weet je zeker dat er geen olie aan de stok is blijven hangen van toen de motor nog draaide.

iRacing Profiel

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-11 13:14
Hier valt natuurlijk weinig van te zeggen zonder dat wij weten hoe de stok er eerst uitzag.
Je moet hem helemaal droog/schoon maken met een doek, en dan rustig erin stoppen en eruit halen. Dan komt je olie tot een bepaalde plek, en die moet je aflezen..

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 17:59
Het niveau moet tussen de twee gaatjes zitten, maar het is niet echt duidelijk zo... op de bovenste foto lijkt het erop dat je de pijlstok eruit hebt getrokken nadat je net hebt gereden, of er zit veel te veel in... en op basis van de onderste foto zou ik bijna zeggen dat het niveau veel te laag is.

Pijlstok goed schoonmaken en nog eens pijlen.

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-11 12:17
Wat iedereen hierboven al zegt, direct na het pijlen de pijlstok horizontaal houden. En aflezen betekent dan: daar waar oliesporen zitten, tot daar staat het niveau. Dus niet kijken naar dun of dik. Door de vorm, structuur en het feit dat je vaak de stok kort verticaal houdt zit er altijd wat meer olie aan de onderzijde van de pijlstok.

[ Voor 8% gewijzigd door Barns op 06-08-2021 14:26 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zorg dat de motor koud is..

- Haal de pijlstok er uit en veeg hem schoon met een doek
- Druk de pijlstok er geheel in
- Haal de pijlstok er weer uit
- Olie moet tussen de 2 "gaatjes" zitten.

Verschil tussen de 2 gaatjes in meestal rond de 0.5 L. Als je moet bijvullen doe dat in kleine hoeveelheden en pijl tussen door ( geef de olie even de tijd om naar beneden te zakken voordat je het weer controleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door geforce5_guy op 06-08-2021 14:32 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:47

-tom-562

Oliesjeik

Eerst schoonmaken, dan pijlen.

Overigens staat de pijlprocedure ook gewoon in je handleiding ;)

Vaak bu'j te bang!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 17:59
geforce5_guy schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:31:
Zorg dat de motor koud is..

- Haal de pijlstok er uit en veeg hem schoon met een doek
- Druk de pijlstok er geheel in
- Haal de pijlstok er weer uit
- Olie moet tussen de 2 "gaatjes" zitten.

Verschil tussen de 2 gaatjes in meestal rond de 0.5 L. Als je moet bijvullen doe dat in kleine hoeveelheden en pijl tussen door ( geef de olie even de tijd om naar beneden te zakken voordat je het weer controleerd.
Pijlen doe je het beste nadat de motor warm is gereden, dan zet je de motor uit en wacht je 5 tot 10 minuten.

Ook heel belangrijk is dat de auto vlak staat, dus niet op een helling oid.

En hoeveel erin gaat tussen de indicaties op de pijlstok ligt aan de motor... bij mij is het nl. 1 liter. Maar gezien een Cuore een heel kleine motor heeft kan een halve liter al echt de max zijn.

https://www.anwb.nl/auto/...zelf/oliepeil-controleren

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10 00:02

• sassymousasi
maussert schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:23:

Uiteraard gedaan. Ok, dan laat ik het zo.
Wild Chocolate schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

Ik zou om te beginnen de stok even afvegen en opnieuw peilen. Dan weet je zeker dat er geen olie aan de stok is blijven hangen van toen de motor nog draaide.
ID-College schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:23:
Hier valt natuurlijk weinig van te zeggen zonder dat wij weten hoe de stok er eerst uitzag.
Je moet hem helemaal droog/schoon maken met een doek, en dan rustig erin stoppen en eruit halen. Dan komt je olie tot een bepaalde plek, en die moet je aflezen..
-tom-562 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:34:

Uiteraard gedaan.
MicGlou schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:44:
[...]

Pijlen doe je het beste nadat de motor warm is gereden, dan zet je de motor uit en wacht je 5 tot 10 minuten.

Ook heel belangrijk is dat de auto vlak staat, dus niet op een helling oid.

En hoeveel erin gaat tussen de indicaties op de pijlstok ligt aan de motor... bij mij is het nl. 1 liter. Maar gezien een Cuore een heel kleine motor heeft kan een halve liter al echt de max zijn.

https://www.anwb.nl/auto/...zelf/oliepeil-controleren
Gaat inderdaad een liter ongeveer in.

Maar het kan zijn dat er misschien iets teveel in zit. Dat klopt ook wel omdat er teveel olie in is gedaan de vorige keer voordat die bij de garage was geweest. Als het qua dikte niet uitmaakt dan zit het prima zo. Dank allen voor de reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door sassymousasi op 06-08-2021 15:12 ]

• sassymousasi
-tom-562 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:34:

Snap ik maar het was voornamelijk dat ik in de war was omdat er op internet veel verschillende dingen staat waar het oliepeil precies komt wat weer met de diktes in vloeistof te maken heeft. Te dun is van de wand, en als het goed dik is dan weet je dat het peil daar daadwerkelijk komt. Bij mij zit het ertussen in dus dan is het voor mij lastig om te bepalen of dat nou van de wand oid komt of van het daadwerkelijke peil.

• 112markjanssen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10-2022
Let op, te veel olie in een motor is ook zeer schadelijk !!!
Ik zou er zeker niet mee rijden tot je motorolie pijl tussen die bolletjes op de pijlstok valt !

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

112markjanssen schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:16:
Ik zou er zeker niet mee rijden tot je motorolie pijl tussen die bolletjes op de pijlstok valt !
Als die auto olie verbruikt zal het wel meevallen :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-11 14:30
Touchdomex schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:19:
Als die auto olie verbruikt zal het wel meevallen :+
Andersom ook, als je er teveel in doet forceer je juist olieverbruik.

• sassymousasi
112markjanssen schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:16:
Dat is bij sommige auto's inderdaad zo, vooral bij diesels moet je daar erg mee uitkijken. Bij deze auto valt dat wel mee, en er zit nog een zekere speling tussen heeft de monteur mij verteld. Hij rijdt verder prima dus ik blijf lekker doortuffen. Dank allen voor de reacties!

[ Voor 8% gewijzigd door sassymousasi op 06-08-2021 16:38 ]

Pagina: 1